Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Windows lze správci paměti pouze doporučit aby nějakou oblast ponechal v paměti, není to však závazné a nelze s tím tedy počítat což má určité implikace pro realtime aplikace a aplikaceNesouhlasím, ve Windows můžete naalokovat fyzickou paměť a nic vám ji neveme.
Oops, to jsem neznal, clovek se uc cely zivot :) Na druhou stranu tohle se asi neda v normalnim softu urcenem pro bezneho smrtelnika pouzit kvuli nutnosti nastavit prava.
To je ale správné. Běžný programátor ani program by neměl tyhle akci vůbec umět. Na tu by měl sahat jenom ten, kdo ví co a proč to dělá.
Upřímně, čím méně hacků dovolí běžný desktopový systém, tím jenom lépe.
základní aplikace pamětí příliš nešetříTohle by mohlo být přítomností GC v objective-c, v němž je psána většina GUI programů.
ObjC IMHO nemá pořádný GC, pokud vím, tak je v knihovně jenom zabudovaný reference counting. (A dost by mě zajímalo, jak se to chová na víceprocesorovém systému.)
No a taky si matně vybavuju, že Apple inicioval nějakou novou verzi ObjC, možná, že tam je to jinak.
Ono je to takove trosku komplikovane, Darvin je operacni system postaveny nad hybridnim jadrem, kteremu se prezdiva XNU, ktere je slozene z Mach, na ktery jsou nalepene kusy BSD ak tomu je jeste priplacnuty I/O Kit.
Teoreticky by se to lisit nemelo ale osobni zkusenosti s darvinem nemam. Zminku o ekvivalentu OOM killera jsem nenasel. Vzhledem k tomu, ze se implicitne swapuje do souboru, ktere se dynamicky vytvareji za behu na korenove partition tak by pri zaplneni disku mohlo dojit k zajimavym jevum. Urcite vyzkousim
To ti řeknu docela přesně, co se stane, když dojde místo na disku pro swap. Běží to zoufale pomalu, nejde nic spustit a aplikace buď na akce nereaguje, nebo jde do beach-ballu. Žádnej crash se nekoná. Je na uživateli, aby paměť uvolnil. Ale stalo se mi to jen na Tigeru. Jak reagují Leopard se Snow Leopardem — to netuším.
Tesim sa na kombinaciu Étoilé a PureDarwin. Niečo ako OpenMacOS
ahoj. ja tiež sa tesim na nieco take ale otazka je pouzitelnost takeho niecoho.. maju vobec vyvojary PureDarwina snahu o integraciu etoile? pise sa to niekde? inac zatial je moj favorit Linux a po nom Haiku.
Pokud sečtu RSS procesů kernel_task, mds, WindowServer, coreServicesd,... tedy takových, které jen zajišťují chod systému a grafického prostředí, na svém počítači tak se dostanu k úctyhodné hodnotě 1,7 GiB.Pokud RSS je totez jako v linuxu tak je cislo na houby. Pokud ne, porad je cislo na houby. Napoveda: pamet mapovana z hw. Pust si v X nejakou hezkou hru a vmsize xserveru vyskoci o stovky mega. Dokonce se mi kdysi kasal jeden kamarad jak je UT2004 skvele napsany ze bere jen 36M fyzicky Bodejt by taky ne, kdyz vsechny textury sly na ucet Xserveru… Bezne se to samozrejme nepozna, ale hry a systemovy procesy nejsou tak uplne bezny.
O RSS a obecne o problematice obsazeni pameti procesem jsem psal zde: http://www.abclinuxu.cz/blog/Mihovy_sochory/2007/9/jak-vam-kyne-linux takze sebestredne a nafoukane predpokladam, ze to kazdy zna a vi, co si pod tim ma predstavit!
Jelikož se moc ve správě paměti a alokování v céčku nevyznám, ptám se. Co to pro mne jako uživatele, java, python a snad cocoa programátora znamená?
Znamená to, že si z naprosto zaplněné paměti nemám nic dělat a dokud to nezačne divoce swapovat, není důvod kupovat víc paměti? Můžu nějak systému s pamětí pomoci?
Nikdy jsem si nevšiml, že by se logovalo něco o prapodivných chybách v alokaci. Naopak si všímám v logu prasáren, které někteří programátoři dělají když neumí používat NSAutoreleasePool či leakujou paměť. O tom, že existuje Leaks a Instruments asi nevědí...
Jinak jako programátora v Javě ani v Cocoa tě při dodržování správných zásad nemusí nic trápit. Nevím, jak je tomu u "velkých" aplikací, co potřebují hodně paměti. Do zdrojáků Lightroomu nevidím a zbytek je nenáročný, takže pohoda. Ale třebas jsem jenom naivka, co nevidí pod kapotu
Tiskni Sdílej: