Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
🇮🇱 Pomůžeš králi Davidovi vyhnat z Jeruzaléma všechny zlé duchy? (tutoriál jak si jako v céčku s pomocí knihovny raylib vyrobit uplně supr akční horrorózní plošinovku (se soudruhem Kolybáčem v hlavní roli 😛 😛 😁 😜)) 🇮🇱
Před 60. lety byl dohotoven první 'stolní počítač'. Krátká retrospektiva z dob počátku vývoje IT.
Tento článok sa bude o možnostiach využitia databáz PostgreSQL a MySQL (MariaDB) pri fulltextovom vyhľadávaní. Článok je rozdelený na 2 časti - výkon a kvalita. Obe časti sú na sebe nezávislé a kvalita vyhľadávania prakticky nespomaľuje vyhľadávanie. Oproti iným tutoriálom sa nevenujem len základnej funkcionalite použiteľnej maximálne tak v anglicky hovoriacich krajinách.
Tento článok rozoberá rôzne spôsoby stránkovania v databáze, ich nevýhody a dôvody, prečo sú pomalé. Nakoniec predstavím aktuálne riešenie, ktoré používam pre stránkovanie vo veľkých tabuľkách.
Povídání o GPT a LLM (Large Language Models), návod jak si rozjet menší modely doma a pár ukázek jak používám GPT4.
Možná tento zápisek patří spíše jako dotaz do poradny. Zkoušel jsem další instalaci Linuxu a ač se mi ho podařilo zprovoznit, výsledek rozhodně není uspokojivý. Potýkal jsem se s problémy s kompatibilitou, chybami zásadně degradujícími výkon, zavádějící dokumentací i zmatkem ve verzích.
Môj najnovší open source projekt je jednoduchý publikačný systém založený na django frameworku. V tomto článku predstavím projekt a niektoré netradičné technické riešenia.
Již naše loňská výuka architektur počítačů využila RISC-V verzi našeho simulátoru QtRvSim. Naše materiály (https://comparch.edu.cvut.cz/) ocenili i přímo na RISCV.org.
Nepropadejte panice. Příčina může být mnohem stupidnější než si myslíte.
K Home Assistant jsem se dostal spíše náhodou. Potřeboval jsem ovládat TP-Link HS100 zásuvku z telefonu pomoci aplikace. Do té doby jsem používal aplikaci Tasmota Control pro zásuvky Sonoff a chytré žárovky. Mít dvě aplikace mi nevyhovovalo a tak jsem dal na Home Assistant, jelikož měl velkou uživatelskou základnu. Od té doby jsem do HA přidal měření elektřiny, plynu, vody, teploty vody bojleru + spínání v nízkém tariff, stav internetu a další senzory. Možnost dálkového ovládání multimediálního počítače se mi zalíbila. Ačkoliv u počítače mám bezdrátovou mini klávesnici a myš, občas se přihodí že nemohu nalézt ani jedno toto zařízení. A když dítě spí, nechci zapínat světlo a dělat hluk v místnosti.
Práca v malo startupe je niekedy pekne náročná a hlavne dosť nestála. Náš malý startup dnes prakticky skončil. Rozhodol som sa napísať o tom, čo sme robili, ako sme fungovali a v čom sme boli unikátni.
Článok bol prvý kárt uverejnený na wisdomtech.sk.
Tento príbeh je o riešení jednej nepríjemnej vlastnosti trackpointu a o zdĺhavej premene jedného obyčajného web developera na kernel developera. V článku sú opísané čiastkové kroky, ale aj slepé uličky, ktorými som sa nakoniec dostal k funkčnému riešeniu.
Pôvodný článok bol zverejnený na mojom blogu na LinuxOS.sk. Obsah zčasti nadväzuje na predchádzajúci článok o problémoch s fotmi na Amazon Kindle.
Dnešný článok bude venovaný open source čítačke KOReader. V článku sa venujem inštalácii, používaniu a porovnaniu so štandardnou čítačkou na Amazon Kindle Paperwhite 2 (drvivá väčšina platí aj pre ostatné čítačky od Amazonu). Ďalej sa venujem optimalizácii spotrebovanej RAM a riešeniu problémov pri spustení bez Kindle Framweorku. Článok uzatváram trochou disassembleru a malým pluginom pre lepšiu podporu Kindle.
Uplynulo už desať rokov od chvíle, čo som naposledy vyberal súborový systém. Vtedy zvíťazil ext4, ktorý som odvtedy spokojne používal. Množia sa ale v diskusiách tu aj inde pohrdlivé komentáre na túto konzervatívnu voľbu.
Když jsem před necelým rokem skládal třetí generaci svého HTPC, jediné dostupné procesory od AMD s integrovanou grafickou kartou byly Athlony 240GE a Athlony 3000G. Předchozí generace G-čkových Ryzenů zmizely, a tak jsem zvolil jako provizorium Athlona 3000G s tím, že počkám na lepší časy a pak koupím nějaký trojkový Ryzen s grafickou kartou. Lepší časy ale nepřišly. | Nově doplněno měření spotřeby HTPC.
Rok se s rokem sešel a máme tu novou verzi ANSYS Electronics Suite (Desktopu) (AEDT), dříve ANSYS Maxwellu. Podívejme se na to, co s ním lze provést na Debianu 11.
Asi znáte takové ty záběry rychle letících mraků, rozkvétajících kytiček, hnijícího jídla atd. Tomu se říká časosběr, protože sbíráme snímky v průběhu delšího času. Vytváří se tak, že kameru nebo foťák umístíme na stativ (rukou by to nešlo) a v pravidelných intervalech děláme fotky. Ty pak poskládáme za sebou třeba rychlostí 25 snímků za sekundu nebo rychleji, pokud chceme vyšší kvalitu, a uděláme z nich video.