Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Jako i ostatní moduly knihovny Qt, i modul QtSql má obsáhlou a podrobnou dokumentaci, kteréžto součástí jsou i různé příklady. V následujícím textu shrnu základy práce a doplním snad užitečné postřehy a příklady z praxe.
Poznámka: Příklady jsou většinou určeny pro Sqlite3, protože Sqlite modul/driver je obvykle dostupný ve všech distribučních balících (včetně Mac OS X a MS Windows) a nepotřebuje žádný běžící server.
Pokud chceme v Qt4 pracovat s relační databází, máme čtyři hlavní možnosti:
Jak v dalším textu uvidíme, tak Qt se snaží, pokud použijeme SQL API, stírat rozdíly ve vlastnostech jednotlivých DB technologií a pro vývojáře sjednotit práci s DB na z databázového hlediska platformně nezávislé použití SQL API. Se všemi svými výhodami a nevýhodami.
Qt4 databázový driver implementuje napojení a práci s vlastním DBMS a zároveň unifikuje rozdíly mezi podporovaným databázemi, aby se daly použít v čistě databázově nezávislém SQL API.
Některé drivery jsou už obsaženy v distribučních balících, jiné je třeba ručně přeložit a některé jsou dostupné pouze platícím zákazníkům firmy Nokia, popřípadě přes třetí strany.
V programech je možné používat klasické jednotlivé SQL příkazy, volat uložené procedury anebo jiné techniky, které daný DB produkt podporuje. Ovšem že se tím stírá jakási databázově orientovaná přenositelnost (každý dodavatel si tak nějak dělá věci po svém), ale na druhou stranu tato technika umožní využít celé spektrum vlastností a často až magických nástrojů známých jen zasvěceným.
Na tomto místě je vhodné poznamenat, že „klasický“ přístup (kombinace C++ s vnořeným SQL) sice může působit zastarale, ale je to jediný způsob, jak v Qt zavolat databázovou proceduru (Oracle „domácí“ driver):
QSqlQuery q; q.prepare("s0.admin.tablespace_coalesce(:name, :result)"); q.bindValue(0, "LARGE_DATA"); q.bindValue(1, 0, QSql::Out); q.exec(); qDebug() << “vysledek:“ << q.boundValue(1).toString();
Během psaní článku byly uvolněny všechny DB drivery, které v QtSoftware, dříve Trolltech, napsali. Zkoušet tedy můžete i s „velkými“ DB servery. Pokud si tedy drivery přeložíte.
Pro odvážné hardcoristy anebo pro vývojáře, kteří potřebují použít speciální funkce, jež nabízí pouze klientská knihovna použitého DB stroje, je také k dispozici virtuální metoda QVariant QSqlDriver::handle () const
. Následující příklad ukazuje, jak lze použít přímo volání externí sqlite3 C API:
bool Database::enableExtensionLoading(bool enable) { QVariant v = QSqlDatabase::database(SESSION_NAME).driver()->handle(); if (!v.isValid() || qstrcmp(v.typeName(), "sqlite3*") != 0) { exception(tr("DB driver is not valid sqlite3.")); return false; } sqlite3 *handle = *static_cast<sqlite3 **>(v.data()); if (handle == 0) exception(tr("DB handler is not valid")); if (handle && sqlite3_enable_load_extension(handle, enable ? 1 : 0) != SQLITE_OK) { if (enable) exception(tr("Failed to enable extension loading")); else exception(tr("Failed to disable extension loading")); return false; } return true; }
Qt4 přišlo se specifickou implementací principu Model-View, který lze také využít ve spolupráci s QtSql modulem. Modely, které jsou v QtSQL modulu obsaženy, dokáží zobrazit data z DB, aniž by byl třeba další kód, kterým by se ručně plnily GUI widgety.
SQL dotazy lze do M-V architektury dostat pomocí instance třídy QSqlQueryModel. Zde je možné využít výše popsané chování QSqlQuery, a to včetně práce s proměnnými bind, anebo posílat příkazy jako čisté řetězce QString. Data zobrazená tímto způsobem jsou určena pouze pro čtení.
Případný zápis dat, jakási simulace „updatable views“, lze sice realizovat, ale je třeba použít nízkoúrovňové nástroje (např. zjistit ROWID jednotlivých záznamů spojených tabulek, následně pak data měnit ručně atd. Navíc objekty použité v dotazu nemusí být tabulky, ale třeba různé typy pohledů…). Autor si zde nenárokuje patent na rozum, rád se nechá p.t. čtenářstvem poučit, pokud nějakou lepší alternativu znají.
Pokud je třeba zobrazit data z jedné DB tabulky, lze poměrně elegantně využít QSqlTableModel – model, který navíc umožňuje přímou změnu a vkládání dat do DB. Model má několik omezení:
V případě, že je vhodné zobrazit v GUI záznamy „po jednom“, popřípadě editovat data ve specializovaném formuláři, je sice možné používat nízkoúrovňové SQL nástroje a data pak manuálně přehazovat do a z GUI, ale na většinu podobných operací Qt nabízí sofistikovanější nástroj.
QdataWidgetMapper z modulu QtGui ve spolupráci s výše zmíněnými SQL modely odvede stejnou práci automaticky (anebo skoro automaticky).
Qt4 umožňuje použít DB konekci pouze ve vlákně, ve kterém byla vytvořena a zároveň jsou všechny DB operace synchronní. Proto se může stát, že při časově náročnějším dotazu do DB, popř. při síťové chybě, může dojít k „zamrznutí“ GUI, protože se vše odehrává v jediném vlákně a Qt eventy čekají (jsou zablokovány) na odpověď DB serveru.
Proto můžeme použít několik způsobů, jak se problémům vyhnout. Nechat program tak, jak je, občasné zamrznutí prohlásit za vlastnost a počkat, až si uživatel zvykne. Anebo zvolit jednu z klasických metod, kterými uděláme program vícevláknovým – modul QtCore, Threading (vizte Grafické programy v Qt 4 – 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu):
Ukázková implementace takového řešení přesahuje rozsah článku (čtenář bude číst: nechce se mi psát), proto čtenáře odkazuji na příklad z praxe (toresultmodel.cpp z TOra a návaznosti). Ukázkové zdrojové kódy použité v článku jsou zde: qt4-sql-priklady.zip.
QtSql je ve vícevláknových programech navíc omezeno následujícím:
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: