Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Plasmoidy, to nejsou jen applety na plochu, ale zahrnují i tzv. runnery. Runner je knihovna, kterou využívá KRunner. Když píšete název nějaké aplikace, KRunner postupně volá hlavní funkce všech dostupných runnerů a předává jim zadaný řetězec (tzv. Context). Každý runner vrací seznam relativních položek (Plasma::QueryMatch). Při kliknutí na vybraný QueryMatch KRunner zavolá funkci run příslušného Runneru, který zařídí, aby se vykonala příslušná událost.
Jako příklad pro dnešní článek použijeme jeden můj starší runner, který umožňuje prohledávat kontakty z Kopete. Kliknutím na kontakt se rovnou otevře chatovací okno Kopete. Celá komunikace probíha přes rozhraní DBus. Podobný, ale ještě o něco propracovanější runner najdete v KDE SC 4.4.
Runner je třída odvozená od Plasma::AbstractRunner a musí implementovat tři metody:
Konstruktor, ve kterém se nastavují výchozí vlastnosti Runneru.
match(Plasma::RunnerContext &context), která se volá vždy, když se změní text v KRunneru. Ten získáme pomocí metody Plasma::RunnerContext.query(). Plasma::RunnerContext má ještě jednu další šikovnou vlastnost, kterou zjistíme pomocí metody isValid(). Ta vrací true, pokud je RunnerContext stále platný, a false, pokud se RunnerContext mezitím změnil (např. uživatel napsal další znak) – v takovém případě runner zpravidla skončí, protože už běží jeho nová instance s novým kontextem a ten stavající je zneplatněn (jeho výstup nebude zobrazen).
Třetí metodou, kterou musí runnery implementovat, je run(Plasma::RunnerContext &context, Plasma::QueryMatch &match), která se volá, když uživatel klikne na položku v seznamu výsledků. Jako parametr přijímá ukazatel na příslušný QueryMatch. V QueryMatch lze, kromě zobrazovaných hodnot, uložit ještě hodnotu skrytou, která obsahuje například URL, která se má otevřít a podobně. Context obsahuje aktuální kontext, pro který je daný QueryMatch platný.
A teď od teorie k praxi.
kopetecontacts.h
#ifndef KOPETECONTACTS_H #define KOPETECONTACTS_H #include <Plasma/AbstractRunner> #include <KIcon> class KopeteContactsRunner : public Plasma::AbstractRunner { Q_OBJECT public: KopeteContactsRunner(QObject *parent, const QVariantList& args ); ~KopeteContactsRunner() { } void match(Plasma::RunnerContext &context); void run(const Plasma::RunnerContext &context, const Plasma::QueryMatch &match); private: KIcon m_icon; }; // Makro pro registraci runneru K_EXPORT_PLASMA_RUNNER(kopetecontacts, KopeteContactsRunner) #endif // KOPETECONTACTS_H #endif
Důležité je nezapomenout na makro pro registraci runneru do KDE. První parametr je název pluginu, pod kterým ho systém bude znát. Musí odpovídat hodnotě X-KDE-PluginInfo-Name v souboru .desktop. Druhým parametrem je název třídy runneru.
kopetecontacts.cpp
#include "kopetecontactsrunner.h" // Vloží podporu QtDbus #include <QtDBus/QDBusInterface> #include <QtDBus/QDBusReply> #include <KIcon> KopeteContactsRunner::KopeteContactsRunner(QObject *parent, const QVariantList& args) : Plasma::AbstractRunner(parent, args) { // Umlčí překladač Q_UNUSED(args); // Název runneru setObjectName("KopeteContacts"); // Použije ikonku Kopete m_icon = KIcon("kopete"); // Bude ignorovat všechny generické typy kontextu setIgnoredTypes(Plasma::RunnerContext::Directory | Plasma::RunnerContext::File | Plasma::RunnerContext::NetworkLocation | Plasma::RunnerContext::Executable | Plasma::RunnerContext::ShellCommand); // Přiklad syntaxe addSyntax(Plasma::RunnerSyntax(":q:", "Zahaji chat s :q:")); // DBus protocol je pomalý… setSpeed(AbstractRunner::SlowSpeed); } void KopeteContactsRunner::match(Plasma::RunnerContext &context) { // Vyhledávání nebude case-sensitive QString searchedName = context.query().toLower(); // Nebude se vyhledávat pro kontexty kratší než 3 znaky if (searchedName.length() < 3) { return; } // Pokusí se navázat DBus spojení s Kopete QDBusInterface kopeteDBusTest("org.kde.kopete", "/Kopete", "org.freedesktop.DBus.Introspectable"); QDBusReply<QString>kopeteReply = kopeteDBusTest.call("Introspect"); if (!kopeteReply.isValid()) { return; } // Vytvoří seznam výsledků QList<Plasma::QueryMatch> matches; // Načte seznam všech kontaktu QDBusInterface kopeteDBus("org.kde.kopete","/Kopete","org.kde.Kopete"); QDBusReply<QStringList> kopeteContacts = kopeteDBus.call("contacts"); QString contactName; // Projde všechny kontakty for (int i = 0; i < kopeteContacts.value().size(); i++) { // Nemá smysl pokračovat, pokud aktuální kontext už neni platný if (!context.isValid()) { return; } // Načte informace o kontaktu QDBusReply<QVariantMap>contactData = kopeteDBus.call("contactProperties",kopeteContacts.value().at(i)); // Uloží jméno kontaktu contactName = contactData.value().value("display_name").toString(); // Zjistí, jestli kontext odpovídá kontaktu bool matched = contactName.contains(searchedName, Qt::CaseInsensitive); // Pokud ano, tak přidáme výsledek do QueryMatch if (matched) { // Vytvoří nový QueryMatch Plasma::QueryMatch matchItem(this); // Nastaví mu ikonu matchItem.setIcon(m_icon); // Jako hlavní název QueryMatch nastaví název kontaktu matchItem.setText(contactName); // Načte status kontaktu QString statusMessage = contactData.value().value("status_message").toString(); if (not statusMessage.isEmpty()) { statusMessage.prepend(": "); } // Jako popis QueryMatch nastaví název a popis statusu matchItem.setSubtext(contactData.value().value("status").toString().append(statusMessage)); // Jako data (skrytá, nezobrazují se) nastaví UID matchItem.setData(kopeteContacts.value().at(i)); // Pokud kontakt přesně odpovídá kontextu, nastavíme ExactMatch if (contactName == searchedName) { matchItem.setType(Plasma::QueryMatch::ExactMatch); } else { matchItem.setType(Plasma::QueryMatch::PossibleMatch); } // Přidá tento QueryMatch do seznamu matches.append(matchItem); } } // Uloží do kontextu seznam QueryMatchů context.addMatches(searchedName,matches); } void KopeteContactsRunner::run(const Plasma::RunnerContext &context, const Plasma::QueryMatch &match) { // Umlčí překladač Q_UNUSED(context); QString uid = match.data().toString(); // Pokusí se navázat DBus spojení s Kopete QDBusInterface kopeteDBusTest("org.kde.kopete", "/Kopete", "org.freedesktop.DBus.Introspectable"); QDBusReply<QString>kopeteReply = kopeteDBusTest.call("Introspect"); if (!kopeteReply.isValid()) { return; } QDBusInterface kopeteDBus("org.kde.kopete","/Kopete","org.kde.Kopete"); kopeteDBus.call("openChat",uid); } #include "kopetecontactsrunner.moc"
V konstruktoru se podíváme podrobněji na metody setSpeed a addSyntax. Metoda setSpeed nastavuje rychlost Plasmoidů. Výchozí hodnota je rychlá, ale pokud runner pužívá internetové připojení nebo DBus, měla by se rychlost nastavit na AbstractRunner::Slow – KRunner pak počítá s tím, že na takový runner musí čekat o něco déle. Metoda addSyntax přijímá objekt Plasma::RunnerSyntax. Plasma::RunnerSyntax v konstruktoru přijímá dva parametry – syntaxi vstupu, kde :q: je symbol pro vyhledávaný výraz a popis vstupu. Pokud například chcete, aby vstup vypadal „kontakt jméno_kontaktu“, vložili byste do addSyntax objekt Plasma::RunnerSyntax("kontakt :q:","Vyhledá kontakt :q:")).
V metodě match je na konci volána metoda context.addMatches, která jako parametr přijímá seznam všech nalezených položek, které se mají zobrazit.
Stejně jako applet, i runner musí mít svůj soubor .desktop, podle kterého ho KDE může najít.
plasma-runner-idossearchrunner.desktop
[Desktop Entry] Name=Kopete Contacts Comment=Start chat with your Kopete contacts ServiceTypes=Plasma/Runner Type=Service Icon=kopete X-KDE-Library=krunner_kopetecontacts X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vratil X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com X-KDE-PluginInfo-Name=kopetecontacts X-KDE-PluginInfo-Version=0.1 X-KDE-PluginInfo-License=GPL X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true
Důležité je, aby X-KDE-PluginInfo-Name odpovídalo hodnotě v makru v hlavičkovém souboru.
CMakeLists.txt
# Název projektu project(kopetecontactsrunner) set(CMAKE_MODULE_PATH ${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/cmake ${CMAKE_MODULE_PATH}) # Najde požadované komponenty find_package(KDE4 REQUIRED) find_package(Qt4 REQUIRED) find_package(KDE4Workspace REQUIRED) find_package(Kopete REQUIRED) include (KDE4Defaults) # Nastaví definice add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS}) # Nastaví adresáře s hlavičkovými soubory include_directories (${KDE4_INCLUDES} ${KDE4WORKSPACE_INCLUDE_DIR} ${QT_INCLUDE_DIR} ${QT_QTDBUS_INCLUDE_DIR} ${CMAKE_CURRENT_SOURCE_DIR}/libs) set(krunner_kopetecontacts_SRCS kopetecontactsrunner.cpp ) # Přidá plugin do KDE kde4_add_plugin(krunner_kopetecontacts ${krunner_kopetecontacts_SRCS}) # Slinkuje knihovnu target_link_libraries(krunner_kopetecontacts ${KDE4_PLASMA_LIBS}) # Nainstaluje soubory install(TARGETS krunner_kopetecontacts DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR} ) install(FILES plasma-runner-kopetecontacts.desktop DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR})
Nyní je potřeba restartovat KRunner:
kquitap krunner kstart krunner
Nyní můžete runner otestovat – když začnete psát název některého ze svých kontaktů v Kopete, budou se relevantní kontakty zobrazovat v KRunneru.
Možností, jak rozšířit KRunner, je mnoho. Runnery mohou, stejně jako applety, také používat DataEnginy a mít dialog pro konfiguraci. Jedinou nevýhodou je, že není možná interakce s uživatelem (kromě úvodního vstupu). Nakonec ještě přikládám tarball se zdrojovými kódy.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
$qdbus org.psi-im.Psi /Main method void org.psi_im.Psi.Main.openURI(QString uri) method void org.psi_im.Psi.Main.raise() method void org.psi_im.Psi.Main.setStatus(QString status, QString message) method void org.psi_im.Psi.Main.sleep() method void org.psi_im.Psi.Main.wake() method QDBusVariant org.freedesktop.DBus.Properties.Get(QString interface_name, QString property_name) method QVariantMap org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll(QString interface_name) method void org.freedesktop.DBus.Properties.Set(QString interface_name, QString property_name, QDBusVariant value) method QString org.freedesktop.DBus.Introspectable.Introspect()