Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
Tiskni Sdílej:
Psát v Qt nebo GTK zas taková radost není (osobně upřednostňuju GTK). Určitě by se daly na těchto toolkitech daly najít nedostatky.Ono s každou technologií si člověk užije svoje. Pokud si vývojář občas pořádně nezanadává, tak dělá jen triviální učebnicové příklady nebo o tom jen četl :-) Nicméně šlo mi hlavně o to, že máme na výběr z několika možností – v zásadě:
Snažil jsem se poukázat na to, že Qt/GTK spadají do stejné kategorie jako ten Electron – vždy musím přibalit k aplikaci daný toolkit (teď nepočítám tu optimální možnost, že vhodnou verzi mám v balíčkovacím systému daného OS, což v GNU/Linuxu poměrně často platí) a jestli je to Qt, GTK nebo Chrome, to už je relativně jedno.
Qt rozhodně nespadá do stejné kategorie jako Gtk a už vůbec né Electron. Qt má 100% nativní look&feel na Linuxu i Windows (tam to, pravda, dneska není tak těžké, když samotné Windows mají asi 5 vzhledů/toolkitů, které se tak dají považovat za nativní...) a tak 80% na MacOS. Tomu se Gtk neblíží ani náhodou, s přivřenýma očima (v KDE vypadají Gtk aplikace jako pěst na oko na rozdíl od Qt aplikací v Gnome - kvalita "transformačních" stylů jako adwaita-qt je úplně jinde, než pokusů ze strany Gtk, pokud vůbec existují) má nativní vzhled na Linuxu, ale na Windows nebo MacOS má do nativního vzhledu sakra daleko. O Electronu ani nemluvě.
A že by Qt5 (pokud nějaký hipster dnes podporuje už jenom Qt6, není to chyba distribucí...) bylo potřeba pro nějakou aktivní distribuci "přibalovat", to je úplný nesmysl. Jediná relevantní linuxová distribuce, která ho nemá je dnes Hannah Montana Linux...
On macOS, for example, Zed makes direct use of Metal. We have our own shaders, our own renderer, and we put a lot of effort into understanding macOS APIs to get to 120FPS.Čemu nerozumím, když mi přijde extrémně legrační, že textovej editor má vymazlenou GPU akceleraci, používá svoje vlastní superoptimalizovaný shadery a je vytuněnej od do poslední špagety, aby na moderních systémech dosahoval snímkovou frekvenci 120 FPS?
Kolik FPS měly IDE třeba v éře Windows XP, čistě na CPU? Alespoň 12 snad jo, ne? A dneska nejsou procesory alespoň 10x rychlejší?
Heled, to co popisujes bude asi tvejma rukama - kdyz vis co delas, tak je to presne naopak.Já nechápu jak tohle může být rukama - k uspávání ani grafice (Intel) nebylo potřeba udělat doslova vůbec nic. Funguje to i bez rukou. Na různých noteboocích různých výrobců.
Intel?Chce to buď použít mozek (znalost toho, že většina prodávaných notebooků je s integrovaným Intelem, a tedy příspěvek asi mluví o nějakém jiném nasazení), nebo si rozkliknout ten odkaz a přečíst si All GPU makers retained their overall market share with Intel securing the top spot with 68%, NVIDIA with 18% and AMD with 14% of all GPUs (dGPUs & iGPUs).