abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    31.5. 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    31.5. 17:11 | Komunita

    Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    31.5. 12:55 | Nová verze

    Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 11:22 | Zajímavý článek

    David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    30.5. 22:44 | Nová verze

    Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 21:22 | Zajímavý článek

    Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:44 | Pozvánky

    V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:22 | Nová verze

    Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    29.5. 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Rozcestník

    Návrhové vzory v Haskellu

    Na blogu Inside 245s autor ukazuje, jak implementovat návrhové vzory známé z objektově orientovaných jazyků ve funkcionálním jazyce Haskell.

    3.5.2010 21:53 | Radek Miček | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bedňa avatar 3.5.2010 22:51 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Hmmmm, ten článok je dosť divný, ja už nikdy neporuzmiem Haskelu a Haskel mne, kua že som sa nenarodil o 10rokov neskôr :(
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    3.5.2010 23:37 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Každému jazyku se dá porozumět, koneckonců stejně všechno ve všech jazycích je prekabátěné goto, podmínky a proměnné.

    Nicméně funkcionální jazyky jsou vytvářeny tak, že je horší se v nich orientovat, což vedlo před cca 15 lety k jejich mohutnému ústupu.

    V Haskellu v podstatě takřka nikdo neprogramuje (proti porovnání s jinými běžnými jazyky je to statistická chyba). Myslím, že s ohledem na náročnost toho jazyka časem zanikne.
    4.5.2010 00:39 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Každému jazyku se dá porozumět, koneckonců stejně všechno ve všech jazycích je prekabátěné goto, podmínky a proměnné.
    to je hodne naivni predstava. s takovou muzu tvrdit, ze boeing 747 je jenom prekabateny Ford T. a s touto logikou muzu dal pokracovat...

    nicmene, boeingy jsou vytvářeny tak, že je horší se v nich orientovat...

    Boeing dneska v podstatě takřka nikdo nepouziva (proti porovnání s jinými běžnými dopravnimi prostredky je to statistická chyba). Myslím, že s ohledem na jejich náročnost boeing časem zanikne.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    4.5.2010 01:29 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Ta naivní představa vychází z mých 25letých zkušeností jako vývojář a z desítek programovacích jazyků nejrůznějších paradigmat, které jsm byl nucen kdy alespoň částečně zvládnout.

    Na zbytek komentáře pak není třeba reagovat, protože dohnat něco do extrému umí každý vůl. Ovšem extrémní příklad, kdy někdo z programovacího jazyka udělá Boeing nedokazují nic jiného, že takový myslitel kouří silný matroš.
    alblaho avatar 4.5.2010 07:55 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    No já myslím, že všechny _imperativní_ jazyky jsou +- to samé.

    Přece jenom všelijaké ty deklarativní logická akademická udělátka můžou být docela originální.

    Moto Haskellu je "avoid success at all cost":-) Ono je to vědecký projekt ve kterém se zkoušejí nové věci, které pak pronikají do mainstreamových jazyků. A ty nové věci se nám bude hodit až budeme chtít maximálně využít stojádrový procesor a nezbláznit se z toho.
    Josef Kufner avatar 4.5.2010 08:38 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Tak, tak... u imperativních jazyků se s tím dá souhlasit, ale funkcionální, logické a deklarativní s tím nemají mnoho společného.

    Ve funkcionálních jazycích jako je Haskell je potřeba přemýšlet značně odlišným způsobem (vlastně je to celé tak trošku naruby) a třeba takový Prolog je zcela o něčem jiném...

    Btw, Haskel nezkouší zrovna moc nové věci... Jistý pan Haskell Curry žijící 1900 až 1982 vymyslel ty věci kolem roku 1933 – tedy nějakých třicet let ještě před vznikem C a Unixu.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    4.5.2010 08:59 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu

    Haskell Curry žijící 1900 až 1982 vymyslel ty věci

    To záleží jaké věci máte na mysli. AFAIK lidé kolem Haskellu vymysleli typové třídy, view patterns, Spineless Tagless G-machine, zobecněné algebraické datové typy, různé datové struktury (zippery, finger tree), různé techniky programování (parsec, quickcheck) a další.

    4.5.2010 09:08 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    1936 - Alonzo Church also invents every language that will ever be but does it better. His lambda calculus is ignored because it is insufficiently C-like. This criticism occurs in spite of the fact that C has not yet been invented.
    :-D
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    4.5.2010 09:42 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu

    To ale není pravda. Stačí vzít nějaký jazyk a přidat tam funkci rozhodni_jestli_zastaví, která pro libovolný Turingův stroj a vstup určí, zda-li stroj na vstupu zastaví.

    alblaho avatar 4.5.2010 10:08 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Mě dostává, že autoři Haskellu se (dle jejich vlastních slov) v něm stále učí programovat.

    Tj. oni mají jazyk, který je mocný (a má nějaké slabiny), ale není úplně jasné, jak jej použít při řešení reálných problémů. Ještě se neutvořily "best practices", protože člověk v Haskellu může ten problém vyřešit dost různě, přičemž si a) může nabít hubu b) může přijít s geniálním řešením.
    zoul avatar 4.5.2010 07:56 zoul | skóre: 43 | blog: | Boskovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Že já na to tlačítko Rozbalit klikal :)
    4.5.2010 08:37 Petr Smid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Naivní představa?

    I ten Haskellovskej program překompiluje do instrukcí procesoru, což opravdu není nic jiného než podmínky, goto (instrukce podmíněných skoků) a proměnné (registry a paměť).
    alblaho avatar 4.5.2010 10:01 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    To bys pak mohl říct, že všechny turingovské jazyky jsou to samé:-)

    A ano, všechno můžeš napsat v assembleru. Ale vyšší programovací jazyky jsou přece od toho, abys to v něm psát nemusel.
    4.5.2010 08:16 Ondy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Rozhodne je to zajimavy clanek. O jazyk Haskell se nejakou dobu zajimam, nicmene zatim jsem treba nepochopil koncept monad. Vzdy jsem se proklikal na matematickou definici, ale stejne by me zajimalo, jestli by ji nekdo umel vysvetlit tak aniz by predpokladal ze mam PhD v matematice a teoreticke informatice.
    4.5.2010 08:40 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    4.5.2010 09:55 Ondy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Diky!!!! To vypada velmi zajimave.
    4.5.2010 10:09 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    No v podstatě je to velice jednoduché. Představ si funkci, která má jako jeden z parametrů celý vesmír a tento parametr si označ IO. No a zbytek jsou jen takové učené kecy kolem.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    4.5.2010 12:27 Trin_cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Ze jsou monady potreba pro pochopeni haskellu je siroce rozsirenym omylem. Proste nechte monady monadama, a uzivejte si treba toho, ze kazda funkce je izolovana a nemuze ovlivnit zbytek programu (vyjma navratove hodnoty). Co ja bych za neco takoveho dal treba v ruby on rails. K haskellu jde pristupovat i zcela neakademicky a je to zatracene prakticky jazyk. OpenGL jsem se naucil poprve az v haskellu - konfigurovatelny remake glxgears a pritom to byla prvni vetsi vec, co jsem v haskellu napsal. Lidi, kteri jsou uz zvykli psat kratke funkce, se ho muzou naucit velmi rychle.

    http://neilmitchell.blogspot.com/2010/01/haskell-io-without-monads.html

    a samozrejme book.realworldhaskell.org
    alblaho avatar 4.5.2010 13:46 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Real World Haskell jsem četl, ale už zase zapomněl.

    IO tedy bez vědomého použití monád jde, ale myslím, že logování už ne :-)
    4.5.2010 16:58 void
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Haskell moic nic neříká, ale ten článek je o ničem. Několikařádkové (někdy dokonce několik = 1) obecné řeči...
    6.5.2010 09:44 diskie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Haskell ma uci riesit problemy na vyssej urovni abstrakcie. A myslim, ze je to krok spravny smerom.
    6.5.2010 14:55 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Návrhové vzory v Haskellu
    Máš problém. Vezmeš Haskell a máš dva problémy. Jeden z nich se jmenuje lazy evaluace a s tím související memory leaky.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.