abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník
    Alternativně viz také můj osobní blog (RSS pro anglické články, RSS pro české články), kde toho hlavně v angličtině vychází mnohem víc.

    Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)


    A kdo neumí použít RSS, tak je tu twitter: @Bystroushaak.

    Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.

    Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)

    Aktuální zápisy

    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc

    Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode

    5.5.2019 22:54 | Přečteno: 2452× | Obecné IT | Výběrový blog | poslední úprava: 5.5.2019 23:30

    V minulém díle jsem rozepsal jak vypadají moje bajtkódy. Jak se k nim ale dostat? Přes moje původní obavy se ukázalo, že neoptimalizující kompilátor je v případě, že existuje abstraktní syntaktický strom krásně jednoduchý.

    Ke každému prvku AST stromu jsem přidal metodu .compile(code_context), která do code_context objektu zkompiluje sebe sama, tedy vloží do něj patřičné literály a do bajtkódu vloží instrukce pro jejich použití.

    Například pro objekt Self to vypadá takto:

    def compile(self, context):
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_SELF)
    
        return context

    Pro objekt představující čísla už je to trochu složitější, neboť je třeba prvně číslo vložit do seznamu literálů:

    def compile(self, context):
        index = context.add_literal_int(self.value)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
        context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_INT)
        context.add_bytecode(index)
    
        return context

    V bajtkódu je vložená instrukce PUSH_LITERAL, poté typ literálu a jeho index.

    U binární zprávy je krásně vidět, jak se prvně zkompiluje čemu se má zpráva poslat a poté teprve samotná zpráva:

    def compile(self, context):
        context.add_literal_str_push_bytecode(self.name)
    
        self.parameter.compile(context)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_SEND)
        context.add_bytecode(SEND_TYPE_BINARY)
        context.add_bytecode(1)
    
        return context

    Prvně se resolvne název, poté se zkompiluje obsah parametru a poté se tento obsah pošle objektu na názvu. Poslední řádek context.add_bytecode(1) určuje počet parametrů, což je u binárních zpráv vždy jeden.

    Krásně se to kombinuje s objektem Send, který specifikuje fakt že se má něco něčemu poslat:

    def compile(self, context):
        self.obj.compile(context)
        self.msg.compile(context)
    
        return context

    Prvně zkompiluj objekt kterému bude něco posílat, což muže být třeba Self, poté samotnou zprávu, což může být třeba výše uvedená BinaryMessage.

    Asi nejzajímavějším a nejsložitějším na zkompilování se ukázal Object:

    def _add_slot_to_bytecode(self, context, name, value):
        boxed_name = String(name)
        boxed_name.compile(context)
    
        value.compile(context)
    
        context.add_bytecode(BYTECODE_ADD_SLOT)
    
    def compile(self, context):
        obj = ObjectRepresentation()
        obj.meta_set_ast(self)
        obj.meta_set_parameters(self.params)
    
        index = context.add_literal_obj(obj)
        context.add_bytecode(BYTECODE_PUSH_LITERAL)
        context.add_bytecode(LITERAL_TYPE_OBJ)
        context.add_bytecode(index)
    
        for name, value in self.slots.iteritems():
            self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
            context.add_bytecode(SLOT_NORMAL)
    
        for name, value in self.parents.iteritems():
            self._add_slot_to_bytecode(context, name, value)
            context.add_bytecode(SLOT_PARENT)
    
        if self.code:
            new_context = CodeContext()
            obj.meta_set_code_context(new_context)
            for item in self.code:
                item.compile(new_context)
    
            obj.map.code_context = new_context
    
        return context

    Složitost je do velké míry dána tím, že jsem se rozhodl, že objektové literály budu vkládat mezi literály jako poměrně jednoduché objekty, které nemají nic moc kromě parametrů předvyplněno. Vyplnění probíhá ve chvíli, kdy je objekt vytvořen.

    Výše je možné vidět, že je nejdřív vytvořen prázdný objekt, do kterého je uložena jen AST reprezentace pro pozdější referenci a seznam parametrů, které přijímá. Celý zbytek je pak dodán až dynamicky za běhu - všechny sloty, všechny parent sloty a samozřejmě když obsahuje kód, tak je vše rekurzivně provedeno i pro kód.

    Disassembler

    Když už jsem měl hotový triviální kompilátor, rozhodl jsem se také napsat si k němu jednoduchý disassembler (ehm, disbytecoder), tedy něco co mi čitelněji zobrazí zkompilovaný kód. V podstatě to funguje inverzně ke kompilátoru; postupně bere instrukce a jejich parametry a překládá je na mnemotechnické zkratky instrukcí:

    Napsal jsem to celé maximálně triviálně:

    def _compute_index(bytecodes_len, bytecodes):
        return str(bytecodes_len - len(bytecodes))
    
    
    def disassemble(bytecodes_bytearray):
        disassembled = []
    
        bytecodes = [ord(c) for c in bytecodes_bytearray]
        bytecodes_len = len(bytecodes)
        while bytecodes:
            index = _compute_index(bytecodes_len, bytecodes)
            bytecode = bytecodes.pop(0)
    
            if bytecode == BYTECODE_SEND:
                send_type = bytecodes.pop(0)
    
                send_type_str = {
                    SEND_TYPE_UNARY: "UNARY",
                    SEND_TYPE_BINARY: "BINARY",
                    SEND_TYPE_KEYWORD: "KEYWORD",
                    SEND_TYPE_UNARY_RESEND: "UNARY_RESEND",
                    SEND_TYPE_KEYWORD_RESEND: "KEYWORD_RESEND",
                }[send_type]
    
                number_of_params = bytecodes.pop(0)
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "SEND",
                    "type:" + send_type_str,
                    "params:" + str(number_of_params)
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_PUSH_SELF:
                disassembled.append([
                    index,
                    "PUSH_SELF"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_PUSH_LITERAL:
                literal_type = bytecodes.pop(0)
                literal_index = bytecodes.pop(0)
    
                literal_type_str = {
                    LITERAL_TYPE_NIL: "NIL",
                    LITERAL_TYPE_INT: "INT",
                    LITERAL_TYPE_STR: "STR",
                    LITERAL_TYPE_OBJ: "OBJ",
                    LITERAL_TYPE_FLOAT: "FLOAT",
                    LITERAL_TYPE_BLOCK: "BLOCK",
                    LITERAL_TYPE_ASSIGNMENT: "ASSIGNMENT",
                }[literal_type]
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "PUSH_LITERAL",
                    "type:" + literal_type_str,
                    "index:" + str(literal_index)
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_RETURN_TOP:
                disassembled.append([
                    index,
                    "RETURN_TOP"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_RETURN_IMPLICIT:
                disassembled.append([
                    index,
                    "RETURN_IMPLICIT"
                ])
                continue
    
            elif bytecode == BYTECODE_ADD_SLOT:
                slot_type = bytecodes.pop(0)
                slot_type_str = {
                    SLOT_NORMAL: "SLOT_NORMAL",
                    SLOT_PARENT: "SLOT_PARENT",
                }[slot_type]
    
                disassembled.append([
                    index,
                    "ADD_SLOT",
                    "type:" + slot_type_str,
                ])
                continue
    
        return disassembled

    Pokud se někomu zdá ten kód trochu divný a říká si proč jsem třeba nepoužil tuple místo listů, nebo proč tam šaším s přetypováváním na stringy, tak odpověď je RPython magie. Výsledek vypadá zabalený v samotné Selfové syntaxi například takto:

    (|
      literals = (| l <- dict clone. |
        l
          at: 0 Put: "ObjBox(Object(slots={benchmark: Object(slots={i: IntNumber(0),
          i:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]),
          msg=KeywordMessage(name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(),
          msg=KeywordMessage(name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]), run_benchmark:
          Object(slots={start_time: Nil(), start_time:: AssignmentPrimitive(), end_time:
          Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()}, code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(interpreter)), msg=KeywordMessage(
          name=runScript:, parameters=['objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(),
          msg=KeywordMessage(name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
          Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(name=end_time:
          , parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)),
          msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(obj=Send(
          obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
          name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
    ')), msg=Message(print))])}))";
          at: 1 Put: "StrBox(benchmark)";
          at: 2 Put: "ObjBox(Object(slots={i: IntNumber(0), i:: AssignmentPrimitive()},
          code=[Send(obj=Block(code=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)),
          msg=BinaryMessage(name=<, parameter=IntNumber(1000000)))]), msg=KeywordMessage(
          name=whileTrue:, parameters=[Block(code=[Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=i:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(i)), msg=BinaryMessage(
          name=+, parameter=IntNumber(1)))]))])]))]))";
          at: 3 Put: "StrBox(i)";
          at: 4 Put: "IntBox(0)";
          at: 5 Put: "StrBox(i:)";
          at: 6 Put: "StrBox(run_benchmark)";
          at: 7 Put: "ObjBox(Object(slots={start_time: Nil(), start_time::
          AssignmentPrimitive(), end_time: Nil(), end_time:: AssignmentPrimitive()},
          code=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(primitives)), msg=Message(
          interpreter)), msg=KeywordMessage(name=runScript:, parameters=[
          'objects/stdlib.tself'])), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=start_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(),
          msg=Message(primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])),
          Send(obj=Self(), msg=Message(benchmark)), Send(obj=Self(), msg=KeywordMessage(
          name=end_time:, parameters=[Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(
          primitives)), msg=Message(time)), msg=Message(timestamp))])), Send(obj=Send(
          obj=Send(obj=Send(obj=Send(obj=Self(), msg=Message(end_time)), msg=BinaryMessage(
          name=-, parameter=Send(obj=Self(), msg=Message(start_time)))), msg=Message(asString)),
          msg=BinaryMessage(name=+, parameter='
    ')), msg=Message(print))]))";
          at: 8 Put: "StrBox(start_time)";
          at: 9 Put: "StrBox(start_time:)";
          at: 10 Put: "StrBox(end_time)";
          at: 11 Put: "StrBox(end_time:)".
      ).
    
      disassembled = (||
        ("0", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:0"), 
        ("3", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:1"), 
        ("6", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:2"), 
        ("9", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:3"), 
        ("12", "PUSH_LITERAL", "type:INT", "index:4"), 
        ("15", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("17", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:5"), 
        ("20", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("23", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("25", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("27", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), 
        ("30", "PUSH_LITERAL", "type:OBJ", "index:7"), 
        ("33", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:8"), 
        ("36", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), 
        ("39", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("41", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:9"), 
        ("44", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("47", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("49", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:10"), 
        ("52", "PUSH_LITERAL", "type:NIL", "index:0"), 
        ("55", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("57", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:11"), 
        ("60", "PUSH_LITERAL", "type:ASSIGNMENT", "index:0"), 
        ("63", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("65", "ADD_SLOT", "type:SLOT_NORMAL"), 
        ("67", "PUSH_LITERAL", "type:STR", "index:6"), 
        ("70", "SEND", "type:UNARY", "params:0"), 
        ("73", "RETURN_TOP"), 
        ("74", "RETURN_TOP"), 
        ("75", "RETURN_TOP"), 
        ("76", "RETURN_TOP")
      ).
    
    bytecodes = (||
        3, 3, 0, 3, 2, 1, 3, 3, 2, 3, 2, 3, 3, 1, 4, 6, 0, 3, 2, 5, 3, 6, 0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 3,
        3, 7, 3, 2, 8, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 9, 3, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 10, 3, 0, 0, 6, 0, 3, 2, 11, 3, 6,
        0, 6, 0, 6, 0, 3, 2, 6, 0, 0, 0, 4, 4, 4, 4
    ).

    (Kód byl pro větší přehlednost zalomen)

    Původně jsem měl výsledek obalen v JSONu, ale nakonec mi kamarád připoměl, že součástí experimentu s tinySelfem je vyzkoušet používat jeho objektové literály, čehož je výsledkem výše uvedený výpis.

    Tedy interpreter vypisuje jako debug věci v syntaxi sama sebe. Nutno dodat, že je to celé zatím neotestované, neboť ve chvíli kdy byl tento blog napsán nebyly v tinySelfu podporovány ani pole, ani slovníky a jedná se tedy spíš jen o takový experimentální nástřel. Tomu taky odpovídají ty AST stringy na začátku, které jsou silně nepřehledné, a které to bude chtít časem určitě vylepšit.

    Pokračování

    Příště se už konečně podíváme jak vlastně uvnitř vypadá interpreter a smyčka vykonávání příkazů.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    xsubway avatar 5.5.2019 23:18 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    Už se těším na pokračování. Dík.
    7.5.2019 19:37 Ivorne | blog: Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    Zajímavý. To abych si našel čas a taky naprototypoval ten svůj jazyk, co jsem tu o něm někde vykládal.
    8.1.2020 10:26
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se píše programovací jazyk 6: Kompilátor AST do bytecode
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    Prosím slušnějí / konkrétněji

    Zobrazit komentář
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.