Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Když už se tu objevil zápisek, pod kterým se diskutuje o VUTBR FIT, tak jsem se rozhodl sepsat své poznatky z kombinovaného studia na ČVUT FEL.
Na magisterské studium jsem původně nastoupil na ČVUT FIT (denní), bohužel jsem ale poznal, že nejsem schopen dát "oblíbenému" předmětu MI-PAR takové množství času, jaké je potřeba. Obzvlášť ne s malými (teď už třemi) dětmi doma. Hledal jsem tedy alternativu, která by šla zvládnout dálkově (kombinovaně) a nebyly tam žádné PARy. Nakonec jsem nastoupil zpátky na ČVUT FEL, kde jsem předtím vystudoval Bc., tentokráte na EaI, Výpočetní technika. Jde o dobíhající program, jsme poslední ročník.
Jak to funguje? Jak se to liší od dálkového?
Při kombinovaném studiu nadále chodíte do školy, jen máte všechny předměty v jeden den a při troše štěstí jen jednou za dva týdny. Dostáváte něco jako přednášky zkřížené se cvičeními - jsou to takové prosemináře, akorát ve skromnějším počtu návštěvníků. Docházka je ale nepovinná. Soustředění se konají spíš výjimečně (za celou dobu jsem byl na jednom). Asi tak polovina mých spolustudentů je jako já ve studentském věku, takže tam určitě nejsme sebranka čtyřicátníků, co se rozhodli dohnat titul.
Sympatické je, že má člověk stále statut studenta (do 26 let), dokonce i ten ISIC mám (i když mi někdo říkal, že by to tak být nemělo).
Oficiálně jsou nároky na kombinované studenty stejné jako na "deňáky", realita je ale trochu jiná. Vyučující berou ohled na naše omezené časové možnosti - rozsah vyžadovaných znalostí je asi stejný, u semestrálních prací ale u některých předmětů rozsah mění. To znamená, že po vás nechtějí veledílo, ale stačí něco menšího, nebo že můžete práci odevzdat kdykoliv před zkouškou a nelpí tedy na termínech ("hlavně, že to máte"). Zkoušky někdy zkracují třeba tak, že pro kombinované studenty je ústní část nepovinná nebo přednostní (a my na ní nemusíme čekat a trávit ve škole celý den).
Objevila se bohužel jedna výjimka, kde po zjištění "aha, vy nejste deňák" následuje maximální snaha vás potopit, jak to jen jde, ale to je opravdu jen taková odchylka. Ona i ta vyučující je dost taková odchylka.
Sympatické je i to, že vyučující vás berou jako lidi z praxe. Tzn. se vás hodně ptají na názor a zkušenosti.
Stejně tak s námi vyučující spolupracují i na výběru vhodných termínů zkoušky, abychom to stihli. To je také jeden velký problém: nejen se na zkoušku naučit, ale stihnout tam taky někdy jít, když je termínů jen málo a mezi předměty se překrývají.
Okolo FELu jsem slyšel hodně stížností na (klesající) úroveň. Mohu ale říct, že mi toto magisterské studium něco přineslo, snad i víc než celé (delší) bakalářské v denní podobě.
Tiskni Sdílej:
Vsichni to vzdali uz v prvnim semestru pri prvnich zkouskachJá se nedivím, taky si říkám, že bych se na to nejraději vykašlal. Mít na školu víc času, tak by to byla pohoda; takhle je to dost šílený. Ale zbývá mi už jen několik měsíců, v červnu bych měl mít státnice... je třeba si zachovat optimismus.