abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)

    12. 4. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 27676×

    Dnes použijeme několik nových nástrojů k nakreslení zašlé, zmáčené a potrhané Pravé Pirátské Mapy k Pokladu™.

    Taková mapa má několik charakteristických vlastností. Musí být nakreslena na hrubém papíře, být potrhaná (pro důvěryhodnější vzhled i ohořelá), písmo i kresby musí být špatně čitelné a všechny šipky musí vést k obligátnímu červenému křížku. Tolik přibližná definice Mapy™.

    Po spuštění GIMPu založíme nový obrázek o velikosti 500×500 pixelů. Mapu zobrazíme položenou na nějakém dřevěném stole, pro jednoduchost postačí vyplnit vrstvu Pozadí vzorkem (pattern) Wood #2.

    Dále založíme novou vrstvu jménem Papír, ve které (překvapivě) vyrobíme hrubý papír. Šlo by to udělat ručně pomocí bump-mappingu, ale my raději využijeme plug-inu Python-Fu Clothify, který takovou operaci automatizuje. Nachází se v menu obrázku: Python-Fu -> Alchemy -> Clothify (menu ani plug-in není přeložen do češtiny). Skript vygeneruje elevační mapu (pomocí šumu), tu zjemní (rozostří) a pak ji prostřednictvím filtru Bump map aplikuje. Parametry skriptu Azimuth, Elevation a Depth jsou přímo předávány bump-mapovému filtru, parametry X blur a Y blur určují jemnost (rozostření) elevační mapy před její aplikací.

    Před použitím Clothify ještě musíme vrstvu vyplnit nějakou šedou nebo nažloutlou barvou - barvou budoucího papíru. Třeba #fffddf. Parametry skriptu lze nechat beze změny všechny kromě Depth (Hloubka), kterou snížíme na 1, což je pro hrubý papír to pravé ořechové. Výsledek vypadá takto:

    GIMP 12 Hrubý papír

    Dalším úkonem je otrhání a okousání okrajů, čehož dosáhneme, jak jinak, pomocí masky (layer mask). Zubaté okraje papíru nakreslíme do masky černou barvou, takže budou průhledné. Použijeme k tomu nástroj Tužka (Pencil), který funguje úplně stejně jako například Štětec, s tím rozdílem, že u stopy striktně vynucuje ostré hrany (hard edges). Ostře definovaný okraj papíru však vůbec nevypadá dobře, proto jej ještě ručně vyhladíme nástrojem Změna ostrosti (Convolve).

    Tužka (Pencil) nám nepřináší žádné nové nastavení, nemusíme se jí tedy blíže zabývat. Vrstvě Papír přidáme masku inicializovanou na čistě bílou a pro pohodlnou práci si ji necháme i zobrazit (Zobrazit masku vrstvy / Show layer mask). Obrys je nejlepší kreslit jednopixelovou stopou Circle (01).

    Tvar a rozměry papíru teď můžete libovolně ovlivňovat, pamatujte ale na to, že se na něj má vejít několik klikyháků a onen červený křížek :-). Jakmile uzavřete obrys, vyplňte jeho okolí černou barvou (Plechovka, Vyplnit podobné barvy) [Bucket fill, Fill similar colors]. Moje layer mask je taková:

    GIMP 12 Maska vrstvy Mapa

    Takové zubaté okraje je téměř nemožné kreslit na notebookovém touchpadu, naopak výborná je laserová myš.

    Pokud nyní vypneme zobrazování masky, uvidíme, že kraje papíru vypadají hrozně. Proto náš kurzor bez meškání spočine na ikoně dalšího nástroje, a to Změna ostrosti (Convolve) se zkratkou V. Sdružuje v sobě jakousi ruční náhradu za filtry Blur a Sharpen (Rozostření a Doostření). Všechna nastavení jsou stejná jako u ostatních nástrojů, bude nás zajímat pouze režim nástroje, který se nastavuje v části Druh změny ostrosti (Convolve type):

    • Rozostření (Blur)
    • Zaostření (Sharpen)

    Oba názvy mluví za sebe. Působiště nástroje je jako vždy omezeno zvolenou stopou. Razanci působení ovlivňuje (nešťastně přeložený) Přeběh (Rate).

    Na ruční zjemňování masky je vhodné vytvořit si novou stopu o průměru 30 pixelů, podobně jako jsme kdysi vytvářeli šedesátipixelovou. Okraje nemusí být všude stejně jemné či hrubé, stačí jen změnit Přeběh (Rate) nebo danou část "přejet" vícekrát. V tom je výhoda oproti použití "tupého" filtru.

    Takto může maska a obrázek samotný vypadat. Papír už je znatelně lepší.

    GIMP 12 Zjemněná maska

    A teď přichází na řadu samotná mapa. Založíme si pro ni novou průhlednou vrstvu Mapa, do které si navymýšlíme nějaké ostrovy. Šipky a červený křížek umístíme na zvláštní vrstvu později. Veškeré kresby však tentokrát nebudeme páchat štětcem, ale inkoustem! Seznamte se s novým nástrojem.

    Inkoust (Ink) se zkratkou K představuje dobře konfigurovatelnou simulaci klasického inkoustového pera. Chová se podobně jako ve skutečnosti - čím pomaleji kreslíte, tím více inkoustu se stihne dostat na papír a tím je linka výraznější. Jakmile na nějakém místě zůstanete, vytvoří se tam kaňka. Naopak při rychlé kresbě je čára ostrá a tenká.

    • Nastavení (Adjustment): V této části nastavujeme výchozí chování pera, neovlivněné rychlostí kresby.
      • Velikost (Size): Velikost hrotu pera.
      • Úhel (Angle): Sklon hrotu vzhledem k vodorovné ose.
    • Citlivost (Sensitivity): Tady nastavujeme, jak moc bude výše uvedené nastavení měněno v závislosti na rychlosti kresby. Hodnota 0.0 znamená minimální změny, 1.0 je maximální variace.
      • Velikost (Size)
      • Sklon (Tilt)
      • Rychlost (Speed): Rychlost udává, jak silně budou variace aplikovány vzhledem k rychlosti. Při hodnotě 0.0 je každá čára prakticky jedna velká kaňka, při 1.0 už linka opravdu pěkně reaguje na rychlost kresby.
    • Typ (Type): Zde jsou na výběr tři tvary hrotu: kulatý, čtvercový a diamant (čtverec otočený o 45 stupňů).
    • Tvar (Shape): V tomto malém náhledovém okénku lze tažením šedého čtverečku měnit tvar hrotu předvolený v poli Typ. Z kruhu tak lze například udělat elipsu, ze čtverce kosodélník apod.

    S tímto nástrojem je nejlepší chvíli experimentovat na čistém obrázku. Pro kresbu ostrovů jsem zvolil základní velikost 2.0, úhel 0.0 a všechna nastavení Citlivosti (Sensitivity) 1.0.

    S přesným postupem opravdu nelze radit. Svoji mapu vám tady samozřejmě neukážu, to už bych na onom místě rovnou mohl vyvěsit vlajku "Tady je můj poklad" :-). Speciálně pro tento článek jsem však nakreslil mapu falešnou, která každého svede na špatnou cestu, jeho loď skončí roztříštěná o vápencové útesy a on sám bídně zhyne v nemilosrdných čelistech bílých žraloků. Byli jste varováni.

    Velmi zajímavé je nakreslit několik ostrovů na okraj papíru a vrstvě Mapa pak udělat podobnou masku jako má Papír. Části mapy se budou ztrácet v cárech na kraji papíru.

    Červený křížek označující cílovou destinaci je lepší umístit na zvláštní vrstvu Mapa - kříž. Jen tak pro pořádek.

    GIMP 12 Nakreslené
ostrovy

    Kresby takto vytvořené inkoustem mají daleko k dokonalosti, ale o to nám prakticky jde. Vypadá to tak nějak více pirátsky než GPS mapa na displeji Palmu.

    Šipky vyznačující cestu od ostrovu k ostrovu nakreslíme trochu jinak: známým nástrojem Štětec (Paintbrush), ale s netradiční stopou Calligraphic Brush, která vypadá opravdu jako stopa štětce. Šipky budou mít svoji vlastní vrstvu, chytře pojmenovanou Šipky.

    GIMP 12 Šipky

    Poslední bod dnešního programu je takové malé překvapení: loď. GIMP umí importovat SVG soubory, tedy vektorovou grafiku. Na webu Open Clipart Library jsem našel takovou pěknou plachetnici, proč ji tedy nevyužít pro zpestření mapy? Jen tak mimochodem prozradím další "vychytávku" GIMPu, a tou je otevírání souborů přímo z webu.

    Do malého okénka, které zobrazíme příkazem Soubor -> Otevřít umístění (File -> Open location) zadáme adresu kýženého souboru (http://openclipart.org/clipart//transportation/boating/boat_jarno_vasamaa1 .svg) a je to. Protože GIMP musí provést konverzi z vektorové grafiky do bitmapové, zeptá se, jak velký obrázek má vygenerovat. Pokud stejně jako já pracujete s mapou 500×500 px, optimální šířka (délka?) lodě bude asi 100 pixelů. Otevře se nový obrázek. Pro přemístění lodě do naší mapy stiskneme Ctrl+A pro výběr celé vrstvy a Ctrl+C pro zkopírování do schránky. Pak se přepneme do okna s mapou a stiskneme Ctrl+V pro vložení a zmáčkneme tlačítko pro novou vrstvu, abychom z vloženého výběru udělali klasickou vrstvu. Původní obrázek s lodí už můžeme zavřít.

    Pro dnešek skončíme přemístěním vrstvy s lodí (pojmenujme si ji vynalézavě Loď) na začátek šipkové cesty a jejím odbarvením. Taková pěkná světlá plachetnička se na naši zašlou mapu moc nehodí, a tak jí trochu pomůžeme. Nejprve se zbavíme barev příkazem Vrstva -> Barvy -> Odbarvit (Layer -> Colors -> Desaturate). O hnědo-žlutou patinu se pak postaráme v dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance). Klíčové jsou dva posuvníky směrem ke žluté (yellow) a purpurové (magenta).

    GIMP 12 Mapa s lodí

    Tímto se prozatím loučím, mapu příště dokončíme pojmenováním ostrovů a pomačkáním celého papíru. Mořským vlkům zdar!

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucnosti svého oboru, většina ale počítá s velkým vlivem AI
    Událo se v týdnu 20/2024
    Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
    Týden na ScienceMag.cz: Neutronové molekuly – neutrony se mohou vázat na kvantové tečky
    Týden na ScienceMag.cz: Postoupili ve snaze najít kvantovou povahu gravitace
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    »—> GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    12.4.2006 10:11 vladon | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Ostry obrazok mapy na malej ploche...
    Ahoj. Naozaj veeelmi pekny serial. Chcel som spravit taku mapu na hraciu kartu(zolikovu) - 57x87mm. Ak to spravim z obrazka 1616x2464px(10nasobok), ktory potom zmensim, je to pri tlaci dost neostre (celkovo - cely obrazok je rozmazany). Ak to kreslim do obrazka 57x87mm(162x247px), hrany su zase velmi skarede - nie su to obluciky, ale vidno rohy a hrany pixelov. Ako to spravit, pls? (Aby to bolo vytlacene na malej ploche dostatocne ostre, s peknymi 'oblymi' oblukmi.)

    Vdaka Vln.
    12.4.2006 10:32 mc_bizon | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ostry obrazok mapy na malej ploche...
    afaik netreba ten obrazok zmensit ale treba zmenit DPI
    13.4.2006 10:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.