abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Octave - 11 (kreslíme grafy)

    5. 4. 2006 | Jiří Poláček | Programování | 14670×

    Jak Octave řeší grafický výstup, princip vykreslování čáry a kterak nastavit barvy, styly a legendu.

    Jak Octave řeší grafický výstup

    Octave ve snaze podobat se co nejvíce Matlabu obsahuje také podporu pro grafický výstup (ve smyslu kreslení matematických grafů). Samo o sobě však Octave grafy kreslit neumí - pro tento účel využívá program gnuplot (který je tudíž třeba mít v systému nainstalován). Z jistého úhlu pohledu by se dalo říci, že Octave funguje jako překladač kreslících funkcí z Matlabu do gnuplotu - jedním dechem je však nutno dodat, že se jedná o překladač velmi omezený, který zvládá jenom pár základních příkazů a nastavení. Pro plné využití všech možností gnuplotu máme v Octave k dispozici „nízkoúrovňové funkce“, díky kterým můžeme psát přímo příkazy gnuplotu nad daty z Octave. Následující texty se však budou zabývat především příkazy kompatibilními s Matlabem.

    Jak se kreslí čára

    Základní princip kreslení dvourozměrných grafů spočívá v zadání souřadnic bodů v kartézské soustavě - Octave vždy dva sousední body spojí úsečkou. Souřadnice bodů se zadávají jako dva vektory, jeden pro x-ové souřadnice a druhý pro y-ové; tyto dva (oba řádkové nebo oba sloupcové, ale hlavně stejně dlouhé) vektory pak figurují jako parametry funkce plot, která zajistí již samotné vykreslení grafu.

    Příklad - vytvořme ze čtyř bodů A[0,4], B[5,-2], C[1,-3] a D[3,8] lomenou čáru tak, že bod A bude spojen s bodem B, bod B spojen s bodem C a konečně také bod C spojen s bodem D:

    >> x=[0 5 1 3]; y=[4 -2 -3 8];
    >> plot(x,y)

    Mělo by se nám otevřít grafické okno gnuplotu vypadající podobně jako na následujícím obrázku:

    Grafický terminál gnuplotu s vykreslenou
lomenou čarou

    Vektor x postupně obsahuje x-ové souřadnice zadaných bodů, stejně tak vektor y obsahuje ve stejném pořadí y-ové souřadnice těch stejných bodů. Při vykreslování jsou pak sousední body spojeny úsečkou (tj. vykreslí se mezi nimi rovná čára). Pokud bychom chtěli zajistit, aby byl úsečkou spojen každý bod s každým, musíme to odpovídajícím způsobem zajistit v souřadnicových vektorech:

    >> A=[0 4]; B=[5 -2]; C=[1 -3]; D=[3 8]; body=[A;B;C;D;A;C;B;D];
    >> plot(body(:,1),body(:,2))

    Čtyři body, každý spojen s každým

    V grafu si také můžeme všimnout, že se automaticky nastaví měřítko grafu, vypíší hodnoty na osách a legenda grafu.

    Hned na prvních příkladech tedy vidíme, že výsledné grafy nemusí být těmi správnými grafy z hlediska matematické analýzy, i když právě ty nejspíš budeme chtít ve výsledku vidět. Efektu hladké křivky dosáhneme prostě tím, že spočítáme dostatečný počet souřadnic vykreslovaných bodů. Porovnejte sinusoidu vykreslenou z 11 a 201 bodů:

    >> x10=0:pi/5:2*pi;
    >> plot(x10,sin(x10))
    >> % versus
    >> x200=0:pi/100:2*pi;
    >> plot(x200,sin(x200))

    Sinusoida z 11 bodů

    Sinusoida z 201 bodů

    Uvědomme si u funkce sinus, že se počítá pro každý prvek vektoru x-ových souřadnic, čímž získáváme stejně dlouhý vektor y-ových souřadnic. Abychom si ušetřili čas s vymýšlením formule pro vektor lineárně rozložených x-ových souřadnic, můžeme používat funkci linspace, které zadáme dolní mez, horní mez a počet prvků výsledného vektoru:

    >> linspace(0,10,4)
    ans =
       0.00000   3.33333   6.66667  10.00000

    Více grafů, více barev

    Ve výchozím nastavení každé volání příkazu plot inicializuje výstupní zařízení, tj. smaže případný obsah z předchozích kreslících výstupů. Pokud chceme do grafu „přikreslovat“, nabízí se nám v podstatě dvě možnosti, které můžeme libovolně kombinovat. V prvé řadě můžeme podržet aktuální obsah výstupního zařízení s pomocí funkce hold. Volána s parametrem on tuto vlastnost zapíná, off značí výchozí stav mazání a konečně volání této funkce bez parametru přepíná z jednoho stavu do druhého. V jakém stavu se teď nacházíme, zjistíme funkcí ishold:

    >> plot(x,sin(x))
    >> ishold
    ans = 0
    >> hold on
    >> plot(x,cos(x))
    >> hold off

    Sinus a kosinus v jednom grafu

    Druhou možností je zadání všech grafů do jediného příkazu plot, který může mít variabilní počet parametrů:

    >> plot(x,sin(x),x,cos(x))

    Přesněji řečeno, funkce plot může zpracovat libovolný počet dvojic x-ových a y-ových souřadnic. Navíc za každou touto dvojicí může následovat třetí volitelný řetězcový parametr, který upřesňuje barvu a styl čáry, respektive popisek k ní. Začněme ilustračním příkladem:

    >> plot(0:5,5:-1:0,'^',0:6,6:-1:0,'Lm ',0:8,8:-1:0,'g*;popisek;' , \
    0:.1:9,9:-.1:0,'.3',1:10,9:-1:0,'-@78',2 :10,9:-1:1,'c;usecka;')

    Spousta čar s různými styly a barvami

    Za pomoci čísel, významových znaků a textů mezi středníky tak můžeme u každé vykreslované čáry určit:

    • typ grafu: čárový (výchozí) - -, tečkovaný - ., schodovitý - L, nebo vynášecí - ^
    • barvu určenou buď písmenem nebo číslem: r, g, b, m, c nebo w s příslušnými čísly 1-6, tj. v uvedeném pořadí červená, zelená, modrá, purpurová, azurová a bílá. Pokusy nasvědčují tomu, že i číslům 7-9 nějaké barvy přísluší.
    • bodový graf: buď přímo uvedením symbolu, který se má v daném bodě vykreslit - *, +, o, x, nebo číselně s tím, že v takovém případě je nutno uvést dvojciferné číslo - první cifra určuje barvu a druhá cifra symbol (opět lze experimentovat s čísly 1-9). V případě, že chceme bodový graf, měli bychom uvést, zda body mají - -@ nebo nemají - @ (výchozí předpoklad) být spojeny čarou.
    • popisek: uvádí se mezi středníky, například ;popisek;, středník na konci popisku nesmí chybět. Výchozí popisek zní „line“ plus pořadové číslo.

    Obecně nezáleží na pořadí, v jakém se znaky zapíší, přesto to chce trochu experimentovat a nebýt překvapen, že kupříkladu číselná reprezentace barev může na každém výstupním zařízení znamenat něco jiného.

    Příští povídání o Octave bude s grafy pokračovat, konkrétně se zaměří na měřítko os, popisky ke grafům a speciální dvourozměrné grafy.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucnosti svého oboru, většina ale počítá s velkým vlivem AI
    Událo se v týdnu 20/2024
    Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
    Týden na ScienceMag.cz: Neutronové molekuly – neutrony se mohou vázat na kvantové tečky
    Týden na ScienceMag.cz: Postoupili ve snaze najít kvantovou povahu gravitace
      všechny statistiky »

    Seriál Octave (dílů: 16)

    Octave - 1 (je to kalkulačka) (první díl)
    <—« Octave - 10 (zbylé řídicí struktury)
    »—> Octave - 12 (měřítko os a speciální grafy)
    Octave - 16 (a co dál?) (poslední díl)

    Související články

    Octave - 1 (je to kalkulačka)
    Octave - 2 (počítání s maticemi)
    Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Octave - 4 (je to pravda?)
    Octave - 5 (práce s řetězci)
    Octave - 6 (práce se soubory)
    Octave - 7 (vlastní skripty a funkce)
    Octave - 8 (větvení programu)
    Octave - 9 (cykly)
    Octave - 10 (zbylé řídicí struktury)
    Octave - 12 (měřítko os a speciální grafy)
    Octave - 13 (dokončení grafiky)
    Octave - 14 (finance a statistika)
    Octave - 15 (špetka matematiky)
    Octave - 16 (a co dál?)
    Vektorový elegán Ipe
    Recenze: Kniha kódů a šifer
    Awk & sed: Příručka pro dávkové zpracování textu
    SETI@home
    Jak se píše procesor
    GnuCash - domácí účetnictví na úrovni
    Použití gnuplot pro tvorbu grafů v PHP
    Hra s písmenky - wxMaxima

    Odkazy a zdroje

    Octave

    Další články z této rubriky

    LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC
    Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi
    Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení
    Linux: systémové volání splice()
    Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    6.4.2006 07:44 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Znamená něco příkaz: "% versus", který je v textu v příkladu sinusovek s různou kvalitou?
    Jiří Poláček avatar 6.4.2006 08:25 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    znak % uvozuje komentář
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    6.4.2006 07:46 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Ve Windows verzi mi nefunguje "hold on" :(
    parse error:
    >>> hold on
    ^
    >> hold on
    parse error:
    >>> hold on
    Jiří Poláček avatar 6.4.2006 08:56 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Vyzkoušel jsem teď tento příkaz ve windowsových verzích 2.1.36, 2.1.50 a 2.1.73 stažených z octave.sf.net a všude mi příkaz "hold on" bez problémů funguje. Vzhledem k tomu, že za příkazem hold se očekává textový parametr, zkuste hold 'on'.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    6.4.2006 09:23 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Ty apostrofy zabraly. Děkuji za obě odpovědi.
    12.4.2006 23:56 asym | skóre: 5 | blog: Psychopat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    V gnuplotu mi jde v pohode mysi rotovat 3D graf. Kdyz je ale volan z octave, tak to nejde. Jak je to mozne?
    Kdo nemá rád linux, ten si ho nezaslouží.
    Jiří Poláček avatar 14.4.2006 08:40 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    V případě vzdáleného volání gnuplotu z Octave není inicializována myš. Příkaz gset mouse před vyreslením grafu tuto nepříjemnost napraví.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    22.4.2006 11:32 asym | skóre: 5 | blog: Psychopat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 11 (kreslíme grafy)
    nepomaha ani
    __gnuplot_set__ mouse
    Kdo nemá rád linux, ten si ho nezaslouží.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.