IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Na potřebu vytvářet menu dynamicky jsem narazil chvíli poté, co se mi na disku shromáždilo o něco málo více než dvě fotky, a já hledal efektivní způsob, jak střídat na pozadí pracovní plochy depresivní obrázek propíchané holky s depresivním obrázkem podzimního Radhoště v mlze. Fvwm je naštěstí inteligentní okenní manažer a pamatuje i na mou potřebu vytvářet menu dynamicky například podle obsahu nějakého adresáře.
Podobný nápad měli i tvůrci fvwm, protože přímo součástí distribučního balíčku je i v perlu napsaný program fvwm-menu-directory, který je právě na procházení adresářových struktur pomocí menu fvwm určený. Při studiu dynamických menu mi program fvwm-menu-directory významně pomohl.
Program fvwm-menu-directory není v distribuci fvwm jediný program pro tvorbu dynamických menu. Zajímavou inspirací může být například fvwm-menu-headlines - program dokáže z internetu stáhnout titulky článků z různých zpravodajských serverů a při zvolení nastartovat prohlížeč s obsahem příslušného článku - zřejmě tedy RSS čtečka integrovaná přímo do okenního systému. Další program, fvwm-menu-desktop, vytváří menu z definic prostředí Gnome či KDE. Přiznám se, že netuším, jak tyto programy fungují - nikdy jsem je nezkoušel.
Při tvorbě různých funkcí a menu si je třeba uvědomit, že na rozdíl od
jiných "programovacích jazyků" konfigurační jazyk fvwm umožňuje
vytvářet jedno menu nebo funkci na několika místech. Příkaz
AddToMenu
můžeme použít na začátku konfiguračního
souboru, pokračovat s tvorbou stejného menu uprostřed, ve zcela jiném
kontextu, a celé menu dokončit na posledních řádcích konfiguračního
souboru, případně v souboru uloženém někde úplně jinde. Takový přístup
jistě není nejlepší konfigurační technikou, ale usnadňuje to
dynamickou tvorbu konfigurace fvwm. Zkušenému
programátorovi/konfigurátorovi by nemělo činit problémy udržet zmatek
v konfiguračním souboru na zvládnutelné úrovni.
Při tvorbě dynamických menu je přijatelným postupem definovat úvodní část menu staticky v konfiguračním souboru:
AddToMenu MojeMenu + "Moje menu" Title + "" Nop + "Statická akce" Exec exec ...
a o kus dál (dynamicky) připojit k menu další položky:
AddToMenu MojeMenu "Položka v menu" Exec exec...
Přečte část konfigurace z externího souboru. Pro nefalšovaná dynamická
menu není příkaz Read
úplně nejvhodnější vzhledem ke
statické povaze normálního souboru. Příkaz read je obyčejnou obdobou
například direktivy #include
z jazyka C.
Přečte část konfigurace ze standardního výstupu nějakého programu.
Program je spuštěn pomocí /bin/sh
, takže jako externí
program lze uvést i jednoduchý skript shellu:
AddToMenu HomeDirMenu PipeRead 'for i in $HOME/*; \ do echo "+ \"$i\" Exec xterm -e vi \"$i\""; done'
Příklad vytvoří menu se seznamem všech souborů v domácím adresáři uživatele a v případě zvolení některé položky nastartuje xterm s editorem vi.
Adresářová struktura bývá obecně ve stromovém tvaru, velmi složitá, a
předem nelze říci, co na souborovém systému najdeme. Fvwm dovede
dynamicky vytvářet nejen jednotlivé položky v menu, ale i celá menu.
Příkazem MissingSubmenuFuction
okennímu manažeru fvwm
sdělujeme, která funkce mu pomůže při vytváření chybějících podmenu.
Pro každé dynamické menu lze samozřejmě uvést jinou funkci.
Funkci je jako první parametr předané jméno vytvářeného menu. Parametr je přístupný, podobně jako v shellu, jako "$0".
AddToFunc FuncFvwmMenuDirectory + I PipeRead "fvwm-menu-directory -d '$0'" AddToMenu Adresare "Adresáře" title + MissingSubmenuFunction FuncFvwmMenuDirectory + "Adresář [$HOME]" Popup "$[HOME]" + "Adresář /" Popup "/"
V uvedeném příkladu je pro tvorbu chybějících menu použitý externí
program fvwm-menu-directory. Menu jím generovaná předpokládají, že
funkce pro tvorbu menu se jmenuje FuncFvwmMenuDirectory, ale není
problém jméno funkce změnit parametrem --func-name "jméno
funkce"
. Program fvwm-menu-directory je napsaný v perlu a je
možné jej spustit přímo na povelové řádce a prohlédnout si jeho
výstup:
DestroyMenu recreate "/" AddToMenu "/" + DynamicPopDownAction DestroyMenu "/" + MissingSubmenuFunction FuncFvwmMenuDirectory + "/" Exec cd "/"; xterm -e /bin/bash + "" Nop + "bin" Popup "bin" item +100 c ....
Příkazy umožňují spustit nějakou akci při zobrazení nebo skrytí menu. Protože tvoříme menu dynamicky a předpokládáme, že obsah menu se může pokaždé změnit, je dobré takové menu po použití zrušit, jinak by se nám v menu hromadily položky jako horníci v dolech:
AddToMenu MojeMenu DynamicPopDownAction DestroyMenu MojeMenu
Pro vytváření menu se dá použít příkaz
DynamicPopupAction
:
AddToMenu Adresare + DynamicPopDownAction DestroyMenu Adresare + DynamicPopUpAction PipeRead \ 'for i in /tmp/*; do echo "AddToMenu Adresare \\"$i\\" Nop"; done'
Příklad nic užitečného nedělá, pouze vypisuje soubory v adresáři
/tmp
,
ale lze na něm hezky demonstrovat použití příkazů
DynamicPopDownAction
a DynamicPopUpAction
.
No a to je v zásadě vše, co nám stačí k tvorbě dynamických menu.
Ve svém domácím adresáři jsem si vyrobil adresář .podklad
a
do něj uložil všechny obrázky, které chci mít občas na ploše. Obrázky jsem
si hezky roztřídil do podadresářů podle témat.
Někam do cesty (u mě je to adresář /usr/local/bin
) jsem
uložil jednoduchý skript:
#!/bin/sh if [ "$1" = "--menu" ]; then DIR="$2" cd $DIR echo "DestroyMenu recreate \"$DIR\"" echo "AddToMenu \"$DIR\"" echo "+ DynamicPopDownAction DestroyMenu \"$DIR\"" echo "+ MissingSubmenuFunction FuncPodkladDir" # První se zpracují adresáře find * -type d -maxdepth 0 -print | while read i do echo "+ \"$i\" Popup \"${DIR}${i}\"" done # Pak se vyhledají a zpracují soubory s obrázky find *.jpg *.jpeg -type f -maxdepth 1 -print | while read i do # jména souborů očesat o příponu nn="`echo $i | sed 's/\.jpg$//; s/\.jpeg$//;'`" echo "+ \"$nn\" Exec podklad xloadimage -border black -center \ -onroot \"\\\"${DIR}/${i}\\\"\"" done exit fi # Skript je volaný s parametry, které říkají, jak zobrazit obrázek na # ploše obrazovky if [ $# -gt 0 ]; then echo "$@" > $HOME/.podklad/podklad.cfg fi # Skript je volaný bez parametrů, z minula ale máme uložený příkaz # pro zobrazení obrázku v souboru podklad.cfg if [ -r "$HOME/.podklad/podklad.cfg" ]; then . $HOME/.podklad/podklad.cfg fi
Do konfiguračního souboru fvwm jsem doplnil řádky:
AddToFunc FuncPodkladDir + I PipeRead "podklad --menu '$0'" AddToMenu Podklad + MissingSubmenuFunction FuncPodkladDir + "Podklad obrazovky" title + "Čistý černý podklad" Exec podklad xsetroot -solid Black + "Čistý modrý podklad" Exec podklad xsetroot -solid MidnigtBlue + "" Nop + "Obrázky" Popup $[HOME]/.podklad/
Skript se volá třemi různými způsoby. Z fvwm je třeba zavolat skript s
parametry --menu jmeno_adresare
- pak se vygeneruje
seznam obrázků (pro jednoduchost soubory s příponou jpg a jpeg) v
podobě dynamického menu. Při zvolení některé položky se zavolá skript
podruhé a jako parametr se mu předá celý postup, kterým se má
nastavit na pracovní plochu požadovaný obrázek (volání xloadimage).
Potřetí se skript volá bez parametrů při startu fvwm - v tom případě
si skript sáhne na disk do souboru .podklad/podklad.cfg, kde má od
minula uložené, jak má nastavit pozadí pracovní plochy.
První díl seriálu o fvwm (Fvwm - I) jsem napsal téměř před rokem. Jsem rád, že jsem konečně našel sílu napsat vše, co jsem původně zamýšlel, a že jsem dokázal seriál dokončit.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: