Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Řešení dotazu:
btrfs
a roztáhnout souborový systém přes oba dva disky.
mount
. Normálně stačí mít třeba adresář /mnt
pod ním si vytvoříš dva disky /mnt/disk1
a /mnt/diskě
do těch dvou adresářů namountuješ dva tvé disky a nasdílíš /mnt
A vidíš vše bez symlinků.
/media/disk
, uvidíte jen ten poslední namapovaný disk. Když je připojíte do /media/disk1
a /media/disk2
, můžete nasdílet adresář /media
, nebo nasdílet každý adresář zvlášť. Pokud máte teď nasdílený adresář /media/disk1
, můžete vytvořit adresář /media/disk1/disk2
a do něj namountovat ten nový disk (mount /media/disk1/disk2
), pak ten nový disk uvidíte jako adresář disk2
v tom vašem sdílení. Všechny tyhle varianty, kdy rozlišujete disky, ale mají tu nevýhodu, že musíte vždy rozlišovat, na který disk data nahráváte – a nejspíš se vám stane, že na jednom disku vám začne docházet místo, zatímco na druhém ho budete mít ještě spoustu volného.
Disk se symlinkem na jiný disk se nebude kvůli symlinku probouzet, protože symlink bude s pravděpodobností hraničící s jistotou v dentry cache či v jiné vhodné struktuře. Pokud tedy systém nemá kritický nedostatek RAM — to jediné by ho mohlo donutit číst opakovaně tentýž symlink z disku.
Mnohem lepší řešení by asi bylo disky nedělit a vytvořit souborový systém přes oba, aby volné místo nebylo zbytečně škatulkované předem. (V takovém případě je ale třeba mít přehled, jak je to s redundancí, tedy která (meta)data přežijí výpadek disku a která ne.)
Záleží na tom, zda je chce nechat vypínat automaticky pomocí běžných mechanismů pro šetření energie, nebo zda je chce vypínat explicitně manuálně. Pro druhý případ se vícediskový filesystém nehodí. V prvním případě může být problém se sdílenými datovými strukturami a s nastavením redundance metadat. Kdyby byla například data v lineárním režimu (single) a metadata v režimu RAID 1, vysněná úspora energie by nebyla valná, protože každý zápis by musel probudit oba disky. (Čtení by ovšem úsporné být mohlo.) Ale výhoda dostupnosti celého nerozděleného volného místa by tam stále byla.
Tiskni Sdílej: