Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 0,57 %. Před měsícem to bylo 0,90 %. Výrazně vzrostl počet uživatelů používajících čínštinu (Simplified Chinese 47,18% +30,22%, English 25,63% -16,23%) a Windows 7 (Windows 7 64 bit 26,74% +22,35%, Windows 10 64 bit 69,40% -19,88%).
Tiskni Sdílej:
Tohle nesouvisí až tak s (GNU)/Linuxem, jako spíš se Steamem a kvalitou her. Zkoušel jsem např. Mafii II a bylo to tragické – vyzkoušel jsem postupně všechny verze Protonu, s nejnovější to nefungovalo vůbec. Máš tam hromadu zavádějících chybových hlášek, o kterých se pak na různých fórech dočteš, že je máš prostě ignorovat, zatímco skutečná chyba, která vede k nespuštění hry, se snad ani neloguje. S jednou starší verzí Protonu se hru podařilo spustit, ale jen jednou, pak se to rozbilo a už to nešlo ani s tou starou verzí. A i tu chvilku, co hra náhodou běžela, byl výkon tak mizerný, že to nešlo hrát. Hlavní je ale ta nespolehlivost – fakt nemám náladu na to, aby se to samo náhodně rozbíjelo.
Proton, DXVK atd. jsou teoreticky skvělé věci a je za tím spousta práce… ale výsledky mi zatím nepřijdou moc přesvědčivé.
Co jsem četl, tak se to často rozbíjí kvůli jejich DRM. Existují nějaké opatchované EXE soubory… ale ani to nepomáhá. Možná to za určité konstelace Merkuru a Venuše spustit půjde, ale na tohle nemám nervy. Každopádně to není vina GNU/Linuxu, ale Steamu a proprietárních zaDRMovaných her. Vyvozovat z těchto statistik cokoli týkajícího se GNU/Linuxu je mylné.
To je taková definice kruhem. Když ta implementace bude nekvalitní, nefunkční, tak i procento uživatelů bude nízké. Zakládat na takové statistice jakékoli rozhodování je nesmysl. K tomu bys potřeboval dvě podobně použitelné implementace Steamu (a her) pro dvě platformy. Pokud by ses pak rozhodoval, zda jednu z nich zaříznout a pokračovat jen s tou druhou, tak by dávalo smysl přihlédnou k procentu uživatelů. Ale pokud na jedné platformě nabízíš polofunkční/nefunkční zmetek a na druhé odladěné a oficiálně podporované řešení, tak je ta statistika naprosto irelevantní a je předem jasné, jaká procenta z toho vyjdou.
Já jsem si kdysi pořídil Mafii (na DVD v kamenném obchodě, ale nakonec to stejně vyžadovalo Steam) a teď se mi tu válí jedno nevyužité osmijádro s 32 GB paměti, tak jsem si říkal, že na něm Steam + Proton vyzkouším a zahraji si Mafii (na normální pracovní počítač bych si to nedával). Nehledám způsob jak zabíjet čas hraním nějaké náhodné hry, která zrovna funguje – chtěl jsem si zahrát právě tuhle konkrétní. Chápu, že to není zrovna reprezentativní vzorek a i jsem psal, že za Protonem je určitě dost práce a jsem rád, že to existuje.
Co jsem se snažil hlavně říct, je to, že těm procentům z těchto statistik nemá smysl přikládat jakoukoli váhu a vyvozovat z nich jakékoli závěry o GNU/Linuxu – s jeho kvalitami to absolutně nesouvisí. Roli tu hraje jednak setrvačnost (když hrál někdo roky na MS Windows, tak mu chvíli potrvá, než přejde jinam, i kdyby k tomu měl poměrně dobrý důvod) a jednak kvalita Steamu a samotných her.
Jak se dalo čekat, statistiky už byly upraveny, protože asi chyba měření.Uvidíme, jak se to vyvine dál...
https://twitter.com/gamingonlinux/status/1345501691622412288