Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Tento měsíc byla uvolněna nová, již osmá verze (0.8.0) frameworku LÖVE, s názvem Rubber Piggy. Jedná se o multiplatformní engine (Linux, Windows, MacOS, Android a Web) založený na SDL, OpenGL, Box2D, OpenAl a dalších knihovnách, používané pro tvorbu 2D her pomocí skriptovacího jazyka LUA.
Mezi zajímavé novinky patří například podpora shaderů využívajících GLSL, které můžete použít např. pro tvorbu různých pixelových efektů. Dále podpora textového kódování UTF-8, zdokonalený systém pixelových bufferů (objekt Canvas), loader pro binární moduly, a další - plus spoustu oprav chyb z minulých verzí. Nepříjemné je, že se mírně změnilo skriptovací rozhraní, takže některé hry vytvořené pod tímto systémem bez úpravy nemusejí fungovat. Týká se to hlavně subsystému love.physics, který se přizpůsobil novému rozhraní knihovny Box2D. Více informací v oficiálním oznámení a na wiki stránkách projektu LÖVE
Tiskni Sdílej: