Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Tiskni Sdílej:
> blassic monte_carlo Syntax horror in 70
70 IF X > U THEN 90
GOTO 90
?
IF X > U THEN GOTO 90
Z Archa jsem vydoloval blassic (a classic interpreter of basic), naťukal source do souboru a hodil mu to.
Možná stojí za úvahu použít skutečný kompilátor - FreeBasic. S různými těmi interprety nemám dobré zkušenosti.
import random, math n = 0 print "No. OF THROWS ; PI" for j in xrange(1,24): for k in xrange(1,500): x = random.random() u = math.sin(math.pi*random.random()) if x < u: n += 1 t = 500*j p = 2*float(t)/float(n) print t, ";", p
real 0m0.053s user 0m0.036s sys 0m0.000s
marek@mantisha:~/pi> time python pi.py 10000 ; 3.11041990669 real 0m0.125s user 0m0.108s sys 0m0.016s marek@mantisha:~/pi> gfortran pi-jehla.f95 marek@mantisha:~/pi> time ./a.out *** 3.122561 real 0m0.009s user 0m0.004s sys 0m0.004s marek@mantisha:~/pi>
PROGRAM PI_JEHLA integer :: i = 1,pocet_iteraci = 10000,vnejsi_citac = 24, splneno = 0, foo = 0 double precision :: pi = 0, random = 0, x = 0, u = 0 double precision,parameter :: const_pi = 3.141592653589793238462643383279 !!print*,"Napiste pocet iteraci" !read(*,*)pocet_iteraci vnitrni: DO call random_number(random) x = random call random_number(random) u = random if(x < sin(u*const_pi)) splneno=splneno+1 i=i+1 ! if(splneno>0) print*,i," -- ",(2*real(i)/real(splneno)) if(i==pocet_iteraci) EXIT vnitrni END DO vnitrni print*,"***",(real(2*pocet_iteraci)/real(splneno)) ENDMístní guruové by to jistě ještě nějak zoptimalizovali.
import random, math n = 0 for k in xrange(1,10000): x = random.random() u = math.sin(math.pi*random.random()) if x < u: n += 1 t = 10000 p = 2*float(t)/float(n) print t, ";", p
radovan@PC1:~/basic$ time basic montecarlo.bas No. OF THROWS PI 500 3.125 1000 3.154574 1500 3.144654 2000 3.167063 2500 3.134796 3000 3.176284 3500 3.146067 4000 3.145891 4500 3.144654 5000 3.143666 5500 3.138374 6000 3.138896 6500 3.129514 7000 3.139717 7500 3.127606 8000 3.121342 8500 3.115265 9000 3.119584 9500 3.133245 10000 3.133323 10500 3.124535 11000 3.126332 11500 3.133942 12000 3.136025 real 0m0.041s user 0m0.036s sys 0m0.004s    Jen mě tak napadlo, když se počítá poměr zásahů uvnitř a vně kruhu, nebylo by lepší, než používat umělou "náhodu", prostě udělat mřížku a vzít to bod po bodu? Zkusím na tom po obědě trochu zapracovat.
kyosuke@gondolin:~> ruby <<EOF
> require 'narray'
> def pi(n)
> x, y = Array::new(2){NArray::float(n).random}
> return 4 * ((x**2 + y**2) < 1).mean
> end
> puts " N | Pi \n =================="
> 14.times do |x|
> x = (x%2==0 ? 1 : 3) * 10**(x/2)
> printf " %8d | %f\n", x, pi(x)
> end
> EOF
N | Pi
==================
1 | 4.000000
3 | 4.000000
10 | 2.800000
30 | 2.800000
100 | 3.040000
300 | 3.200000
1000 | 3.056000
3000 | 3.150667
10000 | 3.134400
30000 | 3.150133
100000 | 3.146520
300000 | 3.137933
1000000 | 3.141056
3000000 | 3.141111
kyosuke@gondolin:~>
Možná právě proto se to takhle nepočítá...
echo "scale=$kolik_des_cisel; 4*a(1)" | bc -l
Upřímně, kolik lidí kdy v životě použilo z nějakého praktického důvodu více než 20 číslic z desetinného rozvoje čísla pí? :) Myslím, že jich moc nebude to by mělo stačit i pro mezihvězdné vzdálenosti.
10 d=54: z=d^2 20 for x=-d to d 30 x2=x^2 40 for y=-d to d 50 if x2+y^2<=z then n=n+1 60 next y 70 next x 80 print n/z 90 exit    Při přibližně stejném počtu pokusů to je dokonce rychlejší, s podobnou přesností:
radovan@PC1:~/basic$ time basic pi_mrizka.bas 3.136145 real 0m0.022s user 0m0.020s sys 0m0.004s    Ale pravda je, že abych z toho dostal správně aspoň pět míst, musel jsem dát d=10000 a počkat si deset minut. On BASIC nikdy nebyl z nejrychlejších, už kvůli tomu počítání s reálnými čísly V tom Chipmunku jsem ještě nenastudoval jak to přepnout do celých, neznáte někdo obdobu DEFINT A-Z? Pak by ten čas mohl být zajímavější.
import sys r = 10 n = 0 for y in xrange(-r,r+1): for x in xrange(-r,r+1): if (x**2 + y**2)**0.5 <= r: sys.stdout.write(".") n += 1 else: sys.stdout.write(" ") if x == r: sys.stdout.write("\n") print "pi =", float(n)/float(r**2)To mi připomíná jeden pěkný bash skript co jsem někde viděl -- do konzole takhle kreslil Mandelbrotův fraktál .