Do 17. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2024 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC24 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: svou umělou inteligenci pojmenovanou jednoduše Apple Intelligence, iOS 18, visionOS 2, macOS Sequoia, iPadOS 18, watchOS 11, …
Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.
Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
pekwm umožňuje přemapovat většinu událostí (events) vytvářených myší a klávesnicí. Podíváme se tomu na zoubek.
Nejdůležitější je pochopit, jak je tento soubor tvořen. Jedná se o spojení "Where" (kde, třeba na pracovní ploše), "Event" (událost, např. stisknutí levého tlačítka myši) a "Actions" (akce, co se má vykonat). Uvedu nejdřív obecný zápis:
# 'Where' může nabývat hodnot: FrameTitle, OtherTitle, Border, ScreenEdge, # Client, Root, Menu, Other. /* FrameTitle -- titulkový pruh na "řádných" oknech OtherTitle -- vlastní pruh programu pekwm Border -- rámeček okna. Může mít podsekce: Top, Bottom, Left, Right, TopLeft, TopRight, BottomLeft, and BottomRight. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce obvyklým způsobem. ScreenEdge -- okraje obrazovky. Může mít podsekce: Up, Down, Left a Right. V těchto podsekcích můžete definovat události a akce jako obvykle. Client -- kdekoli uvnitř okna Root -- pracovní plocha (Root window, desktop) Menu -- na rozličných nabídkách (menu), vyjma jejich titulkového pruhu Other -- zahrnuje cokoli, co nemá vlastní sekci */ 'Where' { # 'Event' může nabývat hondot: ButtonPress, ButtonRelease, DoubleClick, # Motion, Enter, Leave, EnterMoving. /* ButtonPress -- jedno kliknutí ButtonRelease -- jedno kliknutí, které se aktivuje, jakmile se uvolní odpovídající tlačítko myši. DoubleClick -- dvojitý klik Motion -- klikání, držení a tažení Enter -- definuje chování, když kurzor myši "vstoupí" do oblasti definované pomocí 'Where'. Leave -- definuje chování, když kurzor myši opustí oblast definovou pomocí 'Where'. EnterMoving -- definuje chování, když tažené okno "vstoupí" do rohu obrazovky. Funguje pouze u rohů obrazovky. */ # Co se týká modifikátorů, tak mod1 = klávesa alt. Mod4 je "windows klávesa". # Více o modifikátorech napoví program 'xev'. 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { # Akcí je hodně. Budu jim věnovat samostatný zápisek. Actions = "akce a jejich parametry" } 'Event' = "volitelné modifikátory, jako mod1, ctrl aj. a tlačítko myši (jeho číslo)" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Dále uvádím konkrétní příklad:
# "Root" označuje pracovní plochu (Root window) Root { # Jednoduché kliknutí pravým tlačítkem myši, které při uvolnění # spustí akci "ShowMenu Goto". Toto menu vám zobrazí seznam aktuálně aktivních oken. ButtonRelease = "2" { Actions = "ShowMenu Goto" } # Jednoduché kliknutí levým tlačítkem myši, při jeho uvolnění # se vykoná akce "HideAllMenus", neboli se skryjou všechny nabídky. ButtonRelease = "1" { Actions = "HideAllMenus" } }
Obecný zápis:
# 'Section' (sekce) může nabývat hodnot: Global, MoveResize, Menu a InputDialog. 'Section' { # KeyPress = stisknutí tlačítka /* Klávesy mohou bý identifikovány svým 'XString name' nebo pomocí 'keycode'. Obojí lze zjistit programem 'xev'. Pokud chcete použít keycode, tak před něj dejte # */ KeyPress = "Volitelné modifikátory jako mod1 (neboli alt), ctrl aj. a klávesa." { Actions = "Akce a parametry akce, pokud jsou potřeba." # Samozřejmě lze zadat více akcí najednou, jenom je musíte oddělit středníkem. # Příklad: Actions = "Exec xterm; Set Maximized True True; Close" } }
Global: obsahuje obecné akce.
MoveResize: Namapování klávesnice, které se použije, když bude "zavolána" funkce MoveResize.
Menu: Obsahuje klávesy, které se použijí, pokud je "zavolána" akce ShowMenu.
InputDialog: Tato sekce umožňuje vyladit si klávesy dostupné pro řádkovou editaci, jestliže CmDialog okno, které dovoluje uživateli zadat pekwm-akce pro běžící okna, je aktivní.
# Myslím, že se jedná o tak jednoduchou záležitost, že není ani třeba výklad. Menu { KeyPress = "Down" { Actions = "NextItem" } KeyPress = "Up" { Actions = "PrevItem" } KeyPress = "Left" { Actions = "LeaveSubmenu" } KeyPress = "Right" { Actions = "EnterSubmenu" } KeyPress = "Return" { Actions = "Select" } KeyPress = "Escape" { Actions = "Close" } }
Jedná se o "řetězec kláves" (či posloupnost kláves). Obecný zápis:
# 'Chain' lze vnořovat (viz tento obecný příklad). Chain = "modifikátory a klávesa" { Chain = "modifikátory a klávesa" { KeyPress = "modifikátory a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } } Keypress = "modifikátoy a klávesa" { Actions = "akce a jejich parametry" } }
Konkrétní příklad:
# Chain = "Ctrl Mod1 M" { Chain = "M" { KeyPress = "M" { Actions = "Toggle Maximized True True" } KeyPress = "V" { Actions = "Toggle Maximized False True" } KeyPress = "H" { Actions = "Toggle Maximized True False" } } # Ctrl+Alt+M --> M --> M nebo V nebo H } Chain = "Ctrl Mod1 A" { KeyPress = "R" { Actions = "ShowMenu Root" } } # Ctrl+Alt+A --> R
Příští zápisek budu věnovat akcím (vlastnostem oken). Je jich dost.
Tiskni Sdílej:
Abych se přiznal, tak nevím (nerozumím přesně otázce).
setxkbmap -option grp:shifts_toggle,grp_led:scroll -variant ,qwerty -layout us,cz
tak PekWM naprosto ignoroval keychains, pokud zrovna byla aktivní česká klávesová mapa.
Aha. Já zatím funguju jenom na anglické klávesnici, českou klávesovou mapu jsem zatím nezkoušel. Prostě zatím zkouším možnosti pekwm, seznamuju se s ním.
xmodmap
, který umožňuje modifikátory procházet (-pm
), měnit (-e
), jakož i procházet a měnit keysyms a keycodes atd...