Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Řidič smrtící tramvaje, která zabíjela na Karlově náměstí v Praze, udělal velkou chybu - jel mnohem rychleji, než směl. Čím se ale liší od většiny ostatních řidičů pražských tramvají? Prostě si jen vytáhl Černého Petra...
V posledních letech sice pražskými tramvajemi nejezdím, ale celkem jsem se najezdil docela dost. Proto vím, jaký je jezdecký styl valné většiny řidičů tramvají. Řidič, který řídil onoho kritického dne tramvaj přes Karlovo náměstí, nebyl žádnou výjimkou. Jeho styl se od mnoha jiných řidičů nelišil.
V tramvajích se setkáváme s mnohými nešvary, kterých se jejich řidiči dopouštějí:
Ať už jsou řidiči tramvají nuceni k podobným kouskům nerealisticky navrženými jízdními řády, bezohlednými řidiči aut nebo něčím jiným, každopádně je to pro cestující i další lidi nepříjemné až nebezpečné.
Vraťme se k nebohému řidiči smrtící tramvaje. On skutečně jezdil tak, jako mnoho jeho kolegů. Bohužel Černý Petr zůstal v ruce jemu - možná byla toho dne tramvaj v nepatrně horším stavu, možná bylo o trochu víc prachu ve žlábku kolejnice, možná že zafoukal boční vítr, možná.... Nechme toho. Nechť je to výstrahou pro ty, kdo se v kabině tramvaje chovají stejně nebezpečně - příště může Černý Petr uvíznout v ruce prozměnu jim.
Tiskni Sdílej:
Intenzivní zvonění na řidiče, který nemůže odjet z kolejiště, i kdyby stokrát chtělPokud řidič nemůže z kolejiště odjet, i kdyby stokrát chtěl, tak tam nemá co dělat (§22, odst.3 zákona č.361/2000 Sb.)
To by musela být nějaká jiná policie, než jakou jsem zatím poznal. PČR zajímá jen rychlost (a to pouze v místech, kde je upravena značkou nejméně 20 km/h pod smysluplnou hodnotu), dálniční známky a povinná výbava (občas ještě alkohol), měšťáky parkování. Tedy věci, za které se dá snadno a efektivně povybírat požadované množství pokut, ostatní jde mimo ně.