abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:22 | Zajímavý software

    TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:11 | Pozvánky

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 14:11 | Komunita

    Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:22 | Nová verze

    Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 24.5.1 Havier. Přehled novinek v Changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:44 | IT novinky

    Společnost xAI založena Elonem Muskem a stojící za AI LLM modelem Grok získala investici 6 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 15:44 | IT novinky

    Finálový zápas mistrovství světa v ledním hokeji přinesl nový rekord NIX.CZ (𝕏): "Dosavadní absolutní maximum našeho propojovacího uzlu bylo překonáno v čase 21:10, kdy jsme při přenosu dat dosáhli 3,14 Tbps. Je třeba také doplnit, že po deváté hodině večerní byly na maximu i ostatní datové přenosy nesouvisející s hokejovým šampionátem".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:11 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 12. a 13. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. CfP poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a výběr přednášek.

    Petr Krčmář | Komentářů: 0
    25.5. 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (89%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 933 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Jsem učitel, kdo mi to ještě bude připomínat?!

    3.2.2005 22:00 | Přečteno: 2224× | Různé

    Tohle píšu, protože musím do světa vyřvat několi věcí, které jsou spojeny s tím, že jsem učitel. Předpokládám, že se ztrhne flame, ale není to účelem tohoto příspěvku. Své poznatky shrnu do seznamu, aby diskutující mohli reagovat adresně.

    Jsem učitel:

    1. Jsem mladý a dělám to dobrovolně. Baví mě to, neznamená to ale, že nemůžu být naštvaný na lidi, které mám vzdělávat. Nic to nemění na faktu, že můžu být učitel dobrý.
    2. Netrpím obsedantní touhou všechny kolem sebe opravovat jenom proto, že učím češtinu. Není to diagnóza, a to ani u zasloužilých učitelů - ti mají tuto věc naopak nejvíce na háku.
    3. Nemusíte kvůli tomu psát spisovně. Stejně vám tam najdu chyby, když budu chtít. Nechci, je mi to putna, vy píšete blbě, já to umím. Jsou mezi vámi výjimky, které nemusí být učiteli. Yeti by asi řekl, že množina těch, kdo píší "správně" (=dle gramatických pravidel a na určité stylistické úrovni) je disjunktivní s množinou učitelů. (Neumím to reprodukovat, protože tuto terminologii neovládám, jde pouze o parafrázi.)
    4. Vystudoval jsem řádnou vysokou školu, a není to pedagogická fakulta. Jsem stejný odborník na svůj obor jako kterýkoliv jiný absolvent.
    5. Netrpím žádnou úchylkou.
    6. Na svůj plat si stěžuju zejména proto, že je hluboko pod slušným průměrem. Především ale proto, že neoceňuje práci, kterou musím odvádět. Neznamená to ale, že si stěžuju pořád. Teď si třeba vůbec nestěžuju, i když bych chtěl plat vyšší.
    7. Nemám žádné prázdniny, nikdy jsem je jako učitel neměl a mít nebudu. Pobírám zcela řádnou dovolenou v délce čtyřiceti dnů, která je delší než u ostatních zaměstnanců. Je to proto, že si ji musím vybrat v období letních prázdnin. Tato situace je definována ve školském zákoně, případně v příslušných prováděcích vyhláškách. Pokud jsou učitelé, kteří jezdí v zimě do Alp (a ředitel je pustí), musí si tuto dovolenou napracovat třeba tak, že chodí do práce v červenci.
    8. Neučím podle x let starých učebních plánů. Naopak jsem nucen neustále sledovat, zda to, co učím, odpovídá aktuálním poznatkům. Mluvím o sobě, ne o někom jiném. Lidé, kteří by snad měli učit třicet let podle stejných plánů (IMHO to nejde), nemají ve školství co dělat. Já to nejsem. Jsem pro svou práci vzdělaný, přesto se (částečně dobrovolně, částečně z povinnosti) vzdělávám dále.
    9. Mé povolání je stresující. Musím organizovat činnost několika desítek lidí. Vím to a je to motivační faktor, ale žádám ocenění, ne nadávky a opovržení.
    10. Moč a křídu udržím více než 45 minut.

    Na závěr citát z dopisu českého básníka Otokara Březiny, který napsal své přítelkyni Anně Pammrové:

    Učitelství jest těžký, robotný úřad vysilující duši, ochromující fantasii, pijící sílu z organismu. Děti, přicházející do školy, jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velikém procentu úžasně neschopné. Vracím se po pěti hodinách vyučování fysicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci, a i tu nedostavuje se vždy disposice, vstřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému a stálým krvácením intelektuálním.

    Otokar Březina Anně Pamrové

    8. 10.1892

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.2.2005 22:28 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Pohled druhé strany?
    Vždy najdu chybu… No jo, psát česky úplně správně, to tak možná, kdybych se stal mnichem a studoval to celý život. Děsím se, když vidím jaká všechna pravidla a termíny pro všechny možné šílené jevy v češtině jsou. Pardon, ale to ne, češtinu chci používat intuitivně, ne podle pouček a pravidel, to by nebyl jazyk ale utrpení. I za tu cenu, že dělám chyby.

    Ke zbytku nemám co říct. A nebo možná něco jo, ale nevím komu ku prospěchu, tak to stejně neudělám.
    Copak toho není dost?
    3.2.2005 22:34 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhé strany?
    Mě to zajímá. :) Na co máme blogy? Na kecání a flames, ne? (Taky) Proto jsem to psal.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.2.2005 22:41 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhé strany?
    A co mám vyprávět? Jak mě štve přístup některých žáků, jak mě štve přístup některých učitelů… A nebo jak skvělou náladu mám po přečtení tohoto blogopisu? A tak jo, stačí říct :-)
    Copak toho není dost?
    3.2.2005 22:49 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhé strany?
    A nebo jak skvělou náladu mám po přečtení tohoto blogopisu?

    Jakože jsi rád, že nejsi učitel? ;-) :-D

    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    3.2.2005 22:53 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhé strany?
    Myslel jsem to sice ironicky, ale je fakt, že učitel bych teda být nechtěl. Představa, že bych měl něco učit tu bandu kupříkladu u nás na průmce, to je spíš noční můra. A ještě dokonce učit češtinu? Brrr.
    Copak toho není dost?
    4.2.2005 06:20 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhé strany?
    No jo, psát česky úplně správně, to tak možná, kdybych se stal mnichem a studoval to celý život. Děsím se, když vidím jaká všechna pravidla a termíny pro všechny možné šílené jevy v češtině jsou.
    No, mne osobne prijde psat spisovne naprosto prirozene
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    4.2.2005 09:51 thingwath
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pohled druhe strany?
    Do jiste miry ano. Ale neudelat v te spisovne cestine jedinou chybu da spoustu prace.

    No a vono, vobcas se nakej ten nespisovnej vyraz sikne :-)

    OT: taky se vam root v linksu hrozne se*e? vem je cert, kdyz se tam s linksem ani nemuzu dostat. Treba tohle pisu v linksu a nemam problem...
    4.2.2005 13:36 hub | skóre: 26 | blog: bg
    Rozbalit Rozbalit vše vysledky
    Tento Vlasty prispevek do blogovych temat je docela hezky... ve vsech smerech.

    Sam treba tim jak starnu ;) (polovina 3.rocniku stredni prum. skoly), mam zajem treba i o cestinu (literarni), i kdyz to vetsinou nectu, az na male vyjimky - totalne to nezavrhuji.

    Reaguji s blogem: 1) Na stredni se ucim nemcinu, ale muj problem je nekde ve mne, mam v sobe blok, ktery mi vadi. Znam "nejake <-> nejakou mnozinu ;)" sloves(a), ale ja je neumim pouzit. Do vet porad cpu hat,hatte,war,ist,will,... a neumim je naprosto pouzit. Na tohle nereagujte, je to nereakcni.

    8) Nejde? jde ale je to jinak serazeny ;-) Jsou predmety, ktere se proste na urovni stred.skoly nikdy nezmeni (teda kdyby to byla revoluce - supravodivost pri pok.tepl.) z meho oboru priklad - zaklady elektrotechniky. Ovsem treba tve jazyky se vetsinou vyvijeji. Napr: zmena v nemcine pred par lety. atpod. V cestine se jakokoli zmeny projevuji podle meho nazoru pomalu a obcas jsou veci uplne zbytecne slozite.

    a k ostatnim bodum) Teprve ve tretim rocniku jsem poznal (uci me) profesora, ucil na vysoke skole(CVUT), ale odesel k nam, kde nas chce dostat do uvodu tohoto predmetu. Je to opravdu titulem profesor,inzenyr a doktor ved, coz je hodne vysoke vzdelani. Ale o to nejde, tenhle clovek opravdu vi,umi a ma perfektni pristup - obdivuji ho. Ani ucitel nemusi mit skvele vzdelani, aby ostatni mohl neco naucit, ale musi "umet". A pripady kdy nic "neumi" jen nam prevyklada knizku z vypisku jsou. Ucitel by mel mit dobry pristup ke studentum, coz jsou taky vyjimky kdy proste nosi nos nahore.

    atd...

    a ted me roztrhejte ....
    4.2.2005 14:08 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vysledky
    Co me neskutecne stve je, jak se kdejaky tajtrlik, co s odrenyma usima prolezl pajdakem, necha studenty na stredni skole oslovovat pan profesor. Profesura je akademicka hodnost, pokud vim, tak vubec nejvyssi. Ziskat ji da strasne moc prace a malokdo na ni dosahne.

    (Stejne nepochopim, jak se treba Klaus mohl stat profesorem. Holt je tu dira do zpusobu udelovani. Normalne se predpoklada, ze prace je casto citovana, kdyz je kvalitni. Jenze kdyz ji napise nejaky slavny trouba, tak prestoze je [prace] povrchni, ziska vice referenci nez prelomovy objev genia.)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    4.2.2005 15:53 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vysledky
    Žádný profesor, jsem učitel a jsem na to hrd! (citát "našeho nejoblíbenějšího učitele fyziky", jak se sám tituloval :-))
    Copak toho není dost?
    4.2.2005 17:33 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vysledky
    (Stejne nepochopim, jak se treba Klaus mohl stat profesorem. Holt je tu dira do zpusobu udelovani. Normalne se predpoklada, ze prace je casto citovana, kdyz je kvalitni. Jenze kdyz ji napise nejaky slavny trouba, tak prestoze je [prace] povrchni, ziska vice referenci nez prelomovy objev genia.)
    To je stejné se vším. Chceš změnit svět? Slavní lidé jsou vždycky více slyšet. A je úplně jedno, jestli jde o vědu, politiku nebo třeba sport. A daný obor je většinou ještě vděčný, protože je k nim na chvíli upnuta pozornost, což by se bez celebrity nepodařilo.

    A Klaus profesor? Je to sice tajtrlík, ale co víme o tom, jaký je ekonom? A nemyslím tím "ekonom v politice". Vezmi špičkového docenta, udělej z něj ministra zdravotnictví a za chvilku mu nebudeš moct přijít na jméno.
    4.2.2005 15:51 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vysledky
    Hele, to jsme na tom víceméně stejně, předpokládám jenom, že nejde o průmku v Písku, co? :-)

    Z učení němčiny mám nějaké obavy. Bojím se, že se konečně něco naučím a nějaký vrchní skopčák si sedne a všechno mi to jazykově zreformuje :-)

    Nevím jak jinde, ale s těma učitelema to není tak hrozné. Jsou jenom výjimky typu "učitel převypravující nějaká skripta a pravděpodobně ničemu nerozumící", "učitel možná rozumící, ale silně přesluhující a prostě blb (jinak se to říct nedá)". (myslím, že znalá osoba dokáže na základě informací obsažených v kontextu diskuze z tohoto už říkat jména :-))

    Ale na učiteli záleží sakra hodně. Něvěřili byste, jak hrozně nerad chodím třeba na cvičení z mikroprocesorové techniky, když vím, že tam prostě budu muset celou dobu sedět, poslouchat neskutečně monotóní hlas učitele a opisovat nějaký úkol, který si stejně dokážu udělat doma z těch papírů co je musím mít vytištěné.
    Copak toho není dost?
    4.2.2005 14:39 Jetty
    Rozbalit Rozbalit vše disjunktivní
    Nemá být správně disjunktní? Vždycky jsem to tak slýchal. I když, také jsem vždycky slýchal tsunami, protěžovat...
    5.2.2005 09:53 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: disjunktivní
    co mas proti tsunami? :-)

    -- tsunami
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    5.2.2005 13:51 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: disjunktivní
    Příkláněl bych se také k disjunktní. Od slova disjunkce, naopak disjunktivní může být například normální forma (DNF), což je formule...

    Ale kdepak, nechám toho. V úterý mám zkoušku z formální konceptuální analýzy, tak už blbnu :-)
    6.2.2005 17:45 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: disjunktivní
    Jo, je to možné. Já jsem sice ve slovníku našel disjunktivní, ale jak píšu, mělo to být spíše pro "obarvení" textu...
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    5.2.2005 23:09 hajma
    Rozbalit Rozbalit vše error
    ztrhne flame / nemelo by to bejt strhne?
    6.2.2005 15:16 Olin
    Rozbalit Rozbalit vše strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    joo neni ucitel jako profesor :)
    6.2.2005 16:34 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    No, ve skutečnosti bych nečekal, že flame se sundá (strhne). Takže - pane profesore - jen ho nechte, ať se stane (ztrhne).
    6.2.2005 22:30 hajma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    www.pravidla.cz:
    ztrhnout (se), příč. ztrhl (se) i ztrhnul (se), ztržen (přílišnou námahou); jiné je strhnout (se) (dolů apod.)
    strhnout (se), příč. strhl (se) i strhnul (se), stržen (dolů apod.); jiné je ztrhnout (se) (přílišnou námahou)
    6.2.2005 22:34 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    Pořád to nechápu.
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    7.2.2005 04:43 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    strhnout se - nastat, vzniknout, propuknout (strhl se křik, bouře, tj. i flame)

    ztrhnout se - ublížit si přílišným přepětím, potrhat se
    7.2.2005 15:54 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    strhnout se - nastat, vzniknout, propuknout (strhl se křik, bouře, tj. i flame)

    Můžete mi prosím říct, odkud jste čerpal tuto informaci? Následující polemiku hodlám vést na úrovni, takže to neberte ironicky.

    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    13.2.2006 04:04 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: strhnout nebo zdrhnout nebo ztrhne flame?
    strhnout se - nastat, vzniknout, propuknout (strhl se křik, bouře, tj. i flame)

    Můžete mi prosím říct, odkud jste čerpal tuto informaci? Následující polemiku hodlám vést na úrovni, takže to neberte ironicky.

    SSJČ, sv. 5, str. 562.
    12.2.2005 09:53 Frank J. Tomes | skóre: 29 | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše dtto
    Taky jsem učitel, ale že bych kvůli tomu psal článek? :-)
    [frank]$ uname -prs FreeBSD 4.11-RELEASE-p25 i386
    12.2.2005 09:59 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dtto
    To není článek! ;-) A vůbec, pište kolego. :)
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    12.9.2006 22:02 Ludvík Michalička
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem učitel, kdo mi to ještě bude připomínat?!
    Hledal jsem právě tento úryvek z dopisu a našel jej zde, děkuji. Jenom nevím, proč říkáte, že musíte stále sledovat, zda to, co učíte, odpovídá aktuálním poznatkům, když učíte češtinu. Ale asi jde o ten Linux. Zdravím Michalička
    11.1.2007 12:05 Taky učitel :o)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem učitel, kdo mi to ještě bude připomínat?!
    "Dnešní děti milují přepych, jsou nevychované,

    pohrdají autoritami, neváží si starších...

    Ve svém domě nejsou služebníky, ale tyrany...

    Odporují rodičům, tyranizují učitele...

    SOKRATES, 390 let před Kristem
    11.1.2007 12:08 Taky učitel :o)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem učitel, kdo mi to ještě bude připomínat?!
    Sto let starý školní řád

    - časy se vlastně nemění

    Sepsal jej Julius Stantejský – populární moravský učitel (1856 – 1909), autor rýmované knížky pro školní mládež nazvané Zveršovaná škola. Stantejský, absolvent učitelského ústavu v Brně a dlouholetý přítel bratří Mrštíků, působil až do roku 1909 v Doubravici.

    1. Poslyš žáku, každý den

    ve škole buď přítomen.

    Nemůžeš-li snad přijíti

    včas se musíš omluviti.

    2. Po rodičích neb příteli

    vzkaž to panu učiteli;

    co se s žákem doma děje,

    on si vždycky vědět přeje.

    Když zas školu nastupuješ,

    Omluvu ať opakuješ.

    3. Hodní žáci, hodné žačky,

    nenoste do školy hračky.

    Jenom co je nařízeno

    v mošně budiž uloženo.

    4. Chceš-li zdráv a vesel býti,

    důkladně se musíš mýti.

    Také žáčkům pěkně sluší

    hladké vlásky, čisté uši.

    Šaty, třeba zalátané,

    Mějte čistě spořádané.

    5. Tímto řiď se vždy pořádkem:

    Čtvrt hodiny před počátkem

    přicházívej do školy,

    ale dříve nikoli.

    6. Školou tiše, zvolna choď,

    rozpustilost všechnu kroť;

    způsobů tu slušných dbej,

    v chodbách hluku nedělej.

    7. Jak do třídy vkročíš, dítě,

    po křesťansku pozdrav hbitě.

    Čeho potřeby nemáš,

    Do přihrádky tiše dáš.

    Přivykat si každý hleď:

    Na svém místě pěkně seď.

    Nikdy před vyučováním

    nebav se povykováním.

    Na žaloby, oznámení

    při učení času není.

    8. Při modlitbě slušně stůj,

    na kříž zdvihni pohled svůj;

    neboť když se modlíváme,

    s Pánem Bohem rozmlouváme;

    proto vždycky myslit budeš

    na slova, jež vyslovuješ.

    9. Dokud nejste voláni,

    varujte se povídání.

    Když pak pan učitel učí,

    žádný žák ať nezahlučí;

    každý nechať pozor dává,

    o čem že se pojednává.

    Nezvykejte napovídat,

    nebo při učení jídat.

    10. Hlásíš-li se odpovědět,

    ruku zvedna zůstaň sedět;

    uslyšíš-li jméno svoje,

    odpovídej nahlas, stoje.

    Jsi-li k stolu vyvolaný,

    neb nazpět poslaný,

    ukloň pěkně obličej,

    to je hezký obyčej.

    11. Když se předmět s jiným střídá,

    tichoučká je celá třída;

    bez hluku vše uschovává,

    jinou věc když vydělává.

    12. Kromě hodin tělocviku

    nečiň na nářadí cviků:

    mohl bys se poraniti,

    nebo pro vždy zmrzačiti.

    13. Nezbytnou je dítkám ctnost

    poslušnost a uctivost;

    zvláště k učitelům svým

    zdvořilým buď, uctivým.

    14. Lži se vyhni jako hadu,

    neboť kdo má tuto vadu,

    nemůže se hodným zváti,

    každý se ho bude báti.

    15. Jak kdo cizí vejde sem,

    povstaň každý v místě svém;

    dříve nikdo nesedá,

    dokud pokyn se nedá.

    16. Chceš-li z třídy odejíti,

    musíš za to poprositi;

    přivykej však, dívko, synu,

    odcházet jen v odpočinku.

    17. Papíry a jiné smetí

    neházejte na zem, děti.

    Pakli škodu zaviníš,

    náhradu ať učiníš.

    18. Čítanky a knihy psací

    mějte čisté, všichni žáci;

    kdo pořádku navyká,

    před tím bída utíká.

    19. Kdokoli věc jakou najde,

    k panu učiteli zajde,

    by se mohlo vyšetřiti,

    komu se má navrátiti.

    20. Nikomu ze spolužáků

    neubližuj nikdy, žáku!

    S každým vždy se dobře snášej,

    chyby jeho nevynášej.

    Křivdu-li ti někdo dělá,

    odpouštěj mu raději zcela.

    Útisk tobě způsobený

    vyšetří tvůj představený.

    21. Nežli ze školy jdeš domů,

    bedlivě přihlížej k tomu:

    Věci své si tiše slož,

    na své místo si je vlož.

    Potom podle pořadu

    stav se tiše do řadu;

    slušný úklon udělej,

    po cestě nedováděj.

    22. Vypůjčíš-li knihu sobě,

    vrať ji čistou v brzké době;

    kdybys jí měl zkazit, ztratit,

    nezbytně ji musíš platit.

    23. Školních zpráv a vysvědčení

    měnit dovoleno není.

    24. Máš-li školu opustiti,

    hleď to záhy oznámiti;

    také změnu svého bytu

    nenechávej nikdy skrytu.

    25. Chceš-li zjevit dobrý mrav,

    zdvořile každého zdrav;

    v slušné řeči a chování

    poznat dobré vychování.

    26. Památníky, domy, krovy

    nepopisuj bláznů slovy.

    27. Neškoď bližným na majetku,

    ať si třeba beze svědků.

    Jdouce polem nebo sadem,

    Umiň jste si „Nepokradem“!

    28. Važ si zpěvných ptáčátek,

    netrap nikdy zvířátek

    a přihlížej také k tomu

    neubližuj nijak stromu.

    29. Při hře můžeš býti čilým,

    ale nikdy rozpustilým.

    Za vůz nikdy nesedávej

    zábavy tam nehledávej.

    Kudy lidé chodívají,

    ať se dítky neklouzají.

    30. Slušně bav se, zpívej, hrej,

    kamením však neházej;

    v zimě koulí sněhových

    ať nevidět v rukou tvých.

    31. Chceš-li bezpečně se koupat,

    musíš v známá místa stoupat.

    32. Klekání když odzvonili,

    slušno, byste doma byli.

    33. Karet, cigaret, tabáku,

    přísně varuj se školáku;

    nepij nikdy lihoviny,

    jsou to pravé otraviny.

    34. Chceš-li zachovat své mravy,

    k tanci nechoď do zábavy.

    35. Zvykej záhy žíti v kázni,

    cvič se stále v boží bázni;

    budeš šťasten v každé době,

    Bohu, vlasti ku ozdobě.
    11.1.2007 12:13 Taky učitel :o)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jsem učitel, kdo mi to ještě bude připomínat?!
    Svými příspěvky jsem jen chtěl doplnit toho Březinu. Mějte se :o)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.