V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Společnost Framework Computer představila novou vylepšenou verzi svého modulárního notebooku Framework Laptop 13 s Intel Core Ultra Series 1, displej s lepším rozlišením a novou webovou kameru. Přímo do Česka jej zatím koupit nelze.
Byla vydána nová verze 2.16 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.
Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 24.5.1 Havier. Přehled novinek v Changelogu.
Společnost xAI založena Elonem Muskem a stojící za AI LLM modelem Grok získala investici 6 miliard dolarů.
Tato formulace triviální zprávy mě "pobavila".
Hrubá citace s dodržením smyslu (B. Klepetko, hlavní zprávy 19:15):
Vysoké ceny benzínu ovšem zajímají také výrobce automobilů. Na právě probíhajícím autosalónu v německém Frankfurtu představují motory, které nepohání benzín, ale alternativní paliva.
Fascinuje mě ta vymyšlená kauzalita, která má divákovi podsunout, že automobilky během uplynulého měsíce, kdy stoupají ceny benzínu, vyvinuly motor na alternativní paliva. Že je to vývoj trvající několik desítek let a že auto bylo představeno už dávno, ale jinak je celý obor bez výrazných praktických úspěchů, to už se taktně zamlčuje. Ano, těším se, až za mnou bude zůstavat voda a kyslík, ale to budu spíš na kolečkovém křesle, nebo ve svěrací kazajce. Fyzické zásoby ropy totiž ještě padesát let stačit budou, takže na co nějaké alternativy, že. Ale říkali to v televizi, tak to přece musí být pravda.Tiskni Sdílej:
...ale jinak je celý obor bez výrazných praktických úspěchů, to už se taktně zamlčuje.To není úplně pravda. Na trh se pomalu dostávají auta na hybridní pohon - benzínový motor, který je při zátěži (rozjíždění, jízda do kopce) podporován elektromotorem. Ten při brždění nebo jízdě z kopce zároveň slouží jako generátor a dobíjí baterie. V současné době je to sice drahá sranda, ale ty auta mají spotřebu okolo tří litrů na sto kilometrů
http://blisty.cz/art/24380.html
http://blisty.cz/art/24065.html
http://gnosis9.net/ko_ropa2.html
Jeste pridam zacatek z posledniho clanku:
"Vari sme spotrebovali všetku ropu? Myslel som, že nám ešte zostáva 40 rokov"
Konec ropy V praxi nemôže dôjsť k tomu, že by sa odrazu spotrebovala všetka ropa. Ťažba ropy totiž sleduje takzvanú zvonovú krivku. To platí či už hovoríme o jednotlivom poli, krajine alebo planéte ako celku.
Na vzostupnej časti tejto krivky je ropy dostatok, zatiaľčo na zostupnej časti krivky sa stáva vzácnejšou a zvyšujú sa náklady potrebné na jej ťažbu. Vrchol krivky zodpovedá bodu, keď sa vyťažilo zhruba 50 percent všetkých zásob. Keď sa nachádzame za vrcholom, produkcia ropy klesá zatiaľčo ceny stúpajú.
Aby sme to povedali jednoduchšie. Napríklad ak by bol rokom globálneho vyvrcholenia ťažby ropy rok 2000, produkcia ropy v roku 2020 by bola rovnaká ako v roku 1980. Dá sa však očakávať, že populácia v roku 2020 bude omnoho väčšia (približne dvakrát) a bude oveľa viacej industrializovaná (a teda viacej závislá na rope) ako bola v roku 1980. Dôsledkom by bolo, že dopyt po rope by prevyšoval jej produkciu a to význačnou mierou. Dôsledkom by boli vysoké ceny ropy, rozpad ekonomík závislých na rope a vypuknutie vojen o suroviny.
Kľúčovou záležitosťou nie je, kedy sa spotrebuje všetka ropa, ale kedy jej nebude toľko, aby zabezpečila ekonomický rozvoj. V tomto zmysle môžeme vrchol v ťažbe ropy prirovnať k dehydratácii ľudského tela. Ľudské telo sa skladá z približne 70 percent vody. Telo 100 kilového muža teda obsahuje 70 kilogramov vody. Pretože voda je pre ľudské telo veľmi dôležitá, človek nepotrebuje stratiť všetkých 70 kilogramov vody, aby skolaboval v dôsledku dehydratácie. Už strata 5 – 10 kilogramov môže spôsobiť jeho smrť.