Kvůli fotkám na stránkách synovo školy jsem sepsal/přepsal myšlenky ze dvou knih, od Neffa a Feiningera. Aspoň jako základ. Ony ty principy platí i u natáčení.
Kdysi jsem píchnul cca 10 minut před cílem v Praze, zastavil jsem u chodníku a chvíli kolo vedl na osvětlenější místo. Přiběhl jeden a pomohl, vytáhl velkou pumpu a bylo to do 5 minut, rozebrat, sundat, zkontrolovat, dofouknout, podrbat a frčet. Pořád ještě nemam závěr, zda to byla náhoda, výjimka, otázka cti kolaře, zájmu, když viděl hezký kolo nebo něco jinýho. A proč to píšu: mam doma náhradní motorex (viz třeba tady)
, další vozím s sebou, do 100 km se má mazat, čili kdybyste se ozval, bylo by čím mazat.
Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
Vozit s sebou olej je už dost geek . Mazání se obvykle uvádí na silnici na 250-300km a když se to fláká (ne přehnaně), až tak moc se nestane. Tedy, záleží samozřejmě na počasí a terénu, ale tam to chce stejně nejdřív vyčistit, ať se ten bordel nepřisaje ještě víc.
Což mi připomíná, že jsem kolo i řetěz před pár dny čistil, ale na olej zapomněl. Popravdě, mažu docela málo (tak 2* měsíčně, možná i míň, při cca 1300km/měsíc), jezdím obvykle čisté silnice a řetěz v pohodě. Po dešti samozřejmě celý převod otřu, jinak má tendence rezavět.
Jinak z mé zkušenosti jsou si cyklisti docela nápomocní, obvykle taky zastavím, když vidím někoho bezradného u cesty. Olej nevozím, ale náhradní duše, CO₂ cartridge a malý multi hex klíč obvykle pomůžou.
Tak olej je dost na prd, staci trochu dazd, prip. mokre cesty a clovek musi premazat. Ja pouzivam vazelinu a mazem tak dvakrat do roka, ked najazdim cca 3000 km.
Tipnul bych si, že bordelu to bude chytat víc a tím pádem taky bude víc erodovat celý drivetrain. Obecně je vyšší viskozita, takže nejspíš taky vyšší odpor. Kromě toho, nedostane se dovnitř k tyčinkám. Viz https://www.quora.com/Is-grease-good-for-a-bicycle-chain-I-read-somewhere-that-dust-particles-can-attach-to-the-chain-and-damage-the-drive-train
Ohledně předchozího k šicímu stroji - to bych asi nezkoušel. IMHO šicí stroj s jemou mechanikou potřebuje ještě jemnější olej. Aspoň, co mám machine lube a chain lube, tak mají na první pohled jinou konzistenci.
Počkat, a jak často měníš řetěz, kazetu, převodníky? Já po těch 1500 km co ty tvrdíš že mažeš měním řetěz! Umyju ho (dám do PET lahve, napustím vodu s čističem a protřepu), schovám ho, a když jich takhle vyměním několik, tak pak s nimi jedu druhé kolečko (zase 1500 každý) a pak vyměním kazetu a jedu odznova. Najedu 5000 ročně.
Při dobrém zacházení vydrží řetěz neskutečně moc. Taky to ale musí být pořádný materiál, čili nějaká vyšší řada řetězu. Obzvlášť silničářům vydrží dlouho, protože většinou ho moc neušpiní, narozdíl od horských kol někde v lese.
Osobně ojeté řetězy vyhazuju, protože bohužel najezdím málo, tak se mi nevyplácí to doma skladovat.
Retaz som este nikdy nemenil Chodim uz teraz na nom spravidla len do roboty (7km tam a 7km spet, viac ako 3000 rocne uz nenajazdim, teraz v korone ani to nie). Ten bajk uz bude mat cez 10 rokov a jedine, co som menil bolo stredove zlozenie, 2x, a to som s nim prejazdil cele Male Karpaty, ale napr. aj priesmyk pod Grossglocknerom, Malu Fatru a pod. Je to horsky bajk, cestak by tolko nevydrzal. Dalsi moj bajk bude elektrobajk (asi crossovy, ked sa prestahujeme do domu, ktory staviame; to budem mat bajkom 20 km tam a 20km spet).
K těm kolečkům - doporučuju vyzkoušet prohánět malou i na odrážedle s tím at zvedá nohy. A když uvidíš že už je má víc ve vzduchu, než na zemi, tak ji zkusit znova přemluvit at to zkusí bez koleček na kole. Teď v sobotu mi to u malýho prošlo a jezdí od té doby bez koleček