abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    5.6. 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.6. 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Jaderné noviny - 16. 5. 2007

    7. 6. 2007 | Robert Krátký | Jaderné noviny | 4182×

    Aktuální verze jádra: 2.6.22-rc1. Citát týdne: Alan Cox. 2.6 a ABI pro uživatelský prostor. LogFS. Řetězení scatterlistů. Ovladače pro Intel 965GM Express.

    Obsah

    Aktuální verze jádra: 2.6.22-rc1

    link

    Aktuální předverze řady 2.6 je (k 16. 5. 2007) 2.6.22-rc1, vydaná 12. května. Od minulého týdne byly do 2.6.22 přidány následující věci: systémová volání eventfd, nový IEEE 1394 ("Firewire") stack, který je prý navržen tak, aby byl robustní a jednoduchý, ovladače pro KingSun DS-620 USB-IrDA, USB audio zařízení Native Instruments a audio kodeky WM8753 (používané v telefonu OpenMoko), velká sada oprav ovladače "libertas" a podpora několika nových ARM procesorů. Podrobnosti najdete v krátkém a dlouhém changelogu.

    Od vydání 2.6.22-rc1 bylo do hlavního repozitáře přidáno asi 100 dalších změn (skoro všechno opravy).

    Aktuální verze -mm stromu je 2.6.22-rc1-mm1. Mezi nedávné změny patří několik oprav ukládání [writeback] u souborových systémů, implementace CRC7 a vylepšená verze kódu pro přednatahování swapu.

    Citát týdne: Alan Cox

    link

    Je docela udivující, že ačkoliv je spousta lidí, kteří dávají na web šifrovací klíče navzdory USSA zákonům, najdou se i lidé z oblasti svobodného softwaru, kteří se snaží odstranit zmínku o softwaru, který není součástí jádra, i když jde o svobodný software.

    -- Alan Cox

    2.6 a ABI pro uživatelský prostor

    link

    Jádro 2.6.22-rc1 je venku a už se začínají objevovat zprávy o regresích. Dvě z nich se týkají změn v binárním rozhraní pro uživatelský prostor: jedna v rozhraní video4linux2 a druhá v kódu i2c (což se týká utilit pro monitorování hardwaru). Problém s V4L2 se týká změny ve struktuře, která je předávána z a do uživatelského prostoru; zdá se pravděpodobné, že to bude před vydáním finální verze 2.6.22 vráceno do původního stavu. Problém s i2c se dá prozatím "vyřešit" upgradem na verzi 2.10.3 balíku lm_sensors.

    Linus však z nuceného upgradování lm_sensors nemá radost; požádal o nalezení způsobu, který by to nevyžadoval. Správce i2c Jean Delvare v reakci zapochyboval o stávajících pravidlech o zachovávání stabilního ABI:

    Přestože úplně souhlasím s tím, že by věci měly být relativně stabilní, aby uživatelé nemuseli uživatelský prostor neustále upgradovat, jsem také přesvědčen, že vzhledem k současnému vývojovému tempu prostě nemůžeme slíbit nekonečně funkční uživatelská rozhraní. Mohli bychom zaručit výraznou časovou prodlevu, než se zbavíme kompatibility, ale "navždy" prostě není reálné.

    Přesto se však Linuxu docela dobře daří udržovat kompatibilitu ABI pro uživatelský prostor už mnoho let. Existují sice výjimky, ale bylo jich málo a s velkými rozestupy, takže každá z nich je hned vidět. Christoph Hellwig však poukazuje na to, že situace není zrovna ideální:

    Až na velmi ojedinělé případy (například podpora modulů) funguje kompatibilita systémových volání skvěle. Jenže to je proto, že systémová volání jsou velmi viditelnou součástí ABI, takže je nikdo nezmění omylem. Také nikdo nepřichází s bezva novým schématem, kterým by se všechna systémová volání musela řídit.

    Srovnejte to však se sysfs...

    ABI pro uživatelský prostor už nejsou jen systémová volání. Obrovské rozhraní sysfs (4800 souborů na mém desktopu) je velkou částí uživatelského pohledu na systém a je to také část, kde se těžko vyhýbá problémům. Adresáře v sysfs odpovídají datovým strukturám v jádře; změny těchto struktur se často v sysfs projeví. Takže si vývojáři jádra mohou myslet, že pracují daleko od uživatelského prostoru, ale nakonec v něm stejně něco pokazí. Součástí ABI jsou i Netlink, /proc a ioctl() a i ty je snadné poškodit. Regrese týkající se V4L2 je výsledkem pokusu o rozšíření jednoho ioctl() volání, což poškodilo jiná.

    Nový vývojový model také ztěžuje udržování kompatibility. Čtyři nebo pět velkých verzí ročně, každá s plnou náloží velkých nových funkcí, to je hodně změn kódu. Neexistuje však žádný jasný okamžik, který by šel využít k začlenění nezbytných změn tak, aby to uživatele nepřekvapilo. Kdyby vývojáři jádra na rok nebo dva zmizeli a vrátili se s verzí 3.0, nikoho by nepřekvapilo, že by se uživatelský prostor musel trochu přizpůsobit. Ale verze 2.6.22 - která obsahuje potřebné opravy a nové ovladače, ale také nové funkce - by neměla na fungujících systémech působit potíže.

    Přesto je však těžké hledat argumenty pro návrat ke starému vývojovému modelu. I přes občasné chybky věci obecně fungují lépe než před vydáním 2.6. Tempo vývoje se pravděpodobně nezpomalí, takže problém s ojedinělými regresemi v ABI tu bude i nadále. A jak platí ve většině případů, nejlepším způsobem, jak se takovým problémům vyhnout - hned po dostatečné pozornosti vývojářů - je důkladné testování. Změny ABI pro uživatelský prostor, které jsou zachyceny během vývojového cyklu, se téměř jistě nedožijí finální verze - ale je těžké opravit problémy, o kterých nikdo neví. Automatické testování bývá často obtížné; nikdo nedokáže simulovat všechny kombinace hardwaru a softwaru, se kterými přijde jádro do styku. Takže záslužná práce spočívající v udržování stabilního uživatelského rozhraní bude i v dohledné budoucnosti vyžadovat nemalou dávku lidské pozornosti.

    LogFS

    link

    Technologie ukládání dat na otáčející se magnetické disky nám slouží už dlouho. Nabízí velkou kapacitu (přičemž pojem "velká" znamená čím dál více), relativně rychlé a rovnoměrné přístupové časy a relativně dobrou spolehlivost. Obecně se očekává, že otáčející se disky budou ještě nějakou dobu součástí našich systémů. U menších velikostí jsou disky stále častěji vytlačovány pevnou flash pamětí - a "menší" je také čím dál menší. Flash je kompaktnější, potřebuje méně energie a umožňuje opravdu náhodný přístup, takže není divu, že se nasazuje ve stále více situacích.

    Flash však má i své nevýhody. Poměrně vysoká cena omezuje možnosti aplikace a kromě toho si s sebou nese vlastní sadu manýrů, kterým musí vývojáři souborových systémů rozumět, a připravit se na ně. Přesto už existují notebooky pro speciální účely, které spoléhají na flash pro ukládání dat, a mluví se i o dalších připravovaných systémech založených na flash.

    Nejzávažnější ze zmiňovaných "manýrů" jsou:

    • Úložný prostor založený na flash není možné jen tak přepsat stejně jako magnetický; místo toho musí být flash blok nejprve vymazán a pak zapsán - ve dvou samostatných krocích. Velikost "vymazávacích bloků" nemusí odpovídat velikosti bloků, jak ji chápe souborový systém; často jsou vymazávací bloky dost velké.

    • Počet výmazů a zapsání na blok flash paměti je omezen - pak ztrácí schopnost spolehlivě udržovat data. Limit bývá kolem 100 000 cyklů.

    Tyto vlastnosti hardwaru mají několik zajímavých dopadů. Například, co se stane, když se operační systém pokusí přepsat jediný blok v rámci většího vymazávacího flash bloku? Naivní implementace by načetla celý vymazávací blok, provedla výmaz a pak data zapsala zpátky i s novou částí. Pokud by systém uprostřed takové operace spadl, všechna data ve vymazávacím bloku by mohla být ztracena. Ignoruje-li operační systém otázku životnosti bloků, je pravděpodobné, že budou některé vymazávací bloky používány častěji než ostatní, což by výrazně zkracovalo životnost celého zařízení. Když jde o málo často vymazávané zařízení, jako USB klíčenka, nemuselo by ignorování limitů vadit. Jde-li však o hlavní úložné zařízení, vyžaduje to chytřejší přístup.

    Chytřejší přístup většinou znamená použití souborového systému, který byl navržen přímo pro práci s flash hardwarem. Takové souborové systémy mohou zapomenout na starosti, které mají jiné souborové systémy s uspořádáním bloků - na flash jednotkách nejsou žádné problémy s vyhledávacími časy [seek time] nebo rotační latencí. Na druhou stranu musí souborové systémy pro flash pamatovat na vymazávací cykly; nesmí riskovat ztrátu dat a měly by se snažit rozložit zátěž na celou jednotku, aby se maximálně využila životnost.

    Výsledkem je, že souborové systémy pro flash zařízení s nimi zacházejí jako s kruhovým bufferem - nová data jsou vždy zapisována na konec. Takový přístup zajišťuje rychlý zápis, ale čtení může být komplikovanější. Jeden způsob řešení je připojit ke každému vymazávacímu bloku metadata popisující, kterému souboru daný blok patří, a obsahují číslo verze. Když má být vymazávací blok přepsán, vytvoří se na konci nová kopie s vyšším číslem verze; přečtení souboru pak spočívá v nalezení vymazávacího bloku s nejvyšší verzí.

    Nalezení bloku vyžaduje procházení disku - což pravděpodobně nechceme dělat při každém čtení. Souborový systém JFFS2 (součást jádra) tento problém řeší provedením prohlídky při připojení. Sestaví v paměti datovou strukturu, která další přístupy výrazně zrychlí. Není to však zadarmo: počáteční prohlížení může zpomalit mountování a strom v paměti může zabírat dost místa. Vzhledem k tomu, že souborové systémy pro flash jsou často používány na malých, embedded systémech - kde není času na bootování ani paměti nazbyt - mohou to být dost výrazné nepříjemnosti.

    Jörn Engel si myslí, že našel lepší způsob: souborový systém LogFS, který je navržen k začlenění do hlavního jádra. Hlavní myšlenkou LogFS je, že místo sestavování stromu souborového systému při připojení, by měl souborový systém ukládat strom přímo na zařízení, podobně jako tradiční souborové systémy. Přesun stromu na flash zařízení snižuje čas potřebný pro připojení (Jörn uvádí, že na OLPC to pak netrvá 3,3 vteřiny jako s JFFS2, ale 60 ms) a měl by výrazně snížit i paměťovou náročnost.

    Strom na flash vypadá velmi podobně jako struktura, kterou používá ext2. Rozdíly jsou v tom, jak je spravován. Logová struktura souborového systému znamená, že bloky nelze přepsat na místě; kdykoliv je blok změněn, musí být přesunut a zapsán jinde. Pokud existují ukazatele na přesunutý blok (viz běžné nepřímé bloky používané k ukládání struktury větších souborů), musí být změněny (a tedy přesunuty) i bloky, které ukazatele obsahují. A to si vyžádá změny na vyšší úrovni stromu. Takže změny na konci stromu se projeví až v rootu. Říká se tomu algoritmus "stěhovavého stromu" [wandering tree]. Jednou z výhod je, že stará struktura souborového systému zůstává platná až do chvíle, kdy je přepsán root - pád by mohl způsobit ztrátu poslední operace, ale předchozí data a struktura souborového systému zůstanou nepoškozeny.

    Správa celého adresářového stromu způsobem stěhovavého stromu by byla náročná; kromě toho, soubory s vícero pevnými linky [hard link] narušují strukturu stromu a implementaci velmi ztěžují. Takže vlastní strom, který implementuje LogFS, má úrovně jen dvě. "Inodový soubor" obsahuje inodové struktury každého souboru a adresáře v rámci souborového systému; každá inoda ukazuje na přiřazené bloky, které uchovávají data souboru. Adresářové položky obsahují obyčejný index (celé číslo), který udává offset inody v inodovém souboru. Změny inody tedy vyžadují pouze zápis samotné inody a inodového souboru; zbytek adresářové struktury zůstává netknutý.

    Aby vše drželo pohromadě, vyčleňuje LogFS skupinu bloků ("záchytná oblast" [anchor area]), kde se nacházejí verzované ukazatele na root inodu. Připojení souborového systému vyžaduje prohlédnutí této záchytné oblasti, aby byla nalezena aktuální verze root inody - v tu chvíli je zpřístupněn zbytek souborového systému. Takový mechanismus umožňuje rychlé nalezení rootu, aniž by bylo nutné prohledávat celé zařízení.

    LogFS už prošlo pár koly kontrol, přičemž pokaždé z toho byly výrazné změny. Nedojde-li k nějakým zásadním problémům, bude už pomalu hotový - možná se dočká začlenění v 2.6.23.

    (Vizte také pojednání o LogFS od Jörna (PDF), ze kterého je obšlehnuta většina tohoto článku.)

    Řetězení scatterlistů

    link

    I/O operace náročné na výkon obyčejně využívají přímý přístup k paměti (DMA - direct memory access). S DMA přenáší I/O zařízení data přímo z a do hlavní paměti, bez zásahu procesoru. Při nejjednodušší formě DMA je řadiči předán ukazatel na oblast paměti, určena velikost a je mu řečeno, ať se činí. Procesor pak může na celou operaci zapomenout - dokud zařízení nesignalizuje, že je práce hotova.

    Tento jednoduchý pohled má však jedno mínus. Předpokládá totiž, že data, která mají být přenesena, jsou v paměti uložena souvisle. Když je I/O buffer v jádře, může se jádro často postarat o to, aby byl fyzicky souvislý - i když čím větší buffer, tím je to složitější. Je-li však buffer v uživatelském prostoru, je jisté, že bude po fyzické paměti roztroušen. Bylo by tedy fajn, kdyby mohly DMA operace fungovat s buffery, které jsou rozděleny na několik kusů.

    Pokud je periferní zařízení rozumně schopné, je možné buffery rozdělit. Operace s takovými buffery se nazývají "scatter/gather I/O" [rozhodit/posbírat]; scatter/gather je v Linuxu už nějakou dobu dobře podporováno. Kapitola o DMA v knize Linux Device Drivers mluví o scatter/gather docela podrobně. Ve zkratce jde o to, že ovladač začne vyplněním polí struktur scatterlist, které (na architektuře i386) vypadají takto:

        struct scatterlist {
            struct page	*page;
        	unsigned int	offset;
        	dma_addr_t	dma_address;
        	unsigned int	length;
        };
    

    Ukazatel page u každého segmentu říká, kde lze daný segment v paměti nalézt, offset popisuje, kde data (v rámci stránky) začínají, a length je délka segmentu. Jakmile je seznam naplněn, ovladač zavolá:

        int dma_map_sg(struct device *dev, struct scatterlist *sg, int nents,
                       enum dma_data_direction direction);
    

    Tato operace (přinejmenším) vyplní pole dma_address u každé položky scatterlistu adresou, kterou lze předat periférii. Může však udělat více: fyzicky souvislé stránky mohou být sjednoceny do jediné položky v scatterlist nebo může být systémová jednotka pro správu I/O paměti naprogramována, aby zařídila, že budou části seznamu (nebo celý) z hlediska zařízení virtuálně souvislé. To vše - včetně přesné podoby struct scatterlist - je závislé na architektuře, ale rozhraní scatter/gather je připraveno tak, že se o detaily architektur ovladače nemusejí starat.

    Nedávno se vynořil jeden konkrétní nedostatek scatter/gather rozhraní. Z různých důvodů je třeba, aby se scatterlisty vešly na jedinou stránku; to omezuje horní hranici počtu reprezentovatelných segmentů. Na architektuře i386 se zapnutou vyšší pamětí [high memory] vyžaduje struct scatterlist 20 bajtů, což scatterlist limituje na 204 položek. Pokud každá položka scatterlistu ukazuje na plnou stránku, bude maximální velikost pro DMA přenos přibližně 800 kB. Na x86-64 je situace horší: struktura zabírá 40 bajtů, takže je maximum poloviční.

    Existují situace, ve kterých se větší I/O operace hodí. Blokový I/O subsystém je jednou z nich, ale jsou i jiné: příkladem může být třeba zařízení, které zachytává video s vysokým rozlišením. Omezení délky scatterlistu je jedním z motivačních faktorů pro vývojáře, kteří pracují na podpoře velkých bloků. Zvětšení velikosti stránky umožňuje navýšit maximum pro velikost I/O operací.

    Ale zvětšní velikosti stránky není jediný možný přístup; také by šlo prostě prodloužit scatterlisty. Vícestránkové souvislé scatterlisty nejsou moc pravděpodobné, ale zřetězení jednostránkových scatterlistů je možné. Pracuje na tom Jens Axboe; jeho patch pro řetězení scatterlistů je teď v šesté verzi.

    Zřetězování se provádí dalším natažením [overloading] ukazatele page v poslední položce scatterlistu na stránce. Nejméně významný bit je nastaven tak, aby ukazoval, že je položka ve skutečnosti spojovacím dílkem řetězu - ne dalším segmentem k přenosu. Z hlediska ovladačů jde o téměř transparentní změnu. V současných jádrech vypadá kód, který prochází scatterlisty, asi takto:

        struct scatterlist *sg = &the_scatterlist[0];
    
        for (i = 0; i < nentries; i++) {
    	program_io_operation(sg);
    	sg++;
        }
    

    Když se použije zřetězování, nestačí už obyčejné procházení polem. Jens tedy přidal jednoduché macro sg_next(), které - v případě potřeby - následuje dílky řetězu. Řádek sg++ se změní na něco jako:

        sg = sg_next(sg);
    

    Protože je potřeba změnit ovladače, neměly by se zřetězené scatterlisty používat, nejste-li si jisti, že je na ně ovladač připraven. Jensův patch opravuje několik ovladačů, především v blokovém subsystému. I tak však musí administrátor ručně zvýšit maximální velikost I/O (přes sysfs soubor), než může být zřetězování zapnuto. Jakmile je však povoleno, začne být možné provádět mnohamegabajtové I/O operace. Nejsou potřeba žádné rušivé změny ve správě paměti.


    Následující obsah je © KernelTrap

    Ovladače pro Intel 965GM Express

    link

    10. kvě, originál

    Keith Packard oznámil, že jsou k dispozici ovladače pro čipset 965GM Express od Intelu. Jeff Garzik reagoval: Skvělá zpráva. Doufejme, že Intel nakonec vyrobí samostatnou kartu, aby se ještě ukouslo z koláče konkurentům s uzavřenými ovladači. Keith v oznámení vysvětlil:

    Čipset Intel® 965GM Express je první mobilní produkt, který implementuje čtvrtou generaci intelské grafické architektury. Je navržen tak, aby podporoval pokročilé renderovací funkce v moderních grafických API. Obsahuje podporu pro programovatelné vertex, geometry a fragment shadery.

    V rámci stupňování intelského odhodlání spolupracovat s komunitami X.org a Mesa na neustálém zlepšování ovladačů je podpora pro tento nový čipset poskytována prostřednictvím ovladače Intel v X.org 2.0 a Mesa 6.5.3. Tyto ovladače představují hodně práce, kterou odvedl jak Intel, tak širší open source komunita.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    7.6.2007 02:02 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Prosim s/programovatelný vertex, geometrii/programovatelné vertex, geometry/, uvedeny preklad nedava smysl.

    Informace viz treba http://cs.wikipedia.org/wiki/Shader.
    7.6.2007 03:03 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Měl bych námitky i proti "intelské architektuře" a "intelskému odhodlání"... ;-)
    7.6.2007 07:56 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Za tím si stojím :-)
    7.6.2007 10:04 Jakub Hodaň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    No já to vidim jako to nejlepší co pod linuxem je (pro mě). Blíží se mi nutná upgrade HW a zatim je to jasné: CPU=Intel, MTB=Intel, GPU=Intel.

    tečka
    7.6.2007 11:04 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Hm. Rozdíl mezi slovy "Švejkův" a "švejkovský" jistě chápeš, viď?
    7.6.2007 07:54 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Informace viz treba http://cs.wikipedia.org/wiki/Shader.
    Dík, opraveno.
    7.6.2007 03:26 DNA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    děkuji za noviny, až budu o sobě mít mínění, že na to mám, možná nebudu jen plácající duch, prozatím jen DNA, ještě jednou dík...
    7.6.2007 08:06 camlost | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    "každá inoda"? :-O
    A slow biker.
    7.6.2007 08:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Je to "datová struktura", ne? Proto mi připadá nejrozumnější to brát jako ženský rod.
    7.6.2007 09:06 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Stejne jako je ten Renault to auto...
    7.6.2007 09:11 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Co bys tedy navrhoval?
    7.6.2007 10:06 JohnBlbec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    ja bych navrhoval venovat se v prispevcich skutecne technickym vecem souvisejicim s vecnym obsahem zpravicek a korektury resit nekde uplne jinde. treba ve zvlastnim topicu. daleko vice me zajima informacni hodnota a jsem ochoten nejakou tu gramatickou chybku prehlidnout. tak tohle je opravdu zalezitost, ktera mi tady vadi :o(
    7.6.2007 10:26 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Navrhuji založit zvláštní diskuzi pro ty, kteří pravidelně chtějí (dál mě to nebaví hledat) oddělovat obsah a formu článku nebo zprávičky. Já jsem třeba ochoten přehlídnout nějakou tu obsahovou chybku, hlavně když text bez problémů přečtu (máte pravdu, tuhle větu opravdu nemyslím vážně, ale je stejně nesmyslná, jako ta vaše o přehlížení gramatických chyb). Mimochodem, největší podíl na diskuzích "mimo téma" nejspíš mají diskuze o tom, zda forma (zejména pravopis) je podstatná, nebo ne – kteroužto diskuzi s železnou pravidelností někdo (nejlépe anonymně) rozpoutá pod 1 (slovy jedním) příspěvkem o překlepu nebo překladu.

    Mimochodem, myslím, že tyhle diskuze o překladech pod Jadernými novinami spoluvytvářejí a možná i kodifikují českou terminologii pro linuxové jádro a věci související (protože nezanedbatelná část termínů okolo jádra se zde objeví přeložena poprvé, nebo poprvé před tak velkým publikem). Pokud tohle někomu vadí, nezbývá mi, než ho považovat za naprostého ignoranta.
    Prcek avatar 7.6.2007 12:05 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Tak pro priste by mohli pisatele prispevku upozornujicich na nejakou chybicku v textu zaradit svuj prispevek do stejneho vlakna, jako to udelal prvni hnidopich ;-). Aspon budou pohromade a treba to bude pro ty kriklouny stravitelnejsi :-).
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    7.6.2007 10:10 Radek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Už jsem slyšel používat i i-uzel. Dá se na to zvyknout :-)
    egg avatar 7.6.2007 10:46 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Já slyšel na škole vždycky ten inode (čteno ajnod nebo ajnoud), dva inody apod. Četl jsem i překlad i-uzel, což sice nezní nic moc, ale dá se na to zvyknout.
    7.6.2007 11:56 Láďa | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Já bych to s tím "dá se zvyknout" nepřeháněl, nebo tu budeme za chvilku mluvit šílenými novotvary. Zrovna i-uzel je druhá strana extrému, první je samozřejmě "sendnu ti ten file" a jiná kouzelná spojení :-)
    7.6.2007 12:26 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Ja bych navrhoval ten inode. Ale mne je to docela jedno, vecny smysl mi neunika.
    7.6.2007 13:30 Jan Přech
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Taky jsem pro ten inode, z te inody se ve me neco krouti... i kdyz, zvyknout se da asi skoro na vsechno, jak uz tu bylo receno :-)
    Godot používá GNU/Hurd.
    7.6.2007 13:46 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Já jsem naopak zásadně pro tu inodu – jako mrchu :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    7.6.2007 13:52 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Mno (AFAIK), i-uzel je z počátků Unixu u nás docela dost zaběhlý. Samozřejmě netuším, kolik dnešních teenagerů četlo českou unixovou literaturu z přelomu 80. a 90. let, ale není to můj problém. :-)
    7.6.2007 15:02 Tomáš Tichý | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    No hlavně pozor na procesy mátohy :-)
    7.6.2007 18:20 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Ten i-uzel nebo ten i(-)node. Časem by šlo spojovník v českém překladu také vypustit – hrozně špatně se píše a působí rušivě :(

    Na podporu překladu mohu přidat již několik let neměněné slidy (gzipnuté PDF) z předmětu zabývajícím se UNIXEM na FI MU.
    Marek Bernát avatar 10.6.2007 11:16 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    A cital by sa "juzel", pripadne "ajuzel" :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    10.6.2007 22:56 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Ze všeho si dělat legraci. Čte se to „í'uzel“ a basta.
    Marek Bernát avatar 11.6.2007 01:02 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    "Iuzel a Basta". Nie je to nejaký muzikál? :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    11.6.2007 02:18 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    A já to vyslovuju 'íuzel, fakt mi nepřijde normální nedat tady přízvuk na první slabiku. :-D
    11.6.2007 11:03 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Když jste takový rejpal, tak tedy „'í,uzel“. Jak se podle vás značí ráz (např. v modrooký)?
    Marek Bernát avatar 11.6.2007 16:57 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    Tam nie je nič také potrebné. Dlhá samohláska sa s ďalšou samohlaskou neviaže. Podobne ako dve o za sebou. Nie sme v angličtine ;-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    andree avatar 7.6.2007 10:02 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 16. 5. 2007
    kratky changelog ma zly link - asi miesto http://www.abclinuxu.cz/Articles/234135/ ma byt http://lwn.net/Articles/234135/ :-)
    7.6.2007 17:08 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše logfs wipe
    S tým LogFS bude sranda až tam budem chcieť bezpečne vymazať nejaké data niečím ako napr. shread.
    7.6.2007 20:32 Tom K | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    To je potom potreba prepsat kompletne volne misto. Nebo myslis, ze dneska kdyz jsou radice beznych flashdisku inteligentni ze se to da spolehlive udelat jinak ?
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    8.6.2007 08:17 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    Podobný problém může nastat i u běžného HDD, pokud elektronika zjistí, že je s nějakým sektorem problém, přesune data do jiného (náhradního) sektoru a přístupy k původnímu sektoru namapuje, takže OS se o tom vůbec nedozví. Pochybuju, že po tom přesunu ten původní špatný sektor důkladně přepíše náhodným šumem :-)
    8.6.2007 15:14 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    hehe, a čo s cyklami / životnosťou flash ?
    8.6.2007 17:13 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    No to se snad právě LogFS snaží řešit, ne?
    12.6.2007 08:56 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    prepáčte, asi ste to nepochopil. LogFS sa to síce riešiť snaží, ale záťaž, ktorú mu šupne shred, aby to nebolo jeho nad sily :-) hmm, možno, keby LogFS ignoroval sync, možno by to vyriešiť vedel ...
    12.6.2007 09:15 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    Ale použít shred na LogFS je asi stejně rozumné, jako používat ho na mazání CD-RW. Myslím, že to není ani problém shredu, ani LogFS, ale problém toho, kdo tuhle kombinaci použije.
    12.6.2007 09:47 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: logfs wipe
    súhlasím, no jednu pripomienku mám ... alias rm=shred na CD-RW nezafunguje, na LogFS hej.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.