abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    5.6. 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.6. 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník

    Jaderné noviny - 32 a 33/2007

    20. 8. 2007 | Andrej Kruták | Jaderné noviny | 4078×

    Výmena atime za relatime. Vynútenie si merge okna. Čistky v CFS. Pokračovanie 2.6.20.y -stable. 2.6.23-rc3 - množstvo patchov sa znižuje. Pôvodný plánovač procesov. Posunutie 4K zásobníkov ďalej. Povery o volatile.

    Poznámka redakce: Toto je první díl Jaderných novin, který překládal Andrej Kruták. Andrej si vzal na starost zprávy z kerneltrap.org. Ačkoliv tentokrát vycházejí v jednom samostatném článku, protože se jich nahromadilo více, tak v budoucnu budou možná zase začleněny do JN s ostatními texty z LWN.

    Protože na pravidelnost zpráviček z kerneltrap.org není tak docela spolehnutí, rozhodl jsem se nakonec nesnažit se o zavádění nějakého pevného rozvrhu vydávání (viz anketa) - jak to přijde, tak to vyjde. Ať už to však bude vycházet jakkoliv, tak Andrejovi patří veliký dík za to, že se do překládání pustil. Přeji mu mnoho trpělivosti a doufám, že mu nadšení dlouho vydrží.

    Obsah

    Následující obsah je © KernelTrap

    Výmena atime za relatime

    link

    7. aug, originál

    V nedávnom vlákne na LKML sa Linus Torvalds zapojil do diskusie o pripájaní filesystémov s optionom noatime - kvôli lepšiemu výkonu: 'noatime,data=writeback' bude skoro určite *dosť* pozorovateľné (s rôznymi efektmi pri rôznych záťažiach), ale skoro nikto to v skutočnosti týmto spôsobom nespúšťa. Poznamenal že nastavil O_NOATIME pre zápisy do git-u, a je to skutočne obrovský šetrič času oproti prípadu s nenastaveným 'noatime' v mount options. Určite viac ako tvojich odhadovaných 10% pri niektorých záťažiach. Diskusia potom viedla k použitiu mount optionu relatime na zlepšenie situácie:

    Relatívny atime aktualizuje atime, ak je predchádzajúci atime starší ako mtime alebo ctime. Je to podobné ako noatime, ale použiteľné pre aplikácie ako mutt - ktoré potrebujú vedieť, kedy bol súbor čítaný, odkedy bol naposledy upravený. Ingo Molnar zdôraznil dôležitosť opravy tohto výkonového problému: nemôžem už viac zdôrazniť, ako veľmi to zaváži v praxi. Atime aktualizácie sú zďaleka najväčším spomaľovačom IO výkonu v dnešnom Linuxe. Zbavenie sa atime aktualizácie by prinieslo väčší každodenný výkon Linuxu, ako všetky pagecache zrýchlenia za posledných 10 rokov - dokopy.. Poslal aj niekoľko patchov na zlepšenie relatime a k atime poznamenal:

    Pravdepodobne je to najhlúpejší nápad Unixu všetkých čias. Unix je naozaj pekný a dobre spravený, ale premýšľajte na chvíľku nad týmto: 'Pre každý súbor, ktorý sa načíta z disku... zapíšme niečo na disk! A - pre každý súbor, ktorý už je v cache a ktorý čítame z cache... zapíšme niečo na disk!

    Vynútenie si merge okna

    link

    8. aug, originál

    Linus Torvalds po nedávnej požiadavke o merge zdôraznil, že nechce mergeovať žiadne veľké zmeny po uzavretí merge okna a že to myslí vážne: dodajte úpravy pred -rc1, alebo *čakajte*. Ak nie sú hotové pred otvorením merge okna, tak by jednoducho nemali byť mergenuté vôbec. Jeff Garzik nadviazal, keď už je vydaný -rc1, znamená to, že je potrebné sa sústrediť na stabilizovanie existujúceho kódu. Pretlačenie veľkej úpravy ovládača znamená že sa táto snaha musí začať odznova. Jednoducho tou cestou nechceme ísť - to je vôbec dôvodom pre existenciu merge okna. Neskôr, keď bolo poznamenané, že nedávne úpravy boli tvrdo testované výrobcom, Jeff ďalej zdôraznil dôležitosť testovania komunitou:

    Zoberte si z lekciu zo mňa, keď som bol na Linusovom zozname odpadu (shit-list-e)... dvakrát: Dvakrát Intel poslal e1000 update po uzavretí merge okna. Dvakrát tvrdili, že ovládač prešiel ich dosť vyčerpávajúcim interným testovaním. A dvakrát tento najpopulárnejší sieťový ovládač nefungoval pre veľké množstvo užívateľov, pretože som veril slovu dodávateľa o otestovaní - miesto spoľahnutia sa na testovanie, ktoré PREUKÁZATEĽNE odstraňuje problémy: verejné testovanie linuxového jadra.

    Tým ale nezužujem pohľad len na Intel - existuje množstvo iných dodávateľov hardvéru, ktorí robia presne do isté.

    Čistky v CFS

    link

    9. aug, originál

    Ingo Molnar vyrobil sériu patchov jeho kódu Completely Fair Scheduler-u, ktoré boli následne začlenené do hlavnej vetve jadra. Vysvetlil dôvod takého množstva malých patchov: hlavným dôvodom je bezpečná a postupná eliminácia široko používaného 64-bitového argumentu funkcie: 64bitový 'now' timestamp (časové razítko). K množstvu malých patchov odstraňujúcich tento "now" timestamp ešte poznamenal:

    Tieto zmeny sú potrebné z 3 dôvodov: za prvé - riešia pozorovanie, že 'v plánovači je priveľa 64bitových vecí'. Za druhé, aj keď to nie je priamo viditeľné, tieto zmeny sú aj opravou pre skrytú (a malú) ale nie-príliš-pekne-opraviteľnú chybu pri počítaní: idle_balance() má vlastný vnútorný zápis 'now', oddelene od toho v schedule(). Za tretie, týmto dôjde k celkom znateľnému zmenšeniu veľkosti sched.o.

    Pokračovanie 2.6.20.y -stable

    link

    11. aug, originál

    Greg KH a Chris Wright udržiavali -stable 2.6.x.y patche pre jadrá 2.6.x a 2.6.(x-1) od marca (března) 2005. Keďže je aktuálna stabilná vetva 2.6.22, udržiavali -stable patche pre 2.6.22 a 2.6.21. Udržovateľ stabilnej verzie jadra 2.4 Willy Tarreau podotkol že v súčasnosti pribúda do -stable stromov 2.6 veľké množstvo patchov a rozhodol sa udržovať -stable patche aj oproti 2.6.20 - kým sa "veci" trochu skľudnia. Pritom Adrian Bunk ďalej pokračuje v udržovaní -stable 2.6.16 vetve Linuxového jadra. Willy rozprával o jeho nových 2.6.20 -stable patchoch:

    Ponúkol som Chrisovi a Gregovi pokračovanie vo vydávaní niekoľkých ďalších verzií 2.6.20 - kým významne neklesne množstvo pribúdajúcich pachov v 2.6.21 a 2.6.22 - čo snáď bude len otázka niekoľko málo vydaní.

    Mojím cieľom je *nerobiť* všetku tú ťažkú prácu čo oni - chcem len backportovať tie patche od nich, ktoré majú zmysel aj pre 2.6.20. Kvôli tomu budú vydania 2.6.20 vždy trochu oneskorené a nemali by obsahovať patche nemergenuté v novších vydaniach.

    2.6.23-rc3 - množstvo patchov sa znižuje

    link

    13. aug, originál

    Buď sa ľudia naozaj skľudňujú a zisťujú, že sme vo fáze stabilizovania, začal Linus Torvalds pri oznamovaní 2.6.23-rc3, alebo je to iba tým, že je stred augusta, a väčšina z nich (aspoň tých z Európy) je na dovolenke. Vlastné zmeny v zdrojových kódoch sa dajú prehliadať cez gitweb rozhranie na kernel.org. Linus potom zhrnul:

    Je jedno prečo, ale -rc3 je von a neobsahuje také kvantá zmien aké boli v -rc2. Sú tam ale nejaké aktualizácie plánovača, zmeny v sparc64 a powerpc a rôzne opravy ovládačov (lpfs SCSI vidno v diffstat najviac).

    Krátky zoznam zmien som pripojil; neviem, čo viac by som tam mohol pridať... Prosím, dobre to otestujte, ak sami nie ste na pláži (a vôbec, načo klameme sami seba: ste bieli ako stena a piesok sa ťažko vyberá z klávesnice - pláže sú preceňované).

    Pôvodný plánovač procesov

    link

    15. aug, originál

    V príspevku z júna 1992 do mailing listu linuxových aktivistov Linus Torvalds popisoval pôvodný plánovač Linuxu: linuxový plánovač je vcelku jednoduchý - ale prácu pri poskytovaní dobrej IO odozvy, pri nie príliš neférovom prístupe k procesom využívajúcich procesor, vykonáva rozumne dobre. O rok neskôr Linus zaslal detailnejší popis plánovača: plánovací algoritmus Linuxu je jeden z najjednoduchších možných. Komentáre v pôvodnom 254 riadkovom sched.c obsahujú 'schedule()' je plánovacia funkcia. Je to DOBRÝ KÓD! Pravdepodobne v budúcnosti nebude dôvod zmeniť ho, pretože by mal fungovať dobre za všetkých okolností (teda poskytuje dobrú odozvu procesom využívajúcich IO). Jediná vec, na ktorú by ste sa mohli pozrieť, je tu prítomný kód obsluhujúci signály.

    Komentáre v aktuálnom 6709. riadku súboru sched.c ukazujú, že prvé zmeny boli vykonané v roku 1996 Daveom Grotheom na opravenie chýb v semaforoch a pripravenie semaforov pre SMP. O dva roky neskôr pribudli ďalšie kredity Andreovi Arcangelimu za implementáciu schedule_timeout() a súvisiacich vecí. Až v roku 2002, desať rokov od napísania pôvodného kódu Linusom, bol plánovač kompletne prepísaný: nový ultra-škálovateľný O(1) plánovač od Inga Molnara; hybridný zoznam priorít (hybrid priority-list) a design round-robin s array-switch metódou distribúcie časových okienok (timeslices) a per-CPU zoznamami úloh (runqueues). Con Kolivas prispel vylepšením interaktivity v roku 2003, a Nick Piggin v 2004 pridal domény plánovača. Najnovšie prepísanie plánovača sa udialo v apríli, znovu za ním stál Ingo Molnar - tentokrát je to jeho Completely Fair Scheduler (Úplne Férový Plánovač).

    Posunutie 4K zásobníkov ďalej

    link

    16. aug, originál

    Sériou 5 patchov Jasper Juhl navrhol presun 4KSTACKS (4K zásobníkov) z debug funkcie (fíčury = featury) do non-debug - a jej prednastavenie na enabled (povolené) v -mm vetve. Odkázal sa na dlhú predchádzajúcu diskusiu, v ktorej navrhol nastavenie 4KSTACKS za predvolené v hlavnom jadre. Potom dodal:

    Vzhľadom na komentáre v uvedenom vlákne usudzujem, že 4KSTACKS už naozaj nie sú považované len za debug fíčuru, ale (zatiaľ) stále nenadišiel čas, aby sa stali predvolenými - a určite nie je čas na zbavenie sa 8K zásobníkov.

    V tom vlákne som sľúbil, že vytvorím niekoľko patchov, ktoré by posunuli 4KSTACKS z debug-only (len debug) stavu - a to robia prvé dva patche v tejto sérii. Taktiež som povedal, že poskytnem patch na nastavenie 4KSTACKS "default y" aby došlo k rozsiahlejšiemu testovaniu - ale obmedzím to na -mm - čo je piaty patch v sérii. Patche 3 a 4 v tejto sérii presúvajú nastavenie z menu "Kernel hacking" do "Processor types and features".

    Povery o volatile

    link

    17. aug, originál

    Ľudia ktorí si myslia, že na 'volatile' naozaj záleží, klamú sami seba, zavtipkoval Linus Torvalds počas dlhej diskusie na LKML. Vlákno začalo sériou patchov, ktoré mali upraviť správanie atomic_read(), aby bolo konzistentnejšie naprieč platformami - čo obsahovalo odstránenie kľúčového slova volatile zo všetkých definícií atomic_t a atomic64_t, ktoré ho aktuálne obsahujú - a miesto toho použitie explicitného pretypovania premennej na volatile v atomic_read().

    Na začiatku diskusie Linus uviedol, že napriek tomu, že to vlastne neopravovalo žiadne chyby, pomohlo to k ich skrytiu a menšej pravdepodobnosti ich vyvolania: a vlastne, niekedy je 'dostatočné skrytie chýb' v poriadku. Aj keď v tomto prípade by sa dalo namietať, že volatile sme v x86-64 úspešne nemali 8 mesiacov - a to by už niečo mohlo naznačovať. Ale neskôr v diskusii to prirovnal k poverám: 'volatile' je ako čierna mačka prechádzajúca po ceste. Samozrejme, niečo tým ovplyvnené je (minimálne: na začiatku je čierna mačka na jednej strane cesty, na konci je na druhej), ale nie sú to žiadne väčšie či trvácne priame efekty.

    Inými slovami, celá táto diskusia ma práve presvedčila o tom, že 'volatile' by sme *nemali* pridávať späť do 'atomic_read()'. Chcel som to spraviť kvôli praktickým dôvodom a kvôli skrytiu chýb. Ale keď som videl ľudí hádať sa o tom, pričom si myslia, že to naozaj niečo opravuje - to ma presvedčilo, že *poslednou* vecou, ktorú by sme mali spraviť, je podporovať toto poverčivé myslenie.

           

    Hodnocení: 96 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Heidelberg avatar 20.8.2007 00:07 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Dobré, ale v češtině se mně to o něco lépe čte :-( , ale pořád lepší než nic ;-)

    0K!AS
    20.8.2007 00:26 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    No slovenčina fajn, ale rejpání do překladů a pravopisu je asi z mé strany konec :-/
    20.8.2007 09:08 r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ja si vsiml slovenstiny, az jsem cetl ty dvojite mesice - "od marca (března) 2005" - proc to vsechny .cz servery ted tak pisi?

    prece nikdo z .cz ani ze .sk neni tak blbej, aby je neznal, popr. se je nemohl naucit - tak proc je moda to vsude psat dvakrat?

    jinak ale spokojenost
    20.8.2007 09:23 morpher
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Aj ked som slovak, ale tiez som bol v tom, ze je to pisane v cestine, az kym som nenarazil na tie datumy.

    Celkom sa v tych vasich mesiacoch nevyznam, za co sa hanbim, kedze v cestine citam texty mozno aj castejsie ako v slovencine.

    Snad to studium v zahranici (Brno) napravi :-)
    Rozhodujeme len o tom, co spravime s casom, ktory nam bol dany...
    20.8.2007 10:15 WiFi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ber to tak, ze pre slovakov su ceske mesiace vacsi problem ako si myslis. Napr. v anglictine mas nazvy mesiacov podobne ako v slovencine - february (februar). V cestine su nazvy ale uplne ine. Pre ten isty dovod si myslim, ze pre cechov nie su slovenske nazvy mesiacov az taky problem, ked sa s ich podobnou verziou stretne clovek aj v anglictine.
    20.8.2007 11:46 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Pro Slováky jsou samozřejmě české názvy měsíců problém. Ale tady nevidím důvod, proč ve slovenském textu zvlášť překládat měsíce do češtiny, Češi by se slovenskými názvy mít problémy neměli.
    20.8.2007 11:59 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Pro Slováky jsou samozřejmě české názvy měsíců problém... Češi by se slovenskými názvy mít problémy neměli.
    To by mě zajímalo, kde se bere ten nepoměr.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 12:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007

    V tom, že skoro všechny evropské jazyky používají velmi podobné názvy měsíců, které mají svůj původ v latině. Ze slovanských jazyků jsou AFAIK výjimkou jen čeština a polština. Takže každý Čech, který umí aspoň trochu např. anglicky, německy nebo rusky, bez problémů pochopí slovenské názvy měsíců, i kdyby je teoreticky viděl poprvé v životě. Obráceně to ale neplatí.

    Na druhou stranu je ale pravda, že Slováci obecně umějí česky lépe než Češi slovensky.

    Rezza avatar 20.8.2007 14:34 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A nejlepsi je, ze stejny nazev nekterych mesicu v jazyce, ktere je maji podobne znamena jiny mesic :) Staci si srovnat cestinu, polstinu a chorvatsinu :)

    A navic me to dela i cesky potiz, ja radsi cisla mesicu!
    Rezza avatar 20.8.2007 14:44 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Takze pozor na polsky "kwiecień" - duben a chorvatsky "listopad" - rijen! ;)
    21.8.2007 00:16 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To Chorvatsko musí být hodně na severu, když tam mají listopad už v říjnu. :-D
    22.8.2007 01:31 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A navíc mám pocit, že všichni ignorují ukrajinské 'měsícování': A nebo znáte:
    Січень
    Лютий
    Березень
    Квітень
    Травень
    Червень
    Липень
    Серпень
    Вересень
    Жовтень
    Листопад
    Грудня
    A to nám ti borci pomalu ale jistě, jako jediní, staví infrastrukturu venkova...
    Luboš Doležel (Doli) avatar 22.8.2007 02:55 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Tenhle jazykový vývoj mi připadá zajímavý :-) V ČR a na Ukrajině jsou jména z části podobná (až na ten zrádný květen) a uprostřed je odděluje Slovensko, které má názvy z latiny.
    ⧠ A = 0 avatar 26.8.2007 23:32 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Neignoruje se tu jen ukrajinština, ale také běloruština. Navíc kromě češtiny, polštiny, (srbo)charvátštiny a těchto dvou se poměrně běžně užívá původního "měsícování" ještě ve slovinštině a hornolužickosrbštině, jinde také místně, v nářečích.
    Nevolte zmrdy.
    20.8.2007 12:33 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007

    Už to někdo říkal. Slovenské názvy vycházejí z latiny a jsou přebírány do jiných jazyků podstatně častěji.

    ukážu na únoru:

    • latinsky: Februarius
    • slovensky: február
    • anglicky: february
    • německy: (r) Februar
    • italsky: febbraio
    • francouzsky: février (m)
    • španělsky: febrero
    • rusky: февраль (fevral)

    nebo na září:

    • latinsky: September
    • slovensky: semtember
    • anglicky: september
    • německy: (r) September
    • italsky: settembre
    • francouzsky: septembre (m)
    • španělsky: septiembre
    • rusky: сентябрь (sentjabr)

    atd...

    Podoba je zřejmá, z těchto jazyků většinu vůbec neovládám a přesto když budu vědět, že jde o součást datumu dokážu odhadnout jaký měsíc to je. Tak asi proto by češi, kteří znají alespoň nějaký běžný cizí jazyk s tím mít problémy nebudou.

    b42 avatar 20.8.2007 23:33 b42 | skóre: 12 | Ostrava/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Wow. Neslo by to kvuli kompatibilite implementovat i do cestiny? Komu mam poslat feature request?
    20.8.2007 23:46 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Asi neexistuje rychlejší způsob, jak implantovat nová slova do češtiny, než zkrze televizi ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    21.8.2007 10:48 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    rýchlejšie ako televízia to zvládne bulvár, rýchlejšie ako bulvár bulvárna televízia :-) feature request smerovať na novu :-)
    21.8.2007 12:20 walley walleyovic | skóre: 4 | blog: walley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    nekdo s tim treba problem ma, kubeckovi cesi asi problemy nemaji, ti ostatni ano
    21.8.2007 12:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007

    Pokud máte problém se slovenskými názvy měsíců, pak máte nejspíš problém se slovenštinou jako takovou, takže přeložené názvy měsíců to nezachrání…

    Mimochodem, větší problémy, než se slovensky napsaným článkem, bych měl s článkem, který by byl napsaný takovým stylem, jako váš příspěvek.

    20.8.2007 15:12 Martin Hudec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ano, su vacsi problem :).. niekde som minule zacul, ze august - srpen.. september - ... SRPENEC!!!! :)
    20.8.2007 11:04 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    prece nikdo z .cz ani ze .sk neni tak blbej, aby je neznal
    Ale je, já se hlásím…
    popr. se je nemohl naucit
    No to mohl, ono by stačilo naučit se ty anglické jinak, než že si je musím vždy přepočítat od ledna. Takhle je to pohodlnější. Což není omluva, je to výmluva a je to špatně :-( Ale neptal jste se zda je to správně, ale proč se to tak dělá.
    20.8.2007 12:29 r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    no dobre, tak jeden z par milionu ;)

    me to pripada, jak delat z nekoho blba, ptz: cely clanek si slovak (v tomhle pripade naopak) precte v cestine, to problem neni, ale dvanact mesicu uz najednou neumi - pritom rozdilnych (.cz vs .sk) slov, urcite i v danem clanku je vic nez dost. tak bud psat do zavorky kazde nestejne slovo a nebo nic

    a mimo to, vetsina slovaku kouka mj. na cesky mluvene filmy/porady (proto treba mladi rozumi cesky) - to tam mesice taky tv vypipne a napise jako titulek ve slovenstine? pokud ne, tak bud se to jiz museli naucit a nebo cast filmu/poradu nepochopi ;p
    20.8.2007 12:53 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    v technických článkoch sa slová ako kapusta (cz-sk: kel, sk-cz: zelí) príliš často nevyskytujú :-)
    20.8.2007 13:08 r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    no ale treba "mačka" tady je - takze by tam melo byt v zavorce "kočka" :D

    ptz to neni ani podobne jak treba slovo "čierna" resp. "černá"
    20.8.2007 13:16 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A slovo mačka se v češtině používá k označení něčeho jiného. :-)
    20.8.2007 09:10 nickname
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To bylo slovensky? Nevšiml jsem si ... A jo :-)
    20.8.2007 09:46 :-)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Připojuji se k těm, kteří nezaregistrovali, že je to slovensky. Zjistil jsem to až poté, co jsem narazil na zmínku v diskuzi. :-)
    20.8.2007 10:06 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    No ja si te slovenstiny vsiml az po tomhle komentari.. a to mi jeste chvili trvalo, nez jsem ho pochopil. Pripomina mi to tu zpravu o bezproblemovem cteni textu s prohazenymi znaky uvnitr slova. Toho jsem si take vsiml teprve az jsem tu zpravu precetl. :-)
    20.8.2007 12:50 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Já jsem to tedy zaregistroval okamžitě :-( Nemám nic proti slovákům, ale slovenština se mi prostě a jednoduše špatně čte. Jastli se tohle stane pravidlem, tak asi zdejší Jaderné novinky přestanu číst :-( Budu si číst jen anglické originály (angličtina se mi čte lépe než slovenština).
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    20.8.2007 13:03 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Jastli se tohle stane pravidlem, tak asi zdejší Jaderné novinky přestanu číst :-(
    Pravidlem se to doufám stane, protože pak bude k dispozici větší objem JN. Samozřejmě však budou i nadále vycházet "české JN" (překlady článků z LWN).
    20.8.2007 13:14 r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    taky bych byl rad, kdyby to tady bylo casteji - akorat prosiiiiiim bez tech hloupych prekladu mesicu v zavorkach
    20.8.2007 13:58 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Já jsem to tedy zaregistroval okamžitě :-( Nemám nic proti slovákům, ale slovenština se mi prostě a jednoduše špatně čte.
    Taky tak.
    Quando omni flunkus moritati
    Heron avatar 20.8.2007 19:14 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Naopak bych byl rád, aby se zde Slovenčina objevovala pravidelněji. Je to krásná řeč a rád bych si její znalost udržel.
    Drom avatar 21.8.2007 01:16 Drom | skóre: 24 | Kdyne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Me se taky slovenstina cte hur nez anglictina, ale spis to je tim, ze ctu vic anglicky nez cesky, takze otazka zvyku.
    jnc avatar 20.8.2007 13:19 jnc | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    aj mne. a slovenčinu som si všimol hneď :)
    20.8.2007 19:59 sheeryjay | skóre: 13 | Nové Město na Moravě
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Uh? Ono to bolo v Slovencine? Ze som si ani nevsimol. To musite trochu mluvit se slovenskymi spoluobcany (dnes uz vlastne ex-spoluobcany) a cloveku to ani neprijde. Btw, alespon pote vite, co to je treba vankúš :).
    20.8.2007 20:13 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    No ono to mluvení ke čtení zas tak úplně nepomáhá. Mně osobně se taky slovenština čte hůř než čeština (a paradoxně i než angličtina) i přes to, že se slovenskou spoluobčankou už pěkných pár let žiju.

    Tím ale nechci říct, že by měly tyto slovenské překlady a články končit. Naopak, pokud budou kvalitní, tak jen houšť.
    22.8.2007 01:44 sheeryjay | skóre: 13 | Nové Město na Moravě
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Upřesnění: Mluvím přes ICQ a IRC-like chat. Skype se stal hořkou výjimkou od doby kedy mi zabíjel Xka.
    tak sem skválně nešel spát, abych hned za tepla odchytil nový článek na abclinuxu a narazil sem na JN. docela mě to potěšilo, ale hned sem byl překvapen tou slovenštinou, už sem to skoro zapoměl, málem sem si vylámal jazyk ale nakonec sem se do toho vpravil. zajímavá změna :-}
    20.8.2007 01:28 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    vetva sa sklonuje podla vzoru zena, takze "do hlavnej vetve" (a podobne) sa nekona

    nie som proti nasilnym prekladom, ale option si nasilne neprelozil. znie to hrozne.
    andree avatar 20.8.2007 06:37 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    obcas sa nad takymi vecami zabudnem zamysliet, a potom to tak dopadne... nabuduce to bude (snad) lepsie :-)
    Pavel Dobeš avatar 20.8.2007 07:54 Pavel Dobeš | skóre: 21 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Kdyz to tak ctu, tak krom slovenstiny, se kterou se setkavam stale mene tu bude i pravidelne gramaticke okenko, ktere mi pripomene, ze kazdy jazyk ma sve :-)
    Windows? A kdo to ještě používá?
    20.8.2007 09:15 morpher
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Slovencina sa fajn cita :-) okrem toho sklonovania by som este opravil aj tu ficuru :-D na vlastnost, alebo crtu ;-)
    Rozhodujeme len o tom, co spravime s casom, ktory nam bol dany...
    andree avatar 20.8.2007 10:07 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ficuru nas(=aj mna) naucil jeden profak na matfyze, aj ked ono sa to tam vlastne pouziva asi vsade.. to slovo sa mi hrozne paci, teda - viac ako "oficialne preklady" :o)
    20.8.2007 16:32 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    nebol ten ucitel nahodou forst? :D inak andree, znamy nick z intraku, nebyvas na otave?;)
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    20.8.2007 08:15 Zdenek Sl.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ahoj Jenom jsem cekal, kdo zacne prskat prvni, ze je to Slovensky :-) Jinak Jaderne noviny jsou jediny serial, ktery ctu pravidelne a diky za nej.
    20.8.2007 08:19 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Za sebe musim rict ze mi slovenstina nevadi ani v nejmensim a precetl jsem to cele. Diky.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    20.8.2007 09:12 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Vyborna aktivita, diky za ni
    20.8.2007 09:24 pj
    Rozbalit Rozbalit vše noatime
    pouzivam mandrivu a tam je "noatime" default zapnute, jen nemam "data=writeback", ale nevim, zda ma az takovy prinos.
    Cubic avatar 20.8.2007 09:49 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    pridam se k dikum, slovenstina v poho(jen tam neobjevim zadne chyby :) a je dobre ze se na abclinuxu objevuje i v oficialnich clancich, doufam ze odhodlani vydrzi
    20.8.2007 10:01 Pet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ČESKY!!!! prosím
    andree avatar 20.8.2007 10:07 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    dyi ;-)
    andree avatar 20.8.2007 11:05 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ehm, naopak, samozrejme :-D

    diy
    20.8.2007 17:06 mira
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    jen tipuju ...

    dyi = die you idiot

    diy = do it yourself

    ?
    20.8.2007 11:01 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Proč, prosímvás?
    20.8.2007 12:54 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Např. u mě je to proto, že se mi slovenština velmi blbě čte (mluvená mi už tolik nevadí). I angličtina se mi čte lépe než slovenština (proto asi budu číst od teď jaderné novinky radši v originále). A navíc ABCLinuxu je český server, články by tedy IMHO měli být v češtině, že by tu byly třeba články v angličtině (nebo polštině či ruštině, když už jsme u těch slovanských jazyků) jsem si také nevšiml.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    20.8.2007 13:09 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ABCLinuxu je český server, články by tedy IMHO měli být v češtině
    Z hlediska návštěvníků, uživatelů i článků a dalšího obsahu je abclinuxu server československý.
    články by tedy IMHO měli být v češtině, že by tu byly třeba články v angličtině (nebo polštině či ruštině, když už jsme u těch slovanských jazyků) jsem si také nevšiml.
    Slovenština je však češtině ze těch jmenovaných jazyků nejbližší. A vzhledem k historickým okolnostem je i pro naprostou většinu Čechů (a Moravanů atd.) snadno srozumitelná.
    20.8.2007 13:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Mám pocit, že na téma článků ve slovenštině tu byla i anketa a vyzněla dost jednoznačně v jejich prospěch.
    20.8.2007 13:15 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To je rozumný argument, narozdíl od výkřiku, který zahájil tohle vlákno.

    Já mám se čtením slovenského textu taky větší problém, než dříve, ale právě proto jsem za slovenské JN rád a považuju to za přínos, když už to tak vyšlo, že se k překládání přihlásil Slovák (samozřejmě nechci po Robertovi, aby překládal taky do sloveštiny :-). A proč? Protože jsme se Slováky žili léta ve společném státě a navzájem jsme si bez problémů rozuměli. To, že si po rozdělení přestáváme rozumět, je mínus, je to škoda – přicházíme o něco zajímavého. Přečíst si JN ve sloveštině je minimum co můžu udělat proto, abych alespoň sám u sebe zpomalil tenhle negativní trend.
    20.8.2007 13:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    …články by tedy IMHO měli být v češtině…

    kouzlo nechtěného :-)

    20.8.2007 13:35 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nechtěl jsem to rozmazávat, ale také mě to při čtení napadlo :-)
    20.8.2007 11:13 DNA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    se slovenštinou žádný problém, pozastavil jsem se jen nad touto větou: A dvakrát tento najpopulárnejší sieťový ovládač nefungoval pre veľké množstvo užívateľov, pretože som veril slovu dodávateľa o otestovaní - miesto spoľahnutia sa na testovanie, ktoré PREUKÁZATEĽNE odstraňuje problémy: verejné testovanie linuxového jadra. a slovem "otestování", které mi zní tvrdě česky. Díky za velice zajímavé počtení.
    20.8.2007 11:26 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    primyslel ste si jeden dĺžeň, s ním je to české slovo, bez neho slovenské :-)
    CIJOML avatar 20.8.2007 11:49 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Slovenstina je bes - kdyz autor chce vydelat na chleb svuj ve zdejsi at zkusi nas rodny jazyk. Precijen jej ve sve televizi slysi casteji nez my ten zapadni dialekt rustiny z vychodu :D
    20.8.2007 12:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ubohé…
    CIJOML avatar 20.8.2007 12:30 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ale vystizne. Uz mam po krk tech slovaku co se derou do nasich skol kde studujou zadarmo, berou koleje nasim studentum a jeste si otviraj hubu. Bohuzel jich pribyva i v jinych oblastech. A ze nasi studenti muzou jit studovat k nim? Kdo by chodil za horsim???
    20.8.2007 12:36 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ještě ubožejší...
    20.8.2007 13:59 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ale bohužel trefné.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 21:26 Palo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    U nas ludia ktory sa z Mgr. nedostanu na inzinierske studium tak idu do Prahy tam sa to da "lavou zadnou". Takze o kvalite by som pochyboval. FEI malo (a dufam ze aj ma) dobre meno. Debilov mudrych ako radio je v cechach hodne. To je Vas narodny sport. Tipujem ze ho precikal nejaky cudzinec v robote alebo na primackach tak je z toho mimo. Chudak zakomplexovany.
    20.8.2007 12:52 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Proč tak konkrétně? Ta věta se dá zobecnit, místo "Slováků" dejte X a můžete si dosazovat jak je libo. A není třeba se omezovat na národnost, můžete dosazovat etnika, muži/ženy, barvu pleti, politické přesvědčení, sociální postavení, buržoazní původ… Pravdivost konkrétní instance věty pak záleží na míře xenofobie mluvčího a na jeho osobních preferencích.

    Mimochodem, doba, kdy o přijetí na VŠ nerozhodovaly schopnosti, ale původ, zde byla historicky nedávno…
    20.8.2007 12:58 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ač mi články ve slovenštině také vadí a nechci je tu (prostě se mi to blbě čte... a články v polštině či ruštině se tu také nevedou, tak proč slovenské? I angličtina se mi čte lépe), tak teď se musím přidat k ostatním - to co jste napsal je vskutku ubohé. Xenofobie je jednou z nejhnusnějších lidských vlastností, měl byste se stydět, chudáčku...
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    pools avatar 20.8.2007 13:06 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Taky si myslím, že je toto vyjadřování pod úrověň inteligentního člověka, ale na druhou stranu bych chtěl požádat o český, popřípadě anglický, překlad článku. Předem díky.
    Vivre libre ou mourir!
    20.8.2007 13:12 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Anglický originál je na webu kerneltrap.org. Český překlad slovenského překladu redakce pořizovat nebude, ale pokud se najde někdo, kdo by chtěl Andrejovi s překládáním novinek z kerneltrap pomoci, nestyďte se nabídnout. Ve čtvrtek pak vyjde (jako obvykle) další díl Jaderných novin s obsahem z LWN (česky).
    20.8.2007 14:02 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Xenofobie je jednou z nejhnusnějších lidských vlastností, měl byste se stydět, chudáčku...
    Xenofobie je strach z cizího, neznámého. Nevšiml jsem si, že by CIJOML měl strach z něčeho, jenom vyjádřil svoje výhrady ke slovenským studentům, kteří požívají výhod poskytovaných státem - ČR - na úkor studentů českých.

    Označit někoho za xenofoba, protože nesouhlasím s jeho názorem na nějakou menšinu nebo etnikum, je dnes bohužel docela běžné.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 14:20 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Xenofobie je strach z cizího, neznámého.
    Xenofobie není strach z neznámého, ale strach z cizinců.
    Označit někoho za xenofoba, protože nesouhlasím s jeho názorem na nějakou menšinu nebo etnikum, je dnes bohužel docela běžné.
    Taky je to správné. Co to znamená "mít názor na menšinu nebo etnikum"? Že člověka posuzujete podle nějakých předsudků. Nebo snad pokud vám o někom řeknu, k jakému etniku nebo národu patří, dokážete z toho o tom člověku něco usoudit?
    20.8.2007 15:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Taky je to správné.
    Ne není. Když jako politik někde veřejně řeknu, že bydlím na sídlišti, kde dělají cikáni bordel, novináři a všeljací bojovníci za práva menšin typu Uhl ze mě udělají xenofoba. Přitom jsem jenom uvedl něco, co je fakt a myslí si to všichni, kteří na tom sídlišti bydlí také.

    Ti, kteří mě označí za xenofoba budou typicky lidé, kteří takové problémy nemají, protože bydlí v "lepší" části pravděpodobně úplně jiného města.
    Co to znamená "mít názor na menšinu nebo etnikum"? Že člověka posuzujete podle nějakých předsudků.
    To třeba znamená myslet si o slovenských studentech, že kvůli nim čeští studenti nedostanou kolej.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 15:38 moira | skóre: 30 | blog: nesmysly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Slovaci jsou hlavne brani jako studenti ze zemi EU. Podle dohod museji mit stejne podminky jako cesi a prijde mi trochu uzkoprse nadavat na to, ze jen vyuzivaji co jsme jim umoznili vyuzit. To, ze to jsou zrovna Slovaci a ne Nemci nebo Britove tkvi v tom, ze ti druzi u nas studovat netouzi.

    Jinak me prijde lepsi kdyz Slovaci jezdi k nam nez kdyby to bylo opacne (o necem to asi svedci :))... Vam ne?
    Překladač ti nikdy neřekne: "budeme kamarádi"
    20.8.2007 16:35 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To prave kvuli slovenstine neni tak docela pravda. Ja bych jim semestralky a podobne v jinem jazyce nez cestine nebral. Muzou projit celou skolu v anglictine jako ostatni zahranicni studenti.
    Ad nevrazivost mezi Cechy a Slovaky: podle znamych studujicich na Slovensku je situace na vychode podstatne horsi.
    20.8.2007 16:47 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    české školy s obľubou berú slovákov, pretože im to zvyšuje kredit.
    Čím horší študent, tým slabšiu školu si vyberá, a české vysoké školy nie sú považované za slabšie. Jednoducho, je to trh.
    pools avatar 20.8.2007 18:03 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    U nás na ČVUT musí odevzdávat všichni semestrální práce v češtině...
    Vivre libre ou mourir!
    Heron avatar 20.8.2007 19:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    UPOL - čeština, angličtina, slovenčina... záleželo na vyučujícím, stejně jako v případě použitého programovacího jazyka, tedy i když byl Projektový seminář veden v C#, tak nikdo nikoho nekamenoval za C, Javu nebo Python.
    20.8.2007 16:13 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ne není. Když jako politik někde veřejně řeknu, že bydlím na sídlišti, kde dělají cikáni bordel, novináři a všeljací bojovníci za práva menšin typu Uhl ze mě udělají xenofoba. Přitom jsem jenom uvedl něco, co je fakt a myslí si to všichni, kteří na tom sídlišti bydlí také.
    Pokud spolu souvisí to, že jsou to cikáni a to, že dělají bordel, pak je to označení OK. Pokud to nesouvisí, nevím, proč si vybrat zrovna tuhle jednu charakteristiku a ne jinou – třeba že tam dělají bordel dvourucí.

    A Slováci tady rozhodně nestudují "na úkor Čechů" a "nezabírají jim koleje" proto, že jsou to Slováci, ale proto, že byli v přijímačkách lepší, než ti co se na VŠ nedostali.

    Taky je podezřelé, že vám vadí zrovna zde studující cizinci. Proč vám nevadí Češi studující v zahraničí? Proč vám nevadí cizinci, kteří tady vytvářejí nějaké hodnoty (jako že se dá očekávat, že spousta Slováků zde studujících tady taky zůstane)?
    20.8.2007 17:28 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A Slováci tady rozhodně nestudují "na úkor Čechů" a "nezabírají jim koleje" proto, že jsou to Slováci, ale proto, že byli v přijímačkách lepší, než ti co se na VŠ nedostali.
    To je asi trochu blbost, ne? (Hint: zamysli se nad tím, kdo může žádat o ubytování na koleji.)
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 17:32 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Jenže dojezdnost nemusí být jediným kritériem, to je nejspíš na škole, jak to stanoví. Za to slováci nemůžou :-)
    20.8.2007 18:04 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Problem jak ho vidim ja je ten, ze nasi rodice postavili ty koleje ze svych dani. Rodice slovaku na ne nedali ani korunu (alespon ne na rekonstrukce). Cizinci za studium u nas plati a svymi financemi hradi to, co nasi rodice platili ze svych dani. Slovaci zde nic neprispeli, kolej dostanou, plati stejne kolejne, zadne skolne, berou se jim semestralky ve slovenstine a jeste drzkujou. Cesky student je potom jasne diskriminovan - plati zde dane a stejne nedostane kolej.
    andree avatar 20.8.2007 18:16 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ty do toho financovania ocividne vidis... vysoke skoly za komunistov urcite stavali v ceskoslovensku len pre cechov, a za zlate ceske peniaze, ved preco by to mala platit federacia - sa zamysli prosimta najprv, ked nieco take tresnes...

    bezne rekonstrukcie koleji sa platia z kolejneho a z "mimokolejnych zarobkov" (ako napr. prenajimanie priestorov, letne ubytovanie pre turistov atd.) - takze neboj, od teba tam nejde ani koruna, kym nebyvas na koleji...

    btw, ty platis skolne? prosim? este raz? nie? hmm, to je divne.. tak to asi platia tvoje studium aj z dani, ktore platim ja... tomu sa vravi diskriminacia, ked nemozem platit studijne iba slovakom...

    prestan tu uz prosimta tarat 2 na 3, davno nezijeme ani u komunistov ani vo fasistickom state.. ked to funguje tak ako je to teraz, asi to nie je az take nevyhodne ani pre cechov, hm? ci myslis, ze nejaky stat bude 50 rokov vydrziavat nejakych chudacikov z vychodu lebo boli kamosi volakedy?
    20.8.2007 18:56 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Plnou hubu kecu... ;)
    andree avatar 20.8.2007 19:01 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    uzasne argumenty... napodobne - howgh
    20.8.2007 19:17 hawran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nemas nahodou holou lebku? A tezky boty?
    22.8.2007 21:30 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nemam, ale vidim to mnozstvi rekonstrukci za miliardy co se od roztrzeni u nas investovaly do skolstvi narozdil od uz NASTESTI byvalych bratru, kteri k nam najednou jako svabi lezou. Mozna by meli zase vysilat nejake rozhovory se Slovaky z toho pamatneho roku aby si lide vzpomneli jak o nas smysleli.
    andree avatar 22.8.2007 22:20 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    mooooooj, neboj sa, uz ta nezbiju... ;-)
    23.8.2007 10:13 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ty si vazne psychopat ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    andree avatar 20.8.2007 16:46 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ku koleji ti mozem zodpovedne povedat, ze kto kolej chce, tak ju dostane - aspon co sa UK tyka (teraz nepocitam ze je niekto vyberavy a skratka na kolej na opacnej strane prahy nepojde, preto lebo...)
    20.8.2007 17:43 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    NE na CVUT FEL kterou jsem absolvoval - spoluzak kazdy semestr dostal kolej az ve druhem semestru a to studoval se stypkem. Holt muzete byt z Ase, ale Slovak z Kosic bude bydlet vzdycky dal
    20.8.2007 17:50 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Tak proc vas AS neprosadi zmenu pravidel pridelovani koleji ve prospech tech z lepsim prospechem?
    20.8.2007 18:01 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ale samozrejme ze to tam mame, bohuzel tech vychodnich zahranicnich je tolik, ze to nestaci - vzdalenost je stale rozhodujicim faktorem. I kdyz ja jsem ze skoly uz nejakou dobu pryc - mozna se to zmenilo, ale neverim tomu
    20.8.2007 18:04 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Zmenilo se to a velice jednoduse. Koleje jsou tak drahe, ze je levnejsi v par lidech pronajmout byt.
    21.8.2007 06:57 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A to jsou v Praze levnější koleje než v Brně. U nás na FITu studuje dost slováků a jsou fajn, až na to, že jim občas při rozhovoru nerozumím (některým). :-D
    20.8.2007 15:50 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Oni za studium v ČR neplatí?
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    20.8.2007 17:42 CIJOML
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Kdyz absolvuji studium v cestine, tak NE - coz je prave rozdil proti vsem studentum ze zemi EU
    20.8.2007 22:03 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    coz je prave rozdil proti vsem studentum ze zemi EU
    tak to je dobra sprostost.. aky rozdiel prosim ta? KAZDY kto studuje v cesku v ceskom jazyku ma studijum bezplatne! ci to je slovak, rus alebo madar!
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    20.8.2007 17:48 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Samozrejme ze ne. AFAIK v ramci EU ma kazdy student pravo studovat v kterekoliv zemi podle stejnych podminek jako studenti z tamejsi zeme. Tedy kdokoliv z EU muze v Cesku studovat zadarmo (v pripade studia v cestine).
    Rezza avatar 20.8.2007 21:57 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A jak se ceske VS bourily, ze by to pro lidi z EU melo platit i pro vyuku v anglictine! Je fakt krasa po te EU moci cestovat po skolach, nejvetsi plus jake nam unie prinasi a clovek pozna, ze lidi slabsi inteligence jsou vsude, i tady na serveru a naopak skvelych lidi je v Evrope spousta a tady nastesti jeste vic!!!
    20.8.2007 17:02 johny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Vec ma aj tuto stranku: na univerzitu prijimaju studentov podla vysledkov prijimacich skusok. Na tom sa snad zhodneme. Takze v tom si asi nic vycitat nemozeme. Vzhladom na blizkost slovenciny a cestiny sa nam slovakom v Cechach studuje v podstate bez problemov. Jeden z dosledkov studia v Cechach je ale aj odliv mozgov zo Slovenska do Ciech - mnohi totiz po dostudovani zostavaju v CR. A v tom spociva i vyhoda pre Cesko: je lacnejsie mat v krajine vystudovaneho vysokoskolaka, ktoreho studium na zakladnej a strednej skole zaplatil iny stat. Takze... aj ja by som bol radsej, keby nasi studenti neodchadzali do zahranicia (napriklad CR) a ostavali v krajine. Len mam na to ine dovody... PS: I ja som svojho casu studoval v Prahe a som teraz v zahranici, snad nie natrvalo...
    20.8.2007 17:32 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ja by som bol radšej, keby bolo kompletné školstvo platené, a neobmedzovať schopných vo výbere školy a neskoršieho pôsobiska.
    20.8.2007 17:49 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Jestli něco omezuje schopné studenty, tak daleko spíš placené studium než přijímací zkoušky.
    20.8.2007 17:50 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    …omezuje v přístupu ke studiu…
    20.8.2007 18:25 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Tak to sotva. Schopný student si může vzít studentskou půjčku na studium a ví, že ji bude moc splatit, až vystuduje.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 19:06 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    +1

    dokonca si viem predstaviť aj model, že pôžičky sú poskytované štátom, splácaš ich v rámci daňového navýšenia, po splatení nižšie dane. Nevýhoda princípu je v tom, že by náckovia zas nemali o čom prelievať pivo.

    20.8.2007 19:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To je hezké, že si to umíte představit. Ale ono v praxi není důležité, co si umíte představit, důležité je, co v této zemi skutečně (ne)funguje.
    20.8.2007 19:56 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Studenti lukrativních oborů možná. Ale bohužel u nás existuje dost oborů, u kterých se nedá počítat s výrazně vyšším příjmem po vystudování.
    20.8.2007 20:22 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Co to je lukrativní obor? Pokud absolvent nějaké VŠ nemůže počítat s vyšším příjmem po vystudování, měl jít na jinou školu (a je to vlastně vizitka i pro tu školu)

    Samozřejmě jsou tu obory, kde uplatnění je hlavně v institucích provozovaných státem - typicky školství - úbytek absolventů by měl ten příjemný efekt, že by stát trklo, že plat nižší než průměrná mzda je pro VŠ vzdělaného učitele málo.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 21:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Co to je lukrativní obor? Pokud absolvent nějaké VŠ nemůže počítat s vyšším příjmem po vystudování, měl jít na jinou školu (a je to vlastně vizitka i pro tu školu)

    Tyhle primitivně pravičácké proklamace zbožňuju. I když, kdyby se všichni zařídili podle vašich moudrých rad, bylo by všechno jednodušší, nebyly by žádné vysoké (natož nízké) školy a byl by klid…

    Samozřejmě jsou tu obory, kde uplatnění je hlavně v institucích provozovaných státem - typicky školství - úbytek absolventů by měl ten příjemný efekt, že by stát trklo, že plat nižší než průměrná mzda je pro VŠ vzdělaného učitele málo.

    Další líbivá teorie odtržená od života. Úbytek je znatelný už sedmnáct let a žádnou vládu napříč politickým spektrem netrklo nic. Školství má tu smůlu, že zločiny, které se na něm napáchají, se v plné míře projeví až po desítkách let; a pro vládu je cokoli, co bude po příštích volbách, PNJ. To, že se pak ty hrůzy budou dávat dopořádku další desítky let, je už vůbec nezajímá.

    20.8.2007 21:37 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    No jo, má to někdo štěstí, že věří levičáckým teoriím, které nikdy od života odtržené nejsou.
    Quando omni flunkus moritati
    20.8.2007 22:15 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nebo jen věří spíš tomu, co vidí kolem sebe, a ne tomu, co hlásá něčí propaganda. A nemá rád optiku, která měří kvalitu člověka výhradně tím, kolik vydělává, a studijní obor podle toho, kolik to sype. Ne všechno v lidském životě se dá převést na peníze.
    21.8.2007 00:08 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ne, všechno ne. Ale práce obvykle ano.
    21.8.2007 01:22 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ne všechno v lidském životě se dá převést na peníze.
    Omyl, kterého se dopouští hlavně idealisti. Téměř všechno se v životě dá převést na peníze. Právě proto se najdou lidé, kteří vykonávají špatně placené povolání, protože je to baví - má to pro ně cenu navíc.
    Quando omni flunkus moritati
    21.8.2007 07:12 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Asi hlavně proto, že věří, že ne vše je o penězích a ta cena je v něčem jiném. Takže nechápu proč tvrdíte, že jde o omyl.

    Já souhlasím s Michalem Kubečkem. Nedávno jsem někde viděl anketu o tom, kolik dostávají kapesného studenti VŠ. Zatímco nejméně dostávali na zemědělských školách, průměr (cca 5000 Kč myslím) dostávali na matfyzech, strojních, elektrofakultách, stavebních atp., tak nejvíc (6000+ někdy i kolem 20 000 Kč) na ekonomkách a podnikatelských (jejichž studenti jsou často i pro zpoplatnění vzduchu). Prostě ne každý je schopný u studia ještě i pracovat na poloviční (nebo i plný) úvazek. A s těmi studentskými půjčkami mají nyní v zahraničí dost vážné problémy, protože jakmile absolvent vyleze ze školy, tak je na několik let zadlužený. Je pak pro něj problém založit třeba rodinu. Pro takové studenty je problém zaplatit koleje, stravu a výdaje spojené se školou. A vy chcete aby si k tomu vzali ještě půjčku, která je po studiu dost významně zatíží?

    Styl studia se dneska změnil. Moji sestře stačilo (optika) se naučit a pak jít na zkoušku, nikdy po ní nikdo nic jiného nechtěl (kromě diplomky samozřejmě). Já mám do každého předmětu cca 4 projekty za semestr (zadané samozřejmě v druhé polovině semestru) a je to celkem záběr. Nevadí mi to, ale nedokážu si představit, že bych si přivydělával nějakou prací stálejšího charakteru s docházkou na pracoviště. Asi to bude taky proto, že nejsem superman, který vše dokáže ihned zpracovat, pochopit a ještě k tomu dělat 20 hodin denně.
    Rezza avatar 21.8.2007 07:42 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nevidim kde muze byt ten problem se splacenim - pokud vim, tak se mluvilo o tom, ze by se platilo ve chvili kdy clovek dosahne nadprumerneho platu. Proste neco jako Donate u open source projektu, skola mi dala moznost vydelavat velmi pekny peniz, tak ji to rad a dobrovolne vratim! Moznost mit rodinu to neovlivni, maloktery obycejny clovek se jen vzdalene blizi prumeru a presto maji rodiny. Naopak to beru jako remcani - kamoska vychovava dceru, pritom studuje, vydelava si, pripadam si proti ni jako uplna nula, ze se vymlouvam na skolu, ze nemuzu kvuli ni pracovat a pritom malou v nicem nezanedbava, prave naopak!
    21.8.2007 11:45 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    …pokud vim, tak se mluvilo o tom, ze by se platilo ve chvili kdy clovek dosahne nadprumerneho platu.

    A jsme zase u problému: studentovi nepomůže, že se o něčem mluví (nebo dokonce mluvilo), pro něj je důležité, co skutečně funguje. A naši politici jsou mistři v přijímání razantně vypadajících změn bez nutných doprovodných opatření; ta se pak v lepším případě honí dodatečně, v horším se na ně vykašlou úplně.

    Příklady? Když se s velkou slávou zaváděla přednost chodců*, teprve v měsících následujících po přijetí se začalo řešit, že by nebylo úplně od věci přechody obtáhnout, aby byly vůbec vidět (o naprosto nevhodné roční době pro začátek platnosti nemluvě), a řadu jich naopak zrušit, protože při současném znění není úplně dobré, aby u jedné tramvajové zastávky byly tři přechody pro chodce (leckde to tak samozřejmě zůstalo dodnes). Když se zaváděla padesátka v obcích, politici jednohlasně horem dolem slibovali, jak na místa, kde je bezpečné jet víc než 50 km/h, dají sedmdesátky. Realita? Nestalo se tak skoro nikde, ale naopak "vesnické čtyřicítky" byly plošně nahrazeny naprosto absurdními třicítkami (které hravě překročí i cyklista).

    Takže mi promiňte, že nevěřím našim politikům, kteří hlásají, jak bude školné doprovázeno promyšlenou podporou půjček na studium, protože ze zkušenosti očekávám, že půjčky se v lepším případě začnou řešit tak rok po zavedení školného (a stejně z nich bude paskvil), v horším se na ně tiše zapomene.


    * - pro šťouraly: nechce se mi opisovat přesný název v právničtině, všichni víme, o co jde

    Rezza avatar 21.8.2007 14:05 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ale ty neumis cist :) Takze te studium na VS vubec nemusi zajimat! Nic osobniho, ale pisu - studium bude zadara, jen kdyz ti to prinese uzitek, budes mit nadprumerny plat, tak proste skole reknes diky! Takhle funguje i open source! Samozrejme kdyby stat jeste nad to zavedl nejake prijemne studentske pujcky, aby podporil studium mladych lidi, tak by to bylo bezva. Stipka uz ted jsou celkem slusne, takze kdo skutecne studuje a chce, tak se uzivi! Ja osobne bych se nebal zadluzit kvuli studiu, protoze doufam, ze jednou se mi to vrati, dal jsem si pul roku pryc, stalo to neuveritelne penize. A to nam jeste omylem zapocitali a chteli zaplatit skolne :) Proste vzdelani zadara neni...
    21.8.2007 14:22 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nestalo se tak skoro nikde, ale naopak "vesnické čtyřicítky" byly plošně nahrazeny naprosto absurdními třicítkami (které hravě překročí i cyklista).
    Až na to, že vesnické čtyřicítky ani absudní třicítky nemůžou ovlivnit ti politici, kteří rozhodují o tom, kolik je default rychlost ve městě v zákoně. Zákon samozřejmě umožňuje dát sedmdesátku tam, kde je to bezpečné a pokud ji tam, kde bydlíš, nemáš, urguj místní politiky.
    Quando omni flunkus moritati
    21.8.2007 10:58 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ponuka dopyt ... klasika. 10 otvorených miest a jeden kvalifikovaný človek je iné ako 1 otvorené miesto a 10 kvalifikovaných ľudí.

    ad pôžičky, študentská pôžička je menej ako hypotéka ...

    21.8.2007 14:28 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Asi hlavně proto, že věří, že ne vše je o penězích a ta cena je v něčem jiném. Takže nechápu proč tvrdíte, že jde o omyl.
    Věřit můžou, čemu chtějí, já jsem polemizoval s tím "Ne všechno v lidském životě se dá převést na peníze." Všechno se dá převést na peníze (a u stejné věci můžou různí lidé dojít k různé částce podle osobních preferencí)
    Quando omni flunkus moritati
    22.8.2007 00:10 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    No to sice da, prinejhorsim budu castky prirazovat nahodne, otazka je o cem budou vypovidat. Casto to pak nektere jednodussi jedince svadi k uvaham, ze "Frantova cena na trhu prace je 20k, Pepova 40k, proto je Pepa dvakrat tak lepsi/pracovitejsi/inteligentnejsi nez Franta".
    21.8.2007 15:56 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    > Téměř všechno se v životě dá převést na peníze.

    To je pomerne zajimavy algebraicky problem :–)
    20.8.2007 15:47 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Á.. pán je šovinista.. co kdyby se pro změnu naučil používat diakriktiku, když je tak pyšný na svůj rodný jazyk?
    20.8.2007 19:14 hawran
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To by clovek neveril, co za ubozaky cte tento server. Ty jsi sem zabloudil nahodou, ze? Ani se neptam, z jakych stranek...

    PS: ja osobne jsem se uplne vydesil, kdyz jsem videl tu prehrsel 'mekcenov' aspol. A jen mi to pripomenulo, ze ac sam narozen na Slovensku, slovenske narodnosti, ale vychovan v Cesku, po rozpadu republiky se slovencina pomalu ale jiste vytraci z meho zivota...

    Zlate 'Slovenske pondelky' v TV (za komaru), pamatujete si to jeste nekdo? SMUTNE...
    21.8.2007 22:48 maník | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    K mému dětství patří neodmyslitelně Dempsey a Makepeacová ve slovenštině. Ani si nedovedete představit, kolik hodin jsme s kamarádem strávili rozhovory typu: "A toto je kto? Poliš? Daj si škotsků, lebo ťa odbachněm!" Bylo to bohovské! Samostatnou kapitolou byla básnička z pořadu Cvičme v rytme, kterou jsme se spolužáky omílali o přestávkách.
    21.8.2007 23:14 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    A to zklamání, když to pak začali vysílat s narychlo uplácaným českým dabingem, který tomu původnímu slovenskému nesahá ani po kotníky…
    22.8.2007 01:24 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    tak toto sa az tak casto nevidi ze by mali slovaci lepsi dabing ako vy cesi :) tym nechcem povedat ze kazdy nas dabing je zly, ale holt, vacsina filmov je v podani s ceskym dabingom lepsia
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    22.8.2007 02:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    V tomto případě ani tak nejde o český vs. slovenský, ale o to, že slovenský dabing vznikl ještě v dobách předlistopadových, kdy se s tím piplali, zatímco český v době, kdy už se muselo šetřit.
    22.8.2007 02:07 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    to je skor, lebo podvedome si pamatame ceske hlasy pri rovnakych hercoch. ale taki priatelia su IMO lepsi, a frasier tiez (vraj, cesky dabing som nepocul)

    aj tak je najlepsie originalne znenie, kde (pokial sa jedna o anglictinu) sa nemusim spoliehat na spravnost prekladu
    22.8.2007 02:29 nardew | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ano, priatelia patria k tej mensine :)
    the best way of Memtest is emerge qt kde-meta
    Rezza avatar 22.8.2007 10:03 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Uz nevim jak to presne slovensky bylo, ale "Bola hlasena vlamacka" je bozi! Nejlepsi je kdyz clovek rekne cizincovi, ze bydli na byte s dvouma slovakama a ten cizinec se zepta, jestli se spolu bavime anglicky, aby jsme si rozumeli:) I kdyz slovo brambory se nikdy nenaucim rikat, kdyz s bratry ze slovenska mame zemaky/zemiaky!
    20.8.2007 13:26 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Fandím překladateli. I když jsem se slovenštinou až tak mnohokrát do styku nepřišel, její čtení mi obtíže nečiní. A budu jen rád když toho bude přeloženo co nejvíc, protože s angličtinou zatím problémy mám.
    Baník pyčo!
    20.8.2007 17:22 gapon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    DIKY
    20.8.2007 17:54 neaktivni | skóre: 24 | blog: neaktivni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    To je snad poprve, co jsem si nevsiml, ze byl clanek slovensky (a tudiz mi to ani nevadilo). Asi proto, ze mam ty Jaderne noviny rad. A mozna i proto, ze tam i v cestine hromade veci nerozumim))
    20.8.2007 18:01 mstarman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Se slovenským překladem mám trochu problém ale i tak díky. Aspoň si to trochu procvičim protože něco čtu 2x a více :)
    20.8.2007 18:11 Yokotashi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Ono to bolo po slovensky? Nebyt komentarov, nevsimol bysom si ...

    Co kdyby nekdo z mistnich antislovenskych aktivistu zacal predkladat clanky do cestiny pro ostatni antislovenske aktivisty, misto toho, aby prudili, ze nekdo jiny udelal alespon neco (byt to z jejich pohledu neni optimalni)?
    20.8.2007 19:51 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    "by som" :)
    21.8.2007 09:49 Peter Lehotsky | skóre: 26 | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    Nebyt toho skinheada, tak ani nevim ze to bylo slovensky.
    22.8.2007 11:17 mrtwosh | skóre: 3 | Nesluša
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    ja si ani nemyslím, že v tomto prípade je problémom slovenčina. skôr ide o preklad, ktorý je na veľmi nízkej úrovni, pre mňa ako slováka je to prinajmenšom strastiplné čítanie a tiež by som asi radšej volil originál. dúfam v pozitívny vývoj prekladateľa a verím, že budúci a každý jeho ďalší počin bude lepší. chce to len cvik, trocha viac sa zamerať na štylistiku (...'noatime,data=writeback' bude skoro určite *dosť* pozorovateľné (s rôznymi efektmi pri rôznych záťažiach), ale skoro nikto to v skutočnosti týmto spôsobom nespúšťa... - na takúto vetu človek potrebuje viac ako tri pokusy o pochopenie), nech to nevyzerá ako výstup z translatora a predovšetkým prekladať všetko (...o pripájaní filesystémov... - súborový systém už poznáme dosť dávno, no a výraz ...s optionom... ma ozaj dostal).

    tomu búrlivému mojmírovi, myslím, celkom stačí nazrieť do profilu. väčšinou sa nenechám vytočiť narcisom podobného druhu, ale včera ma jeho útok pekne vydráždil. hovoriť o tom, že slovenčina je bes a potom to otočiť na absolútne nesúvisiaci internát niekde v brne nie je nič iné ako veľmi vydarený pokus o ohnivú vojnu. gratulujem, si kanec!
    22.8.2007 16:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 32 a 33/2007
    (...'noatime,data=writeback' bude skoro určite *dosť* pozorovateľné (s rôznymi efektmi pri rôznych záťažiach), ale skoro nikto to v skutočnosti týmto spôsobom nespúšťa... - na takúto vetu človek potrebuje viac ako tri pokusy o pochopenie)
    Jaký překlad bys navrhoval? Já bych řekl, že v tomto případě je to dané vytržením věty z kontextu - když si uvědomíš, o čem je řeč, začne to dávat smysl.
    a predovšetkým prekladať všetko (...o pripájaní filesystémov... - súborový systém už poznáme dosť dávno
    To je otázka vkusu. Česká vydání Jaderných novin se naopak snaží překládat co nejvíce anglických slov, ale je dost lidí, kterým to nevyhovuje (a raději by byli, kdyby technické termíny zůstávaly v originále). Viz mnohé diskuze pod JN.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.