×
    dnes 12:33 | Nová verze

LibreOffice 24.8 bude vydán jako finální v srpnu 2024, přičemž LibreOffice 24.8 Alpha1 je první předběžnou verzí od začátku vývoje verze 24.8 v prosinci 2023. Od té doby bylo do úložiště kódu odesláno 4448 commitů a více než 667 chyb bylo v Bugzille nastaveno jako opravené. Nové funkce obsažené v této verzi LibreOffice najdete v poznámkách k vydání.

ZCR | Komentářů: 0
    včera 23:33 | Nová verze

Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 141 (pdf) a HackSpace 78 (pdf).

včera 21:22 | Nová verze

Byla vydána verze 2.0.0 programovacího jazyka Kotlin (Wikipedie, GitHub). Oficiálně bude představena ve čtvrtek na konferenci KotlinConf 2024 v Kodani. Livestream bude možné sledovat na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:55 | Nová verze

Byla vydána nová major verze 27.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

včera 01:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.8.0 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi video formátů HandBrake (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

20.5. 21:55 | IT novinky

Microsoft představil nové označení počítačů Copilot+. Dle oznámení se jedná se o počítače poskytující funkce umělé inteligence. Vedle CPU a GPU mají také NPU (Neural Processing Unit). Uvnitř představených Copilot+ notebooků běží ARM čipy Qualcomm Snapdragon X Elite nebo X Plus.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    20.5. 17:55 | Zajímavý článek

Příspěvek na blogu Codean Labs rozebírá zranitelnost CVE-2024-4367 v PDF.js, tj. mj. prohlížeči PDF souborů ve Firefoxu. Při otevření útočníkem připraveného pdf souboru může být spuštěn libovolný kód v JavaScriptu. Vyřešeno ve Firefoxu 126.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    20.5. 12:55 | Nová verze

Lazygit byl vydán ve verzi 0.42.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.

20.5. 12:22 | IT novinky

K open source herní konzole Picopad přibyla (𝕏) vylepšená verze Picopad Pro s větším displejem, lepšími tlačítky a větší baterii. Na YouTube lze zhlédnout přednášku Picopad - open source herní konzole z LinuxDays 2023.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    17.5. 13:44 | Nová verze

Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (81%)
     (5%)
     (8%)
     (7%)
    Celkem 447 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05

Linux - Dokumentační projekt

14. 7. 2002 | Michal Semler | Recenze | 10199×

Přinášíme vám recenzi knihy od vydavatelstvi Computer Press.

Minulý rok vydalo vydavatelství Computer Press druhé opravené a doplněné vydání knihy Linux - Dokumentační projekt. Tato kniha nám byla tímto vydavatelstvím dána k recenzi a my mu tímto děkujeme. Nyní ale přejděme k samotné recenzi.

Tato kniha patřila ve své době ke špičce v oboru. Zub času ale zapracoval, a tak bylo nutné knihu přepracovat a doplnit. Řekněme si rovnou, že toto přepracování nešlo moc do hloubky a dle mého názoru se mělo přepracovat podstatně více textu. Obsah všech textů je přímým překladem LDP napsaného v originále v angličtině. Proto za strukturu některých kapitol nelze Computer Press nijak kritizovat. V překladu odvedli skvělou práci. Témata knihy vybíral Computer Press ve spolupráci se združení CZLUG a jde o přímé překlady příruček HOWTO dokumentů z LDP. LDP je ovšem tak rozsáhlý, že kniha pokrývá svým překladem jen velmi malou část celého originálního LDP. Je proto věcí názoru, které kapitoly z LDP za překlad stály a které ne. Dle mého názoru měla být kapitola CD-Writing-HOWTO nahrazena raději kapitolou Advanced-Routing-HOWTO. Jinak bych výběr kapitol celkově hodnotil jako povedený.

Celá kniha je rozdělena do těchto kapitol: Příručka uživatele, Příručka správce operačního systému, Příručka správce systému, Praktické návody, a český překlad licence GNU a to v tomto pořadí.

Kapitola Příručka uživatele uvede čtenáře do problematiky okolo Linuxu. Dovíme se v ní, co Linux doopravdy je, k čemu slouží a jeho přednosti, ale i zápory. Je zde probrána problematika základních příkazů tohoto operačního systému, se kterými se každý uživatel dříve nebo později setká. Navíc je zde drobný úvod do práce se systémem X-Windows.

Druhá kapitola v pořadí - Příručka správce operačního systému je zaměřena více technicky. Oproti prvnímu dílu je značně přepracovaná a aktualizovaná. Vysvětleno je zde jádro Linuxu, jeho adresářová struktura. Speciální kapitola je zde věnována pevným diskům a výměnným médiím. Zde bych se zmínil, že kapitola o discích je zbytečně rozvláčná a pasáž věnovaná disketám o velikosti 1.44 MB je už hodně zavátá prachem. Velice dobře je probrán systém init a správa uživatelských účtů. Svoje místo zde dostalo i zálohování - velice jasně a přesně probraná tématika jak, proč, co a kam zálohovat.

Třetí v pořadí následuje Příručka správce systému. Je to další značně přepracovaná kapitola. Začátek je pojmut jako úvod do sítí pod Linuxem s důrazem na protokol TCP/IP. Čtenář se dozví, jak nakonfigurovat síťové karty i jiný hardware a další věci se týkající sítí. Velice zajímavá je kapitola věnující se firewallům. V této nejrozsáhlejší kapitole z celé knihy je dalších mnoho velice zajímavých věcí. Namátkou vyberme třeba typ NATu one-to-many - IP masquarding, síťový souborový systém NFS. Naopak bych zcela zatratil tzv. "užitečná zapojení kabelů", protože ta jsou v dnešní době zcela nepoužitelná. Průměrný uživatel, když chce stahovat data mezi dvěma počítači rozhodně sáhne po řešení přes ethernet a ne po kabelech do COM portů. Z toho důvodu bych uvítal zapojení křížených a patch kabelů a jiné často používané kabely například stále populární BNC kabely.

Kapitolou poslední jsou Praktické návody. Je to zcela nová kapitola, která se v prvním vydání neobjevila. Řekl bych, že kvůli této kapitole je vhodné si pořídit celou knihu v papírové formě. Využijí jej hlavně administrátoři serverů a pokročilí uživatelé, kteří zde naleznou dopodrobna rozebrané problémy nacházející se v celé knize. Ze zpracovaných kapitol vyberme kupříkladu elektronickou poštu z pohledu správce sítě, Linux v sítích, řešení DNS a NFS, návod na přeložení kernelu, správu webového serveru Apache a mnohé další. Pro většinu uživatelů bude zajímavá kapitola věnovaná programování v Bashi. Naopak nevhodnou bych nazval kapitolu věnovanou vypalování pod Linuxem. Tam dle mého názoru měla být kapitola věnujícící se dopodrobna firewallingu (kapitola o vypalování CD do knihy celkově vyznívající jako hlavně zaměřené na sítě prostě nezapadá).

Probrali jsme jednotlivé kapitoly a věnujme se obecným problémům v této knize. Nejvíce patrné je, že kapitoly byly pouze předělané, aby odpovídali současnému stavu jádra Linuxu. Mnohdy nalezneme i zbytečné věci týkající se jáder 2.2 i 2.0 (!). Tyto pasáže by měly být vypuštěny a péče by měla být věnována jádrům řady stabilní - 2.4. Dále mnoho kapitol zůstává zbytečně na povrchu problému a nejdou do hloubky. Vypadají více jako informační přehled, než dopodrobna vyznívající návody. Z toho důvodu se hodí kniha hlavně pro začátečníky, kterým velice pomůže v orientaci v systému. Profesionálům pouze tehdy, když zapomenou, jak nějaký problém řešit a nemohou si ihned vzpomenout.

Celkový dojem z knihy je velice příjemný. Rozhodně je to dobrá koupě. Za svých 890 korun dostanete přes tisíc stran napěchovaných vědomostmi. Na konec nesmím ještě zapomenout uvést, že v souladu s licencí GPL nakladatelství Computer Press tuto knihu vydalo i elektronicky pro všechny zdarma. Tuto elektronickou verzi naleznete na adrese http://www.cpress.cz/knihy/LDP2/LDP2.PDF

CIJOML

Hodnocení: 44 %