Portál AbcLinuxu, 26. května 2024 00:16


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
10.6.2015 16:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když už překládat congestion control, tak control v tomto případě (jako ostatně i ve většině jiných) znamená spíš řízení nebo ovládání, ne kontrola.
10.6.2015 16:55 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Schopnosti Linuxu byly dlouho brány jako možnost, jak se vyhnout setuid programům, i když realita je ve skutečnosti jiná.
Z téhle věty vůbec není jasné, že se jedná o jednu konkrétní technologii „Linux capabilities“ (tj. rozdělení rootovských práv na menší části) a ne obecně o všechny schopnosti/vlastnosti/možnosti Linuxu. A zkusil bych to překládat jiným slovem, než „schopnost“, třeba „kvalifikace“ by se podle mne hodila lépe. „Linuxové kvalifikace (capabilities) byly dlouho brány…“. Doufám tedy, že termín „kvalifikace“ není v oblasti kolem linuxových oprávnění už obsazen.
10.6.2015 21:14 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno

a nebo jeste lepe technicke a bezne pouzivane terminy neprekladat

USE="-gnome -kde";turris
11.6.2015 07:18 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
S tím nesouhlasím. Myslím, že Jaderné noviny bývaly prostorem, kde se hledaly překlady pro nové termíny, a bylo to dobře. Drtivá většina (původně) termínů v češtině je přeložených nebo počeštěných. Když byly nové, někdo možná používal originál, zkoušely se různé překlady nebo počeštění, a některá z variant se ujala. Kdybychom se dnes rozhodli, že termíny (které často postupně přecházejí do obecného jazyka) přestaneme překládat, budeme mít v jazyce čím dál víc cizích slov, a místo češtiny budeme čím dál víc mluvit pidžin. Bude nám chybět ohýbání cizích slov, takže budeme sdělení zjednodušovat, aby byla pochopitelná i bez toho... Raději desítky nepovedených překladů, ze kterých se pak vyloupnou ty povedené, než jazyk takhle zmrzačit. Samozřejmě to vyžaduje určité dovednosti, pokud překladatel bojuje s obecnou angličtinou, jeho příspěvky k překladům nových termínů asi málokdy budou hodnotné.
11.6.2015 08:56 Ovrscout
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
S druhým extrémem, překladem do "čisté" češtiny za každou cenu, zas nesouhlasím já. To už radši zaveďte úplně nové slovo, třeba takové "xbdzyv" je tuším volné :) Když překlad neodpovídá významu originálu (např proto že by se nevešel do jednoho slova atp.) tak se text stává zavádějícím. Obzvlášť když dáváme nějakému existujícímu slovu jiný nebo pozměněný význam. To už raděj tu capabilitu než schopnost. Ale můžete mít jiný názor, jak jste psal, nakonec se uvidí co se ujme.

Každopádně by bylo fajn kdyby byl u nově zaváděného,nebo né běžně zažitého "termitu" byl i odkaz na originální/standardní termín, třeba v závorce. Nebo případně i s drobným českým popisem co tím básník chce říci.

Nosočistoplenám zdar!
11.6.2015 09:43 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Souhlasím. Nechci jen překládat do současných českých slov – klidně vymyslet slovo nové, opsat frází nebo počeštit cizí slovo. Ale nenechávat v textu cizí termín, se kterým se v češtině nedá nic dělat. Souhlas i s tím, že je dobré u prvního použití v textu uvést originální termín v závorce.
11.6.2015 09:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Překládat má smysl termíny, které používá široká veřejnost, takže se dá očekávat, že se budou běžně vyskytovat v českém textu. Překládat úzce odborné termíny, které používá jen úzká skupina odborníků a v drtivé většině je stejně používá při komunikaci v angličtině, je nesmysl a ve výsledku to jen mate. Viz třeba ta věta o per-route congestion control algoritmech: přestože jsem zrovna předevčírem dělal backport právě těchto patchů, musel jsem nad ní přemýšlet, než mi došlo, že je řeč zrovna o tom. Nerad bych se dožil toho, že tu budu číst o průhledných obrovských stránkách nebo přenosovém protokolu řízení proudů.
11.6.2015 10:03 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Jenže každý termín, který používá široká veřejnost, byl na začátku úzce odborný termín. A je potřeba ho začít překládat v té době, kdy je to ještě úzce odborný termín. Když už to začíná používat široká veřejnost, je pozdě – navíc široká veřejnost si nejspíš v takovém případě vymyslí vlastní překlad, který bude špatně. Bohužel se nedá dopředu říci, které termíny začne používat široká veřejnost – před 40 lety to vypadalo, že všechny (dnešními slovy) IT termíny budou jen pro úzkou skupinu odborníků. U nových překladů by původní termín měl být uveden v závorce, protože je dost pravděpodobné, že text bude číst někdo, kdo originální termín zná. Ale jinak si myslím, že Jaderné noviny jsou ideální místo, které by mělo fungovat jako laboratoř pro nové termíny – protože když je nevymyslíme my tady, vymyslí je za pár let nějaký elév v MF Dnes, až bude překládat nějaký agenturní článek.
11.6.2015 10:15 HonzaRez | skóre: 19 | blog: Jsou_mezi_nami
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Jeden z nejklasičtější termitů u široké veřejnosti, je "četování". Oni nevědí, že ve skutečnosti žvanili...
http://bandzone.cz/_90972
11.6.2015 15:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Bohužel se nedá dopředu říci, které termíny začne používat široká veřejnost – před 40 lety to vypadalo, že všechny (dnešními slovy) IT termíny budou jen pro úzkou skupinu odborníků.

U některých, které překladatelé JN ve svém svatém nadšení překládají, bych se klidně vsadil, že se to nestane - a to skoro nesázím.

protože když je nevymyslíme my tady, vymyslí je za pár let nějaký elév v MF Dnes, až bude překládat nějaký agenturní článek.

Představa, že vymýšlením vlastních překladů na ABCLinuxu tomu lze zabránit, mi připadá hodně naivní. Když Microsoft přišel se svými "nabídkami", "složkami" a "klepáním", odborná veřejnost už dávno používala menu, soubory měla v adresářích a myší klikala. A bylo nám to něco platné?

kyknos avatar 13.6.2015 02:24 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
s nabídkami a složkami určitě nepřišel MS ale Apple
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
rADOn avatar 11.6.2015 15:36 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
V čem by byl novinářský elév horší než mechanický překladač na webu který nemá ani na korektora? Vymýšlet slova si může dovolit někdo kdo má pro jazyk aspoň trochu citu. Autor článku zvládne nejvýše tak překlápět angličtinu do anglikanismů. Nechci ho hanět, naopak, jsem rád že to aspoň někdo překladá, ale není to laborant do tvé "laboratoře pro nové termíny".

V tomto případě to ani nedává smysl protože 'capabilities' nejsou nový termín. V JN se už několikrát vyskytly a jsou součástí terminologie.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
11.6.2015 18:19 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Vymýšlet slova si může dovolit někdo kdo má pro jazyk aspoň trochu citu. Autor článku zvládne nejvýše tak překlápět angličtinu do anglikanismů. Nechci ho hanět, naopak, jsem rád že to aspoň někdo překladá, ale není to laborant do tvé "laboratoře pro nové termíny".
To je bohužel pravda. Ale bývali tu jiní překladatelé, kteří na to vymýšlení nových termínů měli. Takže podle současného překladatele nelze vytvářet pravidlo "cizí termíny nikdy nepřekládat". No a u pravidla "cizí termíny nikdy nepřekládat, pokud to překladatel neumí" je otázka, zda takový překladatel vůbec má překládat.

To, že "capabilities" ještě nikdo dobře nepřeložil, neznamená, že se o to nemáme pokoušet. Právě naopak. A to, že se tu ten termín vyskytuje opakovaně, naznačuje, že by nemusel zajímat jen pár lidí zajímající se o vnitřnosti jádra. Třeba se za pár let běžně bude vyskytovat v článcích pro začátečníky "jak spustit svůj první webový server", a jejich čtenáři nebudou zvědaví na to, aby se jim v českém textu objevovalo slovo "capabilities".
15.6.2015 10:48 kdave
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
'Capability' se tradičně překládá jako 'bumážka'.
Jendа avatar 11.6.2015 11:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jde jen o to, že se Linus nechce vracet k "číslování vydání, při kterých bych si musel sundat ponožky, abych do tolika napočítal."
Počkat, to umí bez sundání ponožek udělat 19? Kolik má prstů? Nebo počítá binárně, ale to by bez ponožek dal 1023.
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
11.6.2015 15:53 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Na 2 rukách se dá napočítat do 30

1 ruka jako klasický čítač, 2. jako čítač přetečení té první.

To binární počítání na prstech není asi úplně intuitivní (myslím pro všechny ostatní kromě IT lidí) :)
11.6.2015 16:33 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Zkusil jsem si to a došel jsem ke 35. Buď dělám někde chybu, nebo je 30 špatná hodnota. Nebo mám moc prstů...
11.6.2015 16:52 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Pokud beru 1. ruku jako čítač přetečení tak je maximum:

5 * 5 (cítač přetečení) + 5 (2. ruka) = 25 + 5

Aaa už jsem se chytil: Vy to berete v 6 soustavě? to znamená 6*5 + 5?

Možná to tak má větší logiku (a asi to popisuje přesněji to co jsem psal výš a tímto se omlouvám, za nepřesný popis, chtěl jsem jen ukázat že to jde) :)

Trošku blbě se to vysvětluje lidem co mají problémy i s běžným počítáním na prstech, kdybych na ně vyrazil ještě se 6 soustavou, tak jsou úplně ztracený ;)
11.6.2015 23:07 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
No přesně, ruka sevřená v pěst je taky číslo, čili na jedné ruce jde udělat šest hodnot. :-)
Jendа avatar 11.6.2015 19:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Já intuitivně na rukou dokážu reprezentovat čísla 0-12 (palec se dotýká článků ostatních prstů).

Kromě neintuitivity se některé binární hodnoty špatně nastavují.
Jendа avatar 11.6.2015 19:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
11.6.2015 21:59 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Vida, tak to Topolánek Kalouskovi oznamoval, že je čtyřka vlastně :-D.
Hans1024 avatar 12.6.2015 13:57 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Nebo počítá binárně, ale to by bez ponožek dal 1023.
To by byla hlavne sranda u verze 132 :-)
Veni, vidi, copi
Jendа avatar 12.6.2015 14:18 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Hans1024 avatar 12.6.2015 14:25 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
:-D
Veni, vidi, copi
little.owl avatar 13.6.2015 00:18 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jde jen o to, že se Linus nechce vracet k "číslování vydání, při kterých bych si musel sundat ponožky, abych do tolika napočítal."
A kdyz si sunda trenyrky, tak bude mit jeste na jeden release ... :-)
A former Red Hat freeloader.
13.6.2015 01:01 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny – 11. 2. 2015: Začleňovací okno 3.20 je otevřeno
Ten ale nebude dlouhodobě stabilní ;-).

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.