Portál AbcLinuxu, 5. června 2024 23:06


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
andree avatar 15.7.2015 08:00 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ad zivotnost SSD: Ak ten disk prezije kazdy den zapis 80GB po dobu min. 5 rokov, dovolim si tvrdit ze to je celkom pekne cislo pre beznych zakaznikov (vzhladom na to, ze tou dobou uz sa bude disk stejne blizit moralnej opotrebovanosti). Ak niekto prdne MLC/TLC na server kde potrebuje radovo vacsie zapisy, jeho boj... Otazka je, aky bezny zakaznik si kupi 2TB SSD, ked 1TB teraz stoja cca. 12k Kc :-/

Ad 11K: Niekde som videl teoriu o znovuuvedeni 3D displayov, tam by to mozno trochu davalo zmysel. Prip. pri pouziti v oculus-rift-like hardware? Ale je vesele v porovnani s tym, ze na notebookoch je vyrobcami FullHD rozlisenie stale povazovane za (zbytocny) luxus... :)
15.7.2015 09:18 Zopper | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Jo, 3D a VR technologie by tohle PPI využily. Ať už se budeme bavit o prťavých displejích ve VR helmách, různých Glass a podobně, nebo o 3D displeji, kde je nad LCD optická vrstva obsahující spoustu mikročoček, která pod různými úhly zobrazuje různé pixely.

Pro příklad: matice 3x3 fyzických tvoří jeden virtuální pixel překrytý jednou čočkou. Při pohledu shora vidím prostřední pixel, při pohledu zleva vidím pixel v prvním sloupci uprostřed... a zařízení na konkrétní pixely posílá obraz pootočený odpovídajícím úhlem. Pro praktickou využitelnost to ale bude chtít výrazně víc pozorovacích úhlů. Třeba pro takové zobrazovadlo s 32 pozorovacími úhly v jedné ose (32x32 pixelů pod jednou čočkou) bude potřeba hodně velké PPI. :-D
"Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2
15.7.2015 17:55 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Realita bude spis takova, ze to SSD ani nahodou nevydrzi pri podobnym zatizeni tak dlouho. A ze si to dovoli "garantovat" vychazi spis z uvahy, ze beznej user tolik dat vzivote zapisovat nebude.

Jenze si vem, ze vubec nejde o mnoztvi dat, ale pocet prepisu. Vem si, ze si koupis 100GB SSD, protoze ti kapacitne bohate staci, ale tim padem na nej muzes zapsat maximalne neco kolem 7,5TB ... to uz neni nic moc, co? To v pripade ze to SSD budes pouzivat trebas jako rychlou cache pro zpracovani fotek/videa/... das mozna za rok. A bude to jeste mnohem horsi. Uz tenhle parametr je defakto znamenim naprosty nepouzitelnosti SSD.
15.7.2015 20:59 chrono
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Ak niekto pracuje profesionálne s videom/fotografiami, tak SSD disk je len spotrebný tovar, ktorý je premietnutý v cene práce. Ak niekto na tom nezarába, tak pravdepodobne prežije aj s obyčajným diskom a trochu pomalším spracovávaním.
16.7.2015 13:00 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá

Použitelnost SSD nemá smysl jakkoliv vyhodnocovat, dokud žádná SSD nejsou na trhu. To, co se ve skutečnosti prodává pod názvem SSD, má mnohem blíž k WOM (write-only memory). Nemůžu si nevzpomenout na SCSI disky s kapacitou 36 GB v jednom z mých starých serverů, které měly za svou životnost zapsáno už 60 TB a stále byly v nejlepším pořádku. Tomuhle takzvané SSD nesahá ani po kotníky. SSD si zaslouží svůj název, až bude jejich spolehlivost předčit harddisky, což by se vzhledem k nepřítomnosti pohyblivých částí (a především k ceně) dalo právem očekávat. Do té doby se jedná o WOM (což je třeba také cihla, talíř, borovice nebo kostka ledu) a nic jiného.

17.7.2015 09:39 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Mame viacero serverov so starsimi SAS diskami, napriklad Fujitsu neodisiel zatial ziadny. Tento zapisal 150TB a vyzera tak, ze bude este mnoho rokov fungovat:
Vendor:               FUJITSU
Product:              MAX3073RC
Revision:             D207
User Capacity:        73,407,820,800 bytes [73.4 GB]
Logical block size:   512 bytes
Device type:          disk
Transport protocol:   SAS
Local Time is:        Fri Jul 17 09:24:39 2015 CEST
Device supports SMART and is Enabled
Temperature Warning Disabled or Not Supported
SMART Health Status: OK

Current Drive Temperature:     28 C
Drive Trip Temperature:        65 C
Manufactured in week 26 of year 2007
Specified cycle count over device lifetime:  10000
Accumulated start-stop cycles:  16
Elements in grown defect list: 0

Error counter log:
           Errors Corrected by           Total   Correction     Gigabytes    Total
               ECC          rereads/    errors   algorithm      processed    uncorrected
           fast | delayed   rewrites  corrected  invocations   [10^9 bytes]  errors
read:          0     3149         0         0          0      69288.044           0
write:         0     3832         0         0          0     159837.996           0
verify:        0     1075         0         0          0      30244.774           0
15.7.2015 08:15 AAA
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"...čipy na bázi menších nanometrů a posléze..." chápu význam, ale je to blbě formulované. nanometry jsou pořád stejně velké (v rámci předpokladu stability fyzikálních konstant)
15.7.2015 14:08 Lyco | skóre: 14 | blog: Lyco
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
To kupodivu není pravda, podle současné definice je konstantní rychlost světla (a její číselná velikost je určená dohodou), ale velikost metru je známá jen s takovou přesností jak umíme měřit rychlost a čas, tzn. mikrometr se může změnit, pokud se změní přesnost s jakou umíme měřit čas. http://www.bipm.org/jsp/en/ViewCGPMResolution.jsp?CGPM=17&RES=1
Příspěvek se rázem stává až o 37,5 % pravdivější, je-li pod ním napsáno reálné jméno.
23.7.2015 11:30 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
No asi chápeme jinak slovo změnit. Veškeré fyzikální konstanty jsou právě uváděny nebo specifikovány s nějakou přesností. Zlepšení přesnosti zmenší toleranční interval přesnosti pro jednotku, ale pokud v minulosti nebylo něco zásadně špatně, tak tento nový užší toleranční interval zůstane uvnitř toleračního intervalu předchozí specifikace. Tomuto bych mnohem více říkal zpřesnit, zatímco změnit by znamenalo když nový výsledek je mimo tolerační interval předchozího definice a to nenastává.
15.7.2015 19:25 TT
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj,

kouknul jsem detailněji na zdroj článku uvedený u těch 2TB disků a měl bych připomínku k článku (tedy pokud měl být ten článek o 2TB discích)- obě 2TB varianty používají LPDDR3 paměti nikoliv jak je uvedeno LPDDR2. Jinak k životnosti - není to tak hrozné např. zmiňované Micron 16nm chipy v BX100 pro 500GB variantu mají uvedeno 72 TB, OCZ Trion s chipy od Toshiby 19nm pak 120TB a Samsung EVO s 40 nm 500G pak 150TB. U 1TB variant pak OCZ Trion uvádí 240TB (dvojnásobek chipů), Samsung nadále uvádí 150TB což mne překvapuje. Tento údaj má dle vašeho zdroje i 2TB varianta, což už chápu nepůsobí příliš zajímavě.

16.7.2015 13:15 PL
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nyní se teprve objevují problémy s prvními generacemi MLC čipů ve spotřebitelských SSD...
Zdroj?
17.7.2015 13:36 hash
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyby radsi zacli davat poradne displaye do notebooku. Nechapu proc i v roce 2015 je stale nejrozsirenejsi rozliseni odpornych 1366x768.
17.7.2015 14:08 nobody
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
protoze vyjdou o par $ levneji, v pomeru mnozstvi vyroby spis o vetsi par $, a ten skok kdy by z prodeje celku v pocatku meli vyrobci nepatrne mensi zisk, nebo zakaznici nepatrne vetsi cenu se vyrobcum nechce, takze se tezko stane to ze by pak v navazujicich vetsich nakladech nakonec bylo FullHD stejne drahe jako HDReady, nebo snad i levnejsi...
vyrid si to s lidma kolem sebe, ktere kupujou HDReady jak na bezicim pasu a staci jim to, to je nejvetsi skupina zakazniku...
17.7.2015 14:10 Love_Dali | skóre: 24
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
+1
kyknos avatar 20.7.2015 03:34 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
rozliseni mi na nb staci, ale radeji bych 1024x768, nevim na co jsou ty nudle...
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
svido avatar 22.7.2015 12:32 svido | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
to je jasny - cena. Proste lidi radeji vedomě kupuji shit a nejsou ochotni zaplatit vice za kvalitu. Takže se není čemu divit, že se především prodávají takto male displaye. Ale souhlasím, že je to smutné, 21. století, vyspělé technologie a raději vyrábíme šunty
22.7.2015 23:39 Anonym
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Protože Windows dosud neumí bezproblémově změnit DPI, aby se půl věcí nerozsypalo a uživatelé pak držkují, že u těch větších rozlišení nepřečtou písmenka.
17.7.2015 16:14 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zivotnost SSD lze razantne prodlouzit, ale zatim to neni tolik potreba, je to spis do budoucna... neptejte se jak, doma to stejne nelze provest...
vlk avatar 19.7.2015 12:50 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

zivotnost SSD: problem skor vidim v tom ze ludia chcu co najvacsie kapacity za co najmenej penazi a bohuzial zivotnost riesia az v druhom kole, to nuti vyrobcov prechadzat na mensie tranzistory, pouzivat TLS, alebo uz aj QLS som kdesi videl...

You don't exist, Go away !
vlk avatar 19.7.2015 17:40 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá

teda ... TCL, QLC, ... ,-)

You don't exist, Go away !
paul2no avatar 19.7.2015 18:19 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Já si spíš myslím, že běžní lidé nemají ani potuchy o tom, že flash buňky mají nějak omezenou životnost.
Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
20.7.2015 14:46 Love_Dali | skóre: 24
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
To bych neřekl. Mě naopak přijde, že je většina lidí podělaná jak městskej chodník, protože je všichni strašej, že by jim SSD mohlo chcípnout.

"To jsou přece ty SSDčka, co maj ty buňky, co udcházej..."

Osobně OCZ Vertex 4 256G přes 2.5 roku a disk jede jako drak :)
paul2no avatar 20.7.2015 17:52 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Většina lidí - jsou myšlení lidé, co problematice alespoň trochu rozumí, nebo absolutní BFU?
Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
28.7.2015 17:27 Kaacz
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
A? Mám v domácím serveru běžný disk 250GB, který běží stále a každý týden se celý přepíše nahrávkami z DVB. Má za sebou už 8,5 roku bez problémů.. a v létě je mu docela dost horko, nemám ideální umístění .. :)

S tímto druhem používání bych s ekvivalntně velkým SSD skončil mnohem, mnohem dříve. :)
svido avatar 22.7.2015 12:35 svido | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
podle me bezný uživatel nemá ani tušení, že jsou nějaké HDD a SDD, natož aby věděl něco o paměťových buňkách...
19.7.2015 19:56 PL
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
problem skor vidim v tom ze ludia chcu co najvacsie kapacity za co najmenej penazi...

Ano a kromě co nejnižší ceny je pro většinu zákazníků ještě důležitý jeden parametr a to Sekvenční čtení a zápis a to hlavně u nejnižších kapacit tj. systémových disků, kde Seq. č/z nemá absolutně opodstatnění, protože tam velká data prostě netečou. Bohužel marketing zapracoval včas a přesvědčil většinu (včetně mnoha redaktorů) že SSD musí hodnotit podle tohoto parametru.

Je to neuvěřitelné (respektive je to uvěřitelné vzhledem k tlaku marketingu) ale hnůj typu Kingston V300 120GB se dlouhou dobu drží na špičce prodejů v ČR. BFU jsou prostě data ukradená a nechápu, že SSD/HDD musí mít na první místě spolehlivost a až potom řešit zbytek, dali si disky do stejné kategorie jako grafiky nebo CPU a řeší tedy pouze rychlosti.
vlk avatar 19.7.2015 22:55 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá

presne tak, okrem spolahlivosti sa dlho zabudalo aj na iops, nastastie sa to zlepsilo, lebo to bola najvacsia bolest prvych ssd, ked vo vysledku boli pomalsie nez hdd z tej doby.

trosku sa obavam, ze za par rokov uz nebudu ani mlc disky ktore este su ako-tak spolahlive, tak ako uz dnes je problem kupit rozumny slc disk.

You don't exist, Go away !
kyknos avatar 20.7.2015 03:41 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
spolehlivost me napriklad na me soucasne stanici nezajima - data jsou ulozena na klasickem disku, na ssd mam ulozena jen pracovni data se kterymi aktualne pracuji a neustale je menim (ale do ramky se vazne nevejdou) - nicmene pri katastrofalnim selhani ssd nepridu vic nez o den prace

to same na nb, s tim zachazim v podstate tak, ze pocitam s jeho kompletni ztratou kdykoliv (kradez, pad z kone, pad do more apod.), tzn. dulezita data zalohuju na sit a/nebo externi media
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7.2015 11:40 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak problém se životností je už i u pevných disků. Výrobci je rozdělují do různých kvalitativných kategorií, stejně jako Lenovo má Ideapady, Edge a Thinkpady, tak WD má Green, Blue, Red, Black ... snad jsem na nějakou tu barvičku nezapomněl. :D
24.7.2015 20:15 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
to delaji ty vysoke teploty...
Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7.2015 23:47 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
A co konkrétně dělají? Snižují počet přealokovatelných sektorů, či snižují záruku? To přesně výrobci dělají. Je sice pěkné, že během třičtvrtě roku mám v notebooku třetí, nový, terabitový disk, ale je to dosti otravné a nepraktické.
25.7.2015 04:05 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
vetsina disku odejde tak, ze se jim vyhreje mazivo a nedokazou vystavit hlavy na spravne misto na disku... u novejsich s vetsi hustotou zapisu se ten problem projevi rychleji... nekdy pomuze disk zahrat pred pouzitim, protoze jinak se mu nezvysi viskozita maziva a ten pak neni schopen si ani nacist tabulku oddilu, ale takovy uz je na vyhozeni... tri hdd behem trictvrte roku je podezrele, i pres kapacitu vyrobce nebude posilat na trh neco co bude dokolecka vymenovat nez mu dojdou zasoby, takze bych rekl, ze ti je kurvi notebook...
Pavel 'TIGER' Růžička avatar 25.7.2015 21:05 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
Jasně, tak to je, já jen jestli to nebyla narážka na mne, že je vedro a tak píšu o barvách westernu. Tady už si člověk poslední dobou nemůže být ničím jist. Hele, notebook je v pořádku, spíše to byla blbá náhoda. Navíc jsem si zařídil i výměnu, co se výrobce týče. První byl Hitachi, chcípnul. Pak Seagate, také chcípnul. Teď jedu Westerna a ten zatím drží. Pravda, že i u těch předchozích to byla rychlá smrt. Prostě v nich luplo, zamrzl systém a to byla konečná. Pak už jen v MHDD samá rudá. Horkem to taky nebude, klimatizuji a CPU Fan je průchozí bez sebemenší deky. Prostě IT Bůh se spikl a řekl si, že upgrade na větší kapacitu mi trošku znepříjemní. ;-)
25.7.2015 21:27 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
teoreticky by mohla vetsi kapacita souviset s vetsim zahrivanim, mam na mysli vic ploten, vic hlav, vetsi namaha motoru, sledoval bych teplotu a nechal ho casto uspavat, muj hdd spi v podstate porad, az to znemoznuje sledovat delsi video... mam WD a ani utilitou od vyrobce a vsemoznym nastavenim se mi ho nepodarilo donutit, aby zustal zapnuty dele, nez on sam chce :-D
9.8.2015 11:05 m
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: životnost SSD stále klesá
To může být taky ochrana proti přehřívání disku. Sice se ti bude sekat systém, ale odejití disku a ztráta dat by byla horší.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.