Portál AbcLinuxu, 27. května 2024 10:14

Audio v Linuxu - III

1. 6. 2005 | Pavel Beňak
Články - Audio v Linuxu - III  

V dnešním článku se podíváme na další typy stop, které nám MusE nabízí, a také na interní softwarové syntetizéry MusE.

Ovládání

Pro editaci bicího partu se používá trochu jiný editor než pro stopu s melodií. Noty pro bicí se opět zapisují do mřížky. Vertikální pozice určuje, který zvuk bude hrát, a horizontální pozice určuje čas. Nota každé výšky má přiřazený jiný zvuk bicích.

V levé části okna jsou parametry každého bicího nástroje.

muse_drums

K čemu vlastně jsou pole A-note a E-note? Různé syntetizéry mohou mít stejné zvuky umístěné na notách jiné výšky. Aby nebylo nutné při použití jiného syntetizéru (jiné klávesy, jiný sampler, jiný program,...) měnit notový zápis, stačí vyměnit bicí mapu. Sekvencer pak bude podle bicí mapy vysílat do syntetizéru správné noty. Sekvencer podle noty určité výšky (určitého nástroje, každá výška tónu znamená jiný zvuk bicích) zapsané v partu (A-note) vyšle notu určité výšky do syntetizéru (E-note). Tato výška hraje na syntetizéru stejný zvuk. Jsou tu kvůli tomu, že různé syntetizéry mohou mít stejně znějící nástroje umístěny na jiných notách.

Za zmínku stojí také to, že pro bicí se často používá kanál 10, na kterém jsou zvuky bicích. Volbou nástroje na tomto kanálu pak měníte použitou sadu bicích.

muse_track_properties

Stopa typu Group vám umožní sdružit výstupy několika audiostop nebo stop s výstupem softwarového syntetizéru. Na výstupy několika stop tak můžete použít jeden efekt místo toho, abyste ho použili na každou zvlášť. Ušetříte tak výkon procesoru. Výhodou je také regulace hlasitosti všech těchto stop najednou. Výstupy audiostop můžete přesměrovat do skupiny pomocí dialogu Routing.

Se stopou typu Aux můžete na víc audiostop použít jeden efekt se stejnými nastaveními, ale s jinou měrou efektu. Efekt tak může být na každé stopě jinak hlasitý. Do této stopy se nepřivádí vstup routováním. V Mixeru (klávesa F10) a v bočním panelu nastavení stopy se u každé zvukové stopy objeví otočný regulátor pro každou stopu Aux (přímo na nastavením hlasitosti).

Test

Vyzkoušíme si to. Otevřeme nějaký projekt, ve kterém jsou dvě nebo více zvukových stop a přidáme jednu stopu typu Aux. Na novou stopu přidáme efekt. Klepněte pravým tlačítkem myši do oblasti, kde se vkládají efekty, a vyberte třeba dozvuk (plugin freeverb). V seznamu efektů přibyla nová položka. Klepněte na ni pravým tlačítkem myši a zvolte show gui. Objeví se dialog s nastaveními pluginu. Nastavte Wet Mix na 0 (maximum efektu), aby byl dozvuk dobře slyšet. U zvukových stop, na které chcete použít tento efekt, nastavte otočným regulátorem hlasitost výstupu, který chcete do Aux stopy pustit. U jedné třeba na 0 dB u druhé na -3 dB. S hodnotami vyššími než 0 dB opatrně, mohou způsobit zkreslení zvuku (clipping).

Nyní si můžete skladbu přehrát.

Podívejme se ještě na syntetizéry, které přicházejí společně s MusE. Syntetizér je zařízení (nebo program), které vytváří (nebo jen vydává) zvuk. Zvuk a jeho parametry mohou být řízeny pomocí událostí MIDI, například zapnutí a vypnutí noty nebo změna parametrů zvuku. MusE má své vlastní programové rozhraní pro syntetizérové pluginy M.E.S.S.

Vestavěné syntetizéry

Když si kompilujete MusE ze zdrojových kódů, přeloží se všechny syntetizéry, kromě fluidsynthu, který je nutné při konfiguraci povolit přepínačem --enable-fluidsynth.

Na internetu se také objevují diskuse, zda je lepší používat fluid nebo fluidsynth. Názory se různí, někomu zní lépe ten první, někomu ten druhý. Použijte ten, který vám bude lépe znít.

Jejich použití závisí také na tom, jak chcete zvuk zpracovávat. Syntetizéry v MusE mají jen jeden výstup. Pokud používáte fluidsynth a spravujete víc nástrojů, nemůžete použít na některý z nich jiný efekt, než na ostatní. Pokud budete toto vyžadovat, použijte radši jednodušší fluid a pro každý SoundFont vytvořte jednu instanci.

Příště

Příště se podíváme na samostatné softwarové syntetizéry.

Seriál Audio v Linuxu (dílů: 3)

První díl: Audio v Linuxu - I, poslední díl: Audio v Linuxu - III.
Předchozí díl: Audio v Linuxu - II

Související články

Audio v Linuxu - I (Jack, LASH a LADSPA)
Audio v Linuxu - II (Rosegarden, MuSE)
Na co se často ptáme: ALSA (Úvod, instalace)
Na co se často ptáme: ALSA - II (Konfigurace, multiplexing)
Na co se často ptáme: ALSA - III (Řešení problémů, MIDI, SB Live! 5.1)
EasyTag
GJay - trochu neobvyklý jukebox
KRadio
Extra multimediální systém XMMS
GNUsound 0.6

Odkazy a zdroje

MusE

Další články z této rubriky

Linuxové foto novinky: nejen darktable 2.2 a Rawtherapee 5
Linuxové foto novinky: GIMP konečně prolomil 8bit mez
DLNA v praxi: Android
Technologie DLNA na Linuxu v praxi – PS3 Media Server
Technologie DLNA na Linuxu v praxi – 1

Diskuse k tomuto článku

1.6.2005 09:45 Open Mage | skóre: 24 | Lom
Rozbalit Rozbalit vše export celé skladby do .wav
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravím, lze z tohoto SW (Muse) dostat výsledek, řekněme pokud v tom udělám celou skladbu, jako mixdown do .wav formátu ? Něco jak umí nástroje pod wokýnkama - Cubase SX, Reason, ... ?
Stanislav Puffler, DiS. specialista na internet marketing a ecommerce www.openmage.cz tel. 773 565 747
1.6.2005 11:32 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: export celé skladby do .wav
Samozřejmě, že to jde. Stačí naroutovat si výstupy všech synthů do audio stop a pak to smíchat. Pokud by nevyhovoval vestavěný jednoduchý DAW v MusE, tak není problém použít třeba ardour.
1.6.2005 12:30 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše nevyhlásí ábíčko sbírku na odborné korektory? ;-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Některé zvukové karty (SB AWE 32, AWE 64, SB Live!, SB Audigy) umí SoundFonty přehrávat i za pomocí syntetizéru karty. ... Na druhou stranu, takto přehraný zvuk v sobě bude mít šum ze zvukové karty (který však může být zanedbatelný).
mno, tak zrovna na AWE32 se MIDI přehrává přes EMU8000, kterýžto brouček má digitální výstup (ale ne všechny verze karet ho mají vyvedeny), takže vezme-li se signál z něj, tak tam žádný "šum ze zvukové karty" nebude; naopak projde-li přes analogovou část zvukovky nějaký zvuk, pak v něm šum zvukovky bude nezávisle na tom, jestli byl ten zvuk vygenerován hw syntézátorem na kartě nebo jakýmkoliv sw syntézátorem

... a za zanedbatelný bych ten šum rozhodně neoznačil, především u jmenovaných karet a s přihlédnutím k dalšímu zpracování (přinejmenším pořízení záznamu - asi si nebudu na každé poslechnutí vlastní skladby spouštět celé MuSE a nechat ho to generovat a mixovat znova ;-))

jinak přiznávám bez mučení, že některým formulacím v článku nerozumím :-(
1.6.2005 22:14 333
Rozbalit Rozbalit vše Jak odchytit zvuk z WMP?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevi nekdo, jak softwarove odchytit zvuk produkovany Windows Media Playerem bezicim pod CrossOver Office na Linuxu?

Chtel bych si prekonvertovat audio knihu z audible audio formatu (http://audible.com/) do Ogg Vorbis, ale nemam cas si s tim hrat.
1.6.2005 23:11 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
Mplayer s příslušným win32 dll kodekem to nepřečte ?

Jinak normální wine umí i jack, takže se ten výstup dá "naroutovat" kamkoliv. Jestli to umí i crossover, to fakt nevim.
2.6.2005 00:07 333
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
Co se kodeku tyce: Nevim, ktere soubory MPlayeru predlozit - adresar audible manageru obsahuje asi 16 dll souboru. Zkusil jsem APCodImp.dll a APMP3MusicCodec.dll, ale nezabralo to. WMP se pta na uzivatelske jmeno a heslo pomoci GUI formulare, takze by me prekvapilo, kdyby to pod MPlayerem fungovalo.

Funguje WMP pod wine? Je nekde navod, jak ho nainstalovat? V CrossOver Office se jen klikne na link v okne Setupu a WMP se automaticky stahne a nainstaluje. jackd jsem zkousel, ale bud bezel jackd nebo WMP. Dohromady se jim bezet nechtelo. Mozna jsem nekde delal chybu.
3.6.2005 01:13 hrosik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
MPlayer by mel potrebne kodeky obsahovat. Pokud ne, jsou ke stazeni nekde na strance projektu (pokud neni v "essential codecs" mohl by byt v "other binary codecs"), ale mam dojem, ze se pak musi MPlayer znovu prelozit a nainstalovat.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.