O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.
Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.
Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.
Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.
BRL-CAD je svobodný 3D CAD.
Na závěr minulého dílu jsem sliboval detailnější pohled na editaci těles, probrání zbylých základních těles a renderování. Základních těles zbylo jen pár a to naštěstí těch zajímavých. V souvislosti s nimi bude nutné zmínit některé konverzní nástroje a probrat přípravné práce s daty, což je jakýsi skrytý bonus. Renderování jsme trochu nakousli už minule a dnes si povíme něco víc a podíváme na jeden komfortní nástroj k vytváření hezkých obrázků.
V dnešním díle si uděláme pořádek v základních tělesech a jak už název napovídá, podíváme se na pokročilejší techniky modelování. Jednak to budou speciální tělesa, dále se podíváme na některé vychytávky na úpravu základních těles a ve finále si rozlouskneme klonování a automatické rozmísťování objektů v prostoru. Už to vypadá, že dnešní díl bude spíše suchopárný výklad.
Povšechné informace o BRL-CADu už máme, takže je na čase začít ho trochu oťukávat po funkční stránce. Obecné schéma lze popsat nejlépe sekvencí hlava -> klávesnice -> myš, čím více toho zvládnete vymyslet, tím méně musíte ťukat, a čím lépe to naťukáte, tím více klikání si ušetříte. K modelování v BRL-CADu slouží již minule ukázaná utilitka „Multi-devige Geometry EDitor“, kterou kdykoliv zavoláte pomocí mged
, ale vězměme to pěkně popořádku.
BRL-CAD je svobodný 3D CAD. Než se pustíme do jeho historie, udělejme si v jedné věci jasno, nerad bych, abyste četli zbytečně. BRL-CAD je nástroj pro CSG (Construction solid Geometry) modelování, je to rodina zhruba čtyř set samostatných aplikací, které v unixovém duchu, „dělejte jednu věc a dělejte ji dobře“, dohromady skládají mocný modelovací systém. BRL-CAD není intuitivní klikací CAD, ve kterém za pár minut nakreslíte novou kuchyňskou linku a kótovaný výkres strčíte truhlářovi. Na to máte v repozitáři QCAD. Pokud ale potřebujete tu kuchyňskou linku navrhnout pořádně, vymodelovat ji ve všech třech rozměrech a případně vyrenderovat její obrázek, tak na to je tu BRL-CAD.
Tiskni Sdílej: