abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 126.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vylepšena byla funkce "Zkopírovat odkaz bez sledovacích prvků". Přidána byla podpora zstd (Zstandard). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 126 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 11.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.0 linuxové distribuce Manjaro (Wikipedie). Její kódové jméno je Wynsdey. Ke stažení je v edicích GNOME, KDE PLASMA a XFCE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:00 | Nová verze

    Byla představena oficiální rozšiřující deska Raspberry Pi M.2 HAT+ pro připojování M.2 periferii jako jsou NVMe disky a AI akcelerátory k Raspberry Pi 5. Cena je 12 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:44 | Pozvánky

    V Praze o víkendu proběhla bastlířská událost roku - výstava Maker Fair v Praze. I strahovští bastlíři nelenili a bastly ostatních prozkoumali. Přijďte si proto i vy na Virtuální Bastlírnu popovídat, co Vás nejvíce zaujalo a jaké projekty jste si přinesli! Samozřejmě, nejen českou bastlířskou scénou je člověk živ - takže co se stalo ve světě a o čem mohou strahováci něco říct? Smutnou zprávou může být to, že provozovatel Sigfoxu jde do

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Humor

    Kam asi vede IllllIllIIl.llIlI.lI? Zkracovač URL llIlI.lI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (72%)
     (6%)
     (11%)
     (12%)
    Celkem 243 hlasů
     Komentářů: 16, poslední dnes 11:05
    Rozcestník

    Dotaz: Jak napsat v Linuxu zavináč?

    22.4.2003 23:42 Tomáš
    Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Přečteno: 38557×
    díky (třeba při instalaci MDK nebo v x-kách)

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Řešení 2× (hikikomori82, na vymazanie)
    23.4.2003 00:15 Milan Šrom
    Rozbalit Rozbalit vše Jak napsat v Linuxu zavináč?
    pravej alt a 2ku
    Řešení 2× (hikikomori82, na vymazanie)
    23.4.2003 00:31 johann
    Rozbalit Rozbalit vše Jak napsat v Linuxu zavináč?
    @ - pravy alt + v
    15.3.2008 20:17 Tomášíček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Dík to je ono... Funguje me to
    23.4.2003 08:48 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Jak napsat v Linuxu zavináč?
    A neplatí to jen "v Linuxu", ale třeba i ve winech. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    25.9.2003 10:16 Zdenek Papousek
    Rozbalit Rozbalit vše Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Ani jedno mi nefunguje - Debian. Zdenek zdeny@sendmail.cz
    30.11.2004 18:44 LinX2 | skóre: 16 | blog: LinX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Rekl bych, ze ani jedna varianta nefunguje. Vi Tady nekdo jak se opravdu nastavi, pripadne pouzije zavinac v Linuxu ? Ja mam Suse 9.1
    Chybovati je lidské... Něco totálně zmrvit - na to potřebujete počítač.
    Řešení 1× (hikikomori82)
    30.11.2004 18:47 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    13.12.2012 16:25 ggr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    asi myslí na české klávesnici trolle
    30.11.2004 18:54 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    No nevím, ale mě s českou klávesnicí v SUSE 9.2 funguje AltGr+V i AltGr+2 ... A myslím, si že to je stejně i v Debianu.
    Dalibor Smolík avatar 1.12.2004 09:30 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Mám debian sarge, funguje obojí: pravý ALT a V, pravý ALT a 2. Funguje to v Mozille Mail, Open Office, bluefish.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    30.11.2004 18:53 Scarabeus IV | skóre: 20 | blog: blogisek_o_gentoo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Pokud pouzivas cestinu na klavesnici tak:
    [Alt] + 64
    nebo
    [AltGr] + v

    Pokud pouzivas anglickou klavesnici tak:
    [Shift] + 2"ne na numericke"

    snad to pomuze :-]
    30.11.2004 18:56 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Pokud používáš normální klávesnici, českou programátorskou či anglickou, to je jedno -- akorát ne ten moderní výmysl, kde se náhodné znaky píší Alt Gr + náhodná klávesa -- tak vždy

    Shift + 2
    30.11.2004 19:15 Pinky | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Když už jste to tak nakousli, nešlo by nějak v konfiguráku xorg(či jeho utilitky) nastavit to altgr jako shift pro česká/anglická, teď mám alt-shift přepínač ale tohle by se mi líbylo víc(možná ony by se i našly pádné důvody proč to nedělat ale já psaní všemi deseti ovládám z 10+-2) ale bylo by krásné moci napsat
    #ťoďleňsťo sitěžko někdo přečte páč je to zakomentované nebo mi poraďte něco opravdu příjemného(jedu na fluxboxu takže co si udělám to mám kde a splo nevedu takže nějak Xkově prosím:)
    30.11.2004 19:26 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Takhle přesně fungují klasické dualmodové klávesnice typu us_cz_prog (nebo moje, kterou linkuje twofish, i když ta k tomu teď používá létající okýnka a AltGr uvolňuje pro druhý Alt), které už v X nejsou ;-(

    Ale téměř stejně to funguje, použiješ-li -option "grp:toggle" u setxkbmap.
    30.11.2004 19:34 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Section "InputDevice"
            Identifier  "Keyboard0"
            Driver      "kbd"
            Option      "XkbModel" "pc105"
            Option      "XkbLayout" "cz_qwerty"
    EndSection
    
    Prostě česka a na psaní @ atd zmáčknout altgr + 2 a můžeme psát takto další znaky altgr + e = € atd....... stačí zmáčknout altgr a mačkat klávesy a zjistíme co kde je. \|€¶ŧ←↓→øþ~đĐ[]`'łŁ°#&@{}^<> .....
    30.11.2004 20:09 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Což jsou samozřejmě ty nejužitečnější znaky, které píši pořád, zejména ø, þ, đ a Đ. Že by na české klávesnici byly třeba české uvozovky? Elipsa? Pomlčka? Ale ne, kdo by tam takové hlouposti dával, to přece nikdo nepotřebuje...

    Takže nechceš-li psát stisknutím náhodné klávesy a Alt Gr náhodné znaky, stejně skončíš tak, že si půl té moderní klávesnice předefinuješ.
    30.11.2004 22:22 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Človíčku sněžný ty snad myslíš. Že by na české klávesnici měly být české znaky je kupodivu víc originální nápad než by se zdálo. Jen aby dobrý skutek nebyl po zásluze potrestán.
    1.12.2004 08:21 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Ty znaky jako pomlčka, uvozovka, elipsa, patří spíš do typografie. Nevím, jestli jsou vůbec v ASCII (nebo ISO-8859-2) tabulce definované. V klasickém texťáku se stejně převedou na něco zmršeného (minus, palec nebo apostrofy nebo čárky, tři tečky).

    Typografické programy (aspoň ten jeden, který používám, všichni tuší, který) to mají vyřešené, je to sice víc psaní, ale výsledek je jistý. Jiné rádoby takytypografické programy se s tím taky nějak vyrovnávají, ale asi se to musí vyklikat.

    S tím předefinováním souhlasím. Každý trošku tvrdohlavější (nejen) programátor si klávesnici uzpůsobuje podle svých zvyklostí.
    1.12.2004 09:01 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Texťák nesmí mít kódování UTF-8? Mé obvykle mají. Někdo snad považuje za vyřešené, když datlí v docbookových zdrojácích (nebo i HTML) entity, ale já tedy ne. Kromě toho není to krása, když můžeš psát v TeXu (což je jediný typografický systém, který já používám) symboly přímo, stylem

    $$ (φ,ψ) = ∫φ(x)\,ψ(x)\,\d x $$

    ?
    16.3.2008 00:03 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Ale ty textové soubory v něčem vytváříte, ne? Tak k tomu máte jistě editor a použijete buď compose, nebo v editoru něco jako digraphs (vim). To co tam není si jednoduše dodefinujete jako zkratky a pak je to stejně rychlé jako stisk nějakého přepínače a znaky jsou dostupné "všechny", resp. všechny co potřebujete.

    Je to podle mne i lepší, než se všechna ta řecká a další písmena včetně speciálních a odborných symbolů snažit prosadit a plošně všem namapovat na klávesnici (jistě -- pokud chcete mít ty vámi často používané někde rozumně na klávesnici, nic vám nebrání si upravit vlastní klávesovou mapu...). Netrapte se vůbec tím, že někdo mastí entity, pište přímo tím vaším stylem ∀∂∫, upravte si klávesnici, naučte se používat compose případně vychytávky vyšeho oblíbeného editoru...
    Stanislav Brabec avatar 1.12.2004 13:02 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Máte pravdu. Klávesnice potřebuji revizi. V době, když se naposledy revidovala, o UTF-8 jako základním kódování se nám mohlo pouze zdát. Takže jsou tam všechny znaky z ISO-8859-2 a pád dalších.

    Klávesníce vznikla podle následujícího pravidla:

    Základní rozložení a rozložení se Shiftem je většinou dle normy.

    Rozložení s klávesou AltGr u nepísmenných kláves odpovídá základnímu us rozložení (s několika výjimkami).

    AltGr+písmeno většinou dává znaky jako na Windows nebo na Apple.

    AltGr+Shift+číslice dává téměř všechny mrtvé klávesy.

    AltGr+Shift+nečíslice obsahuje znaky, které se nepodařilo umístit jinam.

    Revizi potřebuje:

    Některé kódy jsou na klávesnici víckrát. Místo nich by se hodily vámi zmíněné české uvozovky, elipsa, pomlčky a možná další znaky.

    Revizi potřebuje systém compose kláves, který nebyl pro UTF-8 přizpůsoben.

    Linux 2.6 dnes generuje kódy se jmény kláves. X jim nerozumějí, tak se jim musí emulovat AT klávesnice. Driver chybí.

    XKB bylo v poslední době dost přepsáno. Mapy klávesnice bohužel zůstaly historické.

    Pokud o tom chcete diskutovat, doma najdu seznam zainteresovaných lidí.
    1.12.2004 13:22 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Nemusíme si hned začít vykat ;-)

    Obávám se, že na diskusi k revizi těch klávesnic nejsem vhodná osoba, protože mám hodně jinou představu, jak chci, aby to celé fungovalo, tudíž bych diskutoval něco, s čím pak stejně nebudu spokojen a nebudu to používat, což může jen stěží být konstruktivní.
    Stanislav Brabec avatar 1.12.2004 13:34 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    A jaká je tvá představa. Základní klávesnice musí splňovat následující věci:

    - Dělat podle normy to, na co je norma

    - Dělat podle Windows, co mají Windows rozumně udělané (případně se inspirovat Macintoshem, který měl českou klávesnici mnohem dřív)

    - Na zbylé volné klávesy vměstnat co nejvíce znaků, pokud možno logicky

    - U méně divokých kombinací ponechat původní rozložení

    - Nabídnout uživateli vhodné varianty (nyní je to jen bksl, ostatní mají vlastní soubor s rozložením)

    Stejně se nikdy nelze všem zavděčit. Když jsem opravoval ISO-8859-2 v gtk+-2.0, ozvali se Brazilci, že ´+c přece musí psát ç, a ne ć, protože jejich klávesnice má jen jednu mrtvou klávesu.
    1.12.2004 13:51 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Např. taková, že se česká klávesnice nemá pokoušet nacpat znaky anglické klávesnice ,kamsi`, ale mají se psát Mode_switch + klávesa, tj. přepnutím na anglickou, aby se psaly klávesou, na níž jsou znázorněny (mám-li tří- a víceklávesnicovou kombinaci, tak asi budu stejně chtít něco speciálního). Což se určitě řadě lidí nebude líbit, protože se tím stane česká klávesnice ,nesoběstačnou`. Nebo že AltGr je omyl a má tam být nomrální Alt, jako je ještě napsáno na starých klávesnicích -- zkus bez pravého Altu napsat Alt-V, a nic si přitom nevykloubit ani necpat ruce kamsi úplně mimo základní polohy. Navíc stejně píši na programátorské variantě (a nehodlám to měnit), což ilustruje můj vztah k normě...
    Stanislav Brabec avatar 1.12.2004 14:19 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    To byla původní podmínka a u většiny kláves platí. Ale jsou výjimky, většinou proto, že to tak již bylo někde použíto, nebo kvůli zmíněné soběstačnosti:

    AltGr + ; = $ (na něčí výslovné přání)

    AltGr + 9 = { (má to Apple Macintosh, ( je už jinde)

    AltGr + 0 = } (má to Apple Macintosh, ) je už jinde)

    AltGr + -_ (to nevím proč)

    AltGr + =+ (jsou tam mrtvé klávesy)

    AltGr + / = * (také přesně nevím)

    \ ve variantě bksl (standardní klávesnice je TeX-unfriendly)

    Pro kombinace Shift+AltGr je výjimek více, jinak by bylo mnoho duplikátů, a jiné klávesy by chyběly.
    Zdenek.Z avatar 30.11.2004 22:46 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč a jiné?
    Ja tam mam tohle:
    Section "InputDevice"
            Identifier  "Keyboard0"
            Driver      "kbd"
            Option      "XkbModel" "pc105"
            Option      "XkbLayout" "us,cz_qwerty"
            Option      "MapName" "Standard Keyboard [ pc104 + toggle ]"
            Option      "XkbOptions" "grp:switch,grp:shift_toggle,grp_led:scroll"
    EndSection
    
    A kdyz mam anglickou klavesnici, tak muzu ceke znaky pouzivat pres AltGr - bez nutnosti trvaleho prepnuti (prisel jsem na to tedka :-)). Shift+Shift prepinam anglickou/ceskou_qwerty.
    30.11.2004 20:30 Lucka | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    klávesnici přehodíš Shift + Shift a poté shift + 2 :))
    1.12.2004 00:33 Ondra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Podarilo se mi @ vymlatit z klavesnice za pomoci AltGr+Q
    Valoun avatar 1.12.2004 21:11 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Proboha lidi, odkud se tahle s prominutim kravina vzala? Ze vsichni vedi, ze chteji-li zavinac, zmacknou Alt+v. Uz jsem narazil na stovky lidi, co tohle vedi, ale znaku @ nakresleneho PRIMO na klavesnici si nikdy nevsimli!. Jak na to lidi prisli? Na klavesnici to napsany neni, a jestli v manualu k windows, to taky netusim, ale manualy prece nikdo necte... Asi to bude tajemstvi predavane generacemi ze sekretarky na dceru ...

    Delam s pocitacem uz pres deset let, a nikdy jsem o tom Alt+v neslysel, do ty doby nez jsem nejakou slecnu pusil ke svemu linuxu, a ona zacala zurive busit Alt+v a stezovat si neco o zavinaci (na anglicke mape, prirozene).
    Stanislav Brabec avatar 1.12.2004 21:20 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Taky píšu zavináč AltGr+2. O tom, že uživatelé Windows píší zavináč AltGr+v jsem se dozvěděl, když jsem diskutoval o nové mapě pro XFree86 (sám jsem to nevěděl, a když jsem kdysi něco dělal na Windows, trvalo pěkně dlouho než jsem to vyřešil {přepnutím do us klávesnice}).

    Pokud by AltGr+2 nebylo, zřejmě bychom spoustu potenciálních uživatelů odradili od Linuxu. :-)
    1.12.2004 21:27 samekt | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Vtip je v tom, ze na nekterych ceskych klavesnicich ten zavinac na klavese V nakreslenej je. Ja jsem treba o tom triku, ze se pres Altgr pise jak na US klavesnici, dozvedel az po tom co me pred par lety jedna takova Alt-V klavesnice vyprovokovala k experimentovani.
    1.12.2004 21:45 Mach
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Tak tedy ja mam NTB Acer a tam je na klavese V zobrazeny i @. Sorry
    15.3.2008 23:00 Dan1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    A ja mam taky NTB Acer, je tam na klavese zobrazeny @ a dokonce mi to v Kubuntu (ceska klavesnice) samo od sebe funguje: AltGr+V = @ :-)
    1.12.2004 21:52 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Ale on tam na spoustě klávesnic nakreslenej je. Na té co mám teď není a na té co si musím co nejdříve koupit (než se mi ten mezerník rozpadne definitivně) taky nebude, ale skutečně to na spoustě klávasnic je.
    Copak toho není dost?
    1.12.2004 22:04 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    A to jsem si myslel, že když mám na V napsáno zespodu ◆ Paste, tak mám naprosto lamerskou klávesnici. A vidím, že jsem mohl dopadnout ještě hůř ;-)

    Kromě toho, zavináč se píše Shift-2.
    1.12.2004 22:11 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Jsou klávesnice, že by se člověk divil. Občas plánuju někde stopit takovou tu starou tříkilovou zrůdu, protože ta vydrží asi šecko (když dožila dneška :-)) a tyhle vymoženosti tam ještě nedorazili.

    O psaní zavináče jsem informován velmi dobře. Nechť si autor příspěvku na nějž právě odpovídám tipne jakou klávesnici mám vepsanou v konfigurácích ;-)

    Ale nejvíc mě štvou klávesnice, kde na jednu klávesu vždycky narvou Z a Y. Když už je teda ve widlích qwertz a používá to už asi každý, tak prosím, já si pomocí šroubováku qwerty vyrobím sám. Ale mít na jedné klávese natištěna dvě písmena…
    Copak toho není dost?
    15.3.2008 21:14 PepaSFI
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    no já mám nastaveno qwerty protože jsem tak zvyklej ze starýho noteboučka a palmíka. Pak samozřejmě trpím když sednu k jiný mašině. To že na anglický není ěščřžýáíé chápu ale proč je přehozený YZ ???
    15.3.2008 23:21 Marv-CZ | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?

    Vychází to z rozložení používaných na psacích strojích, na které je i nějaká norma. A to vycházelo z používanosti jednotlivých kláves. Ono totiž od toho jakým prstem píšeš a kam s ním saháš, vyplývá rychlost psaní. V angličtině je "Z" používané málo, tak je pod levým malíčkem, který ještě musíš vykloubit kamsi dolů. I když mám takové matné tušení, že to "Z" nahoře jsem převzali od Němců.

    Zkus se podívat, jak to třeba mají rozložené Francouzi, a začneš tu jednu atypičnost u české klávesnice považovat za banální.

    tsLnox avatar 15.3.2008 23:34 tsLnox | skóre: 31 | blog: Blog jednoho ukecaného Gentoolemana | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    francouzi? já tuším že italové mají azerty co? a francouzi... taky? :-D

    jinak, já jsem si po prvním hard resetu palmíka nastavil klávesnici na qwertz.. a jsem zvyklej doteď... A měnit nebudu, qwerty mi fakticky nevyhovuje.. :-P (PS: kdyby se někdo ptal, mám treo 650 :-D)
    FilipL avatar 15.3.2008 22:10 FilipL | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Já mám takovou velkou starou klávesnici bez jakýchkoli serepetiček, ze spoda má ještě přepínač mezi XT a AT, má čtyři kontrolky (Num Lock, Caps Lock, Scroll Lock a On Line :-P) a potisk kláves je čistě anglický (nepletou se tam žádné české znaky ani jiné speciality :-P). A slouží dobře!
    Všechny operační systémy mají jednu slabinu – uživatele.
    10.12.2009 17:15 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Zdravím, pokud někdo chce, tak si zavináč může definovat na jakoukoliv nepoužívanou klávesu. návod zde: http://www.zencart.cz/modules/news/article.php?storyid=71
    11.5.2017 14:40 luna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    no staci stlacit AltGr+v
    13.5.2017 19:11 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    Což zde bylo vyřešeno už před 14 roky ;-)
    13.5.2017 19:34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak napsat v Linuxu zavináč?
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    vulgární

    Zobrazit komentář

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.