Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
`cat *.txt >all`;(samozrejme existuje milion jinejch zpusobu)
; @g = (); @b = (); $map{"g"} = \@g; $map{"b"} = \@b; open(F, "file.txt"); while (<F>) { if (m/(.*):(.*)/) { push @{ $map{$1} }, $2; } } close(F); print "G:\n"; for $i (@g) { print "\t$i\n"; } print "B:\n"; for $i (@b) { print "\t$i\n"; }ocekava se ze file.txt bude ve formatu:
g:nick1 g:nick2 b:nick3 b:nick4 g:nick5 ...
Nebo to rozdel do sekci a identifikator dej pouze pred prvni zaznam dane sekce (neco na zpusob *.ini souboru ve Windows). Zpusob zapisu oddelovace si zvol jaky ti vyhovuje - napriklad
[nazev sekce] data data
nebo
::nazev sekce data data
nebo
nazev sekce: data data
atd.
Spojeni do jednoho souboru muzes udelat napriklad takto
for X in *.txt; do echo "[${X%.txt}]">>all.txt; cat $X >>all.txt; done
Puvodni jmena souboru (bez pripony) jsou pouzity jako oddelovace/nazvy sekci. Vysledny soubor s daty tedy muze vypadat takto
[kluci] mnick1 # komentar mnick2 mnick3 [holky] fnick1 fnick2 fnick3
Pokud vylozene nepotrebujes extra promenne tak bych to pak nacital do HASHe - treba nasledujicim zpusobem
my %data; my $line; my $sekce = 'neznama'; my $config = 'all.dat'; # nacteme data/konfiguraci if (open(DATAIN, $config)) { while ($line = <DATAIN>) { chomp($line); next if ($line =~ /^\s*$/); next if ($line =~ /^\s*#/); if ($line =~ /^\s*\[([^\]]+)]\s*$/) { # nalezena nova sekce dat $sekce = $1; $sekce =~ s/^\s*//; $sekce =~ s/\s*$//; } else { # cteme data push @{$data{$sekce}}, $line; } } # data nactena - zavreme soubor close(DATAIN); } else { die("Nelze otevrit soubor '$config'"); } # pokracuje vlastni kod programu # ...
Jednotlive kategorie/seznamy jsou pristupne jako @{$data{'jmeno seznamu'}}
(napr.: @{$data{holky}}
a polozky pak $data{'jmeno seznamu'}[index]
(napr.: $data{'holky'}[1]
. Seznam vsech nactenych kategorii/seznamu ziskas pomoci keys %data
.
Diky za doporuceni a odkaz na CPAN. Pro vasi informaci na CPANu mam nekolik modulu a vyvoj v PERLu mne i pred lety zivil. Pri pouzivani CPAN modulu jsem bohuzel casto narazil na velmi promenlivou kvalitu kodu a dokumentace. Velmi casto je k dispozici nekolik modulu pro stejny ukol a zadny z nich to nedela poradne… To je ale namet na uplne jinou a poradne dlouhou diskusi.
Po precteni tazatelova prispevku jsem mu chtel ukazat kousek PERLoveho kodu a silu PERlu. Tazatel zrejme prechazi z C ci neceho podobneho. Pri pouhem uvedeni odkazu na CPAN ci konkretni modul tak tazatel zrejme zustane u psani ceckoveho kodu v PERLu a nevyuzije silu a prednosti tohoto jazyka.
Napriklad pokud pouze plnim pole, nepotrebuji si udrzovat index posledniho prvku, tedy namisto
$holky[$a] = $radek; $a++;
lze jednoduse pouzit
push @holky, $radek;
Pokud potrebuji pocet prvku, ziskam jej z @holky
ve skalarnim kontextu, jenz si lze vynutit pomoci scalar(@holky)
. Index posledniho prvku pak je $#holky
. Tazatel take jeste prilis nezna kouzlo regularnich vyrazu umoznujici volnost v psani zaznamu ve vstupnim souboru (napriklad volitelne mezery jenz nekdy text udelaji pro cloveka prehlednejsim) namisto pouziti substr()
kde musim mit zaznam presnou strukturu.
open(my $input, ...)
místo open(INPUT, ...)
. Vypadá to jako nuance ale má to dalekosáhlé dopady (k lepšímu). A také není potřeba mít if...else otevření selhalo
, ale stačí použít autodie
.
Tiskni Sdílej: