abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:11 | IT novinky

    Společnost Framework Computer představila novou vylepšenou verzi svého modulárního notebooku Framework Laptop 13 s Intel Core Ultra Series 1, displej s lepším rozlišením a novou webovou kameru. Přímo do Česka jej zatím koupit nelze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.16 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    28.5. 21:22 | Zajímavý software

    TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 32
    28.5. 17:11 | Pozvánky

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    28.5. 14:11 | Komunita

    Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 21:22 | Nová verze

    Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 24.5.1 Havier. Přehled novinek v Changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 19:44 | IT novinky

    Společnost xAI založena Elonem Muskem a stojící za AI LLM modelem Grok získala investici 6 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 15:44 | IT novinky

    Finálový zápas mistrovství světa v ledním hokeji přinesl nový rekord NIX.CZ (𝕏): "Dosavadní absolutní maximum našeho propojovacího uzlu bylo překonáno v čase 21:10, kdy jsme při přenosu dat dosáhli 3,14 Tbps. Je třeba také doplnit, že po deváté hodině večerní byly na maximu i ostatní datové přenosy nesouvisející s hokejovým šampionátem".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    27.5. 15:11 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 12. a 13. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. CfP poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a výběr přednášek.

    Petr Krčmář | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (89%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 977 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Dotaz: Zamrzani notebooku

    16.4.2021 15:15 Petr
    Zamrzani notebooku
    Přečteno: 679×
    Přílohy:
    Dobrý den, provozuji na starším Macu(2009) Archlinux, mám problém s tím že mi několikrát denně úplně zamrzne a to tak že ani CTRL ALT Fx nefungue abych se mohl korektne alespoň odhlásit. Prostě musím natvrdo držet tlčítko vypínáni aby exnul a poté ho znovu zapnout, pak samozřejmě kontroluje disk atd. Zkousel jsem i různá prostedí ´XFCE, LXDE, KDE ale plus mínus je probém stejný. Přikádám do přílohy výpisy co by mohly být relevantní ale nic mě tam netrklo, možná někoho zkušenějšího? Díky.

    Odpovědi

    16.4.2021 15:20 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    snad jen z dmesg výpisu "[ 29.019066] systemd-journald[197]: File /var/log/journal/527ad589d1db4c888e68a6ebb9ec77f8/user-1000.journal corrupted or uncleanly shut down, renaming and replacing." ale důvod nevidím.
    16.4.2021 17:11 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Prostě musím natvrdo držet tlčítko vypínáni aby exnul a poté ho znovu zapnout, pak samozřejmě kontroluje disk atd.
    snad jen z dmesg výpisu "[ 29.019066] systemd-journald[197]: File /var/log/journal/527ad589d1db4c888e68a6ebb9ec77f8/user-1000.journal corrupted or uncleanly shut down, renaming and replacing." ale důvod nevidím.
    Dôvod prečo bol poškodený žurnál je to popísané tvrdé vypnutie. Dmesg po štarte neukáže chyby z pred štartu. Odporučil by som buď pozrieť sa na klávesu SysRQ, alebo by som odporučil vyskúšať OS dodaný s tým NB. Ak by to robilo problém aj na Mac OS BSD, tak je to nepriestrelná závada HW.
    16.4.2021 17:46 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Díky za reakci. Samozřejmě té hlášce rozumím... Než byl naintalován Linux tak v Mac to bylo v pohodě, alespoň co mi řekl bývalý majitel... Pro mě je to ntb na š měsíce než dostanu nový Dell XPS13, ale toto mě trápí aby neodešel HDD. SysRQ je jaká kombinece kláves?
    16.4.2021 18:45 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    alespoň co mi řekl bývalý majitel...
    Tak by sme mu mali všetci svorne veriť, a vyskúšať je to tým pádom zbytočné.
    16.4.2021 21:21 R H
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Já bych zkusil vyměnit paměťové moduly. A když to nepomůže tak i disk. Ale to vypadá spíš na ty paměti... Arch už používám "staletí" a nic takového se mi nikdy nestalo. Na druhou stranu nejsem pupek světa, klidně může být chyba v distru...
    16.4.2021 21:19 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Na 99% je příčinou NOUVEAU driver.
    Každý má právo na můj názor!
    16.4.2021 21:23 R H
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Aha, pardon. Netušil jsem že tam je grafika od nV. Tak to je pak jasné... :-)
    17.4.2021 11:22 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    To, vypadá že je to postaveno na NVIDIA chipsetu nejen grafice.
    17.4.2021 11:35 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Nevím zda si to pamatuji správně, ale někdy v tomto období 2008-2009 snad měla NVIDIA problém s BGA pouzdřením svých GPU, u nichž údajně vlivem rozdílné roztažnosti použitých materiálů docházelo vzniklým mechanickým napětím k narušení pájeného spoje (řešilo se to snad reballingem a opětovným připájením). Pokud jsou někde ve spojích miktrotrhliny může při určité teplostě dojít k HW chybě (přerušení spoje).
    17.4.2021 12:34 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    To síce mala, a dosť kutilov to riešilo zapekaním doma v trúbe. Dokázalo to oživiť vadnú GPU kartu na pár mesiacov aby sa nepoctivec zbavil toho železa cez inzerát za peniaze. Zvyklo sa to spájať s bezolovnatou zinkovou pájkou ktorá kryštalizovala a rástli z nej kovové chlpy ktoré robili problémy.

    Ale obávam sa že to nemusí byť dôvod. Apple bol dlhodobo kritizovaný za používanie olovnatej pájky ktorá vydržala veky. Toto bude skôr tradičný problém s neudržiavaným chladením (občas povysávať, prefúknuť a prepastovať), ktorý mohol poškodiť priamo čip.

    Alebo sa mohla prejaviť nekompatibilita jedného typu nových ovládačov s vyše 10 rokov starým železom.
    17.4.2021 16:47 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Pokud by tak opravdu v roce 2009 činil z důvodu ROHS by byl velice snadným cílem pro dozorové orgány. Pájka je navíc součástí BGA, takže by tak musela asi činit NVIDIA. Možná je ten problém právě důsledkem ROHS, bez donoru olova údajně není pájka tak pružná.
    17.4.2021 10:44 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Příloha:
    To je mozne, co s tim mam tedy udelat? Prikladam vypis graficke karty. Popravde ani netusim zda bezim na integrovane nebo dedikovane, jde to nejak zjistit ci jak to prepinat?
    17.4.2021 14:39 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Popravde ani netusim zda bezim na integrovane nebo dedikovane, jde to nejak zjistit ci jak to prepinat?

    Máš tam jenom jednu, Nvidia. (Tyhle staré systémy nemají možnost přepínání, i když CPU může nějakej grafickej křemík obsahovat)

    co s tim mam tedy udelat?

    Reálně? Se stim smiř... Nebo to za něco vyměň. Můžeš zkusit nahodit "nvidia" driver, ale tam budeš mít zase jinou sadu problémů, jako nefunkční OpenGL, protože ty OpenGL knihovny jsou staré a dneska s tím spousta věcí nechodí. A to se týká i věcí, kde by si OpenGL vůbec neočekával - třeba ti nepoběží sddm. Jsem ve stejné situaci - Thinkpad T410 a Archlinux a vybrat driver je jako vybírat si mezi morem a cholerou...

    Pak je tu teda ještě "opravdová linuxová cesta (TM)", kdy nastuduješ kernel a investuješ několik stovek hodin práce do nalezení/opravení toho problému...

    Každý má právo na můj názor!
    Josef Kufner avatar 17.4.2021 22:41 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Asi nejlevnější řešení je koupit si nového Thinkpada s Intel grafikou. To prostě funguje a ušetřený čas to dost možná zaplatí ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    18.4.2021 18:42 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku

    Jednou na to kvůli těm driverům asi dojde, ale prozatim jsem zvolil taktiku "se stim smiř" :-).

    K tomu stroji mám skoro citový vztah, NB s takovou klávesnicí už dneska nekoupíš a navíc si z důvodu vývoje stejně nemůžu dovolit mít průměrně, nebo dokonce nadprůměrně výkonný stroj. Když se nastaví mitigations=off, je to výkonově na úrovni 5 let starého NB, což je tak akorát, aby se na tom dalo rozumně psát v C++ a člověk měl odezvu jako průměrný uživatel.

    Každý má právo na můj názor!
    Josef Kufner avatar 18.4.2021 19:33 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Zpomalovat jde přes cgroups nebo VirtualBox. ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    18.4.2021 19:44 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku

    Teoreticky ano, ale prakticky je to k ničemu. Protože to budeš dělat jednou za Uherskej rok a ještě to vždy zhodnotíš jako "neni to tak hrozný". Když ale to "neni to tak hrozný" budeš mít neustále na očích, začne ti to vadit a budeš mít motivaci s tím něco dělat...

    Každý má právo na můj názor!
    Josef Kufner avatar 18.4.2021 22:37 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Stačí to zpomalení nacpat do skriptu, kterým to spouštíš ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    18.4.2021 23:20 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Ano, teoreticky ano. Jenomže to jsou přesně tyhle teorie, který zapomínají, že na druhé straně je člověk. A ten člověk to jednoho dne z toho spouštění vyhodí a už to tak nechá. Třeba proto, že "to není tak hrozný a uživatelé určitě nemají tak pomalé stroje, jako to mám nastavený". Jenomže oni mají (průměrný desktop je 6 let starej notebook).
    Každý má právo na můj názor!
    k3dAR avatar 19.4.2021 14:16 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    viz, tu T430s mam samozrejme s klavesnici(+palmrestem) z T420 ;-) (to same u X230)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 18.4.2021 00:20 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Thinkpad T420s, T430s - oba sice s Intel+Nvidia, ale Nvidia vypla a s ovladacem nemam problem ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Josef Kufner avatar 16.4.2021 21:33 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Pokud jsi nedávno upgradoval nebo je to nová instalace, tak jsi asi narazil na nějaký bug. Zkus jinou verzi Xorg, ovladačů ke grafice a jádra.

    Pokud to začalo dělat tak nějak samo od sebe, tak vyluxovat prach, případně rozebrat a vyčistit. Přehřívání a mizerné kontakty jsou docela běžná věc po pár letech.

    Pak zkontroluj paměť (memtest) a disk (badblocks v nedestruktivním režimu), zda něco nedosluhuje. (Paměť testuj první.) A zkus to z konzole, bez grafiky, abys eliminoval problémy v ovladačích ke grafice. Pokud testy projdou, a bude vše v pohodě, tak zbývá ta grafika, tu můžeš také zkusit potrápit.

    Jinak Sysrq je dobrý tip. Drž Alt+PrintScreen a naťukej S, U, B jako Sync, Umount, reBoot. Pokud to zabere, jádro běží a jsou to ovladače. Pokud ne, tak je to hardware. Může to být ale i obojí :)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.4.2021 10:39 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Pro Tebe a Peter Golis: Memtest bezel celou noc, zda se ze je RAM OK. Vyzkousim ten Sysrq az se opet notebook sekne a uvidim. Diky.
    17.4.2021 10:53 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    A díval jsi se na ten disk, jestli je ok?
    17.4.2021 10:55 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Ďakujem za potvrdenie. Ale memtest neotestuje napríklad funkčnosť grafickej karty, preto som navrhoval skúsiť OS dodaný s tým NB.
    Josef Kufner avatar 17.4.2021 10:59 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    SysRq ti může pomoci od kontrol disku, ale neřeší ten problém. Pokud memtest vydržel běžet, tak hardware bude asi v pořádku i co se zátěže a chlazení týče. Zaměř se na tu grafiku. Je to opravdu nejpravděpodobnější zdroj problémů.

    Zkoušel jsi proprietární drivery od nVidie?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.4.2021 15:04 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    S grafikou od nVidie (na PC) jsem měl také potíže – odešla (resp. to trochu vykreslovalo, ale v textovém režimu si pletla písmenka1 a v grafickém šla jen s určitým rozlišením) a operačnímu systému to vadilo, padal, zasekával se. Po výměně funguje počítač bez potíží.

    1 Pokud se nepletu, tak tam byly asi dva bity v její paměti ob několik bytů napevno 1.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    17.4.2021 10:55 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Badblock az zase pres noc ;-)
    17.4.2021 14:57 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku

    Ešte by si mohol pozrieť čo je adresári /var/log a čo zostalo v tvojom domovskom adresári v súbore .xsession-errors a .session-errors.old.

    Ja som síce MAC nikdy nevlastnil ale ani by som sa nezaoberal rozbehnutím linuxu na danom hw. Keďže niektoré osoby to považujú za elitný hw, tak nech na tom beží elitný systém za elitnú cenu. Problém je v tom, že nie je dostupná dokumentácia a zrejme bude nejaký špecialný kód v MacOS aby ich MAC hw nemohol správne fungovať s iným systémom.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    17.4.2021 14:58 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku

    Oprava .xsession-errors.old

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    17.4.2021 15:35 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Tak jsem ten badblocks provedl uz dnes, vyzledek zadny.

    sudo badblocks -sv /dev/sda Checking blocks 0 to 976762583 Checking for bad blocks (read-only test): done Pass completed, 0 bad blocks found. (0/0/0 errors)

    Takze to nejspis vypada na GK, zkusim zamenit ovladac za proprietarni a uvidim. Diky za rady, ted musim do prace tak dam vedet zitra co a jak postupuji.
    Josef Kufner avatar 17.4.2021 23:06 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Jo, vypadá to tak. Memtest a Badblocks jsou snadné cíle, které se prostě vyplatí prověřit a vyřadí to mnoho potenciálních zdrojů problémů.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    19.4.2021 13:03 ajtacka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku
    Nepomoze bezat linux pod riesenim macu? Problem vsak moze byt nvidia, ktora taketo riesenie v zakladnej verzii kariet nepodporuje, mozno to vsak v servise vedia nejako poriesit roznymi sposobmi. Ak by ale nevedeli, je mozne pouzit softverovy ovladac a nemusi to byt zrovna vesa. Nvidia taketo riesenie a apple tiez myslim nepodporuje, vyzaduje to asi nejaku pro verziu a ma to asi svoje mac-nieco problemy a asi aj problemy s vykonom a ... Windows by ale mal byt podporovany, otazka ci na takomto modely a ci uz to nahodou netreba riesit inak, v servise by mozno povedali viac mozno aj na konkretny problem.

    Apple menil dodavatela grafik, ale neviem ci to ide urobit na tomto kuse. Mozno maju nejake nepredane pro kusy na sklade alebo to vedia poriesit na zakazku s nvidiou. Ono totiz su rozne profesionalne Quadro grafiky pre architektov a podobne, ale mozno existuje aj nieco ine.
    19.4.2021 14:22 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zamrzani notebooku

    Obávam sa, že Mac je špecifický hw. A vzhľadom na to akú ma politiku Apple je podľa mňa kúpiť iný hw a tento nechať zrecyklovať.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.