abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | Nová verze

    Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:22 | Zajímavý článek

    Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Pozvánky

    V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Nová verze

    Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    29.5. 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    29.5. 21:11 | IT novinky

    Společnost Framework Computer představila novou vylepšenou verzi svého modulárního notebooku Framework Laptop 13 s Intel Core Ultra Series 1, displej s lepším rozlišením a novou webovou kameru. Přímo do Česka jej zatím koupit nelze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.5. 15:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.16 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    28.5. 21:22 | Zajímavý software

    TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 43
    28.5. 17:11 | Pozvánky

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    28.5. 14:11 | Komunita

    Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (90%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 1013 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN

    Organizace ICANN oznámila tento pátek, že byla uzavřena další fáze vzniku nových generických domén nejvyšší úrovně. Mezi schválenými žádostmi o nové gTLD je také jediná doména českého zájemce – .UNICORN. V počátečním hodnocení (Initial Evaluations) zůstává už jen posledních 29 žádostí.

    Podle výsledků zveřejněných na stránkách ICANNu prošlo počátečním schvalovacím procesem celkem 1760 přihlášek, 121 zájemců svoji žádost stáhlo a dvě žádosti (.AFRICA a .GCC) nebyly schváleny. Za povšimnutí jistě stojí, že ke stažení téměř čtvrtiny stažených žádostí došlo v průběhu července a srpna, tedy na téměř samém konci procesu.

    „Jediná česká doména .UNICORN se dostala do poměrně malé skupiny těch, u nichž si ICANN vyžádal dodatečné informace, které budou následně postoupeny do takzvaného rozšířeného hodnocení (Extended Evaluation). Podle zveřejněných informací zbývá společnosti Unicorn upřesnit zejména technické a provozní informace, jako je například podpora IPv6 či ochrana práv vyplývající z průmyslového vlastnictví,“ uvádí na blogu CZ.NIC Jiří Průša.

    Ani žádosti, které prošly procesem hodnocení, však nemají zatím vyhráno. Více než třetina žádostí totiž obsahuje konflikt s dalšími žadateli – nejvíce zájemců je o doménu .APP, .ART a .HOME.

    1.9.2013 16:39 | Vilem Sladek | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bystroushaak avatar 1.9.2013 19:43 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Proč že to vlastně nemůžou být veřejně dostupné (zakoupitelné) domény a je nutno odprodat celé TLD firmám, které si je celé sežerou pro sebe?
    1.9.2013 20:41 Nereknu | skóre: 23 | Neřeknu:)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    však to že tu doménu 1. řádu prodaj neznamená, že si tam nebudeš moct zaregistrovat doménu 2. řádu, samozřejmě za poplatek te společnosti, když to povolí :)
    Bystroushaak avatar 1.9.2013 22:00 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    samozřejmě za poplatek te společnosti, když to povolí
    Jenže některé z nich už se nechaly slyšet, že to nepovolí, protože celý TLD chtějí využívat jen na vlastní projekty. Bam, nazdar, TLD v prdeli pro zbylých ~7 miliard lidí.

    Já tu nechci vypadat jako komunista a rozhodně netvrdím, že by TLD měly být zadarmo. Všichni by ale imho měli mít stejnou šanci si jednotlivé domény druhého řádu v nových TLD koupit od někoho nestranného. Takhle jde jen o přidělení monopolů subjektům, kterým je jinak internet ukradený.
    2.9.2013 07:59 Nereknu | skóre: 23 | Neřeknu:)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    spis si lidi neuvedomuji, ze unicorn se muze docela pouzivat i jako nazev pocitace, takze kdyz das http://unicorn a ve vnitrni siti bude ten pocitac mit apache, tak smuuula unicorne :))
    2.9.2013 10:02 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Muzou pouzivat FQDN
    2.9.2013 08:37 jc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    souhlas
    2.9.2013 10:00 peter434
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    aky je rozdiel medzi domenou 1., 2. a 3. radu? Ziadny. To ci sa preda *.dvojhlavy.unicorn, alebo *.unicorn je v podstate to same.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 14:40 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    1. Nevím jak u .unicorn, ale ve stávajícím systému si nekoupíš ani druhého, ani pátého řádu domény .apple a .fox, protože:
      The intended mission and purpose of the .FOX TLD is to serve as a trusted, specialized, hierarchical and intuitive namespace for the iconic and world-famous FOX brand and associated goods and services.
      či
      Apple seeks to obtain the new .apple gTLD in order to provide consumers with another opportunity to learn about Apple, and its products and services.
    2. To samé je to pro koho? Pro mě, jakožto pro koncového uživatele či vlastníka domény tedy opravdu ne.
    2.9.2013 16:36 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
  • Nevím jak u .unicorn, ale ve stávajícím systému si nekoupíš ani druhého, ani pátého řádu domény .apple a .fox
  • Stejne tak si ale dnes nekoupite kazdou domenu 3. a vyssiho radu. A navic i dnes si vlastnici domen 1. radu mohou stanovit pravidla pro registrace domen 2. radu, takze se vpodstate skoro nic nemeni.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 17:30 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    A navic i dnes si vlastnici domen 1. radu mohou stanovit pravidla pro registrace domen 2. radu, takze se vpodstate skoro nic nemeni.
    Ne.
    Stejne tak si ale dnes nekoupite kazdou domenu 3. a vyssiho radu.
    Koupím si každou, která je volná, pokud na ní mám. To co se chystá s některýma TLD odpovídá stavu, kdy by doménoví spekulanti skoupili úplně všechno a pak si monopolně diktovali podmínky podle své chuti, jen s tím rozdílem, že jim to bude za nějaký poplatek přenecháno rovnou, aby se nemuseli namáhat.
    Jendа avatar 2.9.2013 17:51 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Ne.
    Rozporuješ předpoklady nebo implikaci?
    Koupím si každou, která je volná, pokud na ní mám.
    Jak koupíš fox.hrach.eu? Jsem spekulant, domény 3. řádu pod hrach.eu neprodávám - stejně, jako Apple neprodává domény 2. řádu pod apple.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 20:42 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Rozporuješ předpoklady nebo implikaci?
    Implikaci.
    Jak koupíš fox.hrach.eu?
    Napíšu ti email šifrovaný GPG, ve kterém pěkně poprosím.
    2.9.2013 22:13 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Jak koupíš fox.hrach.eu?
    Napíšu ti email šifrovaný GPG, ve kterém pěkně poprosím.
    Uplne stejne muzete ale napsat i jakemukoliv jinemu vlastniku domeny a on vas uplne stejne muze poslat do haje.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 22:20 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Uplne stejne muzete ale napsat i jakemukoliv jinemu vlastniku domeny a on vas uplne stejne muze poslat do haje.
    Ano. Má to něco dokazovat, nebo jsi to jen potřeboval slyšet?
    Jendа avatar 3.9.2013 10:43 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    No a jaký je teda rozdíl mezi „vlastník domény 2. řádu tě poslal do háje s doménou 3. řádu“ a „vlastník domény 1. řádu tě poslal do háje s doménou 2. řádu“?
    Bystroushaak avatar 3.9.2013 16:40 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    No a jaký je teda rozdíl mezi „vlastník domény 2. řádu tě poslal do háje s doménou 3. řádu“ a „vlastník domény 1. řádu tě poslal do háje s doménou 2. řádu“?
    V prvním případě si stále můžu koupit podobnou doménu, nebo jinou doménu na stejném TLD. Ve druhém případě je pro celý zbytek lidstva celá TLD zapovězena.

    U domény druhého řádu, jsme navíc oba měli stejnou šanci si jí koupit. U nových domén jí máme taky všichni stejnou, jen se rovná nule, protože někdo si už rovnou při zavádění pořídil monopol. V podstatě to popírá smysl vzniku nových TLD pro celé lidstvo a stává se z toho jen vizitka pro vyvolenou korporaci, která si pro sebe sežere zcela běžná, hovorová slova.

    Můžeme tady diskutovat asi ještě dlouho, ale pochybuji, že by mě kdokoliv dokázal přesvědčit, že je to v pořádku, nebo že mi to může být ukradené, protože já s tím prostě odmítám souhlasit a vadí mi to.
    Jendа avatar 3.9.2013 17:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    V prvním případě si stále můžu koupit podobnou doménu
    Ve druhém taky.
    nebo jinou doménu na stejném TLD
    Taky (TLD je v tomto případě ".", prostě DNS root).
    Ve druhém případě je pro celý zbytek lidstva celá TLD zapovězena.
    Stejně, jako je zapovězeno *.kitakitsune.org.
    U domény druhého řádu, jsme navíc oba měli stejnou šanci si jí koupit.
    Ne, například proto, že když se s .cz začlo kšeftovat, ještě jsem neuměl psát.
    U nových domén jí máme taky všichni stejnou, jen se rovná nule, protože někdo si už rovnou při zavádění pořídil monopol. V podstatě to popírá smysl vzniku nových TLD pro celé lidstvo a stává se z toho jen vizitka pro vyvolenou korporaci, která si pro sebe sežere zcela běžná, hovorová slova.
    Takže ti vadí, že komise posuzuje zdůvodnění (obdobně jako u .cat)? Na jaké bázi bys je přiděloval ty?
    Můžeme tady diskutovat asi ještě dlouho, ale pochybuji, že by mě kdokoliv dokázal přesvědčit, že je to v pořádku, nebo že mi to může být ukradené, protože já s tím prostě odmítám souhlasit a vadí mi to.
    Upřímně řečeno, mně to taky přijde špatně, ale nejsem schopen to podložit argumenty.
    Bystroushaak avatar 3.9.2013 18:22 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Stejně, jako je zapovězeno *.kitakitsune.org.
    Jen pro pořádek, není. Pokud někdo chcete subdoménu, stačí se ozvat ;)
    Na jaké bázi bys je přiděloval ty?
    Podmínkou přidělení by bylo, že zůstanou otevřené - firmy by na tom imho nemohly prodělat, protože poplatky by jim zaplatily provoz a stále by si mohly otevřít vlastní korporátní domény druhého řádu. Všichni ostatní by měli alespoň šanci, pokud o to projeví zájem.
    Stanislav Brabec avatar 3.9.2013 18:37 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Podmínkou přidělení by bylo, že zůstanou otevřené - firmy by na tom imho nemohly prodělat, protože poplatky by jim zaplatily provoz a stále by si mohly otevřít vlastní korporátní domény druhého řádu. Všichni ostatní by měli alespoň šanci, pokud o to projeví zájem.
    Kdybych si koupil třeba TLD circus, určitě by se mi nelíbilo, že přijde Franta Novák, a já budu mít povinnost mu zřídit doménu frantanovak.circus.
    Bystroushaak avatar 3.9.2013 18:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Ani za patřičný poplatek?
    Stanislav Brabec avatar 3.9.2013 21:25 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Třeba bych naštval své stávající zákazníky, kdybych ze své TLD udělal další úplně obyčejnou TLD, kde může mít doménu každý. Odešli by ode mne k TLD .com, a mně by zbyli Frantové Nováci.
    Bystroushaak avatar 3.9.2013 22:00 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Oni by odešli, z TLD, kde může mít doménu každý, na TLD, kde může mít doménu každý, protože jsou naštvaní, že tam odkud odcházejí může mít doménu každý? To nedává smysl.
    Stanislav Brabec avatar 4.9.2013 17:51 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Pokud někomu nabídnu exkluzivitu za exkluzivní cenu, a pak mi někdo shora přikáže, že exkluzivita se konat nesmí, tak je na pováženou, zda nepřejít k levné obecné nabídce. A majitel TLD se stovkami domén nemůže cenově konkurovat generickým TLD. Z obchodního záměru pouze opravdový cirkus může mít .circus by se tak stalo: kupte si .circus, to se málo vidí.

    A nevím, co by řekla na podobný požadavek třeba americká vláda, kdyby chtěl Franta Novák doménu frantanovak.gov s odůvodněním, že je evidentně volná, a jejím neposkytnutím by byl diskriminován.
    Bystroushaak avatar 4.9.2013 18:47 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Pokud někomu nabídnu exkluzivitu za exkluzivní cenu, a pak mi někdo shora přikáže
    Si trochu pleteš časový sled. Pokud by to bylo podle mě, tak bys nikomu exkluzivitu nabízet nemusel, protože bys jí už od začátku neměl, resp. podmínky provozování TLD by byly už při získání takové, jaké jsem popsal. Žádný pozdější příkaz shora by nepřišel.
    Stanislav Brabec avatar 4.9.2013 20:54 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Nedávalo by příliš smysl kupovat si TLD za desítky tisíc dolarů, když bych stejně neměl vliv na to, jaký bude v mé TLD obsah, a i při tisícovce zákazníků bych na tom nejspíš stále ještě prodělával. Neznamenalo by to pro mne ani zisk ani prestiž.
    Bystroushaak avatar 5.9.2013 02:29 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Děkuji. Tohle je v podstatě shrnutí všeho, co mě sere.

    Imho:

    Poskytovatel by neměl mít vliv na obsah v TLD, to uživatelé.

    Poskytovatel by neměl mít tisícovku zákazníků, měl by jich mít tolik, kolik o něj bude mít zájem, což se dá celoplanetárně očekávat jako podstatně vyšší číslo.

    Poskytovatel by neměl být poskytovatel prestiže, ale domén.

    Jak už jsem psal, tohle je můj názor na celoplanetární technologii internetu a mojí představy, jak by měl fungovat. Můžeme se asi dlouho hádat jestli by to tak bylo dobře, nebo špatně. Já svůj názor změnit odmítám a ty imho nejsi poskytovatel TLD, ale jen další z lidí, kterým některé z nich budou nadosmrti zapovězené, protože se narodili ve špatné zemi, nebo proto, že si je koupila korporace, která je bude používat v zájmu neživé, nemyslící entity korporace, nikoliv lidí. Jak to vidím já, oba dva ve stejné prdeli.
    Bystroushaak avatar 5.9.2013 05:21 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN

    Když jsem ve sprše přemýšlel nad touhle diskuzí, napadlo mě, že vlastně netuším, proč by někdo měl chtít, aby byly TLD soukromé a tím jít proti sobě*. Co lidi vede, aby dobrovolně omezili množinu vlastních možností?

    Došlo mi, že z nějakého důvodu používáš styl argumentů, který jsem provizorně nazval "altruismus s králem". Pokud mi dovolíš menší analogii, je to jako říct "imho by jsme tomu králi do rozhodování kecat neměli, protože kdybych já byl králem, tak by mi taky vadilo, že mi někdo kecá do rozhodování!". Pomíjíš přitom, že královská rozhodnutí mají vliv i na tvůj život a že tvé šance stát se králem jsou mizivé.

    Dále jsem si uvědomil, že se v podstatě jedná o rozdíl mezi náhledem na to, co by mělo být veřejně dostupné a co soukromé. Jádro našeho sporu leží v tom, že ty si myslíš, že TLD by měly být soukromé, já že by měly být veřejné (nikoliv zdarma!). Trochu mě to zaskočilo, protože normálně se považuji za cosi blízkého anarchokapitalistům a najednou si připadám nějak moc komunisticky. Přijde mi špatné rozkazovat někomu jinému, co může dělat se svým majetkem. Co mě překvapilo ještě víc, je, že to můj názor nemění.

    Možná jsem naivní, ale já si prostě myslím, že nové TLD by měly vznikat pro všechny, aby z toho mělo prospěch lidstvo jako celek. Neměly by to být zlaté šperky, které si za klopu připíchnout korporace a vlády, aby jimi mohly oslňovat své poddané. Důvod proč nové TLD vznikají by imho neměl spočívat ve zřizování VIP prostorů pro vyvolené, ale v rozšíření možností a posouvání celosvětové komunikační sítě někam dál.

    *až na pár vyvolených milionářů/miliardářů

    xkucf03 avatar 5.9.2013 11:30 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Jádro našeho sporu leží v tom, že ty si myslíš, že TLD by měly být soukromé, já že by měly být veřejné (nikoliv zdarma!).

    Domény druhých a vyšších řádů by měly být soukromé a nikdo by jejich majitelům neměl mluvit do toho, jak je používají a jaké DNS záznamy si tam nastavují. Mělo by se to respektovat jako soukromé vlastnictví a nikdo by neměl mít právo jim je sebrat (např. „slyšeli jsme, že odkazujete na pirátské filmy nebo nepohodlné politické názory, tak to ne, doména se zabavuje“).

    Na druhou stranu pokud ten systém má sloužit všem, má umožňovat komunikaci kohokoli s kýmkoli, je potřeba se nějak dohodnout a určitá část musí být spravována kolektivně (tím neříkám, že státem). Někde musí být ta hranice mezi kolektivním a soukromým, asi jako když jsou společné cesty propojující soukromé pozemky. A podle mého dává smysl, aby ta hranice byla všude stejná a byl v tom jednoduše pořádek – tzn. TLD jsou veřejné, společně spravované, zatímco domény druhých a vyšších řádů jsou soukromé.

    ICANN potřebuje víc peněz na svůj provoz, je to celkem oprávněný požadavek, ale ty peníze se snad dají ze systému1 vytáhnout i jinak, než že se ve věcech bude dělat bordel (vytvářet soukromé TLD).

    [1] obecně tam budou spíš přebytky – viz CZ NIC

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Stanislav Brabec avatar 5.9.2013 21:35 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Nevím, proč by se na TLD mělo nahlížet jinak než na domény 2. řádu. K přežití veřejného všem přístupného globálního jmenného prostoru Internetu stačí jediná TLD doména s volnými pravidly. A kdyby se je ICANN rozhodl všechny zrušit, nikde není psáno, že zákazníci musí používat jejich kořenové jmenné servery. Založil by se AICANN, udělala by se ceremonie s jejím kořenovým podpisem, poslal by se patch do Firefoxu a Chromu, a bylo by vymalováno.

    Systém jmenných serveru není „altruismus s králem“, ale spíš demokratický centralismus: „Vy jste si zvolili, koho jste chtěli, a ten si bude dělat, co chce.“
    Heron avatar 6.9.2013 11:52 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Upřímně řečeno příliš nechápu tvé zaujetí zrovna pro TLD. Mimochodem už dneska je v tom takový bordel, že TLD prakticky ztratilo svůj význam. Lidé mají osobní stránky na všem od cz, přes info, net, name až po com. A teď si vyber. hrach.eu, frantovo.cz, kitakitsune.org ;-)

    Jestli má Jenda své stránky na hrach.eu, nebo by si koupil TLD hrach., je z tohoto pohledu úplně jedno. Stejně jako teď neprodává *.hrach.eu, z jakého důvodu by měl prodávat *.hrach.?

    Dále, kdyby to prodávat musel (měl by to nařízeno), vnikly by mu tím náklady na správu DNS pro ty subdomény. Dále, jakou by měl kontrolu nad obsahem? Já bych opravdu na heronovo.cz (nebo heronovo.) nechtěl obsah, který bych sám neposvětil. Je to můj prostor. Pokud někdo chce vlastní, ať si koupí doménu vedle.

    Jinak můj názor je, že by se TLD takto prodávat neměly, podle mě to přinese jen další chaos do veřejného internetu (který už tam teda je i bez toho, hierarchické uspořádání domén je sice super nápad, ale v praxi se to nějak neuřídilo).
    Bystroushaak avatar 6.9.2013 18:18 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Upřímně řečeno příliš nechápu tvé zaujetí zrovna pro TLD.
    Já zase tvé nezaujetí pro TLD.
    z jakého důvodu by měl prodávat *.hrach.?
    Dále, jakou by měl kontrolu nad obsahem?
    Nerad bych se opakoval, ty důvody jsem uvedl už několikrát.
    xkucf03 avatar 6.9.2013 18:33 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Dále, jakou by měl kontrolu nad obsahem?

    To je právě další důvod, proč jsou mi soukromé1 TLD proti srsti. Líbí se mi stav, kdy správce TLD jen prodává/přiděluje domény druhého řádu, ale nic víc neřeší – má jednoduchá pravidla, poskytuje službu ostatním, ale sám v tom nijak angažovaný není, není to jeho odpovědnost, jeho starost.

    Když bude správce .apple domény rozhodovat o obsahu, který v ní bude, tak to svádí k tomu, že by i jiní správci měli rozhodovat o tom, k čemu se jejich subdomény mají používat. Ale do toho by IMHO mluvit neměli a měli by jednat jen podle předem známých pravidel a politik, které by měly být co nejjednodušší – v zásadě: kdo dřív přijde, ten má doménu + dokud platíš, je tvoje a nikdo ti ji nevezme.

    [1] ve tom smyslu, že ten, kdo je vlastní/spravuje, je i sám používá

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 3.9.2013 18:43 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Taky (TLD je v tomto případě ".", prostě DNS root).

    Osobně DNS vnímám takhle: všichni jsou si rovni a platí1 jednoduché pravidlo: kdo dřív přijde, ten má danou doménu. A aby v tom byl nějaký řád, je ten adresní prostor rozsekaný do různých TLD – ať už podle zemí nebo zaměření (komerce, organizace, síťová infrastruktura, vzdělávání…), takže vedle sebe může krásně existovat jak firma Apple, tak i nějaký globální2 svaz pěstitelů jablek.

    Když se TLD budou dávat i subjektům, které je chtějí používat čistě pro svoje účely a nebudou je poskytovat ostatním (ať už komukoli nebo alespoň nějaké široce definované skupině), tak to narušuje tenhle řád, který je IMHO celkem rozumný a užitečný. Jsem pro, aby TLD byly pro obory a ne pro konkrétní firmy – např. auto, moto, jídlo, zvířata, umění, televize, počítače nebo software a hardware, věda, náboženství, bankovnictví… Se zvyšováním počtu TLD jako takovým souhlasím – s tím, jak roste počet uživatelů Internetu a počet služeb, tak je v těch původních TLD už dost těsno.

    Taky musí někde existovat hranice, komu ještě TLD dát a komu už ne – na této hranici budou zákonitě vznikat spory a neshody, je to prostor pro korupci nebo nějaké zákulisní machinace.

    [1] ano, jsou tu i výjimky, někdy musíš mít bydliště nebo sídlo v určitém státě… ale to teď nechme stranou
    [2] národní svazy pěstitelů si spíš pořídí doménu podle svého státu a ne .org

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    xkucf03 avatar 3.9.2013 18:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN

    P.S. přijde mi to asi jako nasypat obsah složek /etc, /bin, /usr, /opt, /var… do jedné. Jasně, nějak by to fungovalo, případně bych si ta metadata (co je co) mohl poznamenat nějak jinam. Ale není to něco, co bych chtěl používat.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.9.2013 18:32 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Koupím si každou, která je volná
    Prosim predvest na fox.uk.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 20:45 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    This domain cannot be registered because it contravenes the Nominet UK naming rules.
    Smutné, ne? Místo aby jsme se z toho jako civilizace poučili a oklepali se z nehezkého historického vývoje, tak jdem podobnou chybu udělat znova a ve velkém.
    Stanislav Brabec avatar 2.9.2013 19:03 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Před zavedením nových TLD jsem si doménu blue.apple pořídit nemohl. Teď si jí také nemohu pořídit, když nepracuji pro Apple. Pro mne tedy žádná změna. Mohu si ale nadále zaregistrovat blueapple.org a nově, pokud o to hodně budu stát, tak možná dokonce i TLD blueapple. A přijde-li někdo, že chce doménu stevejobs-rip.blueapple.org resp. stevejobs-rip.blueapple, budu to já, kdo bude rozhodovat o podmínkách.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 20:46 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Před zavedením nových TLD jsem si doménu blue.apple pořídit nemohl. Teď si jí také nemohu pořídit, když nepracuji pro Apple. Pro mne tedy žádná změna.
    Předtím sis jí nemohl pořídit, protože neexistovala. Teď si jí nemůžeš pořídit, protože ti to nebude dovoleno. Imho docela velká změna.
    2.9.2013 22:10 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Předtím sis jí nemohl pořídit, protože neexistovala. Teď si jí nemůžeš pořídit, protože ti to nebude dovoleno. Imho docela velká změna.
    Tak jeste jednou, jaky je rozdil mezi nemoznosti zakoupit si fox.uk. a fox.apple.. A upozornuji, ze uk. neni jedina domena, ktera subdomeny neprodava.
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 22:17 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    .uk existuje, .apple ne. Přijde mi, že se tu nějak snažíš vyvrátit moje tvrzení, že současná situace je špatně ukázkou "támhle se mají taky špatně, proto je to vlastně dobře".
    3.9.2013 10:15 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Vyvratil jsem vasi odpoved "Ne", na to, ze pravidla pro registrace domen 2. radu se s prichodem novych domen nijak nemeni, a porad nevidim link na video, kde si sypete popel na hlavu a omlouvate se za vasi neznalost.
    Bystroushaak avatar 3.9.2013 16:24 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Nigga please.
    2.9.2013 14:41 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Proc proboha? Dneska si taky nezaregistrujes domenu pro porno stranky na .gov TLD.
    1.9.2013 21:47 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Já chci pink.unicorn! Pak taky twilight.unicorn a vomiting.unicorn...
    MaT avatar 1.9.2013 21:54 MaT | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    No já mysím, že využití by měla i superkrátká g.unicorn...
    Open source software for open minded people. :-)
    2.9.2013 08:34 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    ochrana práv vyplývající z průmyslového vlastnictví
    Naprostá nezbytnost, když člověk chce provozovat DNS servery...
    Quando omni flunkus moritati
    xkucf03 avatar 2.9.2013 10:21 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN

    Je přijatelná politika: „neřešíme to – je to problém provozovatelů serverů a ne DNS/TLD“?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Bystroushaak avatar 2.9.2013 14:42 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Pro mě je přijatelná politika: Neřešme to, není to problém.

    V opačném případě se pomalu vzdáváme běžných slov, na která pak má právo ten, kdo za ně zaplatí nejvíc.
    xkucf03 avatar 2.9.2013 16:01 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Tak nějak jsem to myslel – provozovatel DNS řekne: neotravujte mne s tím a běžte třeba za provozovatelem toho serveru (a ten vás taky může poslat do háje, ale to už je jeho věc).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.9.2013 10:14 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Víte co si myslím? Že firma UNICORN se jmenuje proto že její majitel má rád kapelu KORN! Dokonce nosil i copánky ala kytarista Korn :-)
    xkucf03 avatar 2.9.2013 10:21 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    Její majitel má vlastní kapelu :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.9.2013 10:37 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN
    KORN Revival, UNICORN! :-))
    Jendа avatar 2.9.2013 12:48 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN uzavřel další fázi vzniku nových domén nejvyšší úrovně, ve hře zůstává i český .UNICORN

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.