abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | Zajímavý software

    TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Pozvánky

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:11 | Komunita

    Canonical představil Ubuntu optimalizované pro jednodeskový počítač s RISC-V procesorem Milk-V Mars.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 21:22 | Nová verze

    Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 24.5.1 Havier. Přehled novinek v Changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 19:44 | IT novinky

    Společnost xAI založena Elonem Muskem a stojící za AI LLM modelem Grok získala investici 6 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 15:44 | IT novinky

    Finálový zápas mistrovství světa v ledním hokeji přinesl nový rekord NIX.CZ (𝕏): "Dosavadní absolutní maximum našeho propojovacího uzlu bylo překonáno v čase 21:10, kdy jsme při přenosu dat dosáhli 3,14 Tbps. Je třeba také doplnit, že po deváté hodině večerní byly na maximu i ostatní datové přenosy nesouvisející s hokejovým šampionátem".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    27.5. 15:11 | Pozvánky

    Přihlaste svou přednášku na další ročník konference LinuxDays, který proběhne 12. a 13. října na FIT ČVUT v pražských Dejvicích. CfP poběží do konce prázdnin, pak proběhne veřejné hlasování a výběr přednášek.

    Petr Krčmář | Komentářů: 0
    25.5. 19:00 | Zajímavý projekt

    Na crowdsourcingové platformě Crowd Supply byla spuštěna kampaň na podporu open source biometrického monitoru ve tvaru hodinek HealthyPi Move. Cena je 249 dolarů a plánovaný termín dodání listopad letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.5. 22:22 | Upozornění Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    24.5. 17:44 | Nová verze

    Firma Murena představila /e/OS verze 2.0. Jde o  alternativní sestavení Androidu bez aplikací Google. Mezi novinkami je podrobnější nastavení ochrany soukromí před sledováním aplikacemi. Murena prodává několik smartphonů s předinstalovaným /e/OS (Fairphone, repasovaný Google Pixel 5).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (89%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 945 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu

    Mike McGrath na blogu Red Hatu reaguje na reakce komunity na změny v RHELu. V závěru píše: "Pouhé znovusestavení kódu, bez přidané hodnoty nebo jakékoli změny, představuje skutečnou hrozbu pro open source firmy, ať jsou kdekoli. Jedná se o skutečnou hrozbu pro open source, která může způsobit, že open source budou opět vyvíjet pouze fandové a hackeři."

    26.6.2023 23:33 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.6.2023 00:27 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To je tedy hodně nepovedený pokus o damage control.
    27.6.2023 04:31 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To byl pokus o damage control? Ja to pochopil jako vysmech cele komunite.
    27.6.2023 07:44 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ja to pochopil jako vysmech cele komunite.
    V tomto nezůstalo u pokusu.
    27.6.2023 10:31 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    vysmech? nikoli

    je to kulturni stret mentality uhrovitych pubertacku a realneho sveta byznysu
    cbrpnk avatar 27.6.2023 11:31 cbrpnk | skóre: 8 | blog: bl0gium
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    jedno horsie ako druhe ...
    27.6.2023 12:13 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    v pripade korporatu rozhodne souhlas

    proc tolik libtardu podporovalo (= venovalo svuj cas, tedy nejdrazsi platidlo) zdarma redhat prostrednictvim fedory / centosu atd.?
    xxxs avatar 27.6.2023 16:44 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    asi ich to bavilo a davalo im to zmysel. ludia su rozni. niekto iny napriklad rad onanuje nad svojim mekbucikom.
    27.6.2023 17:24 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    mekbuk je krasnej, uzitecnej, rychlej, prudce pouzitelnej

    pomahat zdarma korporatu je co?
    27.6.2023 18:12 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    27.6.2023 07:51 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Genialy sposob ako ozivit debian a poslat vlastnu firmu smerom k nvidii. Takze zobrat cudzi packege redhatom je fajn, zobrat redhat package obrovska kradez.
    27.6.2023 09:33 Redbeard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Jo jo. Red Hat upadá, jinak by se nenechali sežrat od IBM. A jejich pokusy odvrátit kolaps akorát masivně nasíraj komunitu a těm korporátním nemehlům nějak nedochází, že jsou na ní závislí. Akorát si zatloukaj další a další hřebíky do vlastní rakve. A tohle prohlášení je jen další z nich.
    cbrpnk avatar 27.6.2023 12:02 cbrpnk | skóre: 8 | blog: bl0gium
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Příloha:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ :-D
    28.6.2023 10:04 Magus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Debian neni enterprise distro protoze na nem nerozbehas Oracle. Ledaze bys pouzil cernou magii.
    28.6.2023 10:12 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Podle tvrzení samotného Oracle, minimálně DB clienta ano. Kde jinde by měl DB client smysl, než v korporátním nasazení. https://docs.oracle.com/en/database/oracle/oracle-database/21/lacli/supported-debian-versions.html#GUID-3E8EC73F-0012-494A-A54C-F96136DE144B
    28.6.2023 12:19 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ani Db2. A to bezi i na Ubuntu.
    27.6.2023 13:30 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Firmu k nvidii? Rozumis tomu kolik penez nvidie vydelava? Soudruzi v RH by byli radi jako nvidie. Na idealy ohledne OSS sere bily tesak, z neceho je nutne platit ucty.
    27.6.2023 09:23 Redbeard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Takže Mike potvrdil lživost původního prohlášení Red Hatu, že změna je z důvodu "efektivity". Krása.

    P.S. Komunitu fandů a hackerů upřednostním před korporátníma zmrdama kdykoliv. Sbohem a brzkej bankrot přeju. Alternativ je víc než dost.
    27.6.2023 13:32 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Na doma je klidne uprdnostni kdokoliv, ale v korporatu asi tezko budes provozovat nejakou exotickou distribuci bez podpory. Tak snadne to je.
    27.6.2023 20:42 Redbeard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    0) Jsem egoistickej bastard, takže co chce korporát je mi fuck.
    1) I v korporátu se dají provozovat komunitní distra typu Debian.
    2) Když chce korporát komerční bazmek s podporou, RHEL nejni jedinej komerční bazmek s podporou.
    3) Capisci?
    27.6.2023 21:32 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Jelikoz jsi bastard tak ti to rodice nemeli jak vysvetlit ze jsi debil. Capisce?
    28.6.2023 01:48 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Zrovna s tím Debianem má docela pravdu. Pokud nějaké komunitní distro vhodné i do korporátu, tak rozhodně Debian.
    28.6.2023 10:05 ~
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    V korporatech se dari spise Ubuntu servru.
    28.6.2023 12:22 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Protoze s Canonicalem se da dohodnout SLA a 24/7 support pro Sev1/Sev2 casy. To pro Debian nikdo(?) nedela.
    28.6.2023 12:38 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Přitom je v mnoha ohledech výrazně horší volbou, než Debian, ze kterého vychází.
    28.6.2023 19:24 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Vsichni to vi, ale ve firme chces podporu. Chces mit moznost nekde udelat ticket ze ti neco nefunguje a chces mit moznost dostat reseni pro svuj problem. Tohle s debianem neudelas. Nemas komu zalozit ticket, nikdo ti negarantuje ze ti do x hodin vyresi tvou stojici produkci atd. Debian muzu mit rad doma ale do vetsi firmy je bez podpory nevhodny. Chce to vytahnout si hlavu z prdele a uvedomit si co vetsi firma resi. Opravdu to neni o idealech ze bude nasazovat debian.
    28.6.2023 21:54 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Zase tak zlé to není. V bývalé firmě jsme měli cca 500 fyzických serverů na Debianu + cca 2000 LXC kontejnerů, rovněž Debian (než jsme je migrovali na Docker - běžící na Debianu :-)). Komunitní support nebyl problém a nevzpomínám si, že by nám kdy něco výrazněji zablokovalo produkci. Mimochodem, jsou i společnosti, které placený support Debianu (a dalších distribucí) nabízejí, nicméně to v našem případě nebylo třeba.
    Max avatar 29.6.2023 09:45 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nejsem si úplně jist, jak moc je to pro běžnou správu nutné. Bavíme se o reálných nasazeních. Support na hypervisor je ok, to je core věc, kde se pořád něco děje, takže tam to smysl dává. OS je dnes už jen OS. A když si člověk platí support u aplikací, co mu na tom OS běží, tak ty mají support matrix a případné problémy se řeší s podporou té aplikace. Reálně si ani nevzpomínám, v jakém případě jsme na něco nepřišli hned a potřebovali jsme support pro OS. Bavíme se jak o x distribucích Linuxu, tak o x verzí Windows, MSSQL, Exchange atd.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    29.6.2023 09:56 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Neplatí stále, že pro dovolání se podpory pro například Oracle RDBMS u Oracle při provozu databáze na RHEL musí být zajištěna(placena) podpora OS?
    Max avatar 29.6.2023 10:02 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    U tohoto případu ano, ale u jiných zase ne. Já jsem tedy vždy našel řešení na metalinku, takže jsem s nimi v tomto duchu nijak nekomunikoval, nicméně už jsem četl, že support pomohl i tak.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.6.2023 06:44 opravdu?
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nevím, jak je to v jiných firmách, ale my jsme velký provoz, a případné ztráty jsou šílené. Ale že bychom měli support na OS, a někdo nám řešil problém, o tom nevím. Rozhodně to tak nemáme ani na windowsech, ani na AIXech. Co nás tlačí do RHEL, AIX atp., není nějaká potřeba podpory, ale certifikace jiných zařízení, které tyto OS vyžadují.

    A ano, když už se něco vysere na AIXech, tak to řeší dodavatel systému, co nám dělá podporu, popřípadě to deleguje na IBM. Ale o nějaké garanci v hodinách nemůže být řeč. Trvá to dny až týdny...
    30.6.2023 17:05 Redbeard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    No jo, když má pravdu někdo jinej než ty, to štve úplně nejvíc. :) :) :)
    Max avatar 27.6.2023 09:59 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Já bych to potřeboval vysvětlit. RedHat každým rokem rostl, dařilo se mu čím dál více. Pak přišel Oracle, který ho začal forkovat pro své klienty, a nejen RHEL, ale začal forkovat oVirt i další věci. Poté jsem zaznamenal pár asi nepovedených obezliček ze strany RedHatu, aby znepříjemnili Oracle toto dělat.
    S tím se ale vezly problémy i pro komunitu.
    Poté akvizice s IBM, následně překopání CentOS na stream, čímž vznikl AlmaLinux a RockyLinux. Následně ukončili i oVirt, které bylo z pohledu transparentnosti super a skončilo se u OpenShift® Virtualization, což vypadá jako super řešení, ale už né transparentní a přístup je k němu asi jen přes OSS fork OKD.
    Připadá mi, že RedHat se postupně uzavírá, ale nevím, proč. Protože IBM? Protože Oracle? Protože něco jiného? Bude i tento model nadále funkční?
    Jinak ano, RedHat má spoustu dalších otevřených projektů, kterými obrovsky podporuje OSS svět, otázkou ale je, jak dál bude pokračovat cesta RedHatu, kterou se vydal.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 10:24 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Co chces vysvetlit, ze jde o prachy a otevrenost jde stranou?
    Max avatar 27.6.2023 10:59 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ano, zajímal by mě myšlenkový pochod. Pokud svůj business postavím na otevřenosti, podpoře komunity a dotáhnu to tak daleko, že se postupně začne otevírat i celý svět, tak jaký smysl má v tomto okamžiku totálně otočit business plan a začít se uzavírat a prudit komunitu? Ano, sice to zatím není nic strašného, ale pokud budou postupně pokračovat a utahovat, tak si nemyslím, že jim to ve finále nějak extra pomůže.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 11:31 Pr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Až uvedou kdo za nima stojí a proč, pak budou otevření. Do té doby nepochopis proč dělají věci tak jak dělají.
    27.6.2023 12:16 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    business se na otevrenosti a podpore komunity stavi tak, ze pouzivas tu komunitu zdarma misto placeni vlastnich zamestnancu, coz RedHat spravne celou dobu delal..

    ted jsou pravdepodobne ve fazi, kdy to nehraje roli

    proc 1+1=2 nedoslo vsem tem uzitecnym idiotum, tot jina otazka

    27.6.2023 12:36 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    pouzivas tu komunitu zdarma misto placeni vlastnich zamestnancu
    Doporučuji nastudovat si (a pokusit se pochopit) termíny jako je Svobodný software, FOSS, Open Source, komunitní vývoj atd.
    27.6.2023 13:37 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Doporucuji si vytahnout hlavu z prdele a pochopit ze idealy ucty nezaplati. RH jako spravna firma vyuzila levnou pracovni silu (komunitu) k postaveni produktu a sluzeb ktere dale jako spravna firmy nabizi za tezke prachy.
    27.6.2023 14:28 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ne, RH jako firma byla na Open Source modelu a myšlenkách svobodného softwaru a komunitního vývoje založena, a byla jednou z firem, které pomohly dostat Linux tam, kde je dnes - tj. udělat z něj konkurenceschopný, dospělý systém vhodný i pro komerční nasazení, namísto pouhého hobby projektu. Podívej se, kde je dnes např. takový GNU Hurd.
    27.6.2023 21:35 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Kazda firma je zakladana za ucelem zisku. Ze x let budes lhat komunite aby ti delali zdarma neco co pak vemes a budes prodavat za tezky prachy je jenom jedna ze strategii k uspechu.
    28.6.2023 01:56 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Jistě, nicméně jsou různé způsoby jak zisku docílit. Komunitní Open Source model vývoje a placený support je jedním z nich. Nikomu lhát ani nikoho využívat nemusíš, pokud je tento business model zdravý a funkční (což je možné, jak dokazuje praxe v případě spousty firem na tomto modelu založených), profitovat z něj mohou všechny strany. Pokud není, dopadne to tak, že bude korporát nějakým způsobem využívat/zneužívat komunitu či komunita pouze využívat korporát.
    28.6.2023 19:25 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Tak si zaloz firmu, delej komunitni vyvoj a placenou podporu. Pak prijde nekdo jiny, veme ti tvuj vyvoj a nabidne levnejsi podporu. Tva firma je v prdely.
    27.6.2023 17:29 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    lol, tohle nemuzes myslet vazne

    mas vubec tuseni, kolik komercnich produktu vznika s pouzitim nejakeho "free" sw a jak kompletne se ty duvody mijeji s tim, o cem mluvis?

    dejme tomu ze to procento vyjadrim slovem "vsechen" a duvod je na prvnim miste usetreni penez

    prakticky nikoho nezajima moznost "precist si zdrojak a mit moznost si pripadne priohnout/upravit chovani produktu", coz byl nejaky kdysidavny ideal, kterym to zacalo
    27.6.2023 17:40 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ten ideál je spíš mít možnost použít kód ostatních a na oplátku zase poskytnout svůj kód, své úpravy, vylepšení či jinou formu pomoci. A ano, vím, že velká spousta komerčních firem dnes Open Source spíše jen využívá, aniž by cokoliv vracela zpět. Bohužel.
    28.6.2023 10:12 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    v kapitalismu, coz je system, kterej prozatim nejlepe ze vsech znamych zaruci smenu neceho, co ty umis, za jidlo na stole tvy rodiny, se pomaha tak, ze poskytnes a dostanes. Duraz na dostanes. Tvoje poskytnuti nekomu vyresilo jeho problem natolik, ze byl ochotnej vzit neco svyho a dat ti to. Takhle se pomaha, takhle poznas, ze ta pomoc je uzitecna. Takhle se to da zmerit. Lidi ti jinak podekujou i za to, ze jim narves hovno do huby, treba proto, aby se vyhli konfliktu nebo z milionu jinejch duvodu. Kazdej jeden kvalitni vyvojar OS SW je za to bud normalne placenej firmou, pro kterou je to dulezity a potrebuje to, nebo to dela jako hobby pro uspokojeni svy vlastni potreby.
    28.6.2023 11:53 jezevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Kapitalismus tu byl v pradávných dobách? Kapitalismus že zaručí co? I ty brepto. Hlasateli jediné pravdy. Ty měříš čím? Ty ale člověka dokážeš pobavit, když se tu jen nerozčiluješ. A někdy i tak.
    28.6.2023 14:50 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    toluen nedela hezka tela
    28.6.2023 17:52 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Vlastní zkušenost?
    28.6.2023 19:27 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To je uplne fuk, ma pravdu. A zacinam mit koropteva cim dal vic rad.
    30.6.2023 09:52 jezevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Netuším. Ale asi tedy nebudeš pěkná koroptev, kterou bych si dal k obědu.
    29.6.2023 11:25 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To ze Oracle udelal vlastni fork CentOS , tak za to si RHEL muze sam - byl proste tak drahy a neustupny, ze se vyplatilo Oracle to udelat - a byl to Oracle, co tlacil zakazniky, aby platili RHEL ... jenze IBM BD2 to nevyzadovala.

    Ano jde o prachy a RHEL se o ne pripravil cenovou politikou byt nejdrazsi na trhu.
    27.6.2023 11:46 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Linux tu bude i bez RedHatu, ale přežil by RedHat bez Linuxu?
    27.6.2023 12:18 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    jaky smysl ma nase byti, kdyz se podivame na hvezdnou oblohu a vidime ty hvezdy od nas vzdalene tisice svetelnych let
    27.6.2023 12:38 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Linux by tu byl i bez RedHatu, avšak kvalita desktopového Linuxu by šla znatelně dolů. Bohužel. RedHat by bez Linuxu nejspíš přežil, jelikož dnes jeho business závisí primárně na cloudu a cloudových technologiích (některé z nich dokonce oficiálně běží i na Windows), nikoliv přímo na Linuxu jako takovém. Rovněž bohužel.
    27.6.2023 14:26 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Za co presne v desktopu vdecime Redhatu, napada mne pouze GnomeShell, ale ze bych zrovna ten v duchu spojoval s vdekem?
    27.6.2023 14:34 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Vlastně za většinu vývoje okolo desktopu (což zahrnuje i grafický stack, podporu multimédií, ovladačů atd., rozhodně ne jen GNOME-specifické věci) za posledních několik let. Na druhém místě ihned za Red Hatem je Collabora a Igalia. Něco málo dělá i Endless či např. Purism. Konkrétní příklady dávat nebudu, můžeš si je dohledat sám. Oproti tomu např. takový Canonical toho dlouhodobě dělá pro upstream naprosté minimum. SUSE na tom rovněž není o moc lépe.
    27.6.2023 14:45 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nemyslím si, že stav/stagnace Linux desktopu jde jen na vrub pouze RedHatu, nesoudil bych ho zase tak přísně.
    27.6.2023 16:14 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Hloupý pokus o trolling. Naopak, linuxový desktop se za poslední roky posunul výrazně vpřed.
    27.6.2023 16:51 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Tak polopaticky pro méně chápavé. Pokud má někdo významné zásluhy, pak má i významnou zodpovědnost za aktuální stav.

    Je škoda, že své obecné tvrzení o výrazném posunu Linux desktopu vpřed nepodpoříte i konkrétními příklady.
    27.6.2023 17:00 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Je škoda, že své obecné tvrzení o výrazném posunu Linux desktopu vpřed nepodpoříte i konkrétními příklady.
    Stačí si chvíli zkusit používat (jako běžný uživatel, nikoliv geek) některou z dnešních populárních linuxových distribucí a následně si vyzkoušet o 10 let starší vydání této distribuce. Více to rozepisovat asi nemá smysl, sám linuxový desktop vyvíjím (ne pro Red Hat), tudíž do toho trochu vidím (stejně tak do využití jednotlivých, často pro uživatele neviditelných, ale podstatných, komponent a zásluh za jejich vývoj).
    27.6.2023 17:21 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Linuxový desktop používám cca 30 let, holt budu lépe muset nastudovat co tak podstatného a přesto neviditelného se v něm za poslední dekády událo.

    Trávím cca 80% času tvorbou skriptů v BASHi, což přiznávám, může vést k určité míře technologické slepoty. Osobně mám na Desktop jediný požadavek, tj. aby se mi nepletl pod nohy při práci což asi může být v rozporu s představami o fungování desktopu z pohledu jeho dnešních tvůrců.
    27.6.2023 17:32 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Trávím cca 80% času tvorbou skriptů v BASHi, což přiznávám, může vést k určité míře technologické slepoty. Osobně mám na Desktop jediný požadavek, tj. aby se mi nepletl pod nohy při práci což asi může být v rozporu s představami o fungování desktopu z pohledu jeho dnešních tvůrců.
    Vidím, že jsem Vás odhadl správně.
    Max avatar 27.6.2023 17:44 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Posun desktopu za posledních hafec let:
    - zapojíš a funguješ (netřeba ručně upravovat konfiguraci xserveru / waylandu)
    - zapojíš kamkoli a jedeš (netřeba překompilovávat kernel), patchování kernelu je ze strany uživatele čím dál tím méně nutné
    - když něco potřebuješ změnit (rozlišení, dpi apod.), tak na pár kliků myší
    - podpora tiskáren a dalšího hw se neskutečně změnila (driverless tiskárny apod.)
    - podpora zvuku, mixování a dalších věcí je opět úplně někde jinde (od dob polofunkčního fungování sw mixování jsme dnes u bezproblémového pipewire, který se blíží rt fungování)
    - podpora GPU se dostala do pomalu bezproblémového stavu
    - podpora her je čím dál tím lepší a dostává se jí dost i od komerčních firem (integrované wine, dosbox apod. ve steamu atd.)
    - GUI je funkční a stabilní zároveň (doba, kdy X padaly, kdy nějaké efekty nebo funkce dělaly problémy, např. nemožnost mít zapnuté efekty a spustit u toho třeba hru)
    - schedulery doznaly brutálního vylepšení, usb flash disk už nezabíjí práci na PC atd.

    A tak bych mohl pokračovat do alelujá. Těch věcí je šíleně hodně a spousta z nich se udála na pozadí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 18:42 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    -pokud potřebujete pokročilejší konfiguraci monitorů (custom EDID), stejně skončíte v xorg.conf

    -instalace proprietárních ovladačů GK nezbytná pro zajištění dostupnosti určitých technologií stále vyžaduje rebuild (dkms)

    -pár kliků myší versus úprava textového konfiguráku

    -nevznikly driverless tiskárny primárně pro tisk z mobilnich zarizeni a Linux svezl?

    -multiplatformní JACK je tu s námi od kernelu 2.4 (pipewire je snad Linux/FreeBSD-only)

    -pomalu bezproblémá podpora GPU (stále je tu rozdíl schopností OSS versus proprietary driveru)

    -podpora/podíl native Linux her se díky Steam/Proton a dalších spíše snížil, což bych navzdory celkovému pozitivnímu výsledku (širší dostupnost Win-native her) nevydával za progress platformy (jde spíše o akceptaci logické porážky)

    -bez triků Compizu/Berylu je snadné být stabilnějším (joke) -schedulery v době pár jádrových CPU/systémů mohly být těžko dokonalými -snap, appimage, flatpak jsou další příklady pokroku tváří v tvář selhání Prostě jde o evoluci, která si s omezenými dostupnými zdroji (často paralelně vydávanými pro dosažení nerozlišitelného výsledku) vezme svůj čas a ne vždy míří žádoucím směrem.
    Max avatar 27.6.2023 19:26 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Pokud tedy mohu, tak se pokusím o překlad:
    - velmi specifický okruh potřebuje i tak upravovat nastavení monitorů v konfiguráku, dokud to nebude na 100%, tak to neplatí (ostatní periferie budeme ignorovat, protože jsou menší, než monitor, takže ani nemá cenu se jimi zabývat)
    - velmi specifický okruh lidí potřebuje doinstalovávat propri část k AMD GPU, takže žádný posun. Je úplně jedno, že ta propri není vůbec potřeba pro běžnou práci, hraní her atd. Taktéž budeme ignorovat Intel, taktéž budeme ignorovat Nouveau projekt, hlavní je si jako argument vybrat Nvidii a propri část u AMD
    - podpora tiskáren pro linux je, ale primárně to nevzniklo kvůli Linuxu, takže to neplatí :).
    - sice se bavíme o realtime audio/video implementaci v Linuxu, ale to neplatí, protože jack, který funguje na více platformách
    - sice hry vůbec nehraji, ale naprosto přesně vím, že nativně pod linuxem běží méně her, než kdysi, protože ošklivé wine
    - pokud ti něco shazuje GUI, tak to vypni, pokud ti i tak padá, vypni GUI, problem solved :).
    - argument o schedulerech neplatí, protože prostě proto

    Každopádně díky za skvělou reakci :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 19:59 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    - sice hry vůbec nehraji, ale naprosto přesně vím, že nativně pod linuxem běží méně her, než kdysi, protože ošklivé wine
    Psal jsem "podíl native Linux her se díky Steam/Proton a dalších spíše snížil", k lepšímu pochopení věty doporučuji si dohledat význam slov méně a podíl.

    Můj Steam katalog má přes 350 herních titulů, z toho jsem jich odhadem hrál okolo stovky v Linuxu Steam/Proton či nativně.
    @ubu2204:/DATA/Steam/steamapps/common$ ls
     Age2HD                           'Dead Synchronicity Tomorrow Comes Today'      'Half-Life 2'                          Oblivion                                SpaceEngineers              'The Vanishing of Ethan Carter Redux'
    'Aliens versus Predator Classic'  'Dead Synchronicity Tomorrow Comes Today.lnk'  'Hidden and Dangerous 2'               off                                     Spintires                   'The Walking Dead - A New Frontier (Season 3)'
    'American Truck Simulator'         Deponia                                        Hitman™                               Prey                                   'Splintercell Chaos Theory'  'The Walking Dead The Final Season Demo'
     AoE2DE                           'Deus Ex Mankind Divided'                       INSIDE                               'Proton 3.16'                           'Steam Controller Configs'   'The Witcher 3'
     AreYouReadyForValveIndex          DOOM                                           KingdomComeDeliverance               'Proton 4.11'                            Steam.dll                   'The Wolf Among Us'
     ARK                              'Doom 2'                                        KingdomComeDeliverance.off           'Proton 4.2'                             SteamLinuxRuntime            Thief
    'Arma 3'                          'Dragon Age Ultimate Edition'                   Kona                                 'Proton 5.0'                             SteamLinuxRuntime_soldier   'This Land Is My Land'
    'Assassins Creed Odyssey'         'Dreamfall Chapters'                            L.A.Noire                            'Proton 5.13'                           'Steamworks Shared'          'Tomb Raider'
    'Assassins Creed Origins'         'Dying Light'                                  'Life is Strange 2'                   'Proton 6.3'                            'Stranded Deep'              'Tomb Raider Anniversary'
    "Baldur's Gate Enhanced Edition"  'Euro Truck Simulator 2'                       'Life is Strange - Before the Storm'  'Proton 7.0'                             Subnautica                  'Tomb Raider (I)'
    'Batman Arkham Asylum GOTY'       'Fallout 3 goty'                               'Mad Max'                             'Proton - Experimental'                  Subnautica.hdd              'Tomb Raider (II)'
    'Battlestations Midway'           'Fallout New Vegas enplczru'                   'Mafia II Definitive Edition'          Quake                                   Subnautica.off              'Tomb Raider Legend'
     Besiege                           FarCry                                        'Mass Effect'                         'RESIDENT EVIL 2  BIOHAZARD RE2'        'Surviving Mars'             'Tomb Raider Underworld'
     Besiege.lnk                      'Far Cry 2'                                    'Mass Effect 2'                       'Resident Evil 6'                        theHunterCotW               'TrackMania Nations Forever'
    'Call of Juarez'                   FEAR2                                         'Max Payne 2 The Fall of Max Payne'    Risen                                   TheLongDark                 'Trine 2'
     CnCRemastered                    'FEAR Ultimate Shooter Edition'                'Medieval II Total War'               'Rise of the Tomb Raider'                TheLongDark.off             'Trine 2.lnk'
    'Company of Heroes 2'              Firewatch                                     'Medieval II Total War.lnk'            ShadowOfMordor                         'The Silent Age'              Vampyr
    'Crash Time III'                   FSX                                           'Metro 2033 Redux'                    'Shadow of the Tomb Raider'              thestanleyparable           'Wings of Prey'
     Crysis                           'Grand Theft Auto Vice City'                   'mirrors edge'                        'Silent Hunter 3'                       'The Talos Principle'        'Zombie Army Trilogy'
    'Crysis 2 Game of the Year'       'Green Hell'                                   'MountBlade Warband'                  'Silent Hunters wolves of the pacific'  'The Talos Principle.lnk'
     Deadlight                        'Green Hell.lnk'                               'Murdered Soul Suspect'                Skyrim                                 'The Turing Test'
    
    
    28.6.2023 07:14 hmmmw | skóre: 2 | blog: hmmmw
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Však Max psal, že je podpora her čím dál lepší, což je. Tys napsal, že se poměr zhoršuje, což znamená, že her je sice čím dál víc, ale tobě je to málo, protože ostatní jich mají ještě více.

    Celkově souhlasím s Maxem, vyjmenoval nám příklady, kde ten posun v Linux desktopu je. A ty ses je pokusil shodit obskurními příklady a argumenty.

    Já do linuxu naskakoval až v době, kdy byly instalace wizardem, a opravdu nechápu, jak s tím může mít běžný uživatel problém používat. Ty mainstreamové distribuce opravdu prostě fungují. A pokud má někdo opravdu pokročilé potřeby, tak by "odborné" zásahy stejně dělal i v jiném OS.
    28.6.2023 08:19 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    -podpora/podíl native Linux her se díky Steam/Proton a dalších spíše snížil, což bych navzdory celkovému pozitivnímu výsledku (širší dostupnost Win-native her) nevydával za progress platformy
    Kde píšu, že je dostupných her málo a stěžuji si na to? Zmiňuji tam přesný opak. Jde o to, že funkcionalita tohoto řešení (Proton &) je závislá na využití Microsoft knihoven ("DirectX") a pokud se Microsoft rozhodne dát jim legální/technickou stopku fungování mimo Windows ocitneme se zpět na začátku. Jakkoli jde o úspěšné, oceňované a hráči vítané řešení, stále jde o alternativu vývoje her přímo pro Linux platformu. Každý jsme si vědom důvodů stavu nativního vývoje, na nichž se pravděpodobně dlouho nic nezmění.
    28.6.2023 08:50 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    DX12 je snad +- primo rekompilovatelne do Mantle (a naopak) diky tomu, ze jsou to obe hodne lowlevel API. Jako mnohem vetsi problem vnimam antipiratske ochrany, ktere vyuzivaji specificke hacky win API (a to nejsou jen hry, ale i profi SW).
    30.6.2023 18:33 iWant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Mas samozrejme pravdu, Max to zjednodusuje ono by to chtelo posuzovat na konkretnich prikladech.
    28.6.2023 12:13 Podhled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Můžu Vám říct, že ti lidé kolem OSS aj z byznysu jsou nad věcí. Rozhodně tam nevedou svaté války, jako pár bardů bez přehledu na ábíčku. Ani o tom Red Hatu to tu není dobře, ani o Canonicalu. K čemu ti lidé ten Internet mají?
    28.6.2023 14:53 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To zase tolik nepřekvapuje. "Být nad věcí" bych očekával od těch co si ohýbají ve svůj prospěch pravidla jež jim nevyhovují a stejně i u těch co před tímto konáním zavírají oči.
    Max avatar 27.6.2023 14:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    systemd, pulse, pipewire, drivery, vývíjí xfs a další věci. Udělali a dělají toho pro OSS svět šíleně moc.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 15:00 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Pulse -> Pipewire, již se těším na druhý pokus RedHatu o init systém.
    27.6.2023 16:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Jestli ten výčet začínáte systemd a pulseaudio, tak druhá věta měla být proti OSS světu...
    Quando omni flunkus moritati
    27.6.2023 16:14 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Tak určitě. Se SysVinitem či podobným pozůstatkem 80. let na věčné časy a nikdy jinak. ;-)
    27.6.2023 16:52 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ještě bych dodal Wayland, když už zmiňuješ PipeWire. Krom toho RH pokud se nemýlím zaměstnal např. hlavního vývojáře NetworkManageru. O všemožných moderních technologiích jako je např. Flatpak ani nemluvě. Pak samozřejmě vývoj spousty kernel driverů včetně těch grafických. Co se přímo user-space desktopu týče, krom většiny core komponent GNOME a všemožných souvisejících technologií, např. dbus-broker, Polkit či PackageKit. A takto bych mohl pokračovat.
    27.6.2023 22:38 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    spusteno ve fs/xfs aktualniho src Linux kernelu
    $ grep -r "* Copyright"  | awk -F ":" '{print $2}' | sed 's/\*.*[0-9]//' | sort | uniq -c
          2   Dave Chinner
          2   David Chinner.
          1   Fujitsu.  All Rights Reserved.
          9   Christoph Hellwig.
          1   Jie Liu.
          3   Oracle.
         68   Oracle.  All Rights Reserved.
         29   Red Hat, Inc.
          1   Red Hat, Inc.  All Rights Reserved.
          1   Red Hat, Inc. All rights reserved.
          1   Red Hat, Inc. All Rights Reserved.
        138   Silicon Graphics, Inc.
          1   Silicon Graphics, Inc.  All Rights Reserved.
          1  , Dave Chinner
          4  , Christoph Hellwig
          2  , Red Hat, Inc.
    27.6.2023 15:44 Pr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Bez IBM/RH a Novellu a trochu Sunu bys mel jadro, linux-utils a Emacs, nejaky fosilni WM a jeste neco. Zasluhy techto nemeckych firem nelze poprit
    27.6.2023 18:15 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    +1 . I to jádro se vyvinulo z relativně jednoduchého designu po komplexně optimalizovaný kód za významné účasti Redhat, SuSE a dalších převážně komerčních firem.

    Vůbec si nejsem jistý, jestli by Linux byl bez Redhat byl dostatečně dobrý, aby přežil a dostal se do pozice, kde je dnes. Ten závěr v odkazovaném článku je bohužel pravdivý a upřímně, těch nezávislých hackerů je dnes spíš míň než dřív.
    29.6.2023 11:38 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Např. jeden patch od RH.
    29.6.2023 12:13 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To vypadá velmi nadějně.
    30.6.2023 00:58 Pr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nikoliv, ze Symantecu ..viz Brian Foster
    30.6.2023 07:18 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Já bych sázel na Briana Fostera z RH.
    Principal Software Engineer
    červenec 2018 – do současnosti5 let
    
    Filesystem Team, XFS, Linux kernel
    
    30.6.2023 18:40 Pr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    shoda jmen?

    Upozornuji, clanek obsahuje i to PR, tzn. castecne zamerne nepresne informace.
    27.6.2023 11:54 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Vůbec do interních zálezitostí nevidím. Ale odhaduji, že v tvých prvních větách je ta příčina. Tisice firem si koupily RH a bežely na něm Oracle. Mělo to pro ně smysl, protože fakticky tou cenou si nekupuješ produkt, ale support. Když se něco funguje špatně máš support od Oracle a RH. Když máš Oracle na Centosu tak support Oracle je pošle do háje. Pokud RH forkuje Oracle tak zákaznící nemají důvod kupovat RH, dostanou od Oracle vše.

    A z mého pohledu je model, kdy platbou si kupuješ fakticky support, správný. Předchozí práce byla již zaplacena dříve.
    Max avatar 27.6.2023 12:04 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Hlavně Oracle udělal to, že brutálně podstřelil ceny. Na začátku udělal fork a prodával ho v nejnižší verzi supportu asi za 10USD.
    Každopádně současný OEL není úplný klon RHELu. OEL jede Stream + vlastní kernel (UEK). Je to tedy spíše fork CentOS s vlastním kernelem.
    Oracle navíc forkuje i EPEL repo. Forknuli i oVirt. Zahodili tedy OracleVM postaveným na XENu a teď mají oVirt, kterému říkají OLV / OLVM.
    Celkově si Oracle udělal z RHELu dojnou krávu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 27.6.2023 12:12 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ještě by mě zajímalo, co je Oracle Container Engine for Kubernetes (OKE), zda to zase není nějaký fork něčeho.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 12:27 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To vcelku vypadá na in-house projekt.
    27.6.2023 12:13 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Popravdě řečeno, kupoval si někdo v dobách RHEL 2.1 licenci od RedHatu kvůli něčemu jinému než právě Oracle RDBMS (v době 9i), OAS atd.?
    Max avatar 27.6.2023 12:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    My jsme jeli na Win a pak jsme přešli na Linux, ale právě na ten od Oracle, bo, 10USD.
    Ohledně virtualizace je to pak tak, že Oracle většinou neuznává virtualizační řešení třetích stran, jen ta svá, takže tam je ještě méně možností.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 12:18 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    A není to vlastně jen tak, že uřezávají to, na co je napojený Oracle v zásadě za cenu jakéhokoliv "collateral damage"?
    Max avatar 27.6.2023 12:30 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Netuším, hlavně zase s Oraclem na spoustě jiných věcí spolupracují. Takže těžko říci, jak to mezi nimi reálně probíhá a funguje.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 12:36 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Na to je již podle toho co zmiňuje Max výše asi pozdě.

    Velcí hráči Google/Amazon/Microsoft/Oracle/Alibaba kromě vlastního HW používají snad i vlastní distra, takže potenciální trh RedHatu se nejspíše smrskl na střední a malé ryby a to i ty hostingové/cloudové.
    27.6.2023 13:20 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To že tito velcí hráči mají vlastní distra, je samozřejmé. Protože si je mohou dovolit optimálně naladit na HW. Mají na to lidské zdroje a naladění je třeba v tom, že mohou zařadit optimalizované switche. Normální distra neoptimalizují pro procesor. Pro mne se Zen 4 procesorem by bylo ideální mít systém přeložený na GCC 13 se -march=znver4 volbou. Ale to žádné distro nemá a nebude mít, jedině bych musel na Gentoo a sestavovat sám, velcí hráči si systém pro servrovnu na EPYC sestaví s optimálními volbami.

    Trh RH jsou hlavně střední a větší organizace, i moje universita jede na některých systémech RH a tuším i SLED.

    27.6.2023 15:10 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    A není možné si výkonově kritické části OS/APL u preferovaného distra přeložit ze src s odpovídajícími kompilačními volbami dle vlastních preferencí sám?
    27.6.2023 12:34 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Na prikladu oVirt je to asi pekne videt - kolik patchu tam poslal Oracle? A kdyz jsem u toho, kolik patchu tam poslala komunita?
    27.6.2023 12:42 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Vždyť se to deklaruje jako virtualizační prostředí pro produkty RedHatu. https://www.ovirt.org/download/

    Myslíte komunitu obecně, nebo tu platící Redhatu?
    Max avatar 27.6.2023 12:56 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nejsem si jist, zda komunitu oVirt zajímá, jelikož je to silně korporátní řešení pro velká nasazení. Komunita jede podle mě Proxmox apod. řešení.
    oVirt byl navíc dlouho řešením, který měl win management. RHEV patřil nějaké firmě, která nad tím měla win aplikace pro správu apod. RHEL to koupil a pak začal i přepisovat správu na web interface. Po hafec letech to pak uvolnil jako oVirt, jenomže mezitím už byl Proxmox aj. řešení na výsluní.
    Výhodou oVirt bylo to, že oproti konkurenci nabízel / nabízí i virtualizaci stanic včetně uživatelského portálu. Jinak proti ostatním řešením toho zas tak moc nenabízí a dost věcí je tam limitováno (např. práce s úložišti).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 13:25 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Ja se jen ptam, kdyz to tady zminujes jako priklad toho, ze RH neco uzavira a neni ti jasne proc. Proc killnuli oVirt teda sam taky nevim (osobne hadam, ze zkratka vidi budoucnost v OpenShiftu a nedavalo jim smysl dal investovat do ciste virualizacnoho reseni), ale davat to za priklad toho, ze RH neco uzavira nebo dela problemy komunite mi prijde naprosto mimo misu.
    Max avatar 27.6.2023 14:02 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Já to ale dal jako příklad, co Oracle forknul, zřejmě bez dalších větších snah. Tedy jako příklad, jak mohl Oracle škodit RedHatu. Asi jsi se v tom nějak ztratil ;-).
    Zdar Max
    PS: Kontejnery / k8s jsou zjevně pro následující roky budoucnost, takže já chápu, proč RedHat dává veškeré úsilí do Openshift Virtualization Platform, která pokrývá jak kontejnery, tak virtualizaci.
    Měl jsem sen ... :(
    27.6.2023 16:58 jdsulin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Kdyz se podivam zpetne, tak RedHat / CentOS nebyl nikdy muj favorit, presne z techto duvodu. A musim rict, ze mi cas dal za pravdu :) Ted uz se vlastne jenom smeju jedne veci: jak zaprisahli RedHataci (puvodni CentOSaci) obhajuji zmeny a v duchu pravidelne propadaji panice, co budou delat se svymi servery. Nejhorsi schizofrenii musi asi mit jejich zamestnanci, protoze kdyz nastupovali, tak meli predpokladam trochu jine idealy. Ale to je jejich vec :)

    OK ta panika asi nebude tak zla, hlavne pro ty, co meli CentOS 7, ti maji jeste rok cas a vedi, jaka je situace uz par let. Ale uvidime, co prinese budoucnost.

    Co si pamatuji, tak z dob mych studii, tak na FIT VUT byly CentOS vsude, docela by me zajimalo, jak to tam vypada, ne ze skodolibosti, ale spise ze zvedavosti. I kdyz oni predpokladam, ze budou mit nejake partnerstvi s RedHatem, takze to nejak vyresi.
    27.6.2023 20:47 Redbeard
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    CentOS tam můžou mít furt. Že ho RH degradoval na rolling beta nevadí, studentům pro studium beta stačí.
    28.6.2023 09:39 jdsulin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Studentum urcite, ale tady se nebavime o studentskych PC v laboratorich, ale tech hlavnich serverech ...
    29.6.2023 11:52 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    CentOS rolling bude urcite stabilnejsi nez Ubuntu nebo debian ;-) a pujde to tak snadno upgradovat on the fly ;-)

    hele na Oracle urcite ne, to je tak spatny SW, ze kazda zmena OS jej udela nefunkcni ;-) - ale na infra a webove apky etc. je to jedno, pokud maji DB na PostgreSQL, tak taky asi nic neresi, otestuji a nasadi.

    Konec koncu Oracle na debian ani nebezi a pokud se neco nezmenilo, tak neni ani podporovan.

    A mame zde jen zpravy, mozna se vsichni budou divit, treba skonci vsechny klony RHEL a RHEL bude bez podpory zdarma vcetne updatu - pak bych jen rekl WOW - nemozne? nemyslim si.
    27.6.2023 17:45 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Utilize open source, dont reinvent a wheel!

    Kde som toto len počul? Myslím že vo firme ktorá bola známa svojou politikou "Duck Threasury".
    28.6.2023 08:57 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    takovy giganticky zasluhy RedHatu o linuxovej desktop

    a furt to stoji za vylizprdel
    28.6.2023 10:08 $
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Pozor! RH Desktop je snad jediny nasaditelny desktop jak v office tak ve skole. Je sice 3-4 roky za vopicema ale stabilni, protoze to nekdo i testuje (na rozdil od 99% ostatnich desktop dister).
    28.6.2023 15:32 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nejlepším testem je provoz. In-house testy nemohou svou šíří a hloubkou záběru obstát ve srovnání s masivním nasazením v provozu.
    29.6.2023 10:46 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    testy bez naslednejch fixu jsou uplne na nic..

    haha, distro nam testujou tisice uzivatelu out there..

    issues -> closing after 2 years for inactivity
    29.6.2023 13:44
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    To mluvíte o Ubuntu?
    30.6.2023 06:18 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    treba o gnome
    30.6.2023 13:22 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Na Ubuntu to sedí mnohem víc. Zvlášť pokud je problém v nějakém balíku z universe, je tohle běžná praxe.
    28.6.2023 19:34 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    S RH ten desktop je jakztakz pouzitelnej, bez RH by byl porad na urovni roku 2000. Pouzivat linux na desktopu chce hodne odvahy, ale chapu ze jsou use cases kde to dava smysl.
    28.6.2023 19:54 filbar | skóre: 36 | blog: Denicek_programatora | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Náhodou kdysi byl Linux o dost použitelnější. Teď je to samé systémd, pulseaudio, gnome. To já jedu příkazovou řádku a https://ice-wm.org/ a Gentoo a jsem spokojený. I disky si mountuju ručně než abych použival jakýsi udisk2 nebo jak se to jmenuje a připojovalo to kamsik do /run/media/ či co.

    A navíc nechápu proč se Alma a Rocky neschovají do dark části webu a odtud si nědělají stále nové a nové registrace do RedHatu, po té co by daný účet případně RedHat zakázal a pak bych na VPSkách mohl Almu bez problémů používat dál, protože se mi v serverové oblasti nechce učit Debian a Gentoo je dobré hlavně na desktop, kde moc nezáleží na kolísání výkonu při kompilaci při aktualizacích.
    29.6.2023 10:42 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    gentoo je zpusob, jak presunout 1 kompilovani na serveru na N kompilovani na kazdem jednom klientovi, aby clovek ziskal 2% vykonu navic..

    jaky je to spravny slovo .. idiocie?
    Max avatar 29.6.2023 11:08 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Dřív to dávalo smysl, bo ty rozdíly ve výkonu a latencích byly hodně znát. V dnešní době mi to přijde už šílené.
    Bohatě stačí to, co člověk do Archu občas tahá z AUR.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    29.6.2023 11:40 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Plánuji kompilovat Stable Diffusion a zkusím jestli budou rozdíly a jaké mezi default a optimalizací pro Zen4.
    30.6.2023 10:05 jezevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Od toho tam nastavíš flag, abys nemusel kompilovat vše, jen zajímavé. A co třeba 1000%?
    29.6.2023 11:47 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Nechapu, ja mam linux na desktopu us pres 20 let ;-) or RH 4.x - ne RHEL - ten co sel do v9 a pak se zmenil na fedoru.

    Ted mam Fedoru ... co jako nefunguje? funguje dobre. - nasobne lepe nez windows. a kazdy rok je to lepsi a lepsi.
    30.6.2023 06:31 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    hele mozna te to prekvapi, ale normalni lidi chteji, aby jim nektery banalni veci fungovaly samy od sebe, pripojeni k wifi, pripojeni bt sluchatek atd., proste kraviny

    tohle na rh 4.x stopro nefunguje

    fedora? proboha, mohl bych zacit dlouhym vyctem fuckupu, ktery tohle distro zpusobilo, zacal bych nekde kdysidavno u gcc 2.96 a koncil u dnes stale aktualniho srani s nvidia ovladacema, ktery nainstalovat je totalni pain in the ass, fedora je takova ultimatni libtardi kombinace pokusnyho bleeding edge (s neoficialnima patchema, kde se zkousi, zda se to prosadi) a tlaceni "svobody" (ty nvidia ovladace), z obou svetu to nejhorsi, funny je, ze na tu "svobodu" redhat laka ovce, aby mu delaly zdarma betatesting rhelu, coz totalne vysvetluje, proc fedora vypada, jak vypada - hokuspokus
    30.6.2023 10:07 jezevec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    +1
    Ruža Becelin avatar 30.6.2023 10:59 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    tohle na rh 4.x stopro nefunguje

    To na windows 3.11 taky ne.
    30.6.2023 11:56 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    a koncil u dnes stale aktualniho srani s nvidia ovladacema, ktery nainstalovat je totalni pain in the ass
    Dvě kliknutí v GUI správci balíčků a jeden restart jsou moc?
    29.6.2023 11:44 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Zivot je zmena. netapp: zlevnil a zustal, kdyby nezlevnil, tak uz mozna neexistuje.

    HPE: Treba mi meli ve firme 3par a pak primera 3pary uz vyslouzily a jdou do srotu, primery jsou OK, ale uz nikdo nebude platit support, rocni support stal vice, nez konkurencni diskove pole s 5 letym supportem s tim, ze mam garantovany dalsim 5 lety support za rozumne penize - dalsi uz se nevyplati, je to drazsi nez nove diskove pole. Asi se to HPE nekdo snazil vysvetlit, marne.

    Takze jde nemilosrdne od valu - uz je pozde, ted uz to muzoud davat i zadarmo, data uz jsou zmigrovane, jen zmatene dotazy, proc se uz pole nehlasi na jejich portal - lezi ve skladu, jedno pujde mozna na backup, druhe na test LAB - ale bez supportu, az umre, da se tam asi jine vyslouzile pole.

    Chtel by s tim HPE neco udelat ? - ne min. na 5 let prisli o zakaznika - investice je hotova a nikdo to nebude menit, dokud se nezplati a pole bude pod supportem - snadne jak facka, KONECNA tohle je jednosmerka.

    A neb jak prijit o zakazniky snadno a rychle ;-) - ono je totiz nejake jednani, to nejak dopadne a pak uz to ma rychly a jednosmerny spad, ktery se pak na par let zafixuje - u server OS je spise 1-3 lety cyklus na OS - nekde ale i na delsi dobu.

    Pravda, OS se da na rozdil od HW zmenit snadno
    Max avatar 29.6.2023 13:30 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    S nástupem virtualizací a kontejnerů už bývá změna hw snadnější.
    Každopádně my máme pole od HPE, ale to jen kvůli tomu, že to není HPE, jinak bychom do toho nešli. Relativně nedávno to řešení koupili. Cesta HPE je poněkud zvláštní, nesmyslné price listy má spousta firem, ale to, jak se HPE postupně uzavírá, dokud si u nich člověk nezaregistruje servery, tak si nestáhne patche a další věci. Jakmile vyprší placený support, opět si člověk něco nestáhne. Dříve vše full public, nyní extrémní opak. Ten bordel v jejich web službách raději ani nezmiňovat. Naštěstí to pomalu konsolidují a ty roky trápení s šíleně pomalým webem jsou už také vesměs vyřešený.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    29.6.2023 16:41 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Hele, pokud ma clovek vmware - tak jedno VC asi bez ohledu na pocet ESX - takze klidne i tisice - za 2.5k USD nebo 3.x se satelite ... tak to asi neni co resit. - vyreseno.

    https://www.redhat.com/en/store/red-hat-enterprise-linux-virtual-datacenters
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 1.7.2023 00:44 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Jak je na tom v současnosti SUSE Enterprise? Kdysi dávno jsme jej používali v korporátu a nebyl problém. Oproti RedHatu mi přišlo o dost lépe odladěné a jejich systémové nástroje měli též jinou úroveň.I cenově to vycházelo výhodněji.
    1.7.2023 01:24 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Těžko říct. V upstreamu (krom jádra) na vývojáře SUSE narážím snad ještě méně častěji, než na ty od Canonicalu. Každopádně souhlasím, že SLED / SLES byly svého času dost kvalitní produkty. Nedávno mne nicméně docela zaujal jejich MicroOS a MicroOS Desktop.
    1.7.2023 01:26 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Zdá se, že SLED je k dispozici normálně ke stažení.
    Max avatar 1.7.2023 12:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Reakce Red Hatu na reakce komunity na změny v RHELu
    Já se s ním setkávám jen s dodanými řešeními. Třeba naše PBX běží na SLES. Je to all-in-one, kam člověk nesahá (teda firmy, co to dodávají, já sahám, bo nesnáším hlášky typu "to nejde"), update se řeší kompletním balíkem od výrobce PBX.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.