Společnost AMD na veletrhu Computex 2024 představila (YouTube) mimo jiné nové série procesorů pro desktopy AMD Ryzen 9000 a notebooky AMD Ryzen AI 300.
OpenCV (Open Source Computer Vision, Wikipedie), tj. open source multiplatformní knihovna pro zpracování obrazu a počítačové vidění, byla vydána ve verzi 4.10.0 . Přehled novinek v ChangeLogu. Vypíchnout lze Wayland backend pro Linux.
Národní superpočítačové centrum IT4Innovations s partnery projektu EVEREST vydalo sadu open source vývojových nástrojů EVEREST SDK pro jednodušší nasazení aplikací na heterogenních vysoce výkonných cloudových infrastrukturách, zejména pro prostředí nabízející akceleraci pomocí FPGA.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,32 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Ubuntu, Linux Mint a Manjaro Linux. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 45,34 %. Procesor AMD používá 75,04 % hráčů na Linuxu.
Blíží se léto, chladiče topí, tranzistory se přehřívají, novinářům pomalu docházejí témata a nastává klasická okurková sezóna. Je tomu tak i mezi bastlíři? Na to se podíváme na Virtuální Bastlírně! Tentokrát se strahováci podívají na zoubek velmi slibně vypadajícímu open-source EDM projektu - ne, nejde o taneční hudbu, ale o elektroobrábění. Ukáží taky, jak vypadá starší cykloradar zevnitř nebo jak se testuje odolnost iPhonů.
… více »Společnosti Ticketmaster byla odcizena databáze s osobními údaji (jméno, adresa, telefonní číslo a část platebních údajů) 560 miliónů zákazníku. Za odcizením stojí skupina ShinyHunters a za nezveřejnění této databáze požaduje 500 tisíc dolarů [BBC].
Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Khronos oznámil iniciativu WebGL, která má dostat 3D grafiku do prostředí webu. Jde o javascriptový binding na OpenGL ES a podporu projektu vyjadřují Google, Mozilla a Opera. Specifikace by měla být zveřejněna příští rok.
Tiskni Sdílej:
asi jsem pekny zpatecnik a brucoun, ale moc me to netesi, nejsem zrovna velkym vyznavacem webovych aplikaci. Chapu ze prohlizet podnikovou databazi pres gui aplikaci na kazdem jednom PC je pekna pitomost z hlediska kompatibility, upgradovani atd, ale cpat vsechno do webu a slepovat javascriptem mi neprijde spravna cesta, holt asi patrim do stareho zeleza :o).
Přesně tak.
Webové stránky nebyly, nejsou a v této podobě ani nikdy nebudou vhodné pro zprostředkování (složitějších) aplikací. Nepomůže tomu žádný "web deset tisíc nula" nebo dokonce 3D kejkle. Naopak, tento balast nepřímo zhoršuje práci s dokumenty, neboť pokud stránka nebliká, nesvítí, nehýbe se a nemá na sobě nápis Beta, tak prostě není dost moderní a třináctileté holky se na ni nebudou koukat, což je z obchodního hlediska špatné, protože právě na nich určitě stojí světový byznys.
Ze současné podoby webu se musí každému slušnému člověku chtít zvracet. Je to kvůli směsi HTTP a nejrůznějších odrůd HTML (které prostě nejsou vhodné pro vývoj většiny aplikací) s nějakými hnusnými skripty nebo multimediálními formáty (které snad mají suplovat nedostatky výše zmiňovaného).
A nesouhlasím s tím, že by "klasické" grafické aplikace byly méně kompatibilní než ty webové. Zajistit, aby webová apliakce byla kompatibilní mezi všemi platformami (prohlížeč, jeho platforma, další technologie), je hrůza a navíc se to většinou řeší oříznutím funkcí (!). Ne že by těch funkcí bylo i při stoprocentní kompatibilitě nějak moc. Výběr tlačítek, políček atd. je velmi chudý a jejich možnosti jsou malé.
Nehledě na takovou drobnost, jako je uživatelský komfort.
Když si uživatel chce v poštovním klientu v podobě klasické grafické aplikace přidat odesílatele do nějakého adresáře, párkrát někde klikne nebo zmáčkne pár kláves a je to. Pokud používá nějaké prostředí, které sjednocuje víc aplikací, tak k tomu kontaktu může přistupovat z různých aplikací.
Ve webové aplikaci je to nemyslitelné. Integrace je nemožná, pokud nejsou všechny apliakce od jednoho dodavatele (a s propojenými úložišti dat). A i tak to moc nejde. Sice se nějaká srandaparta snaží vytvořit něco, čemu říká mikroformáty, ale to je debilní už od návrhu. A beztak to řeší jen zlomek problematiky.
Častý příklad použití mikroformátu je právě to přidání kontaktu -- ale z webové aplikace do nějaké lokální (hahaha, to demonstruje možnosti použití webových apliklací). Webový vývojář nadefinuje nějaká data jako kontakt a zbytek závisí na prohlížeči. Snad ani nemusím říkat, jak moc hrozí nějaká katastrofa (kdyby se nějakým omylem přírody mikroformáty u uživatelů ujaly; zatím to vypadá na záležitost od vývojářů pro vývojáře).
souhlas. ve vrml jsem delal diplomku a je to prijemna vecicka. na to co tenkrat zvladal hw, toho umel pomerne dost...
Muzete mi osvetlit jednu vec kterou nechapu?
O OpenGL se stara sdruzeni Khronos, ktere vydava nove verze a tak. Jak to, ze kdyz to je zjevne svobodne a licencemi nezatizene rozhrani tak mesa je jenom implementaci s OpenGL kompatibilni, cili se snazi aby to bylo s OpenGL kompatibilni ale nebylo to pritom OpenGL.
Rikam to asi kostrbate a mozna uplne placam nesmysly, ale proste nechapu jak tohle jde dohromady. Cim je OpenGL zatizene, ze je kolem toho takovy problem?
Mesa se ma k OpenGL asi jako Linux k Unixu
Celkem dobre prirovnani, jelikoz OpenGL je proprietarni ochranna znamka a Mesa tedy oficialne neni OpenGL.
Mesa neni licencovana implementace OpenGL, stejne jako Linux neni licencovanej Unix.
Jinak mesa samozrejme opengl implementuje, proto byla napsana.
Co je na tom tak sloziteho k pochopeni?
Trademark License. for new licensees who want to use the OpenGL trademark and logo and claim conformance. This license is available free of charge if you are developing open source implementations on open source platforms.
Mesa is a 3-D graphics library with an API which is very similar to that of OpenGL.* To the extent that Mesa utilizes the OpenGL command syntax or state machine, it is being used with authorization from Silicon Graphics, Inc.(SGI). However, the author does not possess an OpenGL license from SGI, and makes no claim that Mesa is in any way a compatible replacement for OpenGL or associated with SGI. Those who want a licensed implementation of OpenGL should contact a licensed vendor. Please do not refer to the library as MesaGL (for legal reasons). It's just Mesa or The Mesa 3-D graphics library. * OpenGL is a trademark of Silicon Graphics Incorporated.Takže z nějakého podivného důvodu asi opravdu autoři Mesa 3D nestojí o to být licencovanou implementací OpenGL, i když by to neměl být problém (pro opensource projekty zdarma). Nebo je ten text neaktuální (vypadá dosti archaicky).
Ha. To je presne to co jsem mel na mysli. tak uz to nemusim hledat.
Proc to tak je netusim. Zvlast kdyz mesa nejakejma testama od sgi prosla. Navic proc licencuje opengl sgi a ne khronos group.
Hlavne je to ale imho celkem jedno...
( Mnohem vic me zaujala tvoje paticka, aneb, jak vis, ze nejlepsi sex je zadarmo? Vedes si statistiky? Je cena skutecne hlavnim kriteriem tveho sexualniho prozitku? Ale to uz je opravdu OT..to jen tak na zamyslenou
Rozdil mezi sexem zadarmo a za penize je ten, ze sex zadarmo je daleko drazsi.
Nene. Ja to chapal tak, ze mesa je implementace neceho, co neni OpenGL, ale je to s tim kompatibilni. Jeste pohledam, kde jsem na tu kravinu narazil a pastnu to sem.