abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:33 | Nová verze

    Google Chrome 126 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 126.0.6478.55 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 127.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 127 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 9.5 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:44 | IT novinky

    Společnost Raspberry Pi dnes vstoupila na Londýnskou burzu jako Raspberry Pi Holdings plc (investor).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:22 | IT novinky

    Do 17. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2024 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.6. 22:33 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC24 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: svou umělou inteligenci pojmenovanou jednoduše Apple Intelligence, iOS 18, visionOS 2, macOS Sequoia, iPadOS 18, watchOS 11, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    10.6. 21:44 | Nová verze

    Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.

    sonicpp | Komentářů: 1
    10.6. 15:00 | Nová verze

    Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    10.6. 12:00 | Zajímavý článek

    Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    10.6. 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
    Rozcestník

    Xweston

    Aplikace vyžadující X Window System mohou běžet nad Waylandem díky XWaylandu. Jak ale nad Waylandem spustit X display manager nebo X správce oken, když se o správu oken stará kompozitor Waylandu (například Weston)? Odpovědí může být Xweston. [Arch Linux Forums, reddit]

    17.8.2014 21:00 | Ladislav Hagara | Zajímavý software


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    17.8.2014 21:43 mankind_boost | skóre: 7 | Hliněná chýše, 5482/3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Jak je to zatim s proprietarnima driverama pro Wayland?
    Jen skutečný mankind_boost je zárukou kvality.
    18.8.2014 11:39 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Dělají na tom, viz třeba: http://www.x.org/wiki/Events/XDC2013/XDC2013JamesJonesEGLDevices/

    Spousta lidí se snaží pošpinit Wayland tvrzením že všechny drivery je potřeba přepsat a tedy obzlášť tvůrci proprietárních driverů se k tomu mít nebudou. Ale Wayland používá převážně věci který už existujou, do proprietárních driverů je potřeba dopsat jen relativně málo aby na nich mohl Wayland bežet. Naopak, až v daleký budoucnosti bude X server obsolete, budou moci zahodit hodně kódu který byl jen pro X server.
    18.8.2014 12:19 mankind_boost | skóre: 7 | Hliněná chýše, 5482/3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Dík.
    Jen skutečný mankind_boost je zárukou kvality.
    18.8.2014 12:25 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    18.8.2014 12:34 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ten problém okolo DDX bol nakoniec nejako vyriešený?
    18.8.2014 12:32 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Spousta lidí se snaží pošpinit Wayland tvrzením že všechny drivery je potřeba přepsat a tedy obzlášť tvůrci proprietárních driverů se k tomu mít nebudou. Ale Wayland používá převážně věci který už existujou, do proprietárních driverů je potřeba dopsat jen relativně málo aby na nich mohl Wayland bežet.
    Čiže je potrebné všetky ovládače prepísať.
    Václav 18.8.2014 12:37 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ne, je potřeba přidat jen málo kódu navíc, ale časem bude možné vyhodit spoustu obsolete bordelu, který už s Waylandem nebude nutné řešit.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 13:50 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ne,
    z výše uvedeného mi plyne, že protistrana by klidně mohla říci "ano", zdá se, že je to subjektivní (co je to "přepis"? co je to "málo", teď 10% a v budoucnu, až to nabobtná jako X, to bude proti současnému stavu 99%?)

    raděj bych tady viděl vyjádření někoho, kdo ty drivery fakt píše, nežli nadšené hýkání fanklubu změn pro změny, podle kterých cokoli se blíží stáří dvou let už je vykopávka, kterou je nutno nahradit
    18.8.2014 15:03 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Podle me to neni zmena pro zmenu, ale docela pekne osekani X serveru o veci ktere uz jsou zbytecne. I dneska se da pouzit X server jakoby to byl Wayland - staci poustet jen aplikace ktery vykreslujou primo.

    Historicky se to (u opensource ovladacu) vyvijelo zhruba takhle:
    • Ovladace pro grafiku byly dva, jeden, velmi jednoduchej v jadre (aby se grafika inicializovala a zobrazila konzoli) a druhej v X serveru (tj. knihovna pro X server) kterej tu grafiku obsluhoval kompletne se vsim vsudy, nikdo jinej na ni nesahal. Aplikace vykreslovaly stylem: poslu zpravu X serveru ze chci nakreslit caru, X server pomoci nejakyho ze svych API (treba XAA) rekne tomuhle ovladaci ze ma nakreslit caru a ten to prelozi na prikaz grafice.
    • Jenze pak se zachtelo mit 3D a podobny vymozenosti a to vyzaduje treba OpenGL. Zabalovat kazdy gl* volani do X paketu a posilat ho X serveru je fakt pomaly (a presto to existuje: XGL). Takze je potreba aby kazda aplikace byla schopna pristupovat na grafiku primo. A tak kernelovej ovladac dostal schopnost kontrolovat a mixovat ty proudy prikazu pro grafiku a X server rozhoduje o tom koho kam necha kreslit. Aplikace teda posila grafice kreslici prikazy primo! Treba volanim funkci z libGL* poskytnuty Mesou nebo proprietarnim ovladacem.
    • Pak se objevily kompozitni manazery oken. Tj. misto aby vsechny aplikace kreslily na jeden framebuffer, kazda si kresli na svuj vlastni a pak to kompozitor smicha (typicky rychle pomoci OpenGL). Ony nektere zvlastne vykreslovane aplikace (3D, video, ..) se i pred tim stejne musely domichavat/overlayovat, tak proc ne vsechny. Nevyhody: Sezere to vic graficky pameti a trochu grafickyho vykonu na to finalni smichani. Vyhody: Aplikace se nemusi prekreslovat pokud se na nich nic nezmenilo (!!!), celkem lehce se daji delat efekty jako nahledy, plynuly presuny, ...
    • Pak si lidi rekli ze je fakt blby aby kernel nejak napul nastavil grafiku a pak ji X server prenastavoval. A ze nechteji mit duplicitni kod v kernelu a v X serveru, tak se to presune do kernelu. A vzniklo KMS.
    • No a pak si nekdo vsiml ze mame KMS v kernelu, libkms na jeho ovladani z userspacu, libGL* na rychly kresleni z aplikaci, frameworky jako Qt a GTK ktery umi libGL* vyuzit, kompozitni okeni manazery na spravu oken. Tak na co vlastne potrebujeme ten monstrozni X server? Stacila by tenka vrstva, ktera da aplikacim okno kam si muzou naprimo akcelerovane kreslit a preposle jim udalosti z klavesnice a mysi. A dokonce to ani nemusi byt vlastni proces, jen knihovna kterou pouzije ten kompozitor! Tak vzniknul Wayland.
    No a po tu dobu proprietarni ovladace porad dobihaji opensource vyvoj. Jediny v cem jsou napred je rychlost samotnyho kresleni.

    Tu hlavni cast - libGL* pres ktery se da primo a rychle kreslit - proprietarni ovladace davno maji. Chybi jim nejaky standardni API pres ktery by Wayland mohl delat zakladni rizeni - zjisteni co tam ma za grafiky, nastaveni rozliseni... Takovy API musi implementovat a zpristupnit. Na druhou stranu se budou moct zbavit celyho toho ovladace pro X server, ktery musi mj. umet implementovat X server-only API jako XAA/EXA/UXA/SNA/whatever na kresleni. Stacit ze uz maji to kresleni pres standardni OpenGL.

    PS: Moznost pouzit X pres sit mi bude taky chybet. Ale vim ze to neni rozhodnuti z rozmaru, ale vychazi to z principu.
    18.8.2014 15:33 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Z mého pohledu, pokud není možné grafiku použít přes síť, je takový princip špatný.
    Některé aplikace tunelováním X přes ssh ovládám skoro denně a vzdálené přihlašování pomocí xdmcp používám také často. Pro mě jsou různé ty Waylandy a Miry jen krokem zpět do doby kamenné.
    Václav 18.8.2014 16:06 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    RDP nebo VNC stačit nebudou? Popřípadě bude možné integrovat nějakou schopnost vzdáleného renderingu přímo do kompozitoru. A vzhledem k tomu že zájem o tu vlastnost je, nebál bych se že časem nebude.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 16:18 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Da se pouzit reseni ala VNC. Wayland ma alespon dobry prehled o tom co se v okne zmenilo. Zalezi na aplikaci, ale rychly jako X to bohuzel nebude.

    Holt rychlejsi lokalni vykreslovani za cenu pomalejsiho vzdalenyho.
    19.8.2014 06:32 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Některé aplikace tunelováním X přes ssh ovládám skoro denně
    Hmm ja to parkrat zkousel, hlavne v dobach, kdy jsem si neumel udelat ssh tunel a tak jsem takhle spoustel vzdalene iceweasel, abych mohl nastavit nejaky port forward na adsl routeru (pres links to neslo...), a bylo to teda silene nepouzitelne, hrozne pomale, hrozne lagy, obcas se to proste zaseklo a s tim i cela moje lokalni Xka...naprosto nesrovnatelne s teamviewerem nebo sveho casu freenx, co se dalo pouzivat i na hodne spatnych linkach.

    Takze mozna na lokalni siti si umim predstavit, ze to funguje, ale i kdyz bylo na obou stranach adsl, bylo to totalne nepouzitelne.
    I am Jack's wasted life.
    19.8.2014 10:48 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    tak adsl je pro některé nepoužitelné i na textovou konzoli :-)

    v dobách Qt3 jsem to úspěšně používal na poctivé dvoumegabitové lince, po zkriplení způsobu vykreslování (viz tady někde okolo) jsem i přes nárůst rychlosti linky přešel na xpra, nícméně doma na gigabitu si přes to klidně i pustím na noťasu video z "velkého" stroje (buď celá session přes xdmcp, anebo čistě ssh x forwarding)
    20.8.2014 09:23 aubi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Na to existuje ssh -Y, mne to fungovalo dobre i na pomaly lince.
    20.8.2014 09:31 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Vida, clovek se porad uci, diky moc, vyzkousim!
    I am Jack's wasted life.
    Conscript89 avatar 20.8.2014 12:36 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    A dalsi volba ktera je kandidatem na pomalou linku: -C (komprese)
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    20.8.2014 12:42 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Jo, to pouzivam, ale zrovna v tomhle pripade (forwardovani X) to nemelo zadny pozorovatelny vliv.
    I am Jack's wasted life.
    Jendа avatar 21.8.2014 05:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    -Y by nemělo mít vliv na přenosové pásmo, ale možná na rychlost vykreslování.

    Mimochodem nezapomeňte, že vzdálený počítač vám může hrabat na lokální X server!
    Václav 18.8.2014 16:03 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ony už se přes tu síť ve většině případů stejně posílaly jen bitmapy.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 16:23 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ony už se přes tu síť ve většině případů stejně posílaly jen bitmapy.
    to ale už považuju za krok zpět ... ono se to hezky křičí "je to pomalé a nepraktické", když by být nemuselo, kdyby to předtím někdo "nerozbil" (viz vývoj popsaný výše, např. proč musí Qt řešit kreslení primitiv, když je umí kreslit X server, a stačilo by mu o to říct, jak se ve verzích <4 dělo ...)
    Václav 18.8.2014 16:26 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Přesun kreslení GUI z CPU na GPU beru jako dost pozitivní důsledek.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Václav 18.8.2014 16:28 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    A vlastně i to co z toho plyne. GUI KDE, GNOME's hell, Unity a aplikací prostě vypadá že drží krok s konkurencí. Víc uživatelů, větší podíl Linuxu, větší tlak na vývojáře ovladačů…
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 22:19 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    myslíš přesun z GPU na GPU oklikou přes CPU? - no, mně se to moc pozitivně nejeví ...
    20.8.2014 10:40 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    To je takova mantra, ale opravdu k tomu nekde dojde (resp. nedoslo k tomu uz davno)?

    AFAIK kresleni na CPU se pouzivalo driv, kdyz jeste X server nepodporoval alpha-blendovaci operace (napr. pro kresleni antialiasovanych fontu). To uz bylo vyreseno v teorii pred vic nez deseti lety zavedenim X render extension (a v praxi pozdeji, jak X drivery zacaly X render podporovat hardwarove).

    Obecne kreslen na CPU se pouziva, kdyz stavajici renderovaci API je nevhodne. Zminovane zmeny v souvislosti s Waylandem ale zadne nove renderovaci API nezavadeji, takze programy, ktere pouzivaji X api, budou dal pouzivat X api, ti pouzivajici Xrender budou dal pouzivat Xrender a ti pouzivajici OpenGL budou dal pouzivat OpenGL. Pokud nekdo driv provadel kresleni GUI pomoci CPU namisto existujicich API, proc by mu zminovane zmeny mely umoznit pouzivat GPU?
    18.8.2014 16:20 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    díky

    popsaný vývoj se mi nejeví příliš zdravě ... čeho si kdo "všimne" příště, za jak dlouho se to zase bude přepisovat na něco jiného?
    Václav 18.8.2014 16:25 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Tak tenhle koncept zní neprůstřelně na dost dlouhou dobu. Jestli to vydrží stejně jako Xserver, bude to super. A vývoj proprietárních ovladačů to díky osekání dost usnadní, takže se budou schopni soustředit na výkon.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 16:36 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Popsal jsem to takhle ve zkratce, ale samozrejme ten vyvoj neni tak nahodilej.

    A nahodou mi to pripada velmi zdravy: Ze stavu "o vsechno se stara X server" se postupne zodpovednost rozdelila na vic mist. Nizky HW veci se presunuly do kernelu. (Jeste pred KMS treba X server nemohl fungovat v secure bootu protoze moc sahal na HW. Ne ze bych mel secure boot nejak rad.) Spousta veci se extrahovala do knihoven ktery muze pouzit i nekdo jiny. (Tak treba libevdev pro cteni /dev/evdev* zarizeni.) Vyvoj waylandu pomohl odhalit hodne bugu v Mese (OpenGL). Aplikace/frameworky muzou kreslit s OpenGL, ktery je standardni a dostupny na spouste jinejch platforem, tj. ta platforme zavisla cast je o dost mensi.

    Ja jsem tady optimista. :-)
    Václav 18.8.2014 16:45 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Nevíš jak je na tom Qt s kreslením ve Windows? Ten jejich kompozitor běží nad Direct 3D…
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.8.2014 17:04 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Nevim, s Qt na Windows zkusenost nemam. Podle zdrojaku to vypada ze pouziva GDI (GDI+ ?), to by melo byt na Windows akcelerovany taky. Mozna se tam da, stejne jako na linuxu, taky pouzit ten OpenGL backed. Rozhodne to nepouziva DirectX.

    Nicmene co pouziva na vykreslovani aplikace a co pouziva kompozitor se nijak neovlivnuje. (Tak nanejvys formatem toho bufferu ve kterym si obsah toho okna predaji, ale ten je stejne stejnej. (danej grafikou -> ovladacem))

    Grafika nakonec stejne vidi jen posloupnost instrukci a je ji jedno jestli vznikly tak ze aplikace volala DirectX, OpenGL, nebo posilala zpravy X serveru. Jde jen o to jak efektivne se k ni dostanou. Asi tak jako procesor vidi posloupnost instrukci a nevi jestli to je od zkompilovanyho Fortranu, C, nebo jestli prehrava interpret Pythonu...
    18.8.2014 21:40 krabicezpapundeklu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Používá buď OpenGL, nebo OpenGL ES + ANGLE ("překladač" OpenGL ES a GLSL do DirectX a HLSL.).
    18.8.2014 22:48 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ze stavu "o vsechno se stara X server" se postupne zodpovednost rozdelila na vic mist.
    nějak nerozumím, co je na tom tak zdravého, proč je vůbec potřeba mít to na více místech nad rámec modularity X ...
    Nizky HW veci se presunuly do kernelu.
    v souvislosti s výše uvedeným nechápu, co mám vidět za výhodu v tom, že je jeden moloch zeštíhlen na úkor toho, že druhý ztloustne
    Spousta veci se extrahovala do knihoven ktery muze pouzit i nekdo jiny. (Tak treba libevdev pro cteni /dev/evdev* zarizeni.)
    viz výše o modularitě ... k tomu snad nebylo potřeba znovu vynalézat kolo
    Vyvoj waylandu pomohl odhalit hodne bugu v Mese (OpenGL).
    to je zajisté užitečný vedlejší efekt, ale jako argument pro vývoj to má nulovou hodnotu
    Aplikace/frameworky muzou kreslit s OpenGL, ktery je standardni a dostupny na spouste jinejch platforem, tj. ta platforme zavisla cast je o dost mensi.
    no, nevím, proč by nemohly i tak - popravdě, tvrzení o "fakt pomalém" XGL se mi nějak nezdá ... já tedy po letech nevím, jestli to bylo zrovna XGL nebo nějaký jiný čert, ale kdysi mi Quake 3 Arena chodil na Linuxu líp než na Woknech; o velikosti jeho platformově závislé části nemám ponětí, ale řekl bych opengl jako opengl ...?
    19.8.2014 09:24 Mike
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    No jo, věčně zhrzená konzerva, co bude pořád jen brblat... představuju si tě jak nějaký zapšklýho starýho dědka, tak na mě v diskuzích čím dál častěji působíš :-)
    19.8.2014 11:17 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    jasně, podílet se na vývoji softwaru je ideální zaměstnání pro konzervu, nemluvě o mimopracovních věcech, kdy třeba teď uvažuju o nákupu elektropřibližovadla (i když na tom vlastně není nic progresivního, na elektriku se jezdilo dřív než na benzín, sorry, špatnej příklad)

    jdi s tím nálepkováním do háje, protože považuju za ztracenej čas a peníze a taky uživatelský pohodlí, když se po letech znova vynalezne kulatý kolo, protože se předtím muselo vymyslet hranatý, tak je potřeba dělat ze mě třídního nepřítele?

    jak nemám bejt zapšklej, když tu útočíš ad hominem, místo toho, abys mi tedy nějak racionálně vysvětlil, k čemu to celý bylo dobrý a jak to jinak nešlo, proč tady už dávno nemáme X11R20 a místo toho se vymějšlí Wayland, v roce 2012, když "design flaws" Xek se rozebíraj, včetně možnejch řešení, už od počátku devadesátejch let minulýho století? - to si myslíš, že je chování, který mě má přesvědčit, abych byl vstřícnější, abych nebyl "zhrzenej"?
    pavlix avatar 19.8.2014 17:26 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    A argumenty by nebyly?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    20.8.2014 10:54 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    á tedy po letech nevím, jestli to bylo zrovna XGL nebo nějaký jiný čert
    XGL bylo zalezitost XFree 3.x. Pokud dobre pamatuju, tak uz od verze 4 se pouzival direct rendering pri lokalnim pouziti.

    Na druhou stranu nevidim duvod, proc by XGL bylo nejak extra pomale. Opecne OpenGL je asynchronni rozhrani a ma separaci mezi klintskymi a renderovacimi objekty, takze provest jeho sitovou serializaci rozumne rychle by nemel byt problem. Samozrejme v pripade, kdy se provadi rendering lokalne, je to zbytecny overhead, a OpenGL knihovna muze automaticky zvolit direct rendering nebo sitovou serializaci.
    xkucf03 avatar 18.8.2014 18:34 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston

    Díky za komentář.

    Moznost pouzit X pres sit mi bude taky chybet.

    Mně taky. Šlo by to nahradit přes Spice? Dneska používám Xka tunelovaná přes SSH pro 3D grafiku (nic moc náročného, ale jde o to, aby 3D fungovalo).

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    18.8.2014 19:14 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Jo, Spice nebo VNC nebo podobny protokol, ktery prenasi az vysledny obraz, lidi od Waylandu slibujou. Taky jsem cetl nejaky uvahy o VirtualGL/XGL, tj. vzdaleny opengl volani. Oboji by s 3D slo a ani jedno by nebylo moc vykonny. Ale to je presne to co dostanes dneska pri pouziti 3D pres ssh: Bud se pouzije XGL a kazdy volani opengl funkce se posle vzdalenymu X serveru a ten ho provede na grafice u sebe. Nebo se pouzije softwarovy renderovani (swrast z Mesy, protoze bez pozehnani X serveru ta aplikace na mistni grafiku nemuze) a vzdalenymu X serveru se posilaji vysledny obrazky. Kazdy ma svoje vyhody a nevyhody. Defaultne se myslim snazi pouzit XGL, ale da se vynutit to druhy s LIBGL_ALWAYS_INDIRECT promennou prostredi.
    19.8.2014 14:15 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Dost dobře si to nedokážu představit bez spolupráce kompozitoru (aby se kompozitování dělo na klientovi a všechno ostatní vykreslování lokálně na serveru/hypervizoru), a to jsem si nějak nevšiml, že by bylo na pořadu dne. :(
    Josef Kufner avatar 18.8.2014 19:35 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    PS: Moznost pouzit X pres sit mi bude taky chybet. Ale vim ze to neni rozhodnuti z rozmaru, ale vychazi to z principu.
    V podstatě to ani není až tak velký problém, jen to prostě je mimo Wayland. Vcelku se nabízí možnost spustit na vzdáleném stroji nějakou proxy, která nakreslené buffery pošle na lokální displej. O nějakém snažení už jsem zaslechl.

    Co bych ale ocenil, je síťový přenos událostí už na úrovni toolkitu. Aplikace by se namísto k displeji připojila k GUI serveru a posílala mu, co chce zobrazit, a přijímala, co provedl uživatel. Narozdíl od X by to bylo na úrovni primitiv toolkitu, nikoliv kreslení čar a stisků kláves. Například v Qt by se přenesl signál o kliknutí na tlačítko, namísto stisknutí myšítka, nebo při stisku písmenka by se objevil text v QLineEdit, ale po síti by se nic nepřeneslo, protože aplikace by měla odchycený signál na potvrzení dialogu. Potíž je, co s widgety specifickými pro aplikaci, které si kreslí, jak je napadne.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xkucf03 avatar 18.8.2014 19:44 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Takové pokusy tu byly už přes několika lety – Qt GUI přes HTTP/AJAX.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Václav 18.8.2014 20:47 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Vím že je to něco trochu jiného, ale docela mě to zaujalo :-) http://youtu.be/NESnTYVJxxU
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    19.8.2014 14:32 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Co bych ale ocenil, je síťový přenos událostí už na úrovni toolkitu. Aplikace by se namísto k displeji připojila k GUI serveru a posílala mu, co chce zobrazit, a přijímala, co provedl uživatel. Narozdíl od X by to bylo na úrovni primitiv toolkitu, nikoliv kreslení čar a stisků kláves. Například v Qt by se přenesl signál o kliknutí na tlačítko, namísto stisknutí myšítka, nebo při stisku písmenka by se objevil text v QLineEdit, ale po síti by se nic nepřeneslo, protože aplikace by měla odchycený signál na potvrzení dialogu.
    Tady bych viděl hlavní potíž ve změnách protokolu - jednak se GUI toolkity vyvíjí velmi rychle, druhak potřebuješ nějak syncat schopnosti klienta, serveru a programu. To buď vede na využívání jen malé vzájemně kompatibilní podmnožiny schopností toolkitu (takže můžeš rovnou používat ty klapnutí, kliknutí a čáry), nebo musíš zajistit sync verzí na klientovi a serveru (vem do úvahu spojení k víc serverům různých architektur naráz), nebo budeš pokaždé přenášet část knihovny ze serveru na klienta.

    Jako myšlenka dobrý, ale nedokážu si představit, že by v praxi přínosy převážily problémy při nasazování.
    pavlix avatar 19.8.2014 17:32 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Jako myšlenka dobrý, ale nedokážu si představit, že by v praxi přínosy převážily problémy při nasazování.
    +1

    Nic proti waylandu, ale trochu mě děsí ta halda lidí, co se vždy snaží nějak obhájit to, že už možná nikdy nebude fungovat klasický X11 forwarding a spouštění jednotlivých aplikací na vzdálených strojích vykreslujících své okno dolokální session. Však ono se to nějak vyřeší, že. To už je snad lepší, když řeknou, že je to nezajímá, protože to oni nepoužívají.

    A ani představa, že různé vzdálené aplikace budou mít namísto jednoho standardu různé požadavky na lokální software mi nepřijde zrovna lákavá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    19.8.2014 19:37 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Ono to okno aplikace třeba ve Windows přes RDP nefunguje? Nevšiml jsem si, že by kvůli tomu potřebovali pošahanou svatou krávu X11.
    pavlix avatar 19.8.2014 20:37 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Windows nemám.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    20.8.2014 05:21 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Škoda. Občas není špatný se podívat, jestli ti před 10 lety neujel vlak. Už funguje v té síťové transparentní úžasnosti přihlášení do běžící session?
    pavlix avatar 20.8.2014 11:20 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Škoda. Občas není špatný se podívat, jestli ti před 10 lety neujel vlak.
    Rétorika podomního obchodníka. Do toho, co používám ke své práci a potažmo i zábavě je ti hovno. Spousta lidí používá windows ke své spokojenosti nebo s jejich pomocí vydělává a přesto nemají potřebu je druhým vnucovat.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    20.8.2014 21:46 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Já bych se jako podomní obchodník neuchytil. ;) Spousta lidí používá všechno možné, takže jim pak přijdou některé proklamace o nenahraditelné nejúžasnější síťové transparentnosti X11 trochu nadnesené. To je vše.
    pavlix avatar 20.8.2014 21:53 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Pak ovšem nechápu, proč si ten problém léčíš zrovna na mně. Wayland je tu zjevně proto, aby nahradil X11, je tedy logické, že se dosavadní uživatelé X11 zajímají, o co všechno při tom přechodu přijdou.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    18.8.2014 13:29 misko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    staci sa pozret na Tizen a wayland podporu od Intelu a ARM Mali ovladace su a ani im to dlho netrvalo
    18.8.2014 14:01 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Zatím se zdá, že jde vše cestou evoluce a ne revoluce, jako např. systemd. Vítám takový přístup postupného přechodu.
    18.8.2014 14:57 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Souhlasím, ale na druhou stranu ani evoluční postup se nesmí přehánět. Například podle aktuálního vývoje bych řekl, že schopnost používat IPv6 se u druhu homo sapiens sapiens vyvine až zhruba za 100 000 let, a to jsem optimista :-/
    18.8.2014 16:13 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Naopak, po mnoha letech stagnace je aktualni vyvoj dost pozitivni. Aktualni dostupnost IPv6 u klientu presahuje 4 % a poslednich nekolik let roste exponencialnie - zhruba udrzuje tempo zdvojnasobeni podilu za 3/4 roku. Kdyby se to tempo udrzelo, tak za 3 roky bude dostupnost u klientu vetsi nez 50 %.
    20.8.2014 09:19 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Xweston
    Tak Wayland a ARM Mali je pekná kombinácia. Škoda len že v tom oznámení o proof of concept nemajú popísané o ktoré Mali generácie sa jedná. Propagačné filmíky som nepozeral, nalinkovali ich cez flash a ten na ARM chodí dosť zúfalo. Hlava XXII.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.