abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 17:11 | Komunita

    Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:55 | Nová verze

    Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:22 | Zajímavý článek

    David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    30.5. 22:44 | Nová verze

    Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 21:22 | Zajímavý článek

    Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:44 | Pozvánky

    V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:22 | Nová verze

    Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    29.5. 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (90%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 1068 hlasů
     Komentářů: 17, poslední včera 15:31
    Rozcestník

    Palivo pro Smalltalk

    19.4.2012 18:39 | Přečteno: 1252× | poslední úprava: 19.4.2012 19:37

    Jak si můžete přečíst ve zprávičce, dnes vyšlo Pharo 1.4. Tento zápisek se ale bude věnovat tomu, co se chystá do další verze - serializeru Fuel. A protože to není úplně obyčejný serializer objektů, posouvá možnosti Smalltalku zase o kousek dál.

    Způsobů, jak ukládat objekty do souborů, bylo a je ve Smalltalku celá řada. V první řadě je to samozřejmě samotná image jako obraz kompletní objektové paměti. EToys používají SmartRefStream přizpůsobený především přenášení projektů, existují serializery určené pro ukládání objektů do databází apod. Přesto se pár vývojářů rozhodlo vytvořit nový moderní rychlý serializer - a tak světlo světa spatřil Fuel.

    Hlavní předností Fuelu je, že na rozdíl od většiny ostatních serializerů, se nezalekne žádného typu objektu a dokáže se úspěšně vypořádat i s takovými situacemi, kdy se například struktura třídy nahrávaného objektu změnila. A protože ve Smalltalku je vše objekt, znamená to, že serializovat lze cokoliv.

    V praxi je, krom práce s běžnými datovými objekty, nejzajímavější možnost použít Fuel k přenášení tříd a metod a využít tak Fuel jako alternativní způsob nahrávání balíčků do image. Klasické soubory se zdrojovými kódy vyžadují samozřejmě kompilaci, která je sice ve Smalltalku značně přímočará a tedy i rychlá, ale přeci jen... Navíc v rukou balíčkovacího a verzovacího systému Monticello se se zdrojovými kódy provádí ještě celá řada analýz a porovnávání, takže výsledek nepatří k nejrychlejším. Pro jistotu doplním, že pokud ve Smalltalku chcete se zdrojovými kódy pracovat v rámci jeho integrovaného vývojového prostředí a nikoliv jen jako s holými zdrojovými soubory, musíte je mít zkompilovány (převedeny na objekty). Proto je možnost rychle přenášet zkompilované balíčky v binární formě mezi různými image přínosná.

    Otevírá se tak například možnost do ořezané malé konzolové image rychle dohrát třeba kompletní grafické prostředí s vývojovými nástroji. Minulý týden jsem provedl test prověřující právě toto a výsledné video umístil na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=pOyvXamn3Y4. Operace, která zde zabere přibližně 15 sekund a většina z toho je ještě inicializace, na projektovém CI serveru Jenkins s pomocí Monticella zabere přibližně 11 minut. Výslednou image lze během několika sekund ořezat zpět.

    Když už máme možnost nahrát zdrojové kódy bez kompilace, znamená to, že ani nepotřebujeme kompilátor. Ten je u původního Smalltalku-80 součástí image, což znamená, že Smalltalk je program postupně kompilující sama sebe. To má celou řadu zajímavých důsledků a výhod, ale občas můžeme usoudit, že kompilátor jednoduše nechceme. Třeba pro nasazení výsledných programů nebo proto, že v rámci modularity chceme mít kompilátor jako volitelnou součást systému. Hodí se to také proto, že současný kompilátor v Pharo je už značně vousatá záležitost neoplývající zrovna moderním návrhem. Ostatně, kdy naposledy jste třeba viděli třídu Parser dědit ze třídy Scanner? Kompilátor ve Pharu proto čeká výměna za projekt Opal. Jestli to bude už v následující verzi 2.0 zatím není zcela jasné, kompilátor je jedna z nejstarších částí systému a image je jím pěkně prožraná. Nicméně i tak se mi podařilo ověřit možnost mít image s nahraným Fuelem, ze které byl odebrán kompilátor (ne zcela důsledně, ale nezůstala v ní žádná z jeho tříd). Této image bylo možné předat jako argument balíček, který nahrála a spustila. Samozřejmě tímto balíčkem může být i samotný kompilátor. Otevírá se tak cesta pro další modularizaci a čištění jádra systému.

    Nahrávání balíčků se zdrojáky přes Fuel je sice užitečná věc, ale poměrně nudná a mysl smalltalkera zvyklého na všeliké zvrácenosti příliš neuspokojí. Fuel však lze použít i k zajímavějším věcem vycházejícím z toho, že ve Smalltalku i kontext zásobníku tvoří objekty. To může mít celou řadu praktických uplatnění. Pro webové aplikace to je možnost serializovat kontinuace. A možnost přenášet otevřený debugger z jedné image do druhé sice na první pohled vypadá poněkud akademicky a zběsile, ale v okamžiku, kdy používáte malou produkční image, která ani debugger třeba nemá, může být možnost při chybě přesunout stav výpočtu do jiné image a tam jej začít ladit, k nezaplacení. Vlastně stačí výjimku zpracovat pomocí jediného příkazu

    FLSerializer serialize: thisContext toFileNamed: 'PharoDebug.fuel'.

    a pak tento soubor v jiné image otevřít pomocí kódu:

    | aContext |
    aContext := FLMaterializer materializeFromFileNamed: 'PharoDebug.fuel'.
    Debugger openContext: aContext label:  'This is the new debugger!' contents: nil

    Tím ale výčet věcí, ke kterým lze Fuel použít, zdaleka nekončí. Jeho autoři nad ním například vytvořili systém, který umožňuje mít libovolný podgraf objektů v externí paměti napojené na image pomocí speciálních proxy objektů. A protože ve Smalltalku je vše objekt... ale to už je zase jiná pohádka.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    alblaho avatar 19.4.2012 18:52 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Palivo pro Smalltalk
    Smalltalk je zajímavý a mocný jazyk, ale vždycky mě spolehlivě odradí nutnost používat to vnitřní GUI.

    Nebo bych se zeptal, k čemu je to vlastně dobré? Naposledy jsem si hrál před lety se Squeakem, můžou mi jeho pohrobci být k něčemu?

    Jinak pěkný blokpost, díky.
    19.4.2012 22:01 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Palivo pro Smalltalk

    Používat GUI není nezbytně nutné (Pharo má verze bez grafického rozhraní). Také existují rozšíření pro snazší scriptování (Coral). Smalltalk je povětšinou o něco rychlejší než Ruby nebo Python, je jednodušší a má odrazující explorativní IDE :-) Většinou se používá ve spojitosti s webovým frameworkem Seaside. Moc si nerozumí s nativním UI. Na všechno se samozřejmě nehodí, ale použitelný je :-)

    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.
    20.4.2012 00:51 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Palivo pro Smalltalk
    Jde to pouzit pro ulozeni uzaveru do databaze? V perlu obcas generujeme neco takovehleho pro rollback:
    use Data::Dump::Streamer;
    
    sub cl {
            my $a = 0;
            sub {$a++}, sub {$a--};
    }
    
    my @fun1  = (cl, cl);
    
    Dump(\@fun1); # Sup s tim do DB
    
    Kdyz jsem si se smalltalkem hral, tak se mi to nepodarilo, ac by clovek cekal, ze u objektoveho jazyka to bude trivialni.
    20.4.2012 07:18 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Palivo pro Smalltalk
    Jde to, jen v image, kde se uzávěr materializuje, musí existovat třída a metoda, ve které byl uzávěr vytvořen, aby se na ni mohl správně navázat. Takže třeba uzávěr, který byl vytvořen při hraní si ve Workspace, materializovat nepůjde.
    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.