IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.
Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.
Mně by třeba zajímalo, proč nenavrhli v tehdejší době - když už to chtěli udělat pořádně - počítač se dvěma procesory. Jeden hlavní a druhý, který se bude starat jen o videoginál a grafiku. Tak jako třeba Amiga nebo dnešní počítače, ale samozřejmě v menším. Asi ty procesory tehdy byly velice drahé na tento koncept.Myslím, že v ceně procesoru ten hlavní důvod v té době už nebyl, ta byla pod deset dolarů. Ostatně, třeba disketové mechaniky pro Commodore samostatný procesor 6502 měly. Otázka je, jestli by to skutečně stálo za to. Potřeboval by miniaturní, ale samostatnou RAM, která v té době byla pekelně drahá. K tomu ještě video RAM a řešit společný přístup s hlavním procesorem. Předpokládám, že procesor pro video by nastartoval první, zkopíroval si program do své paměti a pak pustil druhý. Samostatná ROM by vše zase prodražila a zkokmplikovala. Možná těch zádrhelů je tam víc.
a řešit společný přístup s hlavním procesorem
To byl možná největší kámen úrazu. Ono třeba i u Spectra byl měřitelný rozdíl, jestli program běžel v dloních 32 KB paměti nebo v těch 16 KB, jejichž část byla použitá jako videopaměť, takže do ní přistupovala i ULA.
jestli program běžel v dloních 32 KB paměti
Oprava: …v horních 32 KB paměti…
Zda se mi, ze je to klasicky priklad Worse is Better.Ja bych nebyl tak kriticky. Kazdy jazyk je potreba vnimat v konkretnim kontextu. BASIC vnimany bez kontextu je priserny jazyk, v kontextu prvniho jazyka pro primitivni pocitac a uplne laiky, to neni zase tak spatne. Jak jsme se bavili v te predchozi diskuzi, ta primocarost byla asi zasadni pro jeho rozmach. Forth je sice kvalitnejsi jazyk (vnimano bez kontextu), ale jako uvodni jazyk pusobi trochu desive a na programatora klade vyrazne vetsi naroky. Osobne jsem ty hezke stranky Forthu byl schopen ocenit az po 20+ letech prace s pocitaci. ;-]
Ale kdyz si jen hraji, tak toho nakonec dosahnu vic. Mozna to plati i pro autory a zaky programovacich jazykuTo bezesporu.
Osobne jsem ty hezke stranky Forthu byl schopen ocenit az po 20+ letech prace s pocitaci. ;-]
Já to mám spíš obráceně. Byly doby (vlastně už to bude tak 30 let), kdy mi různé exotické jazyky jako Forth, Prolog nebo Lisp připadaly cool. Dnes už se na ně dívám spíš skepticky.
jedná se o svým způsobem kompilovaný jazyk, takže je mnohem rychlejší.Jakože zadám řádek, fláknu do RETURNu a ono to zkompiluje řádek do strojového kódu a uloží do paměti?
Tiskni Sdílej: