NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.
Databáze DuckDB (Wikipedie) dospěla po 6 letech do verze 1.0.0.
Opět ovšem nečekejte žádný vyčerpávající popis všech funkcí, půjde spíše o demonstraci možností Asterisku.
V této kapitole se zaměříme na funkční ošetření "chybových" stavů, které mohou nastat při přepojování hovorů. Ono to teď sice telefonuje, ale při bližším zkoumání zjistíme, že tomu "cosi" chybí - např. při volání čísla, které není v číslovacím plánu, je hovor bez vysvětlení zavěšen, volaný telefon donekonečna vyzvání, dokud není vyzvednut apod.
Všechny tyto stavy se ošetřují v hlavním konfiguračním souboru číslovacího plánu - extensions.conf
.
Příklad si ukážeme na Jardovi:
exten => 17,1,Dial(SIP/jarda,30) ; Wait 30 seconds for the user to come up exten => 17,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1) ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION exten => s-NOANSWER,1,Playback(nbdy-avail-to-take-call) ; If unavailable exten => s-NOANSWER,2,Playback(pls-try-call-later) exten => s-NOANSWER,3,Hangup() exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling) ; If busy, play busy announce exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy) exten => s-BUSY,3,Hangup() exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid) exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup()
Myslím, že tento příklad nepotřebuje komentář. Jak vidno, do funkce Dial
jsem předal další parametr - timeout
. Pokud někdo Jardu zavolá, telefon bude max. 30 sekund vyzvánět. Pomocí příkazu Goto
a podmíněným odskokem pak testujeme návratovou hodnotu (${DIALSTATUS}
) výše zmiňované funkce tak, že volající je v případě neúúúspěchu příslušně informován (funkcí Playback
). Poté je hovor ukončen (Hangup
).
; now we handle invalid extensions exten => i,1,Playback(pbx-invalid) exten => i,n,Hangup() ; ... and timeouts exten => t,1,Playback(vm-goodbye) exten => t,n,Hangup()
Vidíme, že pro jisté chybové stavy Asterisk definuje zvláštní, předdefinované extenze, které zde můžeme s výhodou využít. Faktem však zůstává, že jejich přínos je diskutabilní - spíše se přikláním k názoru je nevyužít, protože:
Dial
.Takřka samozřejmou součástí každé moderní telefonní ústředny je i možnost vytvoření hlasové schránky, kam může volající v případě nepřítomnosti nebo zaneprázdněnosti volaného uložit svůj vzkaz. Ani v Asterisku tato funkce nechybí, takže si ukažme příklad její konfigurace.
Ano tušíte správně, v tomto konfiguračním souboru je možno vytvořit hlasové schránky pro jednotlivé účastníky. Ukažme si příklad:
[general] format=wav|wav49|gsm serveremail=root@localhost attach=yes maxmessage=180 minmessage=3 maxgreet=60 [default] 17 => 123,Jarda Toman,jarda.toman@seznam.cz
Vidíme, že syntaxe je podobná všem konfiguračním souborům Asterisku. V sekci general
je vidět pár společných položek - v jakých formátech je zpráva zaznamenána, mailovou adresu správce, maximální a minimální časy nahrávek atd. Po nahrání hlasové zprávy je volaný o tomto spraven prostřednictvím emailu, ke kterému je tato zpráva přiložena. Pokud navíc telefon disponuje funkcí MWI (indikátor nevyzvednuté zprávy), Asterisk se postará o rozsvícení indikátoru.
V sekci default
už následují definice jednotlivých účastníků ve formátu:
exten => password,description,email address[,optional]
Heslo je využito v případě, že si účastník zprávu chce vyzvednout pomocí telefonu - chrání tedy přístup do systému hlasové schránky pro každého účastníka.
extensions.conf
Určité úpravy jsou nutné i u číslovacího plánu, ale změny jsou jen drobné:
exten => 17,1,Dial(SIP/jarda,30) ; Wait 30 seconds for the user to come up exten => 17,n,Goto(s-${DIALSTATUS},1) ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION exten => s-NOANSWER,1,Voicemail(17,u) ; If unavailable, send to voicemail w/ unavail announce exten => s-NOANSWER,2,Hangup() exten => s-BUSY,1,Playback(the-party-you-are-calling) ; If busy, play busy announce exten => s-BUSY,2,Playback(is-curntly-busy) exten => s-BUSY,3,Hangup() exten => s-CHANUNAVAIL,1,Playback(pbx-invalid) exten => s-CHANUNAVAIL,2,Hangup() exten => 50,1,Answer() exten => 50,n,VoiceMailMain(${CALLERID(num)}@default) exten => 50,n,Hangup()
V první změně jsem zařídil, že po uplynutí 30s vyzváněcí pauzy (odskok na s-NOANSWER
) přejde systém automaticky do hlasové schránky. Druhá změna se týkala nové definice linky 50
, kde si účastníci mohou (po zadání hesla) své zpráávy vyzvednout. Tato linka je také vhodná pro další úkony související s hlasovou schránkou (mazání zpráv, nahrání uvítací zprávy, změna hesla, apod). Všimněte si užití funkce CALLERID(num)
, která vrací číslo volajícího. Funkci VoiceMailMain
je samozřejmě možno užít i bez argumentů, pak by ale byl každý účastník kromě hesla dotázán i na číslo své linky, čemuž právě použitím argumentu zabráníme.
Další mocnou zbraní Asterisku je možnost konferenčního volání. Pod pojmem konference zde rozumíme definici jisté extenze (klapky), kam mohou lidé volat a slyší se pak navzájem. V tomto případě je tedy volaným přímo ústředna Asterisk, která hovory přijímá, mixuje a odesílá zpět.
meetme.conf
V tomto souboru se definují jednotlivé konferenční "místnosti".
[rooms] ; ; Usage is conf => confno[,pin][,adminpin] ; conf => 1,2468
Vidíme, že syntaxe je velmi jednoduchá - vytvořil jsem místnost s číslem 1 chráněnou PINem. Tuto místnost pak můžeme použít v číslovacím plánu takto:
extensions.conf
exten => 02,1,MeetMe(1) exten => 03,1,MeetMe(2,DpMIx)
Vidíme, že z číslovacího plánu konferenci aktivujeme pomocí funkce MeetMe
. V prvním případě jsem obsadil klapku 02, která volajícího spojí (po zadání správného PINu) s místností 1 (jak jsem ji definoval v konfiguračním souboru meetme.conf
).
Ve druhém, zajímavějším, případě (jediný, který u nás provozuji) spojuji klapku 03 s neexistující místností 2 - přepínač D
mi zajistí její dynamické vytvoření a přiřazení PINu prvním volajícím (přepínač p
). Pokud je v konferenci pouze jediný volající, přepínač M
zajistí přehrávání muziky na pozadí (music on hold, viz musiconhold.conf
) a připojení/odpojení každého účastníka je automaticky ohlášeno - přepínač I
.
Přepínačů k funkci MeetMe
je samozřejmě daleko více - opět doporučuji si prostudovat manuál, pokud vás tato funkce zaujala.
Poznámka:
Za zmínku také stojí, že se funkce MeetMe
dočkala v poslední době docela zajímavého rozvoje - např. rozdíly v její konfigurovatelnosti ve verzi 2.4 a 4.0 jsou při pohledu do zdrojového kódu dosti značné, takže pokud ji chcete využít naplno, koukněte se raději přímo do zdrojového kódu svého Asterisku. Jedním dechem ale musím bohužel dodat, že jinak naprosto stabilní Asterisk dokáže tato funkce za jistých "záhadných" podmínek spolehlivě sestřelit - obvykle na konci konferenčního volání.
To se mi ale stalo za dobu funkce naší ústředny (1 rok) jen dvakrát a to konferenční hovory docela intenzivně využíváme.
V příštím, a pravděpodobně i posledním, díle konečně ústřednu připojíme k veřejné síti PSTN a zbyde-li místo, pak ukážeme i výhody použití maker v číslovacím plánu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: