abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    5.6. 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.6. 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    egg avatar 13.2.2014 19:17 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 11 (box-penalty-glue a další základy algoritmů sazby)

    Čeho si na TeXu opravdu cením, je sazba vzorců a právě zde popsané algoritmy. Ač je TeX automat, provádí sazbu „s rozmyslem“ a výsledek je pěkný, text se dobře čte. Umí například dělit slova na konci řádku, ale když to jde jinak, nedělá to. Mezery mezi slovy i mezi řádky na sebe opticky zbytečně neupozorňují atd. Za to mám TeX rád.

    Co mi ale občas dělá potíže, je umisťování obrázků. Typicky píšu nějaký učební text a ilustrační obrázek odskočí na jinou stránku, než kde je k němu výklad. Pokud je více obrázků nedaleko sebe, odskočí někdy dost daleko. Moc si s tím nevím rady, většinou kvůli tomu měním text, aby byl někde delší nebo kratší, případně napíšu vložení obrázku k jinému odstavci, abych ho přibližně dostal, kde si jej představuji. Ale pokud pak do textu zasáhnu z jiných důvodů, zase se to rozbije. Nemám to příliš pod kontrolou.

    Stanislav Brabec avatar 13.2.2014 20:42 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 11 (box-penalty-glue a další základy algoritmů sazby)
    Nesystémovým, ale jednoduchým řešením je „odkazovat“ obrázek odjinud. Pro člověka je obrázek na předchozí straně dvoustrany snadno objevitelný, ale v TeXu je algoritmické vložení obrázku o stránku dříve, než je odkazován, pokud je číslo aktuální stránky liché, magií pro TeX gurua. Pokud má být ve vnějším horním rohu dvoustrany ještě obtečen, je to již magie pro TeX wizarda.
    14.2.2014 00:38 Tomáš Pecina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 11 (box-penalty-glue a další základy algoritmů sazby)
    Knuth se pro kombinaci horizontálního a vertikální zlomu nerozhodl z důvodu nedostatečné kapacity tehdejších pamětí, ale to nebyl jediný důvod. Druhý, důležitější, je zpětné ovlivňování již zkorigovaného vysázeného textu. Jestliže má kapitola v knize třicet stran, opravdu málokdo si přeje, aby po editaci na str. 29 počítač nazřel, že lze nalézt lepší zlom strany šest, a mohl proto s kontrolou začít znovu. Tím by se kontrola sazby změnila v téměř nekonečnou práci.

    Z toho důvodu si myslím, že tato změna, technicky dávno uskutečnitelná, nikdy implementována nebude.
    Stanislav Brabec avatar 14.2.2014 16:05 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 11 (box-penalty-glue a další základy algoritmů sazby)
    A proto musí sazeč procházet stránky pozpátku ručně, aby našel odstavec, který lze nejsnáze natáhnout nebo zkrátit.

    Naštěstí alespoň to lze udělat alespoň částečně pomocí:
    def\PAR{%
      \ifhmode
        \unskip \hskip\parfillskip \vadjust{\vskip\parskip}\break \fi
      \indent}
    \let\par\PAR
    
    olsak avatar 15.2.2014 07:23 olsak | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 11 (box-penalty-glue a další základy algoritmů sazby)
    Jestliže má kapitola v knize třicet stran, opravdu málokdo si přeje, aby po editaci na str. 29 počítač nazřel, že lze nalézt lepší zlom strany šest
    Myslím, že to by se dalo řešit nastavením vhodného parametru tak, aby počítač nenazřel, když sazeč nechce. Pokud naopak chceme dodržet řádkový rejstřík a zakážeme parchanty (sazečkou hantýrkou tím je řečeno, že chceme mít na každé stránce stejný počet řádků a nechceme odlomit první nebo poslední řádek odstavce), možná bychom uvítali, že to nemusíme ošetřovat ručně.

    Někde jsem slyšel, že důsledné propojení řádkového a stránkového algoritmu by vedlo na algoritmus s exponenciální složitostí (resp. P=NP), což rovněž znamená, že to není implementovatelné v úplné obecnosti. A Knuth se do omezujících podmínek, za kterých by se to implementovat dalo, asi nechtěl pouštět. A taky stránkový rejstřík nejspíš neřešil. Vyvozuji tak z toho, že v plainTeXu je nastaveno plno pružných vertikálních mezer a Knuth dělal především knížky s matematickými vzorečky, kde stránkový rejstřík skutečně není hlavní požadavek. Takže to jsou možná důvody, proč v TeXu zpětné ovlivňování řádkového algoritmu stránkovým nemáme.

    Moc se o tom neví, ale částečné ovlivnění těch algoritmů, které může způsobit překvapení, je v TeXu přítomno: v hotovém dokumentu přidáte nebo uberete čárku v jediném odstavci, ověříte si, že odstavec má po úpravě stejný počet řádků, ale dokument je třeba o stránku delší. Proč? Protože v modifikovaném odstavci se jinak rozdělí slova a pod řádky s rozdělenými slovy TeX strká \brokenpenalty, což ovlivní stránkový zlom.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.