abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:55 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 17:11 | Komunita

    Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:55 | Nová verze

    Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:22 | Zajímavý článek

    David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    30.5. 22:44 | Nová verze

    Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 21:22 | Zajímavý článek

    Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:44 | Pozvánky

    V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 12:22 | Nová verze

    Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    29.5. 22:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (90%)
     (3%)
     (4%)
     (4%)
    Celkem 1068 hlasů
     Komentářů: 17, poslední včera 15:31
    Rozcestník

    Dotaz: Nejde zapisovat na HDD

    20.7.2018 04:32 Jiří
    Nejde zapisovat na HDD
    Přečteno: 2654×
    Ahoj Nainstaloval jsem si Linux mint 19 Cinnamon a mám problém s disky. Systém mám na SSD a dál mám 3 interní disky 500gb, 2TB a 5TB. V průzkumníku je normálně vidím, můžu z nich číst, ale nejde zapisovat. Zkoušel jsem to i jako root a nic. Když si najedu v průzkumníku do oprávnění tak mám oprávnění všechna (číst i zapisovat). I přesto jsem zkoušel návody na internetu ale nezdařilo se.

    Konkrétně se mi neobjevují žádné hlášky, ale když chci na disku vytvořit nový soubor/složku tak ty možnosti v tom meníčku nejsou aktivní. Zrovna tak když chci soubor smazat.

    Zkoušel jsem upravit fstab a dát tam umask=000 - pořád stejný

    Zkoušel jsem i tyto příkazy co jsem našel ale nic

    https://askubuntu.com/questions/90339/how-do-i-set-read-write-permissions-my-hard-drives

    Dokonce jsem zkusil i program ntfs-3g a zapsat to do fstabu ale nepomohlo.

    Na linuxu jsem úplnej začátečník a hraju si s čistým systémem a disky mám zálohovaný, tak dělám možná blbosti, ale nepřišel jsem na to. Poradí někdo?

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    20.7.2018 05:15 tf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    A ty disky po startu systemu nejak pripojujete nebo si je system pripoji sam?
    Jaky je na tech hdd souborovy system? (Vypis z prikazu df -T)
    Hodil by se taky vypis z: cat /etc/fstab
    20.7.2018 06:52 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Disky jsou s ntfs souborovým systémem?

    Jsou prázdné?

    Hodil by se výpis z: cat /etc/mtab
    20.7.2018 07:47 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    a vypis fdisk -l
    20.7.2018 19:05 Jiří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Příloha:
    Disky nijak nepřipojuji. Po zapnutí systému je normálně vidím ve výchozím správci souborů. Souborový systém by měl být NTFS, byly používané na data ve Windows a všechno fungovalo.

    Zkusil jsem udělat čistou instalaci a je to stejné. Číst lze, zapisovat nikoli.

    Tady jsou ty příkazy, snad se v tom vyznáte já teda vůbec.
    20.7.2018 19:35 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Mas nainstalovany program ntfs-3g?
    dr.Strange avatar 20.7.2018 19:38 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Teď mám čistou instalaci, abych si všechny marný pokusy vynuloval a nikde nic nezůstalo. nsts-3g jsem zkoušel, ale nešlo mi to. Je však možné že jsem to jen dělal blbě.
    20.7.2018 19:46 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ntfs-3g sa pouziva ako mount. Dokonca ho sam vola mount, ak zisti NTFS particie. mount /dev/sda1 /mnt/sda1. Ak daco blbne, tak ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1 Pripoji NTFS particiu. Vidis ako root zapis/citat. Uzivatel citat. umask=000 bude moct uzivatel citat. Ale disky si mal pripojene ako aj u mna.

    Este otazka. Aky suborovy system je vo Windows. Lebo ma este 2 novsie formaty od NTFS. Ci nie su s nimi formatovane.
    20.7.2018 19:50 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Nie. Chyba! Disky su zle pripajane. Zle mas automaticke pripajanie. Prehladol som. Ja mam rw. Ty mas ro /dev/sdc2 /media/jirka/FILMY fuseblk ro,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096 0 0
    dr.Strange avatar 20.7.2018 19:52 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Netuším jestli je to nějaké novější.. prostě když jsem fotmátoval tak jsem tam nechal tu výchozí ntfs hodnotu. I když se v Mintu podívám do disks, tak vidím že všechny 3 jsou NTFS.
    k3dAR avatar 20.7.2018 19:47 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ntfs-3g by melo byt Mint/*buntu naintalovane samo ve vychozi... neni potreba ho nejak zkouset, proste ho to (pokud se nepletu) pri dostupnosti pouzije samo...

    overit muzet pomoci:
    ls -l $(which mount.ntfs)
    pokud je to smerovane na mount.ntfs-3g tak ok...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    20.7.2018 19:52 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Nie je lepsie overic, ci ich spravuju, napr.? ps aux|grep ntfs|grep -v grep Ale ak si vsimnes mtab, tak suborovy typ na NTFS odiely je fuseblk.
    k3dAR avatar 20.7.2018 20:05 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    asi nieje ;-) nemam ntfs disk/oddil, udelal sem image, kazdopadne take se mi zobrazuje ntfs-3g pripojeni jako fuseblk, preci jen ntfs-3g je fuse :-)
    $ cat /proc/mounts | grep [n]tfs
    /dev/mapper/loop4p1 /mnt/ntfstest fuseblk rw,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096 0 0
    
    $ ps aux | grep [n]tfs
    root      2412  0.0  0.0  15908   500 ?        Ss   19:43   0:00 /sbin/mount.ntfs /dev/mapper/loop4p1 /mnt/ntfstest -o rw
    
    $ ls /sbin/mount.ntfs -l
    lrwxrwxrwx 1 root root 13 lis 30  2017 /sbin/mount.ntfs -> mount.ntfs-3g
    
    btw: vsimni si [n]tfs, neni pak ve vypisu proces grepu ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    21.7.2018 07:31 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ku btw: Dobre. O tom som nevedel.
    dr.Strange avatar 20.7.2018 19:53 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ano ukazuje to tuto hodnotu mount.ntfs-3g
    20.7.2018 19:42 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Ako vypinas system vo windowse? ... Windos musis stritkne vypnut. Vid. toto
    dr.Strange avatar 20.7.2018 19:46 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Nevím moc jak to souvisí.. Windows jsem měl nainstalované na SSD kde je teď linux. Na těch diskách byly jen data. Kromě toho 500GB, tam byl i windows kdysi. Jinak ano, nejspíš se mi Windows vypínali poslední dobrou tím rychlým způsobem, že se vše jen uložilo na disk, což mě docela štvalo no..ale neřešil jsem to
    20.7.2018 21:47 Kit | skóre: 45 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Ano, souvisí to. Linux zjistí, že disk nebyl ve Windows řádně odpojen a proto v zájmu ochrany dat tento disk připojí pouze pro čtení. Je potřeba ve Windows provést úplné vypnutí nebo z Windows přebootovat do Linuxu. Obojí by mělo vést k řádnému připojení i pro zápis.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    21.7.2018 13:58 x14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Jo, to bude ono.
    dr.Strange avatar 21.7.2018 18:40 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Takže asi nejjednodušší (pro mě) bude asi nahodit tam Windows, zrušit do debilní rychlé vypnutí nebo co to je a počítač normálně vypnout. Pak nainstalovat linux a mělo by to bejt v dobrý ne?
    k3dAR avatar 21.7.2018 19:21 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Mozna (pro tebe) nejjednodusi, ale nejzdlouhavejsi, navic s nejistym vysledkem...

    Nemam po ruce (nevirtualni) Windows abych to overil, ale pokud se nepletu, tak hibernovanej(=Windows vyple s funkcni FastStart) disk by NEsel remountnout do rw, coz tobe SLO...

    Cetl jsi tohle? zkousel si (pretim) jen ten oddil s prasonazvem? nebo i ten s cislem? (pri vytvareni adresaru ze spravce souboru)... zkousel si pripojit sdc2 (kdyz sdc1 nemas)?

    pokud by ciselne slo, tak proste (resp. udelal bych to tak jako tak) zmen nazvy tech Windows/NTFS oddilu, naklikatelne lze v programu GParted(mozna bude treba ho doinstalovat: sudo apt install gparted)... vyberes tam disk, oznacis oddil a prava mys zobrazi menu kde das "Navesti souboroveho systemu"

    dalsi vec, muzes zkusit nastroj ntfsfix, neni to (bohuzel) regulerni nahrada Windowsoidniho chkfsk, ale mohlo by to pomoci (maze journal, rusi dirty flag (znamenajici nejistotu problemu) kterej kdyztak vrati pokud problem je stale, ale NEopravi pripadne problemy konsistence)... teoreticky by to mohlo udelat problem kdyz pak Windows pustis, ale to by platilo jen pro ty Windows s kterejma ty disky byli vypnute, tzn. ze pokud uz ty Windows nemas, tak je to myslim jedno...
    sudo ntfs /dev/sdXY --clear-dirty

    jeste pak muzes zkusit, ale nereknu ti ted presne postup, z Windows DVD pustit instalaci, a vybrat tam opravit, nebo konzoli, kde pomoci chkdsk vsechny ntfs disky zkontrolujes...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 21.7.2018 19:28 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    na chkdsk z dvd je snad tohle postup...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    21.7.2018 20:12 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Kedysi sa používal program ntfsfix o ktorom si ľudia mysleli že opravuje disky. Neopravoval, len usekol žurnál a vynuloval dirty flag. Tým povedal že disk je v poriadku.

    Už ten program nefunguje?
    k3dAR avatar 21.7.2018 20:22 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    konecne tva trapna pripominka byla na miste ;-) samozrejme sem se prepsal (v prikazu, v popisu sem uvedl ntfsfix spravne), takze prikaz:
    sudo ntfsfix /dev/sdXY --clear-dirty
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    21.7.2018 21:05 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Ak ti je každá oprava trápnou, tak nechcem vedieť s akým úsmevom aplikuješ systémové záplaty.
    k3dAR avatar 21.7.2018 21:23 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    systemova zaplata nevyuziva kazde nepatrne moznosti delat z lidi blbce trapnejma, radoby trapnejma formulacema ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 21.7.2018 21:25 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    * radoby vtipnejma
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    21.7.2018 21:56 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    To bola dosť trápna poznámka ktorá mala zosmiešniť opravu.
    dr.Strange avatar 21.7.2018 21:33 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    No asi to budu muset s těma vidlema zkusit :D

    Co se týče toho předchozího příspěvku tak jsem ho četl. Jen nemůžu odpovídat úplně na všechno, už takhle je toho tady tolik že se v tom sám nevyznám. To by určitě šlo nějak udělat lepší tyto diskuze, ale to je teď jedno. Celkově se snažím ač to možná nevypadá víc hledat a zkoušet věci sám, než sem psát, ale někdy to nejde no. A děkuji všem co pomáhaj, vše čtu. Takže, zkusil jsem všechny tři disky namountovat ručně (ten sdc2), jak jste předtím radili a všechny šli, s tím že teda mazat z disku šlo a při zápisu to háže tuto chybu:

    Chyba při vytváření složky Error opening file "/media/jirka.... No such file or directory

    No a to ruční zapsaní těch parametrů do FSTABU asi nezvládnu, já nevím.. nějak mi to nefungovalo když jsem to zkoušel.

    A ten příkaz NTFSFIX jsem zkoušel taky, ale vypíše tuto chybu: refusing to operate on read-write mounted device /dev/sxx

    Takže asi teda budu muset nahodit ty windows a zkusit to z nich, anebo přes ten chkfsk.
    k3dAR avatar 21.7.2018 21:39 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    do fstab sem psal ze je to az posledni moznost, to zatim neres ;-)
    ntfsfix je potreba pustit kdyz ten oddil NEni primontovan...hevc
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 21.7.2018 21:44 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    a to mazani, to mazes ze spravce souboru? zkus to v terminalu v mc (Midnight Commander(sudo apt install mc)), pripadne primo prikazem:
    rm /cesta/soubor
    tu cestu muzes doplnovat pomoci TABulatoru, kdyz je 1 moznost zobrazi se doplneni hned, kdyz vice moznosti, tak je treba TAB zmacknout 2x a zobrazi ti moznosti, dopises par pismen z toho co chces a zase TAB...
    pripadne:
    ls /media/jirka
    a zkopirujes cestu do schranky... porad uvazuju ze mas ty spatne nazvy, pokud si je uz prejmenoval v GParted (nebo jinak) tak samozrejme je muzes rovnou napsat :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    23.12.2021 00:02 matoha29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Ako vypinas system vo windowse? ... Windos musis stritkne vypnut. Vid. toto

    Super, mne to veľmi pomohlo.

    Zvlášť mi to príde oveľa jednoduchšie nastaviť jedenkrát vo windows, ako stále zložito upravovať každý novo nainštalovaný linux. A obzvlášť pri viacnásobných bootoch.

    Šetrenie SSD diskov užívateľom vypnutím rýchleho spustenia windows je ďalšie plus. SSD tým pádom vydrží dlhšie a o trochu dlhší štart windows snáď prežije každý. Aj tak takmer všetci používame linuxy a windows máme skôr ako nejakú zálohu a na občasné spestrenie, či zdvihnutie nízkeho tlaku :)

    k3dAR avatar 20.7.2018 19:53 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    z vypisu je videt, ze disky mas vsechny pripojene jako ro(ReadOnly), krome sde1 (3C3A1E3B1471B98F)...
    muzes zkusit v terminalu je premountnout do ReadWrite:
    sudo mount -o remount,rw /dev/sde1
    a uvidis zda to (rucne/docasne) pomuze, nebo zobrazi error...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    20.7.2018 20:13 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Uz si skusal remount?
    k3dAR avatar 20.7.2018 20:16 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ja nebo tazatel? :-))
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    dr.Strange avatar 20.7.2018 20:44 dr.Strange | skóre: 5 | Karlovy Vary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Tak jsem vyzkoušel remount. U disků sdb1 (500GB) a sdd1 (2TB) se podařilo. Nabídka (pravé myšítko) byla již aktivní, ale při pokusu o vytvoření složky - hlásí chybu:

    Chyba při vytváření složky Error opening file "/media/jirka.... No such file or directory Mazat soubory šly. Ale po restartování počítače se vše uvedlo do předchozího stavu a zas nejde nic.

    disk sdc1 přemountovat nešlo, konzole hlásí: mount: /dev/sdc1: mount point not mounted or bad option
    k3dAR avatar 21.7.2018 00:11 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    mozna vadej ty zprasene nazvy oddilu pod kterejma se to pripojuje (tedy pokud jsi zkousel vytvorit adresar jen v tom sdb1, sdd1 mas nazev bez bordelu(6E92A60092A5CD41))...

    sdc1 ti premountovat neslo, protoze na tom disku nemas oddil (sdc)1 ale (sdc)2, asi ve Windows nejakej sotek po smazani puvodniho prvniho oddilu, ten druhej neposunul poradi ;-)

    to ze po rebootu je to zpet na ro je v poradku, to rucni premountovani je jen docasne, po rebootu to system pripojuje znovu a z nejakeho (zatim neznameho) duvodu proste dava readonly...

    je spousta zpusobu jak to "opravit", ale protoze normalni stav je ze to MA pripojovat RW, tak spis to chce zjistit co mas za problem...
    jeden ze zpusobu, je ze si to pripojovani disku napises rucne do /etc/fstab (ve spravnem formatu, ne to co pises pri mount), s parametrem rw (pokud by bylo treba), pak by to bylo pripojene rovnou a ne az kdyz tuknes na disky na plose/spravci_souboru...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    21.7.2018 07:33 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Automaticky disky sa pripajaju do /media. A uzivatelske (Ty urcijes napevno) do /mnt.
    20.7.2018 12:19 x14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    To, že to nefunguje ani jako root, je fakt divné.

    Co to napíše na konzoli, když tam dáš mkdir?

    Já po přeformátování přídavného disku dávám v rootu disku akorát:
    sudo chown -R username *
    a od té doby si tam můžu dělat co chci.
    20.7.2018 14:17 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    chcelo to by vypis prikazu aj dmesg
    20.7.2018 15:41 x14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Tak horké to asi nebude, když to normálně vidí a dokonce může číst.

    Nejspíš to bude jen blbě namontované.
    20.7.2018 19:07 Jiří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Příloha:
    Výpis příkazu dsmeg, nevím jakou část potřebujete tak celý
    20.7.2018 20:55 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD

    Pokúsim sa do toho vniesť trocha systamtického prístupu:

    Pokus o zápis môže byť zamietnutý preto, že
    1. to nedovoľujú prístupové práva
    2. súborový systém je pripojený len na čítanie "read-only".

    Či je to záležitosť prístupových práv sa dá overiť tak, že pokus o zápis urobí užívateľ root. Ak root zapisovať môže, tak treba dosiahnuť, aby to dovoľovali prístupové práva aj pre bežného užívateľa. Keďže prístupové práva NTFS nie je možné priamo mapovať na tradičné unixové práva (rwx, užívateľ, skupina, ...) tak je pri mountovaní možné použiť rôzne nastavenia za "-o" ako je "uid", "gid", "umask", ...

    Ak je súborový systém pripojený len na čítanie, tak je to
    a) buď preto, že mount dostal parameter "ro"
    b) bol použitý driver, ktorý to inak nevie. Historicky Linux obsahoval driver "ntfs", ktorý vedel mount len na čítanie. Neskôr vznikol "ntfs-3g", ktorý vie aj zápis. Oba fungujú ako vrstva nad "fuse" a ako tak pozerám, na namountovanom súborovom systéme už nie je možné poznať, ktorý z tých driverov bol použitý.

    Ako z toho von:
    - urobil by som umount a následne by som skúsil urobiť ručne mount s použitím "ntfs-3g" a "uid". Parameter "uid" potrebuje numerické číslo užívateľa, ktoré ti dá príkaz id

    Ako "jirka":
    $ id -u
    1221
    
    Ako root:
    $ mount -t ntfs-3g -o uid=1221 /dev/sdc2 /media/jirka/FILMY
    

    Ak to pomôže, tak by som urobil zodpovedajúci zápis do /etc/fstab. To je taký tradičný prístup. Ako to robia "moderné" distribúcie - to si nie som istý a nechcem kecať.

    Tiež je správna poznámka o tom, že ak je to dual boot tak windowsom treba povedať, aby urobili skutočné odpojenie súborového systému. Defaultne to nerobia. Volá sa to "fast startup".

    Tiež by som odporúčal vyhnúť sa menám s diakritikou. Človek si ušetrí plno problémov.

    21.7.2018 07:36 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Mount nepouzije ntfs-3g, ak nie je nainstalovany. Ak ano, tak pouzije ten. ... ale mount-3g je istota a max. zadanie +3 znaky naviac pri zapise
    21.7.2018 12:19 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Keď dáš mountu "-t" tak použije to, čo je za "-t".

    "mount-3g" u mňa neexistuje. Možno je to záležitosť distribúcie.
    21.7.2018 14:07 mankind_boost | skóre: 7 | Hliněná chýše, 5482/3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    ntfs-3g mountujes pres prikaz ntfs-3g
    Jen skutečný mankind_boost je zárukou kvality.
    23.12.2021 00:09 Klid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Proc mu to rikas, nebo jsi opravdu z te hlinene chyse?
    21.7.2018 14:11 takyradějianonymně
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    podle toho co jsem odpovědi přelétl tak plně souhlasím s názorem, že i když tam ta Windows už tazatel asi nemá tak je třeba a je nejpřímější cesta aby "nějaká" Windows se na disk s těmi oddíly podívala a Windows se korektně ukončila, žel stalo se s velkou pravděpodobností to že on ta Windows zlikvidoval jaksi nekorektně ukončená (nebo jak bych to nazval) a teď je ten průšvih,

    možná kdyby data z oddílů uklidil "vedle" a oddíly NTFS založil jako nové znovu (tamty před tím zrušil) tak by to bylo také řešení,

    vůbec to není záležitost distribuce Linuxu a jako nějaká "chyba" no a snahy i již poučeného uživatele Linuxu nevedou skrze Linux k nějak schůdnému řešení! To už vím.

    Vím o čem píšu, mám vícenásobný boot a jeden ze systému jsou dnes obvyklá zlegalizovaná Windows 10, právě abych se posichroval a měl údajně větší pohodlí (pro Windows) tak jsem měl/už dlouho mám oddíly kam si ukládám archivní data jako NTFS ... a ona je tato potíž! Také už právě proto ani na ta Windows 10 (ale platí to i pro ta před tím) tak směle napíšu že raději nechodím když nemusím, protože potom mívám právě tyto potíže, jednou ano potom zase ne.

    Někde jsem se nedávno dočetl že ve Windows je třeba mít vypnutou hibernaci, ještě jsem se k tomu ale sám nedostal to prověřit ... a ani už vlastně nechci :-)

    21.7.2018 19:58 ok1dtm | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejde zapisovat na HDD
    Po zrušení dualbootu jsem kdysi objevil dva disky s různými zálohami a také z nich šlo jenom číst. Alespoˇmě pomohlo : sudo ntfsfix /dev/partišna (na discích jsem jich měl více) a musel je postupně "odemknout"

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.