Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Do budoucna se určitě můžeme těšit nejen na hry v Linuxu, ale i na jejich tvorbu v tomto operačním systému, neboť již teď existuje experimentální sestavení Unity editoru pro Linux.A?? To je sice hezke, ale jsem presvedcen o tom, ze nezalezi ani tak na tom, kolik (a jak dobrych) hernich vyvojovych prostredi a frameworku pro Linux bude, ale jak moc se bude sirit podpora tohoto OS mezi vyvojarskymi tymy. Pamatuji, ze treba u SDL Win vyvojari vyvijeli hry prevazne pro os Windows, kdezto vyvojari na jinych platfomach (vetsinou) podporovaly i konkurencn OS. Takze, byl tu multiplatformni framework - srovnatelny s DX, ale her pro Linux pod nim vznikalo podstatne mene, jak na majoritni OS. A schvalne pisu 'vyvojarske tymy'. Zvlastnich zkusennosti vim, ze vyvoj hry je docela narocny jak casove tak i co se tyce rozsahu schopnosti a znalosti prace s programy. A nejen to. A nastroje pro tvorbu her existuji uz pomerne dlouho, a amaterske (ci "domaci") tvorby zas tak moc nebylo - nebo neni tolik videt. Moc neverim, tomu ze vydanim dalsiho takoveho programu se v tomto ohledu neco zmeni. Game editoru je na Linuxove platforme uz nekolik, ale me osobne se nezda, ze by pribivalo umerne tomu her...
Tiskni Sdílej: