Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Tiskni Sdílej:
Znovu opakuji: až ATI skutečně pustí na trh R600 generaci, až uvidíte v akci UVD, až uvidíte v akci GPGPU, až uvidíte v akci ten neskutečný výkon a nesrovnatelně vyšší kvalitu obrazu s prakticky zanedbatleným propadem výkonu při maximálním AF, pak pochopíte.Když se dívám na ten současný žalostný výkon a stabilitu fglrx, musím se opravdu od srdce smát . BTW - jakou verzi OpenGL má ATI na Linuxu? NVIDIA má teď 2.1. To, že nevyužijete SLI ani Crossfire neznamená, že je to na nic. Je to jakoby jste tvrdil, že superpočítače jsou na nic a používají je jen sponzoři ČEZu.
Do toho se mi vejde celé PC s Athlonem 64 X2 EE, Radeonem X2600 a 20inch monitorem, co do něj teď koukám!Tak do toho se mi nádherně vejde i můj comp s tou vaší nenáviděnou 7950 GX2. Můžu vám dát čísla spotřeby systému, můžu je vzít z UPS.
BTW - jakou verzi OpenGL má ATI na Linuxu? NVIDIA má teď 2.1.ehm ... nevim. mimochodem, na co je ti konkretne 2.1 ? ma to nejaky prakticky vyznam v linuxu, zejmena tedy vsechna rozsireni GLSL? Enemy Territory, UT2004, Postal 2 ... pro ani jednu z tech her netreba
To, že nevyužijete SLI ani Crossfire neznamená, že je to na nic. Je to jakoby jste tvrdil, že superpočítače jsou na nic a používají je jen sponzoři ČEZu.mno, superpocitace obvykle neprovozuji lide doma na hrani her, tam jsou uhrady za spotrebu reseny jinak nez z podprumerneho ceskeho platu. a za tim, ze multigraficka reseni jsou v domacnosti prakticky zbytecna si stojim.
Tak do toho se mi nádherně vejde i můj comp s tou vaší nenáviděnou 7950 GX2. Můžu vám dát čísla spotřeby systému, můžu je vzít z UPS.mno, spotreby ve 3D... AMD Athlon64 X2 AM2 4600+ ... TDP 89W Memory 4 GB DDR2 @ 800 MHz ... odhadem 30W Graphics card nVIDIA GeForce 7950 GX2 (Dual GPU) ... TDP 143W Audio card Creative Labs SB Audigy ... odhadem 10W disk, veteš atd ... 20W monitor ... mas LCD? rekneme 30W Celkem mi to dava 322 W </JOKE>
ehm ... nevim. mimochodem, na co je ti konkretne 2.1 ? ma to nejaky prakticky vyznam v linuxu, zejmena tedy vsechna rozsireni GLSL? Enemy Territory, UT2004, Postal 2 ... pro ani jednu z tech her netrebaA je to tu zase. Něco, co nepotřebujete = na nic.
mno, superpocitace obvykle neprovozuji lide doma na hrani her, tam jsou uhrady za spotrebu reseny jinak nez z podprumerneho ceskeho platu. a za tim, ze multigraficka reseni jsou v domacnosti prakticky zbytecna si stojim.Roční spotřebu energie za PC mám v Kč něco přes 2000 Kč, to je teda něco, to se z toho úplně po**** (podprůměrný plat u nás doma nikdo nemá, ale i kdyby měl, tak nevidím v té částce problém). Zbytečná možná pro vás.
Celkem mi to dava 322 WNemůžete používat nějaká čísla, co najdete na Internetu. Realita je jiná.
Nemůžete používat nějaká čísla, co najdete na Internetu. Realita je jiná.Kdyby se posčítaly příkony všech spotřebičů, které mají Češi doma, nestačilo by jim ani 50 Temelínů Sčítat maximální hodnoty příkonu, to opravdu svědčí o smyslu pro realitu...
Tak mi řekni, na co mi je Direct 10? Docela by mě to zajímalo .BTW - jakou verzi OpenGL má ATI na Linuxu? NVIDIA má teď 2.1.ehm ... nevim. mimochodem, na co je ti konkretne 2.1 ? ma to nejaky prakticky vyznam v linuxu, zejmena tedy vsechna rozsireni GLSL? Enemy Territory, UT2004, Postal 2 ... pro ani jednu z tech her netreba .
Mimochodem abicko by melo ve 22:00 zavirat, jinak tu bude dochazet k nocnim vytrznostem neprizpusobivych bloggeru.To jsou často projevy blogování/diskutování v opilosti po návratu z hospody
...následující podzimní hypotetické zpoždění zase sloučení s AMD a následné marketingové debaty, jak/kdy/proč vůbec pojmenovat karty AMD nebo ponechat ATI, zdali ponechat název Radeon atd.Marketingové oddělení může kecat jak se mu zlíbí, ale to nikomu nebrání v práci. Myslíš snad, že při dohadech o tom, jak se karta bude jmenovat, inženýři přestali pracovat a čekali, jak to dopadne? To, že GF8 nefunguje zcela, to je dost možné... co taky v době vydání funguje na první pokus? První Pentia neuměla počítat v plovoucí čárce*. Navíc nemůžeš vyloučit možnost, že až ATI vydá R600, bude mít stejné problémy jako nVidia teď. * Od toho vzniknul IT vtip: Procesor Pentium vyhovuje specifikaci IEEE pro výpočty v plovoucí řádové čárce. Víte, jak by se vyslovovalo IEEE, kdybyste letěli letadlem navrženým na počítači s Pentiem? AJÉÉÉÉÉÉéééééééé.
Marketingové oddělení může kecat jak se mu zlíbí, ale to nikomu nebrání v práci. Myslíš snad, že při dohadech o tom, jak se karta bude jmenovat, inženýři přestali pracovat a čekali, jak to dopadne?Samozřejmě že pracovali, ale prostě strategická rozhodnutí přísluší managementu a zrovna otázka jména a z něj plynoucí pověsti, prestiže a ostatně následných analýz vývoje akcií firmy, které mají šanci pohnout s realitou na burzách a při strategických jednáních, to vše prostě převyšuje jakákoliv příná R&D oddělení. Ono svým způsobem i to zachování jména ATI (uvidíme , jak dlouho vydrží), je částečně přechodný efekt, který udržuje návaznost s minulostí, ale současně jsou zákazníci postupně zvykáni na AMD. Ostatně, navrhuju si o tomto popovídat právě v době, kdy se objeví Fusion.
Samozřejmě že pracovali, ale prostě strategická rozhodnutí přísluší managementu a zrovna otázka jména a z něj plynoucí pověsti, prestiže a ostatně následných analýz vývoje akcií firmy, které mají šanci pohnout s realitou na burzách a při strategických jednáních, to vše prostě převyšuje jakákoliv příná R&D oddělení.To je možné, ale pokud karta ještě není hotová, nemůžeš tohle počítat do důvodů, proč vzniklo zpoždění.
Jen tak momochodem, sice je to veřejně známo, ale zopakovat to musím: ATI měla unifikované shadery DŘÍVE! Vzpomeňte na GPU Xenos v Xboxu 360! Nesmírně architektonicky flexibilní GPU s EDRAM (!) je i nyní skutečným skvostem, nenažraná sračka jménem nVidia RSX, co se poflakuje v PS3 mu nesahá technologicky ani po kotníky. Koliawattový že to má PS3 zdroj? 280W? Mno, tak to si nechte od cestyPodle http://www.hardcoreware.net/reviews/review-356-1.htm maji PS3 a Xbox 360 pri zatezi zhruba stejnou spotrebu - okolo 190 W (je pravda ze Xbox o par wattu mene).
Tak tady se někdo nechal inspirovat ddworldem.czZvláštní, tento server ani neznám. A mám pocit, že ani nemám potřebu.
U tohohle jsem se královksy nasmál, díkSkutečně? Ty budeš asi nVidiot. Těší mne, fanATIk.
Zkusi si zahrát Oblivion na max s HDR + AA na starší kartě než je 8800GTX a uvidíš, jakou budeš mít krásnou slideshow.Ano, na předchozích generacích JE Obliion v brutus kvalitě nehratelný. Ale i tak, kdo má potřebu jej hrát ve WUXGA s HDR+16xAF a ještě si k tomu nahazovat AA...
Pokud by R600 nebyla výkonnější, než 8800, tak by to byla velká ostuda a velká ztráta financí. Po půl roce by měla mít R600 aspon tak 25% nárust výkonnu:)R600 bude výkonnější ve většině současných DX8/9 věcí, v některých ji třeba 8800GTX o fousek porazí. Ale až přijdou hry roku 2008, až přijde masivní využití DX10/SM4.0, pak se GF8800 propadnou hodně a R600 jen minimálně
A poslední : Nechceš psát na blogu toho hovadka Hulana? Hodně by jsi se tam chytil :)Ne nechci. Stejně tak bych neměl potřebu si zahajlovat se samotným Hitlerem nebo dát vodku se Stalinem. Jsou prostě lidi, které nemám potřebu nikdy potkat/kontaktovat. Jinak si evidentně nepochopil, že tento blog je úmyslně napsán touto formou. Možná kdybys znal moji jinou produkci...
Ale až přijdou hry roku 2008, až přijde masivní využití DX10/SM4.0, pak se GF8800 propadnou hodně a R600 jen minimálněMuhehe, ty si ale vtipálek K čemu by mi asi tak byla podpora nějakého stupidního microsoftího výmyslu jako je DirectX 10? Jediné na čem záleží je podpora OpenGL a tam je na tom ATI daleko hůře než NVidia (a dokonce i Intel). Tady si na Linuxovém portálu, chytráku,,,
No, jestli je DX10 argument na Linuxovem portale ...Ne, ne a eště jednou ne . DX10 není argument na linuxovém portále. Je to argument na MÉM osobním blogu. Jistě si všimneš, že o linuxu tu píšu jen minimálně. Co se týče DX10 v souvislosti s tím, cos psal dál, to nebudu komentovat, to by bylo na moc dlouhou přednášku.