Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.
Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.
AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.
Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).
Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
🇮🇱 Pomůžeš králi Davidovi vyhnat z Jeruzaléma všechny zlé duchy? (tutoriál jak si jako v céčku s pomocí knihovny raylib vyrobit uplně supr akční horrorózní plošinovku (se soudruhem Kolybáčem v hlavní roli 😛 😛 😁 😜)) 🇮🇱
Před 60. lety byl dohotoven první 'stolní počítač'. Krátká retrospektiva z dob počátku vývoje IT.
Tento článok sa bude o možnostiach využitia databáz PostgreSQL a MySQL (MariaDB) pri fulltextovom vyhľadávaní. Článok je rozdelený na 2 časti - výkon a kvalita. Obe časti sú na sebe nezávislé a kvalita vyhľadávania prakticky nespomaľuje vyhľadávanie. Oproti iným tutoriálom sa nevenujem len základnej funkcionalite použiteľnej maximálne tak v anglicky hovoriacich krajinách.
Tento článok rozoberá rôzne spôsoby stránkovania v databáze, ich nevýhody a dôvody, prečo sú pomalé. Nakoniec predstavím aktuálne riešenie, ktoré používam pre stránkovanie vo veľkých tabuľkách.
Povídání o GPT a LLM (Large Language Models), návod jak si rozjet menší modely doma a pár ukázek jak používám GPT4.
Možná tento zápisek patří spíše jako dotaz do poradny. Zkoušel jsem další instalaci Linuxu a ač se mi ho podařilo zprovoznit, výsledek rozhodně není uspokojivý. Potýkal jsem se s problémy s kompatibilitou, chybami zásadně degradujícími výkon, zavádějící dokumentací i zmatkem ve verzích.
Môj najnovší open source projekt je jednoduchý publikačný systém založený na django frameworku. V tomto článku predstavím projekt a niektoré netradičné technické riešenia.
Již naše loňská výuka architektur počítačů využila RISC-V verzi našeho simulátoru QtRvSim. Naše materiály (https://comparch.edu.cvut.cz/) ocenili i přímo na RISCV.org.
Nepropadejte panice. Příčina může být mnohem stupidnější než si myslíte.
K Home Assistant jsem se dostal spíše náhodou. Potřeboval jsem ovládat TP-Link HS100 zásuvku z telefonu pomoci aplikace. Do té doby jsem používal aplikaci Tasmota Control pro zásuvky Sonoff a chytré žárovky. Mít dvě aplikace mi nevyhovovalo a tak jsem dal na Home Assistant, jelikož měl velkou uživatelskou základnu. Od té doby jsem do HA přidal měření elektřiny, plynu, vody, teploty vody bojleru + spínání v nízkém tariff, stav internetu a další senzory. Možnost dálkového ovládání multimediálního počítače se mi zalíbila. Ačkoliv u počítače mám bezdrátovou mini klávesnici a myš, občas se přihodí že nemohu nalézt ani jedno toto zařízení. A když dítě spí, nechci zapínat světlo a dělat hluk v místnosti.
Práca v malo startupe je niekedy pekne náročná a hlavne dosť nestála. Náš malý startup dnes prakticky skončil. Rozhodol som sa napísať o tom, čo sme robili, ako sme fungovali a v čom sme boli unikátni.
Článok bol prvý kárt uverejnený na wisdomtech.sk.
Tento príbeh je o riešení jednej nepríjemnej vlastnosti trackpointu a o zdĺhavej premene jedného obyčajného web developera na kernel developera. V článku sú opísané čiastkové kroky, ale aj slepé uličky, ktorými som sa nakoniec dostal k funkčnému riešeniu.
Pôvodný článok bol zverejnený na mojom blogu na LinuxOS.sk. Obsah zčasti nadväzuje na predchádzajúci článok o problémoch s fotmi na Amazon Kindle.
Dnešný článok bude venovaný open source čítačke KOReader. V článku sa venujem inštalácii, používaniu a porovnaniu so štandardnou čítačkou na Amazon Kindle Paperwhite 2 (drvivá väčšina platí aj pre ostatné čítačky od Amazonu). Ďalej sa venujem optimalizácii spotrebovanej RAM a riešeniu problémov pri spustení bez Kindle Framweorku. Článok uzatváram trochou disassembleru a malým pluginom pre lepšiu podporu Kindle.
Uplynulo už desať rokov od chvíle, čo som naposledy vyberal súborový systém. Vtedy zvíťazil ext4, ktorý som odvtedy spokojne používal. Množia sa ale v diskusiách tu aj inde pohrdlivé komentáre na túto konzervatívnu voľbu.
Když jsem před necelým rokem skládal třetí generaci svého HTPC, jediné dostupné procesory od AMD s integrovanou grafickou kartou byly Athlony 240GE a Athlony 3000G. Předchozí generace G-čkových Ryzenů zmizely, a tak jsem zvolil jako provizorium Athlona 3000G s tím, že počkám na lepší časy a pak koupím nějaký trojkový Ryzen s grafickou kartou. Lepší časy ale nepřišly. | Nově doplněno měření spotřeby HTPC.
Rok se s rokem sešel a máme tu novou verzi ANSYS Electronics Suite (Desktopu) (AEDT), dříve ANSYS Maxwellu. Podívejme se na to, co s ním lze provést na Debianu 11.
Asi znáte takové ty záběry rychle letících mraků, rozkvétajících kytiček, hnijícího jídla atd. Tomu se říká časosběr, protože sbíráme snímky v průběhu delšího času. Vytváří se tak, že kameru nebo foťák umístíme na stativ (rukou by to nešlo) a v pravidelných intervalech děláme fotky. Ty pak poskládáme za sebou třeba rychlostí 25 snímků za sekundu nebo rychleji, pokud chceme vyšší kvalitu, a uděláme z nich video.