Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Logická hračka v GTK kabátku s motorem značky Cairo v české verzi.
K této hře mě dovedl přípisek Zdeňka Štepánka, když se rozplýval na dotykovou manipulací.
Jedná se o velmi jednoduchou hru, jejímž cílem je udžet se při smyslech někam do poloviny. Pak už je to jedno, protože člověka opustí síly fyzické :D
Úkol je prostý: rozmotat zašmodrchaný graf tak, aby neobsahoval žádné křížící se hrany. Výjimku tvoří některá zadání, která absolutní řešení nemají a autor pár průsečíku moudře povolil.
Jednoduchý ovládací panel dole tvořený jednou řadou kulatých ikon a stavový řádek se zadáním a bodovým ohodnocením nahoře ustupují rozlehlé herní ploše pokryté čmáranicí hodné abstraktního výtvarného umělce.
Do modrofialova zabarvená grafika podložená dráždivě bílou pracuje s tmavým tvary na světlém pozadí. Červená barva je vyhrazena průnikům (nejpravější tlačítko), které se v hustých grafech ke konci velmi obtížně hledají, varovným hláškám na počátku kol a tlačítku Ukončit gPlanarity.
Ovládání působí příjemně macovsky, velké ikony, tlačítka křížek a šipka doprava mající kdekoliv stejný význam – ukončit program nebo pokračovat ve hře a animované skrývání ikon a výběr kol, jako by klouzaly po obrazovce, působí velmi povznášejícím dojmem. Pouhé tři základní barvy jemně použité na celé GUI a tmavě orámované widgety připomínají dětské omalovánky nebo marcipánovou sladkost.
Uchvácen hrou jsem zatoužil po češtině. Jaké však bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že text je skutečně text a font se bere z běžícího systému. Programátorovi musím zatleskat. Něco takového jsem nečekal (spousta graficky vyvedených her používá vlastní bitmapy a představují tak lokalizační noční můru). Dopsání internacionalizace a následná lokalizace byla příjemnou relaxací.
Záplatu přidávající (ach ta čeština) i18n infrastrukturu spolu s překladem do češtiny naleznete u mě.
Domovská stránka hry, dehtová koule, Gentoo ebuild, ABCL záznam.
Pokud se vám zdá, že jste tuto hru už někdy hráli, pak vězte, že se autor inspiroval flashovou verzí, která pod gnashem nejede :I
Tiskni Sdílej:
Dynamically linked Linux i386 build
z gPlanarity. Tak neviem :-/