abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:00 | Nová verze

    Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 12:00 | Zajímavý článek

    Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    dnes 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
    dnes 02:22 | Nová verze

    Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.6. 17:55 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    7.6. 14:55 | IT novinky

    Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    7.6. 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.6. 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 10:44 | Zajímavý článek

    Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 42
    Rozcestník

    Tramvaje – úloha pro ZŠ

    28.1.2013 21:48 | Ostatní

    V dnešní diskuzi bylo zmíněno několik jednoduchých úloh, přidávám další.

    Rychlou chůzí jdu podél tramvajových kolejí. Každých 8 minut mě předjede tramvaj jedoucí v mém směru a každé 3 minuty mě mine tramvaj jedoucí proti mně. Tramvaje v obou směrech mají stejný interval, jaký?        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.1.2013 22:16 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Mají tramvaje v obou směrech i stejnou rychlost? :)
    28.1.2013 22:46 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Došel jsem k rovnici 11vchodec = 5vtramvaj. Je na tom něco, nebo jsem zas vykouzlil nějakou blbost? :-D
    28.1.2013 22:57 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    No vychází mi to 4,36_ minut.

    Ale jestli to je tramvaj 22 nebo 18, tak je to stejně jedno, stejně jezděj, jak se jim zrovna (ne)chce...
    28.1.2013 23:01 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    To je správně.
    28.1.2013 23:26 h3poun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    u mně taky tak: 48/11
    jose17 avatar 29.1.2013 00:09 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    pocas 24 minut (najmensi spolocny nasobok 8 a 3) stretnem celkom 11 elektriciek (8 ma predbehne, 3 ma takmer zrazia). tychto 11 elektriciek je na trati dokopy 48 minut. preco? ked ma prva elektricka predbehne je moj cas i celkovy cas elektriciek rovny 8 minutam, ked ma predbehne druha elektricka ja sice idem 16 minut, no elektricky su na trati 8+16, pri tretej je to 24 minut mojej chodze, no 8+16+24 (48). preto 48/11.
    Ja vim, on vi, ty nano!
    29.1.2013 13:02 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    To vyjde jen nahodou, zkuste si vymenit casy za 10 a 20, pak vasi uvahou - lcm(10, 20) = 20, potkam 3 tramvaje, kdyz me 1. predjede, je cas 20 a 20/3 < 10, takze je to zjevne spatne.
    29.1.2013 17:47 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Tak si najdi nějaké pravděpodobnostní rozložení, nejlépe odpovídající intervalu tramvají 22 a 18 a máš z toho úlohu pro VŠ :-)
    28.1.2013 22:48 Visgean Skeloru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    5 minut, ale nejak jsem o tom nepremyslel..
    28.1.2013 22:56 Visgean Skeloru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Respektive jelikoz jedou obe stejne rychle tak muzeme chotcovu rychlost pricitat / odecitat:

    t-c=5 t+c=8

    c=8-t t-(8-t)=5 2t-8=5 t=13/2

    ale to jsou docela random napady
    Blaazen avatar 28.1.2013 23:01 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Máš tam chybku. t-c=3 a ne 5. Když to dosadíš, tak ti vyjde 11/2 stejně jako nám. :)
    29.1.2013 01:04 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    A jak jste k tomu dospeli? Ja pouzil uvahu, ze draha, co tramvaj ujede za 8 minut, je stejna, jako co ujede za interval + ja ujdu za 8 minut, a to co ujede za 3 minuty, odpovida tomu, co ujede za interval - to, co ja ujdu za 3. Takze to urcite nebude aritmeticky prumer intervalu.
    29.1.2013 00:26 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Představte si konkrétní situaci, kdy chodec jde rychlostí vchodec = 5 km/h, tramvaj jede vtram = 20 km/h a vzdálenost mezi dvěma těsně po sobě jedoucími tramvajemi je s = 10 km.

    V okamžiku A, kdy chodce předjíždí nějaká tramvaj, víme, že tramvaj T, která vyjela těsně po ní, je od chodce vzdálena 10 km (kdyby se chodec zastavil, musí tato tramvaj ujet 10 km, aby ho dojela). Aby tramvaj T chodce dojela, musí ujet 10 km plus ještě to, co chodec ujde od okamžiku A.

    Označme čas tpo směru (měřeno od okamžiku A), po který bude tramvaj T dojíždět chodce. Pak dráha, kterou tramvaj ujede je s + tpo směru*vchodec a musí se rovnat tpo směru*vtram. Z toho dostaneme tpo směru = s / (vtram - vchodec) = 2/3 h = 40 min.

    Dále spočteme tproti směru = s / (vtram + vchodec) = 2/5 h = 24 min. A t = s / vtram = 1/2 h = 30 min.

    Pokud jsem počítal dobře, tak je vidět, že interval tramvají není aritmetický průměr tpo směru a tproti směru.
    29.1.2013 13:25 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Nikdy nic nejede stejně rychle. Zadání je neúplné, nevím, jestli nějaká tramvaj někde přibržďovala, jestli zrychlovala, zastavila (a na jak dlouho), jestli třeba mezi dvěma tramvajemi nezačalo pršet, nezmokli koleje a nezměňilo se nějaký to tření, ...
    29.1.2013 13:26 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Taki nevým, jestly Jardýk umý Česki.
    28.1.2013 22:51 Gonio- | skóre: 2 | blog: moje | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    5,5 min ? ale časy na zastávkách bývají obvykle v celých minutách.
    Myslíte si, že máte pravdu ? To je rozdíl mezi námi dvěma, já mám totiž jistotu, že ji nemám.
    Blaazen avatar 28.1.2013 22:58 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Taky hlasuju pro pět a půl. I když ve fyzice a matice asi není prostor pro demokracii... :-)
    29.1.2013 08:45 Petr Tomasek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    I ve fyzice a matice zalezi na vykladu...
    pavlix avatar 29.1.2013 10:48 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Ale tenhle příklad je naštěstí dostatečně jednoznačný, pokud předpokládáš stejnou rychlost tramvají. To je snad jediné, co tam chybí říci explicitně.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Člověk z Horní Dolní avatar 29.1.2013 00:04 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Kolik urazim za 8 min + vzdalenost mezi tramvajemi = kolik urazi tramvaj za 8 min:

    vMe * 8 + distTram = vTram * 8

    Vzdalenost mezi tramvajemi = kolik urazim za tri minuty + kolik urazi tram za 3 minuty:

    distTram = vMe * 3 + vTram * 3

    Z rovnic se vyjadri distTram a vTram a pak se jenom spocita t = distTram / vTram = 4.3636... min.
    29.1.2013 00:24 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Zkusil jsem si to graficky (s/t graf, tramvaje se potkávají v 0/0; chodec má nohy do x :-), tramvaje po směru jsou lomítka, tramvaje proti směru zpětná lomítka):
    s
    [dejme tomu, že metry :)]
    
      |  \       /     \       /
    8 | - \  -  /  ---  \   xxX
      |    \   /         xxx /
      |     \ /        xx \ / |
      |      X       xx    X  |
      |     / \   xxx     / \ |
    3 | -- /   Xxx       /   \
      |   /   xx\       /     \
      |  / xxx   \     /       \
      | /xx    |  \   /       |
      |xx          \ /
    0 +-------------X-----------
      |\           / \
      | \      |  /   \       |
    
      0  1  2  3  4  5  6  7  8   t [min]
                    I
    a vychází to na jednu rovnici: I = 3 min + 3 m / (8 + 3) m * (8 - 3) min = 3 + 3/11 * 5 = 4,3636 min
    30.1.2013 02:45 failer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    To sem fakt musíš cpát GVD? :-D
    30.1.2013 10:26 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Ne, to je podobnost trojúhelníků. ;-)
    Blaazen avatar 29.1.2013 01:20 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Opravdu, je to 48/11 min. Na svou obhajobu musím říct, že jsem z venkova a nemáme tu tramvaje, jinak bych to určitě dal napoprvé. :)
    29.1.2013 07:34 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Tak sice bych na to asi nepřišel, ale prostým dělením mi vyšlo 4,36 periodických což teda nevím jak by se zapsalo do trafikonu. Takže to musí být zjevně špatně. :-)
    29.1.2013 08:45 Jaromír Stehlík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Nebo prostě klasicky harmonickým průměrem.

    2 / ((1 / 3) + (1 / 8)) = ~4.36
    29.1.2013 10:03 jas | skóre: 13 | blog: blag
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ

    Vieme, ze v = s/t. Nech index 1 oznacuje prvu elektricku a index 2 druhu elektricku. Za t1 a t2 budeme chciet dosadit 8 a 3 minuty, kedze su to takmer jedine informacie, co sme dostali.

    Draha, ktoru prva elektricka prejde za 8 minut je rovna drahe medzi elektrickami + drahe, ktoru prejde chodec za 8 minut. Draha, ktoru prejde elektricka za 3 minuty je rovna draha medzi elektrickami minus draha, ktoru prejde chodec za 3 minuty. Nech scX je draha, ktoru prejde chodec za X minut.

    Teda dostavame rovnice v1 = (s1 + sc8)/t1 a v2 = (s2 - sc3)/t2. Za predpokladu, ze su rychlosti elektriciek a chodca konstantne, rychlosti oboch elektriciek su rovnake a rozostupy medzi nimi su konstantne je mozne jednotlive veliciny 2. elektricky vyjadrit pomocou 1. elektricky: v2 = v1 [rychlost oboch elektriciek je rovnaka], s2 = s1[drahy medzi elektrickami su rovnake], sc3 = 3/8 * sc8[draha za 3 minuty su 3/8 drahy za 8 minut pri konst. rychlosti]. Dalej nech pocitame cas t v minutach, teda t1 = 8, t2 = 3.

    Tym dostavame rovnice v1 = (s1 + sc8)/8 a v1 = (s1 - 3/8*sc8)/3. Pre zistenie casu medzi elektrickami potrebujeme vyjadrit pomer medzi drahou medzi elektrickami (s1) a rychlostami elektriciek (v1), teda sa potrebujeme zbavit sc8. Po priprave na sucet rovnic pre zbavenie sa sc8 dostavame 8*v1 = s1 + sc8, 8*v1 = 8/3*s1 - sc8. Sucet rovnic da 16*v1 = 11/3*s1. Pomer s/v vyjadrime ako s1/v1 = 48/11. Teda cas t medzi elektrickami je 48/11 min.

    btw: Ak by sme pouzili sc8 = sc3, dostaneme ako vysledok 11/2, teda standardne chybne riesenie. Toto riesenie, teda, zabuda na to, ze draha chodca, ktora sa v jednom smere pripocitava je vacsia (kedze sa pripocitava draha za 8 minut pri konstantnej rychlosti) nez draha, ktora sa odpocitava pre elektricku v opacnom smere.

    29.1.2013 12:56 Peter z vesnice bez vodovodu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    A dráha je rovná alebo sú tam aj zákruty?
    29.1.2013 15:03 mustafa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    interval 4.36 je kravina, priste se jdi radsi kouknout do jizdniho radu kdyz uz po tech kolejich jdes. Intervaly jsou pet minut ve spicce, navic tam nemas co delat.
    29.1.2013 15:41 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Tohle je jednoduchej priklad Dopplerova Efektu.

    Mame dva konce trate. Kazdy vyzaruje tramvaje s frekvenci f_0, ktere se siri prostredim rychlosti c.

    Pozorovatel se pohybuje konstantni rychlosti v smerem k jednomu konci trate. Tento pohyb pozorovatele zpusobi rozdilny posun ve frekvenci tramvaji z obou zroju.

    V pripade konce trate od ktereho se vzdaluje, vidi tramvaje s frekvenci f_1 = 1/8 min**-1

    V pripade konce trate ke kteremu se priblizuje, vidi tramvaje s frekvenci f_2 = 1/3 min**-1

    Plati:

    (1) f_1 = f_0 * (c - v) / c

    (2) f_2 = f_0 * (c + v) / c

    Vyjadrim f_0 z (1):

    (3) f_0 = f_1 * c / (c - v)

    Vyjadrim f_0 z (2)

    (4) f_0 = f_2 * c / (c + v)

    Prave strany (3) a (4) se musi rovnat:

    (5) f_1 * c / (c - v) = f_2 * c / (c + v)

    Rovnici (5) vynasobim (c+v)*(c-v)/c:

    (6) f_1 * (c + v) = f_2 * (c - v)

    Z (6) vyjadrim v:

    (7) v = c * (f_2 - f_1) / (f_2 + f_1)

    Dosadim za f_1 a f_2:

    (8) v = 5/11 * c

    Dosadim f_1 a v do (3) (mozno dosadit i do 4):

    f_0 = 1/8 * c / (c - c*5/11) = (1/8 * c) / (6/11 * c) = 11/48 min**-1

    Vypocitam periodu z frekvence:

    T_0 = 1/f_0 = 48/11 min

    Dalibor Smolík avatar 29.1.2013 15:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    No, jestli je tohle úloha pro ZŠ, jdu se přihlásí do zvláštní školy ..
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    29.1.2013 15:57 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Ja myslim ze chytrejsi zaci ZS by to zvladli. V podstate je to jenom dosazovani do rovnic a uprava.

    Navic to nemusis pocitat pres frekvence jako ja, ale muzes pocitat primo periodu. Tim by se to asi jeste trochu zjednodusilo. Ja jsem pouzil frekvence zamerne abych ukazal tu spojitost s Dopplerovym efektem.

    Takze v konecnym dusledku potrebujes znat jenom:

    t = s / v

    a umet tam dosadit. :-)
    29.1.2013 16:45 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    No, jestli je tohle úloha pro ZŠ, jdu se přihlásí do zvláštní školy ..
    Tendle typ uloh jsme delali v devitce a vyresit jsme to dokazali vetsinou jen dva lidi ze tridy :-) Mozna to byl jenom takovej bonus, jsem posledni rocnik, co mel devet trid, ale jen osmilety osnovy.
    Bedňa avatar 29.1.2013 20:44 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Nechce sa mi nad tým rozmýšľať, ale malo to byť 5,5minúty, len vedieť rýchlosť tramvaje, tak viem ako rýchlo ideš. Bolí ma hlava idem spať. Skurvenááááááááá zima.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Bedňa avatar 29.1.2013 20:48 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Aha to som dojebal, no nič :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    26.1. 13:58 UFAAUTO789
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    ทางเข้า ufa789 เว็บพนันครบวงจร แทงบอล บาคาร่า สล็อต ครบจบที่เดียว
    29.1. 16:24 ยูฟ่าสล็อต
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Thanks for another informative blog. The place else could I get that kind of information written in such a perfect means? I’ve a project that I’m simply now working on, and I’ve been on the glance out for such info. ยูฟ่าสล็อต
    12.3. 15:55 BETFLIXSUPERVIP
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tramvaje – úloha pro ZŠ
    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your theme. Appreciate it. betflix vip

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.