Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
řekl bych jeden z problémů:)
Neřekl bych, že to je správný výraz pro to, čím Smalltalk chtěl být. Příhodnější se mi zdá být slovo nekompromisní a to ve všech ohledech. Jeho autoři se prostě vykašlali na aktuální technická omezení a stávající konvence a navrhli ho nekompromisně tak, jak to považovali za správné. Vznikl vetřelec z jiného světa, který ale dodnes fascinuje svou nadčasovostí. Udělat jazyk, který nepovažuje zdrojové soubory za důležité? Proč ne. Udělat čistě objektový jazyk? Prosím. Udělat jazyk se serializovatelnou objektovou pamětí? No, sem s tím. Udělat jazyk jako metajazyk bez řídících struktur? Jasně, to už tu bylo. Udělat jazyk s úplnou reflexí všeho včetně zásobníku volání? Hmm. Setřít rozdíl mezi jazykem a vývojovým prostředím? Ale co. Ale udělat všechno naráz a v sedmdesátých letech?
Smalltalk není jen Squeak a jeho odnože. Ostatní implementace si na interoperabilitu s vnějším vesmírem potrpí mnohem více.
Tak do toho svého dortu, dávali a míchali všechno možné, dali tam i česnek a pepř a namíchali tam sádlo i bonbóny, škvarky a skořici, krupičnou kaši a tvaroh, perník a ocet, kakao a zelí, jedlou hlavu z husy a hrozinky, inu všechno možné do toho dortu dali, jen chleba tam nedali, protože pejskové a kočičky chleba zrovna tuze moc rádi nejedí. Ale zatím šel kolem toho dortu jeden zlý pes, a jak ten dort vychládal, zavonělo mu to do nosu všelijak. "Ha ha haf," pomyslil si ten zlý pes, "tady mně to nějak voní, to bude asi něco na můj zub!" "To to bolí, to to bolí!" naříkal ten zlý pes, "to jsem si dal, co ono to bylo v tom dortu všechno namícháno, že z toho mám takové ukrutánské bolení!" "Nic si z toho nedělejte, pejsku a kočičko," řekly děti, "pojďte k nám a my vám dáme od našeho oběda." Tak šel pejsek s kočičkou k dětem k obědu. "Pojďte, děti, jíst!" volala na ně už maminka, a děti řekly: "Maminko, tady ten pejsek má svátek a kočička narozeniny, musíme jim také něco k obědu dát." Tak dali kočičce a pejskovi od oběda; dali jim polívečku a bylo také masíčko a bramborové knedlíčky. A ještě kousek koláče od včerejška někde pro ně maminka vyšťárala. Kočičce a pejskovi to tuze chutnalo. Poděkovali dětem za oběd a šli spokojeně domů. "To jsme se na náš svátek a na naše narozeniny poměli!" libovali si. "Takový dobrý oběd! A ani trošičku nás po něm bříško nebolí." Došli domů a ten veliký zlý pes tam ještě v houští hekal a naříkal. Oni šli po tom dobrém obědě spát, a libovali si, jak se jim ten svátek a narozeniny přece jen nakonec vydařily. A ten zlý pes po tom jejich dortu hekal a naříkal v tom houští ještě celých čtrnáct dní.Tolik k Smalltalku
A ještě kousek koláče od včerejška někde pro ně maminka vyšťárala.Staré věci nemusí být zrovna špatné
On Alan Kay v roce 1982 pronesl: "People who are really serious about software should make their own hardware." To byla jeho cesta, jak se vypořádat s aktuálním evolučním omezením.
Ale vemte si, že ten systém uvedli do prakticky použitelného stavu už před těmi třiceti lety. Co dnes stojí proti Smalltalku, nejsou technická omezení současného hardwaru.
On Alan Kay v roce 1982 pronesl: "People who are really serious about software should make their own hardware." To byla jeho cesta, jak se vypořádat s aktuálním evolučním omezením.V roce '82 to mozna slo. Kde jsou ty casy, kdy Wozniak mohl udelat pocitac sam na kolene vcetne softwaru. Dneska uz je HW i SW na urovni takove slozitosti, ze bud clovek poradne rozumi zelezu a s programovanim je to zoufale, nebo umi programovat poradne, ale jeho realna predstava o hardwaru je hodne spatna.
ja som tiež bol vždy pozadu s HW, mal som pocit, že toho by sa mal držať každý vývojárTak tohle bych nechal tesat do kamene. Zrovna nedávno mi došlo, jaký je fail, že dnes vývojáři používají mohutné IDE na svých 8 jádrových počítačích, s 16GB RAM a víc. Díky tomu nemají moc potuchy, jak to pak poběží v divočině starých sraček a imho je to jeden z důvodů, proč bloaty pořád narůstají. V práci vždy vyšiluju z toho, co zas kdo vytvořil za sračku a teď nás jí nutí používát na starších dellech s 4:3 monitorem.
Len mi pripadá nezmyselné obetovať peniaze a čas do zbytočnej veci, pritom je toľko krásnych vecí čo by si môhol vylepšiťNesmysl je to z hlediska ostatních lidí, ale člověku to dá hafo zkušeností. Naposledy mi někdo říkal, že plýtvám čas, když jsem si psal interpreter lispu. To že jsem se díky tomu naučil něco nového a získal zkušenosti mu vůbec nedošlo..
Naposledy mi někdo říkal, že plýtvám čas, když jsem si psal interpreter lispu.Přesně tak. Kdybych nedělal věci, které ostatní považují za zbytečné, tak bych se nikdy nedostal tam, kde jsem :). A navíc bychom se tady ani o tom nebavili.
Kdybych nedělal věci, které ostatní považují za zbytečné, tak bych se nikdy nedostal tam, kde jsem
Akože medzi bláznov na abclinuxu.cz? Tu sa dá dostať aj inak ;) Napr. nasledovať poníky :P
co nám smalltalkerům jako komunitě chybí ohledně komunikace/marketingu.Hlavní problém bude v tom, že ostatní jazyky jsou skutečně programovacími jazyky a ne hybridy mezi myšmi ovládanými virtuálními operačními systémy. Já mám do smalltalku v plánu někdy pořádně proniknout, zatím jsem ho jen oťukával, ale přijde mi to v mnoha ohledech podobné jako Plan9. Je to operační systém zaměřený na myš, kde člověk nemůže programovat v ničem jiném, než v čem autoři chtěli. Navíc u návrhu někdo mocně fetoval, takže je to co se ovládání silně nekompatibilní s čímkoliv, na co jsou dnes lidi zvyklí. Před 20 lety, kdy ještě věci nebyly jasně definované by to mohlo být úspěšné, ale dneska to vyžaduje silnou poruchu osobnosti a spoustu času, což většina nemá.
Tak co zkusit třeba GNU Smalltalk? Ten se koncepčně nijak zásadně neliší třeba od Ruby, i když i tam jde spustit IDE (gst-browser), které ale používá GTK+ (to pro něj bylo vytvořeno dodatečně a do té se používaly výhradně klasické editory). Určitě zkuste i Smalltalk/X.
Pharo 2.0 bude používat nový browser jménem Nautilus.To je smalltalk fakt svět natolik sám pro sebe, že nikdo z jeho komunity nezná jméno gnomího správce souborů?
Tiskni Sdílej: