Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Jádro 4.3 je venku. Vydáno bylo 1. listopadu. Linus: „Celkově tento vývojový cyklus zůstává klidný až do konce. Vzhledem k vydání 4.3 je nyní otevřeno začleňovací okno 4.4. Přejme si, aby bylo taky tak klidné.“ Jádro 4.3 obsahuje možnost přidávat programům BPF kontrolovat uživatelský prostor (user-space probes), přidává regulátor PID (opatření proti fork bombám), byl odstraněn souborový systém ext3, přidána podpora identifikátoru adresního vyhledávání, schopnost pracovat s chybami v uživatelském prostoru atd.
V druhém listopadovém týdnu se otevřelo začleňovací okno 4.4., žádné vývojové jádro tedy nebylo vydáno.
Stabilní aktualizace: 4.2.6, 4.1.13, 3.14.57 a 3.10.93 byly vydány 9. listopadu.
Vývojové jádro 4.4-rc1 bylo vydáno 15. listopadu.
Když máte na stole pět myší, dva externí touchpady, trackball a dva tablety Wacom, víte, že se vám podařilo zvítězit nad životem.
Někde velmi vysoko na mém osobním seznamu obecně platných bezpečnostních rad je i tato: Nepřetáčejte bezpečnostní knoflíky, abyste měli neurčitý hřejivý pocit. Opakuji: NEPŘETÁČEJTE BEZPEČNOSTNÍ KNOFLÍKY, ABYSTE MĚLI NEURČITÝ HŘEJIVÝ POCIT.
Letošní summit se konal, spolu s Korea Linux Forum, od 26. do 28. října v Soulu. Sešli se zde vývojáři z celého světa, aby mohli probrat témata, která se týkají komunity kolem vývoje jádra.
Jediný minisummit se konal 26. října. Pro report najdete zde.
Poslední den byl pouze pro zvané vývojáře a správce. Mezi témata, o kterých byla řeč, patří:
Celý report zde.
Dave Jones konečně oznámil nové vydání fuzz testovacího nástroje Trinity. „Na summitu mnoho lidí říkalo, že Trinity je užitečný nástroj a byli zklamaní, že na něm už nepracuji. Taková zpětná vazba mi dodala motivaci dokončit práci a verzi 1.6 vydat.“
Kees Cook oznámil projekt Kernel Self Protection, který má být „komunitou lidí pracujících na různých (sebe)obranných technologiích (většinu je možné najít v PaX a Grsecurity).“ Jedná se o následek rozhovoru o začlenění tvrzení (hardening) a (auto) obranných mechanismů do hlavního jádra. „Díky společnostem, které chápou důležitost tohoto projektu, a Linux Foundation, která je připravena financovat konkrétní činnosti v této oblasti, si myslím, že to můžeme někam dotáhnout.“ Kees hledá další lidi, kteří by měli zájem se na projektu podílet.
Podrobný report z Media Workshopu na Kernel Summitu, který se konal 26. října je zde. Celkem 21 účastníků z různých společností a různých zemí se sešlo, aby diskutovalo současný stav médií v Linuxu, a také výzvy, které je třeba zvládnout, aby bylo možné tyto technologie posunout do budoucnosti. Tento článek pokryje hlavní témata, o kterých se na workshopu mluvilo, a také rozhodnutí, která byla o směru komunity učiněna.
Již 11. listopadu bylo začleněno 10 800 neslučovacích sad změn. Vypadá to na další rušný cyklus.
Některé změny viditelné pro uživatele:
Některé změny viditelné pro vývojáře:
Několik změn, které stojí za zmínku:
Říká se, že bloková vrstva I/O jádra běžně krade nápady ze síťového subsystému. Pravdou je, že dobré nápady se pohybují oběma směry, ale dá se říct, že bloková vrstva I/O se za ta léta stala spíše síťovou I/O. Detaily se různí, ale na nejvyšší úrovni jde o nezávislé počítače, které si navzájem posílají zprávy čím dál tím rychlejšími kanály. Takže by vlastně ani nemělo být překvapením, že se jedno z nejstarších vylepšení síťového subsystému – polling I/O – objevila v blokové vrstvě.
V síťovém světě se I/O polling nazývá „NAPI“ (nové API). Na LWN se o tom poprvé psalo v roce 2003. NAPI umožňuje síťovému jádru získat ovladače pro nové pakety – místo toho, aby tyto řadiče musely napichovat pakety pokaždé, když dojde k hardwarovému přerušení. Posun od přerušení k pollingu se může z výkonnostního hlediska zdát neintuitivní, ale při velkém provozu dává smysl. Obsluha přerušení je nákladná a ani nemá cenu, protože najít další pakety není problém. Pokud nemá CPU při čekání na pakety nic dalšího na práci, je polling dobrý ke snížení latence. Vždy je rychlejší počkat na nový paket než čekat na všechny mechanismy (softwarové i hardwarové) pro obsluhu přerušení.
Celý článek zde.
Kdysi dávno bylo vysoce paralelní programování zájmem jen velmi malé skupiny vývojářů. Vzhledem k rostoucímu počtu jader v CPU se ovšem obavy ze souběhu přesouvají do uživatelského prostoru. Předmětem zájmu zde není pouze ochrana kritických sekcí, uživatelský prostor to musel umět již dávno. Objevují se jiné obavy na úrovni, kde režie zamykání představuje výkonnostní problém. Pak začínají vývojáři znovu přemýšlet o algoritmech bez zámků, které mají v uživatelském prostoru své specifické problémy.
V jádře bývá programování bez zámků složité. Výsledný kód může být křehký, pokud nejsou správně pochopena nebo dodržována pravidla pro přístup k datům. V tomto ohledu však má kód jádra oproti kódu uživatelského prostoru jisté výhody. Může zajistit, že kritická část kódu poběží až do konce, aniž by došlo k nucené preempci. Dokud se takový kód omezuje pouze na datové struktury přístupné jednomu CPU, běh se zakázanou preempcí zajišťuje, že se žádné jiné vlákno nepokusí o souběžný přístup k těmto strukturám. Kód uživatelského prostoru nemá takovou možnost k dispozici. Jakýkoli pokus o použití datových struktur dostupných jednomu CPU v bezzámkovém režimu musí použít jiný přístup.
Celý článek zde.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
získat ovladače pro nové pakety
→ vyžádat si od ovladače další pakety
aby tyto řadiče musely napichovat pakety pokaždé, když dojde k hardwarovému přerušení
V předchozí části věty je drivers (správně) přeloženo jako ovladače, tak proč najednou řadiče? A inject tu není myšleno jako napíchnout, ale spíš ve významu vstříknout - prostě se tím myslí předat přijaté pakety ke zpracování vyšším vrstvám.
Jinak v komentáři k tomu článku Jens Axboe upozorňuje, že to, co se teď přidávalo do blokové vrstvy, odpovídá spíš busy polling přidanému do síťového stacku v roce 2013 (přejmenováno, protože původní název připadal Linusovi příliš marketingový a zastírající skutečnou podstatu).