abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:44 | Nová verze

    Vyšla nová verze XMPP (Jabber) klienta Gajim, která přidává podporu reakcí pomocí emoji (XEP-0444: Message Reactions) a citace zpráv (XEP-0461: Message Replies). Přehled dalších vylepšení je k dispozici na oficiálních stránkách.

    sonicpp | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:00 | Zajímavý článek

    Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
    dnes 08:44 | Zajímavý software

    Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 2
    dnes 02:22 | Nová verze

    Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.6. 17:55 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    7.6. 14:55 | IT novinky

    Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    7.6. 11:44 | Zajímavý software

    NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    7.6. 10:55 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.6. 20:55 | IT novinky

    IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    18.11.2009 08:36 oron | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    tak som si na skusobne spravenom virtuali centOS5 skusil dat rm -rf /

    vysledok(prepisal som to):
    #cd /
    #ls
    -bash: ls: commnad not found
    #reboot 
    -bash: reboot: commnad not found
    18.11.2009 11:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    18.11.2009 13:28 Joelp | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Mandriva:
    # cd /
    # rm -rf /
    rm: kořenový adresář "/" nelze smazat
    # ls
    bin/   etc/   initrd/  lib64/   media/       proc/   sbin/  tmp/   var/
    boot/  dev/   home/    lib/     lost+found/  mnt/    opt/   root/  sys/   usr/
    Boys don't cry
    18.11.2009 10:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jsme-li vlastníkem souboru či root, smazání souboru nám při kladné odpovědi zpravidla projde.

    Pro oprávnění smazat soubor není vůbec podstatné, zda jsem jeho vlastníkem, ale zda mám právo zápisu na adresář, ve kterém ten soubor je. Vlastnictví na to má vliv pouze v případě, že má ten adresář nastavený 't' bit.

    18.11.2009 11:41 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Taky má vliv immutable bit na souboru...
    18.11.2009 13:12 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    …a spousta dalších věcí, počínaje ACL a konče třeba SELinuxem. Ale podstatné je, že základem jsou práva adresáře, ne vlastnictví souboru.
    xkucf03 avatar 18.11.2009 15:51 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    njn, proto taky někteří trvají na „adresářích“ místo aby říkali „složka“ :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    18.11.2009 17:22 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    jestli to nebude spíš tím, že "složka" je pěkně uhozenej název :-D
    18.11.2009 17:38 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Uhozený - a v unixových systémech navíc zavádějící - sice je, ale vrchnost rozhodla, že se bude složkovat, tak se bude složkovat. Stejně jako když se místo klikání začalo klepat a menu říkat nabídka…
    18.11.2009 22:37 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Ano, navíc je to microsoftismus, ale za určitých okolností se tento termín hodí - může se díky němu rozlišovat mezi adresářem jako entitou na úrovni souborového systému a složkou jako entitou na desktopu, popř. v filemanageru okeního přostředí.

    Je totiž běžné, že rozličná deskotpová prostředí (jako Wwindows, Gnome, KDE ...) dělají virtuální složky, které na úrovni systému vůbec neexistují (např. Oblíbené/Favorites, GVFS/GIO, KIO slaves ...) a naopak defaultně ignorují adresáře, které zcela jistě v souborovém systému existují (ve Windows ty skrtyté/systémové, v unixech ty s tečkou na začátku).

    Osobne se mi to ale moc nelíbí, protože to jde proti unixové filosofii vše-je-soubor a navíc to mate schopnější uživatele, kteří použijí jiný-než-defaultní filemanager (třeba nějaky dvoupanelový) a najednou zjistí, že se v souborovém systému vůbec nevyznají ...
    xkucf03 avatar 19.11.2009 10:40 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Myslím, že by je víc mátlo, kdyby v Dolphinu, Nautilu atd. viděli milion adresářů začínajících tečkou* a mezi nimi by se ztrácelo těch pár, které jsou pro ně důležité.

    Oblíbené by šlo řešit přes symbolické odkazy (možná to tak i někde je), ale IMHO je to celkem jedno, stejně uživatel ty oblíbené vidí např. v dialogovém okně a i kdyby to byly soubory (symbolické odkazy), tak neví, kde na disku jsou.
    GVFS/GIO, KIO slaves
    To sice vypadá jako něco proti posvátné unixové filosofii, ale nutí tě někdo je používat? Brání ti to, připojit si SFTP, CIFS, FTP… pomocí FUSE a mít je v normální hierarchii /mnt/adresářů/ jako normální soubory? Je to jen další možnost. A dost užitečná, když chce člověk třeba jen zkopírovat jeden soubor, protože napsat ftp://example.com/ jako cestu je jednodušší, než si připojovat souborový systém.

    *) nemluvě o tom, že i v UNIXu bys se hodil atribut skrytosti, jako ve Windows a nespoléhat se na tečku (protože pak chceš změnit vlastnost skrytý/viditelný a musíš kvůli tomu měnit název, což je často nemožné).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    otasomil avatar 18.11.2009 18:37 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)

    Slozka .... Folder .... a nasi bratri pouzivaju Priecnik a to sa mi paci najvjac ....

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    Viliam Púčik avatar 19.11.2009 00:08 Viliam Púčik | skóre: 22 | blog: minimal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Na Slovensku pouzivame priecinok (nie priecnik) :-). Bezne sa vsak pouziva vyraz adresar.
    18.11.2009 18:40 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    V SE jde nastavit právo smazat na soubor, ale samozřejmě se při tom kontrolují i klasická unix práva na adresář ;)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.11.2009 18:42 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    V článku chybí dost podstatná "opatrnost" a to používání dvou pomlček

    rm -rf -- "$soubory"

    kdežto se už docela dost lidí spálilo bez nich.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    David Watzke avatar 18.11.2009 18:43 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jo, tak to je důležitá věc. Na to jsem si nevzpomněl.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Nicky726 avatar 18.11.2009 20:43 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Copak to dělá hezkého?
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    David Watzke avatar 18.11.2009 21:26 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    -- řekne getoptu (tj. knihovna/program, který zpracovává předané přepínače) něco jako "konec argumentů, dále už jsou jen soubory/adresáře". Tím pádem když proměnná $soubory bude obsahovat "-rf /*" a nebude v uvozovkách, tak nedojde k průseru (např. při použití v nějakym skriptu či tak).
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    18.11.2009 22:41 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Přesněji řečeno, getoptu to řekne "Toho za dvěma pomlčkami si už nevšímej a předej to programu tak, jak to tam je".
    Saljack avatar 20.11.2009 01:53 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    A to je jenom u rm nebo i u dalších standartních nástrojů?
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    David Watzke avatar 20.11.2009 02:42 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Nejen u rm, je to běžná věc.
    standartních
    standardních
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    20.11.2009 18:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Přinejmenším všech, které k parsování parametrů používají getopt() z glibc.
    18.11.2009 20:45 Eugenee
    Rozbalit Rozbalit vše cp question
    Zdar,

    exituje omezeni ve velikosti souboru, aby to cp zvladlo?

    (Odmita mi totiz kopirovat soubory nad ~10 GB s hlaskou, ze je malo pameti...)
    Saljack avatar 20.11.2009 01:55 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: cp question
    To by mělo být limitující pouze file systémem jinak si myslím, že ne.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    26.11.2009 10:25 Mikimana | blog: mikimana | Jílové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Celkem mi chybí přepínač, který by s choval jako: smaž to ostatní kromě označeného
    David Watzke avatar 29.11.2009 11:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    To by bylo třeba udělat skript a využít v něm
    find ! -name ... [-or ! -name ...] -delete
    Případně místo -delete tam dát -print0 a použít přes rouru xargs -0 rm
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    29.11.2009 12:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Spíš -and :-)
    David Watzke avatar 29.11.2009 22:17 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jojo, pravda... :-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    26.4.2013 15:05 Jakub Kaláb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    chyba v odkazu na dalsi dil - odkazuje opet na dil 3

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.