Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Velký refactoring a práce na začlenění lokalizačních větví v Lokalize (který byl přejmenován z "Kaider" a přesunut z playground do kdesdk). Práce na editoru otázek v KEduca. Práce na zobrazení mračen v reálném čase v Marble. Počáteční implementace nového kódu pro undo v KWordQuiz. Počátek KAlgebra, Rot13, KWorldClock a plasmoidu Pastebin, včetně zahrnutí mnoha funkcí z KDE 3.5 (jako zobrazení více sloupců oken v panelu úloh) do Plasmy. Plasmoid a data engine "Now Playing" a plasmoid mlhavých (fuzzy) hodin byly přesunuty do kdereview. Podpora viewportů v KDE desktopu označena za kompletní. FlipSwitch efekt pro přepínání oken v KWin. Začátek práce na KIO slave pro ovládání libovolných zdrojů NEPOMUKu. Hrubá implementace zdroje KABC založeného na Akonadi. Masové slučování kódu z enterprise větve KDE-PIM zpět do hlavní větve KDE. Dokončena kompletní podpora pro MPRIS media player interaction standard a podpora pro Video a Audio CD v Dragon Player, který se zároveň přesouvá z kdereview do kdemultimedia pro KDE 4.1. Streaming rádio Last.fm teď pracuje v Amarok 2. Práce na editaci barevných přechodů (gradient) v Karbon. Program pro práci se scannery - Kooka - našel nového správce a získal některá drobná vylepšení. KSystemLog se přesunuje z playground do kdereview. Krone, jednoduchý správce výdajů pro KDE4, byl přidán do KDE SVN.
Nový vývojář KDE Martin Graesslin představuje nový efekt KWin - FlipSwitch - který napodobuje přepínání oken ve Windows Vista:
Na univerzitě, kterou navštěvuji, jsem se zapsal do kurzu zaměřeného na počítačovou grafiku a OpenGL a tak se naučil základy programování v OpenGL. S aktuálním vydání KDE 4.0 jsem chtěl vyzkoušet, zda dokážu napsat malý efekt pro KDE. To bylo kolem Vánoc - chyběl mi nějaký sezónní efekt. Tak inspirován sněhovým efektem z Compiz Fusion jsem jej implementoval pro KDE.
Tento efekt používá OpenGL, ale neobsahuje žádnou 3D animaci. Tak jsem přemýšlel o implementaci něčeho skutečně 3D. Dostal jsem nápad implementovat něco jako Flip 3D pro Windows Vista (nikdy jsem jej pořádně neviděl, takže nevím, jak moc se mu můj efekt podobá :)). Takže všechna okna jsou zobrazena ve trojrozměrné hromadě a pootočena, takže je vidět každé z nich (přinejmenším malá část z každého). Pokud přepnete okno, tak následující nebo předchozí okno se objeví na vrcholku hromady. Ve skutečnosti se pohne celý balík.
Implementačně nejtěžší část byl třetí rozměr. Pokud vím, tak jsou veškeré existující efekty pouze 2D, takže jsem nemohl prostě zkopírovat odněkud kód. Stálo to spoustu pokusů a omylů. Ale nakonec jsem získal funkční kód. Okna se zobrazovala v komolém jehlanu a posouvala se podél osy z. Od toho okamžiku jsem se mohl opírat o znalosti, které jsem se naučil v OpenGL kurzu: přesunout každé okno do správné pozice pomocí glTranslatef()
a otočit je pomocí glRotatef()
. Dalším krokem byla animace celé scény. To je poměrně jednoduché, protože můžete posunout celou scénu pomocí glTranslatef()
. Takže, pokud stisknete Alt+Tab, každé okno "odlétne" do další pozice.
Napsání tohoto efektu bylo především cvičení pro můj OpenGL kurz. Ale zároveň jsem rád, že jsem mohl komunitě něco dát, když jsem tak dlouho jen bral! Doufám, že najdu čas k napsání dalších hezkých efektů a pomůžu KDE ještě vylepšit.
Sebastian Trueg píše updaty K3b pro KDE 4 (pre-alpha, ale funkční).
Portace K3b dost pokročila během posledních dní. Po tom, co Laurent Montel (stroj na portování na KDE4) udělal veškerou těžkou práci, včetně rozchození kompilace a portování téměř celého sestavovacího procesu (skvělá práce Laurente!), jsem začal na K3b opět pracovat. A hodně toho už funguje.
K3b stále velice využívá kdes3support
. To se týká především všech seznamů prvků (listviews) a K3Process
. Posledně jmenovaný bude těžké naportovat, protože se K3b běžně odkazuje na popisovače souborů stdout
a stdin
procesů jako mkisofs
a cdrecord
pro zajištění maximálního výkonu při předávání dat při on-the-fly vypalování. Při použití QProcess
neexistuje cesta, jak přímo získat popisovač souboru (pokud vím, tak přinejmenším ne portabilní). Musel bych dělat spousty signálů/slotů, protože zároveň neexistuje způsob, jak používat QProcess
synchronně ve vícevláknové aplikaci. Rád na toto téma získal nějaké nápady.
Jedna věc, o níž si myslím, že je prostě skvělá a může být začleněna do kdelibs, je můj K3bMetaItemModel
, který spojuje několik QAbstractItemModels
do jednoho. Můžete jej vidět v akci na snímku K3b, jak nahrazuje starý známý strom souborů, včetně zařízení. Vlastně se domnívám, že se tento způsob zobrazení může hodit i pro Dolphin nebo Konqueror. Přinejmenším adresáře home a root mohou takto pohromadě. V každém případě myslím, že je to hezké a užitečné.
Další věc v aktuální pracovní verzi K3b je kompletně přepracovaný systém pro pluginy. Předtím používaly vlastní implementaci (zatímco teď používám korektní KServices
) a konfigurační widget je KCM modul, což znamená, že mohu používat fantastické zobrazení konfigurace pluginů, které napsal Rafael Fernández López. Ten mi zároveň slíbil, že umožní zobrazovat přepínače volitelně, protože v K3b plugin zakázat nemůžete. Nicméně to vypadá skvěle, pracuje fantasticky a odstraňuje to duplikace v kódu.
A v neposlední řadě jsme se podívali na jeden z dialogů, jen pro kontrolu, zda opět funguje. Přestože to nevypadá jako velká věc, měli byste vidět, jak vypadal předtím, než byl korektně portován na KDialog
, na nový QComboBox
a základní chování nového QWidget
.
Celkově ovšem portace K3b na KDE 4 představuje především mnoho mechanické práce sestávající se z řešení potíží při překladu, následovanými opravami pádů, následovanými finální opravou, po které kód dělá to, co má, a v neposlední řadě i v odstraňování veškerých stop po kde3support
. Ale občas je to zábava, například implementace K3bMetaItemModel
, nebo pokud mohu použít mnoho skvělých nových technologií KDE. Napadá me Solid, přestože K3b jej příliš nepoužívá, protože má vlastní detekci zařízení, která je optimalizována na optická média a pracuje s mnohem větším množstvím informací než Solid. (Kévine Ottensi, vím, že jsme o tom před časem diskutovali, ale co mohu říct: v tomto ohledu jsem byl líný.)
Mimochodem, hodila by se mi pomoc při portování. Napadají mě maličkosti jako: portace audio systému do Phononu, zařídit, aby K3bDeviceDelegate
maloval hezčí zařízení ve stromu souborů, využít všech hezkých schopností KFileItemDelegate
, včetně animací při přejetí myší, a přidat je do obecného KItemDelegate
tak, aby mohly být použitelné pro zařízení (a vlastně pro mnoho dalších věcí v celém KDE) a tak dále...
Commity: | 3290 od 247 vývojářů, 8726 změněných řádek, 2141 nových souborů. |
Otevřené chyby: | 15764 |
Otevřené požadavky: | 13557 |
Otevřených chyb: | 437 za posledních 7 dní. |
Zavřených chyb: | 354 za posledních 7 dní. |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Článek je překladem č. 95 KDE Commit Digest. Původní autor Danny Allen.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
Jen technická - "...a pomůžu udělat KDE ještě vylepšit." ==> "A pomůžu KDE ještě vylepšit." || "...a pomůžu udělat KDE ještě lepší" (ale spíš první varianta). Jinak moc pěkné, díky :)