Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.
24. září 2024 budou zveřejněny zdrojové kódy přehrávače Winamp.
Google Chrome 125 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 125.0.6422.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 9 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.10 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 6.3 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.15.
Dnes ve 12:00 byla spuštěna první aukce domén .CZ. Zatím největší zájem je o dro.cz, kachnicka.cz, octavie.cz, uvycepu.cz a vnady.cz [𝕏].
JackTrip byl vydán ve verzi 2.3.0. Jedná se o multiplatformní open source software umožňující hudebníkům z různých částí světa společné hraní. JackTrip lze instalovat také z Flathubu.
Patnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 4. – 6. října 2024 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytváří všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Program pro generování 3D lidských postav MakeHuman (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 1.3.0. Hlavní novinkou je výběr tvaru těla (body shapes).
Interiér Uměleckohistorického muzea Vídeň bez stativu aparátem DMC-TZ1. Hostí takové významné umění jako Rembrandt, Brueghel, Dürer, Rubens a Caravaggio.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL)
Fotografie se během svého vývoje za téměř dvě století své existence posunula ve svém charakteru. Zatímco v začátcích byla sváteční záležitostí, kdy fotografovaní museli držet dlouhé minuty nehybně, případně i s opěrkami hlavy, ve 20. století se stala spotřebním zbožím. Film ale stále stál peníze, a tak byl fotograf motivován s ním zbytečně neplýtvat a hledět, aby byly zajištěny výhodné světelné podmínky. S nástupem digitálních fotoaparátů fotografie zmasověla ještě více a zábrany fotografovat se snížily.
Hlavní paluba 42,5metrové nákladní plachetnice Amsterdam, která bourala v Lamanšském průlivu 26.ledna 1749 na své první plavbě do Indonésie, kterou Nizozemí vykořisťovalo jako kolonii. Na osmiměsíčních cestách Amsterdam – kolem Afriky – Indonésie přivezly tyto lodě 2,6 miliónů tun zboží z Asie v režii první nadnárodní megakorporace VOC, založené 1602. Na cestě tam 240 mužů
a náklad cihel, zbraní, stříbra a zlata, na zpětné cestě 70 mužů a náklad koření, textilu a porcelánu. Foceno DMC-TZ1 bez stativu v silném a nerovnoměrném šeru.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL, CC-BY-SA)
V poslední době se ovšem s fotografií roztrhl pytel: ze stále relativně nepraktických jednoúčelových digitálních fotoaparátů se kamery technicky dobrých parametrů dostaly do spotřebních a relativně cenově dostupných mobilů, které lidé stále nosí s sebou. Člověk má pak šanci fotografovat cokoliv, co ho zaujme, a také to dělá, jak vidíme ze záplavy fotografií na sociálních sítích. A pro fotografii je to nová výzva: běžný člověk nežije neustále v optimálním osvětlení, a spousta zajímavých věcí může být vidět za šera. Montáž na stativ může být nepraktická v kontextu mobilního telefonu nebo digitálního fotoaparátu nošeného s sebou za účelem příležitostného snímku.
V příštím díle dokončíme úvahu a začneme požadavky a návodem na instalaci programu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
ptický stabilizátor obrazu. Umožní nerozmazanou fotografii z ruky při delší expozici. Ze zkušenosti a doslechu bych řekl, že bez stabilizátoru je nerozmazaná expozice při 1/30 s, se stabilizátorem možná 1/15 s nebo 1/8 s.Tradičně (tedy bez stabilizátoru) se uvádí převrácená hodnota ohniskové délky objektivu (35mm eq), tzn. u normálního objektivu cca 1/50 s. Stabilizátory jsou různě účinné a jejich účinnost se obvykle právě udává jako EV (exposure value), tj. o kolik je možno změnit expozici (logaritmická stupnice, např. při EV4 16x). A tím jsme u dalšího prostředku, jak stabilizovat obraz - použít co nejkratší ohnisko.