Po po téměř roce vývoje od vydání verze 5.38 byla vydána nová stabilní verze 5.40 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 75 vývojářů. Změněno bylo přibližně 160 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Uroš Popović popisuje, jak si nastavit Linux na desce jako Raspberry Pi Zero, aby je šlo používat jako USB „flešku“.
Andreas Kling oznámil, že jelikož už se nevěnuje nezávislému operačnímu systému SerenityOS, ale výhradně jeho webovému prohlížeči Ladybird, přičemž vyvíjí primárně na Linuxu, SerenityOS opustí a Ladybird bude nově samostatný projekt (nový web, repozitář na GitHubu).
Po dvou měsících vývoje byla vydána nová verze 0.13.0 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Přispělo 73 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Disk /dev/sda: 256.1 GB, 256060514304 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 31130 cylinders, total 500118192 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 500118191 250059095+ ee GPT
Disk /dev/mapper/sda3_crypt: 255.3 GB, 255264292864 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 31034 cylinders, total 498563072 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000
Disk /dev/mapper/sda3_crypt doesn't contain a valid partition table
Disk /dev/mapper/mint--vg-root: 238.2 GB, 238177746944 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 28956 cylinders, total 465190912 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000
Disk /dev/mapper/mint--vg-root doesn't contain a valid partition table
Disk /dev/mapper/mint--vg-swap_1: 17.1 GB, 17083400192 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2076 cylinders, total 33366016 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000
Ale na druhou stranu to se tolikrát data po tom disku přesypávajíPřesype je nástroj pro resize FS a potom možná pvresize (nejspíš ne, pokud je to poslední LV, a jeho zmenšením se tak prostor na konci uvolní a není co přesypávat), navíc se přesypává opravdu jen to, co je potřeba, takže pokud má třeba 1TB disk a uvolňuje pro Windows 50 GB, tak se přesype jen těch 50 GB. cryptsetup resize jenom změní velikost v hlavičce, s daty nic nedělá.
/dev/sda
256 GB disk. Na tom má LUKS na /dev/sda3
a bere skoro všechno místo. Tedy na 1 a 2 něco má, patrně na jednom je /boot
a na druhém něco. A z Na win mu tedy zbyde jediný oddíl a pokud je trochu příčetný, tak na win odděluje systém a data a potřebuje 2 oddíly. Já nerozporuji, že to jde. Možná mám k těmto operacím neodůvodněný odpor, ale s oddíly na disku (pokud mají data, na kterých mi alespoň trochu záleží) se neodvažuji manipulovat bez zálohy. A ve chvíli, kdy už tu zálohu udělám, tak oddíly zrušit a znovu vytvořit, je okamžik a jediný čas je v restauraci dat ze zálohy do nových oddílů. (Ale čistě zmenšení oddílu není tak strašné.
Tiskni Sdílej: